Anders S skrev:Såvitt jag kan förstå gäller det "bara" att ha ett så stort ankare som möjligt av något av de etablerade och beprövade allroundmodellerna. Nu är saken också den att det i stort sett bara går att få tag på Delta - original Bruce finns ju inte att köpa, varvid alla diskussioner om detta ankares för- eller nackdelar lämpligen kan bortfalla. Spade och Rocna - grattis att hitta en försäljare (trots reklaminsatsen).
Men jag har ankrat ca 300 (skandinaviska) nätter sedan 1988 (drygt 15 nätter per år - det är inte så mycket egentligen) med 15-kgs Bruceankare på en ketch om 6 ton, och legat pall i vindar upp till 25 m/s. (15 kg är å andra sidan alldeles för litet för min nuvarande, större båt. Därav min totala omsvängning, från Brucoman till Sekt-Delta-gare.)
Att man i sådana vindstyrkor ligger i skydd för sjö och vind, så långt det bara går, ser jag som självklart. Skulle man riskera att hamna i lägervall får man faktiskt masa sig upp och söka vind- och sjölä på annat håll (eller hålla sig i rörelse och härda ut till sjöss), naturligtvis inte somna om i förhoppning att allt skall gå bra därför att man har rätt ankare. (Ingen skeppare som inte är medvetslös kan för övrigt undgå att märka om det blåser 20 m/s eller det börjar gå sjö på ankarplatsen. Att man sover oberörd i förhållanden där ett korrekt nerdraget och "satt" ankare av rimlig typ och storlek kan tänkas dragga tror jag inte).
Nu var jag bland de första att reagera på oblyga reklamattacker men skall för allmänintressets skull delge övriga sektDELTAgare detta mailresultat av litet forskande:
Hej Gunnar
Vi kommer att lagerföra Rocna ankaret 2008. Priser
Rocna 20 5.625 kr inkl moms
Rocna 25 6.310 kr inkl moms
Med vänlig hälsning
Peder Edman
Limhamns Skeppshandel AB
Rocna 25 kg borde passa Eilean.
Så nu till ett mycket bra förslag som jag kom på alldeles själv - 20 sailguiditer borde det nog finnas som tycker att spottstyvern 250.- kan vara rimlig för att få en saklig, inittierad och utförlig rapport av Rocna's egenskaper!
Alltså inresserade donerar 250.- var till mig, jag bidrar med resten och till nästa höst vet ni ALLT om Rocna vs Delta!
Deal!?
Självklart sover man inte ostört när sjö och vind gör sig påmind. Men det är ändå med viss trygghet man kan somna om i en normal sommarkuling om man har hyggligt skydd när man vet att man ligger för ett stort ankare som backats fast med ansenlig kraft i vindens riktning.
Jag minns när jag började ankra mer frekvent. Då var det ankarvakt på såväl lod som GPS som gällde och ändå var jag uppe och sprang oroligt när det det blåste upp mer än rena stiltjen.
Numera skall det mycket till innan nattssömnen är förstörd.
Nog går jag upp och tittar till om det blåser upp i någon högre grad. Men mest för att kolla vindriktning och att inte någon annan ankrad båt ligger för nära.
Båtar tätt inpå varandra som ligger för blandat kätting och med lina är inte alltid helt lyckad. Litet oroad kan jag också bli för båtar som ankrat i lovart, med tanke på hur många gör när de ankrar.