Hur mycket ska man pruta?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Anders S

Inlägg av Anders S » fre 22 apr 2005, 21:08

Jag var orättvis mot Bavarian - så enkelt var det. Den är både större och bättre än jag visste, och jag hade fel. En liten skillnad på några cm hit eller dit spelar ingen roll. Ibland mäts skrovet, ibland hela längden inklusive pulpitar - det kan lätt förklara skillnaden. Tydligen vet inte ens Bavaria detta :-).

När det gäller prutning kan man gott tänka på två saker:

Det är vanligt att säljare är osakligt \"kära\" i sin fina båt och de är sällan proffsäljare. Här måste man få säljaren att byta åsikt (eller få insikt), och det gör man bäst med lämpor. \"Man fångar fler flugor med honung än ättika\" sägs det.

Det andra är att vi som seglar gärna kan tänka på att vi håller på för nöjes skull och att vi ungefär lika ofta säljer som köper. Därför skall man inte vara för hårdhänt, vare sig som säljare eller köpare. Att ge \"skambud\" ger väl sällan så mycket, mer än att nästa köpare får en aning lättare att pruta. Däremot skall man vara realistisk. Jag sålde min egen båt nyligen, och jag tror att jag lyckades bra att hitta rätt och var nöjd med priset som förhandlades fram. Men två likadana båtar, prissatta 25% - 35 % över min har legat osålda minst ett halvår. Det hade varit dumt att att inte vara vaken för det, både som köpare och säljare.

Anders S.

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 22 apr 2005, 21:49

Hej på er
Oftast som köpare är man lite i underläge för det handlar oftast om uppåt byte eller förstagångs köp. Den tidigare ägaren har oftast större erfarenhet och kan därför i en förhandlingssituation lättare manipulera dig.
Som köpare måste du helt klart sätta gränser innan du går in i en förhandling.
Därför tycker jag nog att lämna ett \"bud\" är väldigt bra vilket du naturligtvis skall tids limitera. Ett bud innebär inte med automatik ett \"skambud\", utan är det pris du är villig att betala. Sedan finns det naturligtvis alltid de säljare som tror att just deras båt är något alldeles förträffligt. Låt dessa säljare tro det och lägg ner din energi på ett nytt objekt.
Generellt är priserna som annonseras nästan i paritet med IT-aktierna för ett par år sedan.
Mitt råd, ha inte för bråttom du kommer att hitta din drömbåt till rätt pris.

Gäst

Peter den Store

Inlägg av Gäst » lör 23 apr 2005, 09:13

Siffrorna kommer som sagt från BAVARIAS hemsida.

http://www.bavaria-yachtbau.com/bavaria ... boot_id=10

Men vi kan som sagt strunta i siffrorna.

Jag tror att det är så här.
Det finns väldigt många båtar från 70-80 talet som ligger lite var stans i landet. Gemensamt för dessa är att samtliga är betalda sedan länge.
Detta gör att kostnaden för att behålla båten inte är så stor varvs + försäkring)

Tidigare så har man vetat att man får ut en viss summa möjligen lite mer dvs priserna har varit ganska stabila.
Detta gör att man tror sig veta att ens båt är värd enviss summa pengar.
Men saker håller på att förändras bl.a så börjar det som sagt komma båtar med väldigt bra priser och kanske framförallt så börjar vi i Sverige upptäcka att det finns en enorm flotta av fina båtar, nya och gamla, utanför landets gränser med bra priser allt detta har blivit möjligt genom internet och EU anslutningen.

Detta får till följd att mer och mer människor kanske börjar titta åt andra håll än tidigare och kaske inte är så sugna att betala dom priserna som säljarna har varit vana att få för sina båtar.
Säljarna å andra sidan har kanske inte upptäckt detta eller vill inte upptäcka detta.

Följden av ovanstående blir att den som funderat på att sälja och begär det \"gamla\" priset inte får den såld men istället för att acceptera detta så behåller man båten ett tag till eftersom den som sagt kanske inte kostar så mycket att behålla. Dessutom så kan man alltid segla lite längre.
Till slut så kommer priserna att gå ner på begagnat när säljarna till slut MÅSTE sälja båten och måste acceptera det lägre priset.

Jag tror att vi för tillfället står i en transiterings period där säljarna begär en sak och köparna börjar förstå och begära en annan sak (lägre pris).

Till slut kommer nog dessa att mötas, under tiden tycker jag att ni som fundrar att köpa en beg.båt att titta på nätet vad ni får för ERA pengar om ni köper utomlands (EU) Ni kommer att bli glatt överaskade.

MVH
Peter

Anders S

Inlägg av Anders S » lör 23 apr 2005, 12:58

Tydligen är det skillnad på DIN-fot, SS-fot och ISO-fot. Jag såg mitt mått på en svensk sida - Bavaria i Tyskland bygger ju så de borde veta.

När det gäller skambud menar jag egentligen ett sådant bud som ingen vettig människa skulle acceptera. Att man ger ett sakligt motiverat bud som grundar sig på ett realistiskt marknadsvärde är förstås något helt annat.

När det gäller varför priserna sjunker på äldre båtar finns det ju många förklaringar. Den enklaste är att många äldre båtar kräver dyra insatser för att komma (tillbaka) i segeldugligt skick och att detta märks mer och mer ju äldre de är.

Jag delar väl inte riktigt uppfattningen att båtar är genomgående billiga(re) utomlands. Däremot tror jag att man av olika anledningar är mycket duktigare på att rätt värdera äldre båtar. Det borde vara stor skillnad på en välskött 30 år gammal båt med ny motor, rigg och segel och en mindre välskött med utrustning i slutet på sin effektiva livslängd. En annan skillnad är att man i Sverige har lättare att bortse från arbetskostnader eftersom det är så etablerat att man arbetar själv med sin båt. Väger man in varvskostnader i kalkylen skulle begpriserna falla som stenar bara av det skälet.

Men Bavaria 30 ser onekligen prisvärd ut :-)

Anders S.

Calle C

Inlägg av Calle C » lör 23 apr 2005, 15:49

Jag slänger mig rakt in i Bavaria debatten.

Hur kan man bara bygga något så hemskt och fult.
Båtar som egentligen bara kan segla hyffsat på plattvatten.

Jag tror att detta enbart beror på den nya generationen båtfolk. Dessa vill ha det bekvämt ombord ungefär som hemma, och vill de ha sin sommarstuga ny och fräch till en rimmlig peng då är det nog bara bavaria som kan matcha.
Eftersom priset på dessa är såpass lågt gör Bavaria avkall på kvalite, seglingsegenskaper etc vilket i sin tur leder till snabbare prisfall som begagnadbåt. Visst finns allt med, men det är lite smäck och mycket plast.

Alla har vi olika smak och värderingar, Och Bavarias koncept är framgångsrikt sen behöver inte alla tycka om det.
Det bästa är att ni är nöjda med era båtar.

Ballad o Scampi
Bra segelbåtar med tanke på dess ålder, kan seglas i alla väder.
Tyvärr konstruerades dessa efter en mätningsregel IOR, detta har gjort bla. ett akterskepp som blir lite för litet i bärighet och utrymme,
Priserna på dessa båtar idag är inte försvarbara i standardskick, men finns det köpare till dessa priser så OK. Priset borde ligga på ca 150´och med en ny maskin ca 200´

Tiderna förändras, får försöka \"gilla läget\"

Anders S

Inlägg av Anders S » lör 23 apr 2005, 18:19

Det här är ju inte bara en fråga om Bavaria. Det finns ett rätt stort antal nyare båtmodeller som har precis samma stuk som Bavaria, med stora innerutrymmen och som tagit alla tänkbara grepp för att maximera storlek och minimera pris (dvs, ytterst, kostnader). Jag tycker personligen att det finns problem när båtar inte har förmåga att segla mot vind och sjö när det blåser kuling eller som har dåliga eller rent av lömska seglingsegenskaper. För mig är sådana båtar fula.

Alla båtar är kompromisser, och en del av de nya har kompromisser på områden där man kan fundera på om de är riktigt meningsfulla om man verkligen vill segla.

För många människor, särskilt \"mogna nybörjare\" är segling ofta ett sätt att förflytta sig från gästhamn till gästhamn, med enstaka övernattningar i naturhamn och där sällskapslivet i och runt båt är det mest viktiga. Då brukar man aldrig segla när det blåser över 8 m/s medelvind, få seglar på natten, få äter lagad mat till sjöss. I många fall utnyttjar man motorn om det bär emot. För denna grupp (som NATURLIGTVIS är hjärtligt välkomna att ta del av allt det roliga) är naturligtvis en rymlig och komfortutrustad \"bobåt\" som inte kostar skjortan attraktiv. Här är förmodligen långfärdskvaliteter (i brist på bättre samlingsbegrepp) helt bortkastade. Dessa kostar pengar, både i form av utrustning, men mest i att den bättre sjö- och segelbåten blir så annorlunda (smalare, tyngre, grövre rigg, starkare beslag etc) och en enkel volym/pris-jämförelse blir meningslös. Men här handlar det naturligtvis om en inställning till vad man vill göra på sjön, ingen direkt värdering av rätt eller fel.

Men det kan heller inte vara fel att känna till den gamla sanningen att man vanligen bara kan välja två av de tre egenskaperna stor, billig och sjöduglig (i vid bemärkelse). Undrar om ens Bavaria kan ändra på detta?

Anders S.

Peter den Store

Inlägg av Peter den Store » lör 23 apr 2005, 18:34

Efter att ha hört så klara och koncisa uttalanden om Bavaria så antar jag att herrarna har en stor erfarenhet av Bavaria båtar.

Eller kan det vara det gamla vanliga \"mycket snack och lite verkstad\".

Mvh

Peter

Ps. Nej, jag äger inte en Bavaria.

Calle C

Inlägg av Calle C » lör 23 apr 2005, 18:39

Anders

Bavaria kan inte ändra på det.
Men vi går en ny tid till mötes, på gott eller ont.

Den äldre typen av segelbåt kommer alltid att finnas, mer eller mindre.
Bavaria-konceptet däremot kommer att försvinna om ett tiotal år och öppnar då dörren till något helt annat som kommer att leda marknaden ytterliggare några tiotals år.

Grundläggande är konstruktionen av båtar sedan 1000 tals år tillbaka i olika kulturer. Och de är konstruerade för väder och vind samt överlevnad.

Så avslutar vi med en gammal klycha: En kedja är inte starkare än dess svagaste länk. mao ett hammarstäd på himmelen och 23 sekundmeter,

Hej

Calle C

Inlägg av Calle C » lör 23 apr 2005, 19:02

Hej Peter

Jag har inte seglat Bavaria 30, mest snack av mig.

Men jag har seglat Bavaria 40 och 42 och skall i sommar segla den nya 39an.

Jag drar enbart slutsatser av det jag ser och har erfarenhet av.

Hälsningar
Calle

ps. under nuvarande omständigheter skulle jag aldrig köpa en Bavaria

Peter den Store

Inlägg av Peter den Store » lör 23 apr 2005, 19:28

Det låter bra, men vi kanske trots allt som sagts här inte skall glömma bort att 2500 personer varje år tycks anse att Bavaria är en hyfsad båt.

Dessutom anser väldigt många båttidningar ute i \"stora världen\" att det är en bra båt.

NU börjar den bli väldigt populär som charterbåt och då kan man inte bygga speciellt dåliga båtar.

Avslutningsvis vill jag bara önska alla en trevlig båtsommar med eller utan Bavaria.

Mvh

Peter

Calle C

Inlägg av Calle C » lör 23 apr 2005, 19:44

Peter

Jag har även seglar chartrade Bavaria med låg rigg, Fy Fan.
Åker hellre motorbåt, Sicket skick, att det bara går att totalt slita ner en båt på 2 år.
Att båten används för charter innebär inte att det är en bra båt, utan enbart att Bavaria har ett professionelt finansieringsprogram för charter.
2500 nya båtägare varje år är ca 1000 resten är charter. låg rigg, korta kölar osv. De personer som har det som jag kallar för erfarenhet köper aldrig en bavaria eller dess like.

Men som jag har sagt tidigare, det är bra att människor kommer ut, det är det viktigaste. Jag lovar att plocka upp dom när det blåser.

SE GLA UT

Anders S.

Inlägg av Anders S. » lör 23 apr 2005, 21:05

Jag vet sannerligen inte allt om alla Bavaria, men det har jag ju redan sagt. Däremot tror jag att jag har rätt bra kläm på hur en segelbåt skall/bör/kan se ut, och mina erfarenheter har säkert gjort mig både fördomsfull och konservativ. Det är väl inte heller så många (med eller utan erfarenhet) som framhåller de här båtarnas förträfflighet över mer \"balanserade\" konstruktioner när det gäller just seglingsegenskaperna. Man måste faktiskt inte ha egen erfarenhet av en båt för att kunna förutspå vissa av dess egenskaper när man ser den.

Om Bavaria har jag följande kluvna uppfattning: De är välbyggda men kostnadsoptimerade, förmodligen tillräckligt bra, men billiga i konstruktionen och har påkostad utrustning på vissa områden men inte på andra. Man bygger med hög processkvalitet, men inte nödvändigtvis med kvalitet eller omsorg i detaljer.

Jag ser ungefär samma sak som jag såg på svenska massproducerade båtar från 70-talet - Maxi 77, Shipman 28 etc. Här tog man genvägar på många områden för att spara pengar, och man satsade på en mycket enklare inredningsstandard än den gängse (t ex). Man höjde också ribban när det gällde att serietillverka plastskrov och tog fram delvis nya metoder för att spara tid och pengar.

Men trenden är fullständigt tydlig, Också Bavaria bygger prispressade, rymliga båtar med stora skrov, relativt lite barlast och relativt lite segelyta. Sådana båtar blir bra bobåtar men sämre segelbåtar. Det betyder förstås inte att man inte kan segla med dem, bara att Bavaria prioriterat andra egenskaper än seglingsförmåga inom sin budgetram. Att sätta rattstyrning på en 30-fotare fördyrar båten med (kanske) 10 tusen kronor i produktionen - motsvarande betydligt bättre segel eller en större motor. Rattstyrning gör ingen segelbåt med aktersittbrunn till en bättre seglare, men den ökar utrymme och har säkert också en viss status- och prestigefaktor Ett sådant val görs förmodligen av marknadsavdelningen...

INGEN SKUGGA PÅ BAVARIA FÖR DETTA - jag tror dessutom (baserat på varvsbesök och båtbesiktningar) att Bavaria gör ett förhållandevis bra jobb inom sin budget. Att en massproducerad budgetbåt slits ner snabbt i charterverksamhet kan väl heller inte förvåna någon. Håller bara båten sin tid ut är det heller inga stora problem - det kommer alltid någon köpare som attrareras av det låga priset och räknar optimistiskt på renoveringskostnaderna.

Anders S.

ole

större motor

Inlägg av ole » lör 23 apr 2005, 22:31

Så du tycker inte 19hk är stort nog för en 30 fotare? :D

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 24 apr 2005, 08:10

Jag brukar använda tumregeln att 1 hk per ton ger ungefär samma fart i knop när det blåser 10 m/s - om sjögången är obetydlig. Då skulle man kunna förvänta sig att en Bavaria 30 skulle kunna göra ca 5 knop t ex i Albrektssunds kanal eller Sotenkanalen (läs: ställen där man inte kan, får eller bör segla) även i 10 m/s motvind. Ur den synvinkeln är 19 hk naturligtvis fullt tillräckligt, liksom för ren transport vid svag eller obefintlig vind. Såvitt jag kan förstå har Bavaria också valt bort foldingpropeller som standard, och då får man tyvärr en för liten propeller med för mycket stigning för att det skall gå att utnyttja motorn till fullo - och den som är intresserad att trimma sin nya Bavaria för bästa segelegenskaper OCH bästa utbyte av motorn bör definitivt välja till en foldingpropeller.

Jag har inget problem med detta så länge konsumenten köper båt med öppna ögon och förståelse för vilka kompromisser som gjorts. Men man bör inse att kompromisserna görs för att båten skall vara konkurrenskraftig på marknaden, inte nödvändigtvis för att den skall bli en så bra båt som möjligt.

Anders S.

ole

kompromisserna/marknaden

Inlägg av ole » sön 24 apr 2005, 08:45

Om kompromisserna görs för att båten skall vara konkurrenskraftig på marknaden så borde antagligen propellern vara folding.
Annars holder jag nog med dom flesta av dina synpunkter.
:wink:

Skriv svar