Bomkapell med lazyjack

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Njuter
Trogen medlem

Bomkapell med lazyjack

Inlägg av Njuter » tis 12 feb 2008, 07:50

Någon som har tips och idéer om bomkapell med lazyjack
Har tänkt sy den själv! Lite funderingar som jag har är tjocklek på linor? Styva upp kapellet med vp-rör på sidorna! Öka bredden mellan linorna när jag hissar seglet för att undvika att seglet fastnar!
Mvh Magnus

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » tis 12 feb 2008, 08:45

Du kan använda ett standard bomkapell om Lazy-Jacken är rätt gjord. Dvs linorna på LJ ska gå runt bommen och sitta fast på andra sidan, så kan man använda sitt vanliga bomkapell. Det är ju lättare o ändra på LJ än hitta special på kapellet.

Hoppas du förstår hur jag menar.

///Bengt

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 12 feb 2008, 08:55

Hur ser det ut när seglet är hissat om man använder sitt gamla bomkapell. Rullar man det och fäster på bommen, eller sitter det kvar helt "öppet". Jag tycker det känns som det blir ett rackarns fladder och mycket störd vind längs bommen, men det kanske är fel? Är det någon som har en bild hur det ser ut med seglet hissat?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 feb 2008, 09:02

Fast jag fattade det som att Njuter vill göra något i stil med Stack-Pack eller Zippack (två oförglömliga märkesnamn på "fångstkapell" som öppnas uppåt). I så fall tror jag man mycket väl kan använda VP-rör för som lattor för ovandelen av kapellet, och så kan man använda en dragkedja för att stänga när man stuvat. Kapellet blir då en integrerad del av Lazyjacken, en sorts ficka längst ner. Baksidan är att dragkedjor, VP-rör och annat sådant skaver på seglet, så man slipper inte undan att sänka ner det hela efter att man kommit i ordning och kommit ut på vattnet.

För att öppna vinkeln finns det de som använder block på mitten av spridarna för både lazyjacklinor och sådana här "patentare". Då skall man tänka på att spridarna bör säkras på något sätt i toppvantet, så att de inte kan halka ner. En rf wireklämma på toppvantet, under spridarnocken kan vara en enkel lösning om inte spridaren har egen klämma.
Anders S

Lars J
Platinamedlem

Duchmans Sail Flaking System

Inlägg av Lars J » tis 12 feb 2008, 14:39

Hej,
är det någon som har erfarnehet av eller ens sett detta alternativ till Lazy Jacks?
Här är en länk som beskriver det:
http://www.mvbinfo.com/dp_03_SF_brochure.html

/Lars J

Njuter
Trogen medlem

Inlägg av Njuter » tis 12 feb 2008, 18:11

[quote="Anders S"]Fast jag fattade det som att Njuter vill göra något i stil med Stack-Pack eller Zippack (två oförglömliga märkesnamn på "fångstkapell" som öppnas uppåt). I så fall tror jag man mycket väl kan använda VP-rör för som lattor för ovandelen av kapellet, och så kan man använda en dragkedja för att stänga när man stuvat. Kapellet blir då en integrerad del av Lazyjacken, en sorts ficka längst ner.

Helt riktigt Anders det är så jag har tänkt mig. Som det är i dagsläget har jag inget kapell och lazyjacks har jag tänkt sätta upp så varför inte slå ihop dem. Det verka smidigt att samla ihop seglet direkt ner i kapellet speciellt när man seglar ensam.
Har funderat lite om man kan fästa linorna i dirken så dem hamnar lodrätt och på så vis undvika att seglet fastnar.
Mvh Magnus

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 12 feb 2008, 18:26

Njuter; gör som Anders beskrev det. Fäst absolut inte i dirken. Det fungerar när man inte har i dirken. Har seglat med Etaps "stackpack" eller vad det heter och du har två tunna lattor (du kan ha rör) i lång ficka på var sida om blixtlåset på toppen av kapellet. Oroa dig int eför skav m m, jag skulle säga att det är helt problemfritt. OM du har genomgående lattor högst upp i din stor hjälper det för att "samla" det sista av storen, men det är inte helt nödvändigt.

När man väl haft stackpack lider man verkligen om man byter båt och måste klara sig utan... i alla fall jag... Hm om jag skall prioritera rullfock eller stackpack... svårt val... men jag väljer stackpack. Hjälper till när det är som mest stressigt...med stackpack är du inte längre nervös för att segla in hamnen, naturhamn eller vanlig.

För att du skall ha riktig nytta av stackpacken behöver storseglet glida ner relativt friktionsfritt, se över travarna o se om det finns något att förbättra. Om det fungerar som det skall är det bara att släppa fallet o så är seglet direkt tillräckligt "stuvat" för tilläggning. Underbart. Sedan behöver du bara, senare när du är ordentligt förtöjd, dra igen blixlåset.

Stackpack underlättar även rejält vid riktigt busväder när du måste reva rejält, d v s plocka ned storen helt och bara gå för stormfock. DÅ är man extra glad åt stackpack kan jag lova! Den fungerar då också.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 13 feb 2008, 18:53

lazy-jacks er bra. Annu bettre med main-drop eller vilket namn man nu vill anvenda. Best funkar detta med genomgaende lattor! Inte ett absolut krav men ... nestan.

Visst kan man styva upp kabellets ovansidor med vp-ror eller lattor. Men det behovs inte. 3-4 oljetter i varje. 6 mm nylonlina som dras upp till vantspridare, ovre paret om det finns tva eller fler par.

Genomgaende lattor, lazyjacks utan main-drop .... inte kul. Da kan man skippa lazyjacks'en.

/J

Njuter
Trogen medlem

Inlägg av Njuter » fre 15 feb 2008, 14:15

Tack för att ni tog er tid nu har jag lite mer på fötterna! Hittade även ett intressant förslag http://hem.passagen.se/joergen/pal/atga ... yjacks.htm hur man kunde fästa linorna på mitten av spridarna (som Anders beskrev) men med gummikord.

Mvh Magnus

Skriv svar