Bottenfärg, hård eller polerande?
-
lenticularis
- Rookie
Bottenfärg, hård eller polerande?
hej hopp!
vad rekomenderar ni för typ av bottenfärg till en segelbåt?
ska det vara en hård färg?
verkar kräva lite mera arbete innan målning inför nästa säsong med våtslipning
eller ska det vara en polerande färg.
verkar kräva lite mindre arbete?
erfarenheter?
själv funderar jag mellan hempel mille extra eller hempel hard racing extra.
vad rekomenderar ni för typ av bottenfärg till en segelbåt?
ska det vara en hård färg?
verkar kräva lite mera arbete innan målning inför nästa säsong med våtslipning
eller ska det vara en polerande färg.
verkar kräva lite mindre arbete?
erfarenheter?
själv funderar jag mellan hempel mille extra eller hempel hard racing extra.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Har du en hård färg sen förut eller ingen färg alls håller jag på hård färg igen. Den mjuka bygger som 17 med åren. Fast om du redan har mjuk självpolerande färg som måste du göra ett ganska stort jobb och ta bort all den mjuka färgen innan du kan lägga på hård.
Kör på samma som förut.
Kör på samma som förut.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Ja, det är nog klokt att överhuvudtaget vara sparsam med ny bottenfärg om det inte behövs.
Jag la på International Eco Cruiser förra våren, och den var i princip helt orörd vid uppdragningen på hösten. Ingen som helst anledning att göra något åt den färgen, snygg, slät och fin.
Nu kör jag iofs i Mälaren 4 månader och Östersjön 1 månad.
/Tommy
Jag la på International Eco Cruiser förra våren, och den var i princip helt orörd vid uppdragningen på hösten. Ingen som helst anledning att göra något åt den färgen, snygg, slät och fin.
Nu kör jag iofs i Mälaren 4 månader och Östersjön 1 månad.
/Tommy
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det ligger poäng i där. Om det inte växt något alls på skrovet så gör ingenting! Jag seglade i fyra säsonger med min båt sen jag köpt den, inget växte. Men fjärde hösten såg min mjuka färg lite tunn ut och jag hade fått lute tulpaner så då var det dags.
Jag skaffade ett skaft med en ledbar platta som jag fäste våtslippapper på och putsade av lite innan jag drog på ny färg. Jag hade en vattenhink som jag doppade plattan och papperet i. Man spar en massa slit med ett sånt där handtag. Målare brukar använda likadana i tak och på väggar. Jag hittade mitt billigt på ÖoB.
Jag skaffade ett skaft med en ledbar platta som jag fäste våtslippapper på och putsade av lite innan jag drog på ny färg. Jag hade en vattenhink som jag doppade plattan och papperet i. Man spar en massa slit med ett sånt där handtag. Målare brukar använda likadana i tak och på väggar. Jag hittade mitt billigt på ÖoB.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Ett knep om man kör med polerande färg är att måla omväxlande kulör på första skiktet. Då märks det direkt när det blir tunt. Det räcker med ett signalskikt (typ rött) i botten - sedan lägger man ett eller två lager av sin favoritkulör. Sedan behöver man bara måla när man "ser rött" - sparar plånbok, miljö och rygg.
Jag har själv gjort misstaget att måla "för tjockt".
Jag har själv gjort misstaget att måla "för tjockt".
Anders S
polerande som fuktspärr
tack för uppmuntran att inte måla nytt lager polerande när det gamla är kvar! Har tyckt att det verkat onödigt, men har någonstans hört att om man inte målar varje år ökar risken för att det går in vatten i gelcoaten. Verkar skumt om färgen inte är avskavd. Har någon erfarenhet av att det kan finnas sanning i det eller är det bara en av alla vandringshistorier?
Det är ingen vandringshistoria. Däremot är den yttersta bottenfärgen tänkt att hålla borta växter och snäckor. Det kan mycket väl finnas ett eller flera andra sorters färglager innanför, som i så fall skyddar plasten.
Detta är ett kärt samtalsämne bland många, men inte det allra första man behöver tänka på när det gäller bottenmålning.
Detta är ett kärt samtalsämne bland många, men inte det allra första man behöver tänka på när det gäller bottenmålning.
Anders S
anti-fouling färgen har en täthet helt jämförbar med ett melittafilter. Spelar ingen större roll hur många lager man kletar på.
Sedan går teorierna isär: vad skall man ha under. De flesta pratar om epoxi, för att täta och därmed minska risken för plastpest. Epoxin är således mycket tätare än ytskiktsfärgen, och också tätare än gelcoaten.
Hur frekvent plastpest verkligen är, är okänt. Sannolikheten för plastpest ökar med vattentemp, tid i vattnet, och minskar med ökande salthalt. Med tanke på att de flesta har sina båtar på land > 50% av året, och att vattnet mestadels är alldeles för kallt så ...
(men likfullt har jag råkat ut för det).
/J
Sedan går teorierna isär: vad skall man ha under. De flesta pratar om epoxi, för att täta och därmed minska risken för plastpest. Epoxin är således mycket tätare än ytskiktsfärgen, och också tätare än gelcoaten.
Hur frekvent plastpest verkligen är, är okänt. Sannolikheten för plastpest ökar med vattentemp, tid i vattnet, och minskar med ökande salthalt. Med tanke på att de flesta har sina båtar på land > 50% av året, och att vattnet mestadels är alldeles för kallt så ...
(men likfullt har jag råkat ut för det).
/J
3-5 gånger Primer först och då antifouling. Men det är ändo inte sikkert att man undgår plastpest, men risken mindskes. Hansebåterne byggs från 37 fot med epoxi fremfor polyester och Najad kommer fremover kunn med epoxi. Dette skulle hindre plastpest och giver samtidigt en lättere och stärkere båt.
Månge charterbåter har inte fått primer, så look out om du köper en sån.
Månge charterbåter har inte fått primer, så look out om du köper en sån.
Steen
Danmark
Danmark
En fråga, efter varje säsong så är den självpolerande färgen porig, ungefär som en bikaka. Den ska inte lossna i flagor, då har man problem med vidhäftningen.Steen skrev:Instämmer inte !
Dom fleste gör den fel att dom bruker smöre ny mjuk självpolerande färg på var det inte är sliten av. Då är det klart att den mjuka byggar som 17 med åren.
Hur gör du för att fylla upp porerna utan att måla överallt?
Min erfarenhet är att med en polerande bottenfärg så får man skrapa rent vart 5e år. All skit hamnar på backen och jag undrar verkligen hur miljövänligt det är. Med en hård färg á la VC17 så byggs inga lager. Man kan måla hundra ggr (=100 år) utan att det märks.
Mvh
Anders
Det finns två sorters mjuk färg. Den ena är bara mjuk, och då blir den porig. Den är ogiftig säsong två. Gitter man inte riva bort den så måste man förstås måla över den. Det brukar bli hemskt rätt fort.
Den andra är självpolerande. Ofta kallas den för "med flerårseffekt" eller liknande. Då behöver man inte måla förrän allt är bortslitet. Däremot måste man tvätta ordentligt på våren, så att den sista, lösa färgen verkligen lossnar. En grön slipsvamp på en Ljusne-pinne fungerar finfint.
Den andra är självpolerande. Ofta kallas den för "med flerårseffekt" eller liknande. Då behöver man inte måla förrän allt är bortslitet. Däremot måste man tvätta ordentligt på våren, så att den sista, lösa färgen verkligen lossnar. En grön slipsvamp på en Ljusne-pinne fungerar finfint.
Anders S
Även självpolerande blir porig och till slut gropig. Man får slipa varje år om man vill ha en slät botten. Man behöver även då lägga på ett eller tom två nya lager färg för att erhålla ett fullgott skydd.
Det bygger inte särskilt mycket eftersom mycket "poleras" av kontinuerligt, beroende på hur mycket båten går såklart. Jag får allt måla minst ett nytt lager varje år, men jag seglar å andra sidan en hel del per säsong.
Det bygger inte särskilt mycket eftersom mycket "poleras" av kontinuerligt, beroende på hur mycket båten går såklart. Jag får allt måla minst ett nytt lager varje år, men jag seglar å andra sidan en hel del per säsong.
Re: Bottenfärg, hård eller polerande?
Jag vaknar denna tråd....
Är skillnaden i prestanda väldigt stor? Är det värt det stora jobbet?
Är skillnaden i prestanda väldigt stor? Är det värt det stora jobbet?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing