"Miljödiesel" - vad är detta för skämt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

"Miljödiesel" - vad är detta för skämt?

Inlägg av Tommy » sön 28 okt 2007, 17:33

Hej!

Återigen verkar det som vår kära "miljömaffia" inte har tänkt tanken fullt ut. :evil: Läser i Praktiskt Båtägande (PB) oktobernummer på sid 72 om den sk. Biodieseln/Miljödieseln.
Tydligen är det så att denna har en begränsad hållbarhet, max ett år, sedan börjar det växa mikroorganismer i den 5% rapsoljeinblandning som numera görs och är tillåten sedan Aug 2006. Man ska alltså inte köra på "utgången" diesel (nytt begrepp...).

Undertecknad själv argumenterade ju alldeles nyss för att man ska ha tanken fylld under vintern (kondensklassikern), men pga denna begränsade hållbarhet så är det tydligen bäst att försöka tappa ur och helt enkelt hälla bort kvarvarande diesel (!). Iallafall för oss som inte har någon dieselbil att köra upp det i. Så står det i PB. Hur miljövänligt det nu är...

Tänkte höra med forumet hur ni ser på detta:
- vilka metoder använder ni för att tömma dieseltanken
- vad gör ni sedan av det ni fick ur?

Hälsningar
Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 28 okt 2007, 19:03

Men snälla, tror du verkligen på allt som står i PBO/sv ?

Inte kan man vettigt hålla på att tappa ur hela systemet, det är arbetssamt. Och var göra av dieseln?

Nä, det finns några faktorer som talar för att låta det hela var kvar i tanken under vintern:
- mindre jobb
- mindre slabb
- under vintern är det kallt, växer/ruttnar inte så mycket då
- många sjömackar säger att de kör med icke-miljövänligt (oremmat)
- om systemt töms, får man verkligen ut allt? växer det inte som bäst när syre kommer till?

Om man nu kör med metoden at ha kvar all diesel i tanken, då får man se till att köra upp bra mycket på våren. Ahhh, slippa de där vit-gråa trasorna som bara viftar konstigt i vinden ändå. brum-brum

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 28 okt 2007, 19:30

5 % biodiesel (rapsmetylester, en sorts förädlad/processad rapsolja, absolut inte ren rapsolja!) bör inte ställa till något som inte diesel är kapabel til på egen hand. Vi talar om en inblandning på 5 % - inte på ren FAME (fettmetylester). RME är en vaiant, en annan sort görs på processad matolja, typ förbrukad frityrolja eller palmolja).

Problemen med bakterietillväxt uppstår framförallt i varma klimat OCH när man har vatten i tanken. Bakterierna (anaeroba) växer till i gränsskiktet mellan vatten och bränsle, och att de skulle få mer näring från den processade repsmetylestern än från vanlig dino-diesel är inte så troligt.

Att tömma dieseltanken från VATTEN i st f diesel är en bra ide! Det är (som jag skrivit om innan) betydligt viktigare att tömma ut bottensatsen ur tanken, gärna då båten stått still på land några dagar, än att toppa upp tanken för att motverka ett helt betydelselöst kondensvattenproblem. Har man mer vatten i tanken till våren än man har nu på hösten skall man byta packning på påfyllningshålets lock eller hitta stället det rinner in på... "Kondens" är bekvämt att skylla på - problemet är 10 ggr av 10 att bränslet varit vattenhaltigt redan vid tankning eller att vatten runnit in i tanken - det kan vara särskilt lätt hänt på båtar där man ofta har tankfyllningen på däck.
Anders S

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » sön 28 okt 2007, 19:44

Jag har just besökt Shell´s hemsida för att räta ut div. frågetecken. Något klokare blev jag. Av citydiesel finns tre kvaliteter, B-0, B-2 och B-5. 0= oblandad, 2= 2% RME och 5= 5% RME. Shell skryter med att dom kommer att ha B-5 på sina stationer. Framgår inte om dom behåller B=0 på sjömackarna. Sen finns Gasoil 0,05%S avsedd marina mindre motorer, finns kanske på sjömackarna. Att kalla RME-inblandad diesel för miljödiesel är överdrivet tycker jag. Nyttan för miljön är att 5% är från förnyelsebara råvaror. Vanlig citydiesel är också miljödiesel. Hoppas att sjömackarna fortfarande kommer att ha oblandad diesel. RME-inblandningen befrämjar tillväxt av diverse mikrober som bildar "gegga".
/Karl-Magnus.

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » sön 28 okt 2007, 19:53

Som vanligt har Anders S hunnit före medan jag knappade på tangenterna. Shell medger på hemsidan att B-5 har sämre lagringsduglighet. Länk till Spi´s lilla skrift: http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... 6_4sid.pdf
/Karl-Magnus.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 28 okt 2007, 20:05

Jaramaz skrev:Men snälla, tror du verkligen på allt som står i PBO/sv ?
Inte kan man vettigt hålla på att tappa ur hela systemet, det är arbetssamt. Och var göra av dieseln?
Exakt det var det som jag frågade om. Om artikelns dramatiska ord skulle stämma så innebär det att varje båtägare bör tömma sin dieseltank varje höst och slänga dieseln.

Nu låter det på er som svarat att det inte är så? Vilken inblandning av rapsolja kan man förvänta sig att sjömacksdiesel har?

Helt klart är det återförsäljare för VP, samt VP själv i pressmeddelande 2007, som rekommenderar att man ska tömma dieseltanken pga denna dåliga hållbarhet, eller? :o

/Tommy

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » sön 28 okt 2007, 20:40

Nja, om man skall hårddra vad Svenska petroleuninstitutet skriver, så ligger det en del i det. http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... 6_4sid.pdf
Nu tror jag att om man suger upp bottensatsen i tanken som Anders föreslår så är det nog inget större problem. Men man kanske ändå skulle propsa på oblandad diesel, t.ex. Gasoil 0,05% S även om den innehåller mer svavel än citydiesel.
/Karl-Magnus.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 28 okt 2007, 20:40

Man kanske borde ta släpvagn och tomfat och nu under vintern åka till Finland eller Polen och köpa riktig diesel inför sommaren.
Nu har jag hört tillräckligt många förstahandsinformationer om hur man fått tag i riktig diesel och hällt det i marindieseln som helt plötsligt startat omedelbart, gått mycket bättre och tystare. Skärande missljud från dieselpumpen har helt försvunnit. Jag ska höra med några lastbilschafförer var jag får tag i diesel, bättre att skaffa det och krångla lite med dunkfyllning än att köpa ny motor fö 80.000 kr i onödan.
Hur miljövänligt är det att i förtid förstöra helt riktiga motorer och slänga dem på soptippen?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 28 okt 2007, 20:47

Svenska petroleuminstutets "lilla skrift" hävdar ju att att risken för kondens ökar med FAME-inblandning. Jag undrar här om inte kommunikationsavdelningen ställt till det i sin informationsnit - risken FÖR kondens lär inte öka, medan risken MED kondens (dvs, "vatten i bränslet" sannolikt blir (litet) högre). Formuleringen "tömmas och förvaras tom" antyder också bristande förståelse för vad det handlar om. Jag (och sannolikt ej heller Karl-Magnus eller Tommy) lär inte "förvara" våra tankar på något särskilt sätt, vare sig tom eller full. En något mer tydlig information finns här: http://www.spi.se/fprw/files/Br%E4nslen ... 202007.pdf

Hur som helst är detta ett gott skäl att i framtiden uppsöka sjömackar och begära skriftligt på att det handlar om oblandad diesel, måhända även att aktivt eftersöka bunkerolja (gasoil), kanske i dess skattebefriade men samtidigt olagliga form. Jag betalar gärna skatt och kör gärna miljöekonomiskt till högre kostnad, men inte om det betyder att man skall tvingas destruera åtskilliga liter diesel "på köpet".

Nu tror jag dock inte det är så farligt, utan det lär handla om en ren försiktighetsåtgärd, och en önskan att friskriva sig från ansvar för tänkbara (men inte så troliga) problem. Den som är litet orolig kan efterhöra bakteriehämmande och stabiliserande kemikalier, men det bästa är att se till att tanken är torr - på vatten.

Att åka till Polen eller Finland för att handla diesel är nog inte så stor ide.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 28 okt 2007, 21:05

Vi är ganska samstämmiga, men jag drar ändå till med att ... sjömackarna kan man heller inte lita på. Där är det ofta låg omsättning, speciellt på våren. Vatten i bränslet är bara förnamnet - dyrt vatten också!
Ack, det är bara att göra som Guitar föreslår, smyga ner till frihamnen på kvällen och i skydd av mörkret utföra diverse skumraskaffärer - alternativt dess moderna variant, själv importera för eget bruk.

Finns det verkligen ågon som tror att 5% räddar miljön?

/J

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 28 okt 2007, 21:38

winga750 skrev:Nu tror jag att om man suger upp bottensatsen i tanken som Anders föreslår så är det nog inget större problem.
Hur gör ni det enklast, med någon sorts pump eller hävert?
winga750 skrev:Men man kanske ändå skulle propsa på oblandad diesel, t.ex. Gasoil 0,05% S även om den innehåller mer svavel än citydiesel.
Vet man vilken mack som saluför olika sorters inblandningar? Personalen vet ju inte mycket, ibland knappt skillanden mellan diesel, bensin eller färskvatten.
Guitar Nilsson skrev: Hur miljövänligt är det att i förtid förstöra helt riktiga motorer och slänga dem på soptippen?
Problemet är att precis den typen av analyser oftast saknas i "miljömaffians" argumentation. Alla vill vi göra vårt bästa för miljön, men hur bra blir det när:
- Septitankar ska sugtömmas, med miljöslukande anläggningar och långa extratransporter som följd
- Kopparinblandning förbjuds i bottenfärgen, med ökad bränsleförbrukning som följd pga alger och snäckor. Själva kopparläckaget begränsas annars normalt till någon mm runt skrovet...!
- Bilar och båtar ska köras på biobränsle vars odlingar är "mörkare" än normal natur vilket ökar den globala temperaturen!

Hälsningar
Tommy

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » sön 28 okt 2007, 22:16

Oljesugen Smart har jag provat till oljebytet och användt att suga vatten i skrymslen. Fungerade bra, det enklaste oljebytet jag varit med om. Skall åka till båten och suga tanken snarast.
http://www.bryggan.nu/ovrigt/kampanj/host/host07b.pdf
/Karl-Magnus.

Alf Johnson
Trogen medlem

Inlägg av Alf Johnson » mån 29 okt 2007, 15:38

Hej! Alltid dessa problem med div. föroreningar i tanken. När jag byggde min båt gjorde jag om bränsleanslutningen till tanken på så sätt att jag demonterade bottenpluggen och anslöt ett 20mm rör 200mm långt samt avslutade med en bränslekran. Från kranen drogs en slang till CAV filtret som har en vattenavskiljande behållare i botten. Denna konstruktion har nu fungerat, utan problem och utan rengöring av tank, i över tjugo år. Jag kan dessutom köra tills tanken är nästan tom utan att riskera luft i ledningen. Hälsn. Alf

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 29 okt 2007, 19:38

Bygger man sin tank på beställning, kan man ha två bränslesugrör - ett som går ner i djupaste delen, och ett som går några cm ovanför. Då kan man tömma ur slam/gojs/vatten med det lägsta och ha det andra som "ordinarie".

Om man inte är så klok, så får man göra som jag, sticka ner ett rör genom ett lämpligt hål. Jag kan använda luftslangens nippel och en billig bränslepunp (elmodell) köper man enkelt på Biltema.
Anders S

Alf Johnson
Trogen medlem

Inlägg av Alf Johnson » mån 29 okt 2007, 21:10

Det jag ville påtala var att med "rätt" konstuktion behöver man ej rengöra tanken samt ej riskera att få luft i bränsleledningen. Sedan finns det naturligtvis gott om lösningar för att rengöra bränsletank som fungerar som slamavskiljare. / Alf

Skriv svar