"Miljödiesel" - vad är detta för skämt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 okt 2007, 08:02

Jag är glad att du är nöjd med din lösning. Jag tänker att du vittjar vattenavskiljaren vid varje tankning?

Fast "rätt konstruktion" innebär i de flesta fall en slamficka och insuget skyddat, ovanför denna nivå. Att förlita sig på att vattenseparatorn och grovfiltret tar hand om problemen kan vara vanskligt - en normal vattenavskiljare av fritidsbåtstyp tar (kanske) hand om 2-3 dl vatten - det är alldeles för litet om man får rejält med vatten i bränslet. Många båtar har dieselpåfyllningen oskyddad, och då räcker det med en trasig packning för att eländet skall ta sin början. Att i det läget kunna pumpa ut bottensatsen är guld värt.

Att en lösning med tankavtappning i "lägsta punkten" fungerar beror till största delen på att bränslet man får i Europa håller så bra klass som det gör. Tankar man från en "sjömack" med bra omsättning blir det sällan bekymmer - annat är det om man hämtar brännolja ur en 40-årig cistern och kör till båten via ett mer eller mindre rostigt tomfat. Det är för den verkligheten tankarna i båtar är dimensionerade.

En annan risk (den stora anledningen till att man numera inte tillåter avtappning från "lägsta punkten") är att ett slangbrott medför att bränslet läcker ut i båten. Det är det bästa skälet till att inte ha vare sig dränplugg eller avtappningsventil på tanken, utan alltid tömma den uppifrån. Man kan utan vidare ta bränslet från "lägsta punkten" även om sugröret mynnar på tanktaket.
Anders S

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » tis 30 okt 2007, 08:53

När man har fått vatten i bensinen blandar man i sprit, vattnet blandar sig med spriten och spiten med bensinen och alltihop brinner upp i motorn.
Varför kan man inte göra samma sak i dieseln?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 okt 2007, 10:00

Lars J skrev:När man har fått vatten i bensinen blandar man i sprit, vattnet blandar sig med spriten och spiten med bensinen och alltihop brinner upp i motorn.
Varför kan man inte göra samma sak i dieseln?
Flera skäl:

Dels "sabbar" spriten de ordinarie vattenfällorna, och i dieslar vill man absolut inte ha annat än så ren diesel som möjligt i systemet, speciellt vid vinterförvaringen.

Dels fungerar inte K-sprit som du tror - det fungerar som frysskydd på vintern, när (framförallt förgasarmotorer) får isbildningsproblem pga trycksänkningen. Detta kan inträffa under "speciella omständigheter" om insugsluften har rätt (dvs fel!) fukthalt, temperaturen ligger nära noll och motorn är kall. Då gör spriten att man inte får isbildning i munstyckena i förgasaren. "K-sprit för insprutningsmotorer" har tensider och lösningsmedel som skall hålla insprutningsmunstyckena rena - alla bensinbolag tillsätter den här typen av medel i bränslet redan vid leverans.

Det är inget tvivel om att FAME-tillsatser (RME (RapsMetylEster) är en typ av FAME (Fatty Acid Methyl Ester) ökar problemen med bakterietillväxt i vattengränsskiktet, men hur allvarligt det verkligen är i svenskt vinterklimat kan man fundera på. Helt klart är att vatten i tankarna är dåligt, oavsett bränsle, så man skall hålla så rent man kan. En lösning är att bekämpa bakterierna med antibakteriella medel, t ex det här: http://www.advatec.cz/xmedia/download/GrotaMar71eng.pdf
Det medlet kan man köpa i handeln, och kostnaden är överkomlig.

En kompletterande lämplig strategi bör vara att tanka så bra bränsle som möjligt, och i synnerhet tänka sig för om man köper bränslet på något jobbigt sätt, t ex via egen transport, hävertar, dunktankning eller andra sätt, nödvändiga för de utan sjömack inom räckhåll. Då bör man investera i en specialtratt som hjälper till att ta bort vatten, partiklar och annat - oavsett hur bra filter man har i båten.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 30 okt 2007, 10:45

Usch, nu fick ja såndär ågren igen :wink:

Bara det här med tankning är en smärre vetenskap, där man ska ha olika specialfilter, specialtrattar och dessutom veta allt om våra olika sjömackars bränslekvalitet... Hu, det är inte lätt att vara båtägare ibland...

Jag får skylla mig själv, det var ju jag som startade tråden :P

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 30 okt 2007, 10:49

Det finns ju särskild K-sprit för diesel, skulle den ge bekymmer? Sånt hällde jag i när jag fått vatten i tanken, det gick bra.
Fast jag gjorde ju samtidigt en omfattande utsugning av vatten och gegga ur tanken också.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 okt 2007, 11:14

Vi ser ju sällan (aldrig) vattensamlare på dieselbilar. Där räknar man med att bränslet a) omsätts och b) är "torrt", och de extratillsatser som marknadsförs är i princip onödiga (liknar mest fotogen), eftersom dieselleverantören (fordonsdiesel) ser till att bränslet är vinterdugligt, torrt och rent. Det bästa man kan hoppas på "K-sprit för diesel" är att det inte skadar.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 30 okt 2007, 11:42

Efter den pärsen med vatten i soppan har jag lärt mig läxan och vittjar vattenavskiljaren regelbundet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar