Alternativ mastlyftslinga?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 29 okt 2007, 09:54

jason skrev:Tjorvigheten är vad jag kallar förfining 8) Jag har adderat en extra ögla att fästa lyftkroken i. Vår mastkran har en kraftig krok och därtill en extra tyngd på wiren. Det vill jag inte ha inklämt mot masten. Men hela "konstruktionen består av en enda lina. Sen har jag en annan, tunnare lina fäst i öglorna dels som nedhal, dels för att öglan ska styras förbi lanterna och däcksbelysning.

/j
Okay, jag förstår - som jag nämnde. du har anpassat dig till verkligheten :D

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 29 okt 2007, 11:16

En ren reflektion: Hur smart och välbetänkt är det att fixa till något "provisoriskt" eller "fiffigt" när man lyfter den enskilt dyraste delen av sin fina båt? Hur jobbigt (på riktigt?) kan det vara att slå en enkel stropp runt masten och säkra den? Att förvissa sig om att masten inte kan lossna från lyftkroken och att den lyfts så den inte skadas är väl en självklarhet, även om det innebär att man (töntigt?) klättrar på en medhavd stege eller klättrar i mastkranen för att få stroppen rätt?

Detta sagt från en som senast i lördags såg en tappad mesan gå plums i hamnbassängen (som Jenni, men utan lyftkran) och en skräckslagen masthissare som ser sin lyftstropp öppna sig och glida, på hängande mast.

(Det är fler incidenter än jag sett de senaste tio åren, skall sägas. Men ändå.)
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 29 okt 2007, 17:16

Inte för att jag vill försvara illa genomtänkta lyftarrangemang, men
- inte är väl masten den enskilt dyraste delen på båten? (men, visst det kan bli en massa följdproblem om man tappar).
- tycker inte alls att det är töntigt att ta med en stege. Däremot kan det vara lite farligt. Har sett en båtägare som tillverkat lite specialbeslag till sin stege så att den fäster kring undre spridarparet, vilket ju ökar säkerheten.

Samtidigt tycker jag att denna tråd visar på att det finns enklare lösningar (och för all del: också mer komplicerade lösningar), än att ta med en stege.

En osedvanligt bra tråd, där olika förslag ventileras. För egen del, med dubbelspridarmast, har av- och påmastandet förenklats sedan jag började tänka igenom det hela ordentligt (jag avskyr att klättra i masten).

Det är nog detta som är det viktigaste: tänk igenom alla steg. Arbeta lugnt och metodiskt. Bli inte stressad av alla andra båtar.
Speciellt avancerat är det inte, så när det skiter sig är det mest pga att man inte tänkt tillräckligt.
Det är väl bäst att jag skyndar mig att erkänna att jag tappat master i samband med på- och avmastning. Nå, man lär sig av det också.
Har tyvärr sett en del hemskheter, tappade master med direkta personskador. Tänka, tänka ....

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 29 okt 2007, 19:14

Jaramaz skrev:Inte för att jag vill försvara illa genomtänkta lyftarrangemang, men
- inte är väl masten den enskilt dyraste delen på båten? (men, visst det kan bli en massa följdproblem om man tappar).
Jag tänkte så här: Om man (genom olycka eller försvarlig obetänksamhet) själv förstör en enskild grej på båten känns det som att räkningen kan bli värst om man sabbar masten.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 29 okt 2007, 21:59

Jag har som framgått haft mycket nytta av tråden. Jag har nog ältat detta bekymmer ända sedan vi köpte båten dvs ett helt år. Bäst är IMHO en erfaren kranbilsförare med rätt grejor för tunga och otympliga lyft, men i år passade inte "vår" kranbilsförares schema med vårt eget så vi var tvungna att lyfta själva. Svantes tips samt litteratursökning om lämpliga och säkra knopar - i det här fallet litar jag inte på mina egna pålstekar; här krävs något som verkligen låser - att aptera på vår kraftigaste förtöjningslina gav lösningen så att jag slapp att hissas till väders. Jag tycker att jag själv är ganska värdefull, och det är lättare att ersätta en hel båt än mig :wink: Egentligen skulle man nog sätta steg på masten, även om de bara behövs två gånger om året.

Men mastlyft är nog det jag gillar minst med segelbåt :roll:

/j

PS till öglan i repets ända använde jag en fiskarögla och till öglan för krankroken en fjärlisögla, den senare egentligen en alpinistknop.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 29 okt 2007, 23:28

ett litet tillägg: pålstekar glider sällan, problemet med dem är just konsekvensen av detta: de är svåra att få upp om de är ansatta, eller varit hårt belastade.
Systematiskt använder jag ett litet fåtal knopar, det skall vara enkelt alla skall kunna dem. Pålsteken försvarar sin plats i samlingen.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 okt 2007, 07:43

Om pålstek: Sådana kan läggas aviga; i det läget kan de verkligen sätta sig. Det dröjde relativt länge innan jag uppmärksammades på denna felmöjlighet, och sedan dess är mina pålstekar lätta att bryta. Se illustration:
http://www.gavlesjoscoutkar.com/gks/sbi ... alstek.htm

Som exempel på hur den inte skall läggas, se här:
http://bild.edu.stockholm.se/display/sh ... ?NAME=2836
(säkert ett olycksfall i arbetet, och i den applikationen, okritiskt)
Anders S

Skriv svar