Mer frisk luft till dieseln?
Mer frisk luft till dieseln?
För en tid sedan på en båtmekanikerkurs (kan f.ö. rekommenderas) fick jag klart för mig att en diesel slukar väldiga mängder luft. Och får den inte tillräckligt med luft minskar verkningsgraden avsevärt.
Pga ljudisloeringsskäl är motorrummet är nu ganska väl tilltäppt. Och därför borde luftinsläppet vara minimalt. Kanske i underkant tänker jag.
Nu tickar min lilla diesel på bra (MD5B). Men detta kanske går att förbättra?
Vad tror ni om att öppna upp ett hål i akterkant motorrum och dra slang för lufttillförsel från tex akterspelgel (högt upp) som mynnar ut i motorrummet. Eller bara från akterstuv.
Eventuellt förstärkt av motorrumsfläkt som kopplas till tändningen. Antingen köpevariant på båtaffär. Eller varför inte modell dattorfläkt (billigare, strömsnålare)?
Vad tror ni om behov, idé, alternativ? Saker att tänka på?
Behöver man motsv hål/slang för utlopp av luft? Så man får cirkulation. Har sett skisser där inlopp ligger högt och utlopp liger lågt (eller var det tvärsom?)
Hur har ni gjort?
Tacksam för era tankar.
Pga ljudisloeringsskäl är motorrummet är nu ganska väl tilltäppt. Och därför borde luftinsläppet vara minimalt. Kanske i underkant tänker jag.
Nu tickar min lilla diesel på bra (MD5B). Men detta kanske går att förbättra?
Vad tror ni om att öppna upp ett hål i akterkant motorrum och dra slang för lufttillförsel från tex akterspelgel (högt upp) som mynnar ut i motorrummet. Eller bara från akterstuv.
Eventuellt förstärkt av motorrumsfläkt som kopplas till tändningen. Antingen köpevariant på båtaffär. Eller varför inte modell dattorfläkt (billigare, strömsnålare)?
Vad tror ni om behov, idé, alternativ? Saker att tänka på?
Behöver man motsv hål/slang för utlopp av luft? Så man får cirkulation. Har sett skisser där inlopp ligger högt och utlopp liger lågt (eller var det tvärsom?)
Hur har ni gjort?
Tacksam för era tankar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Intressant fråga, jag kollade vad min något större diesel behöver, en VP 2003.
Storleksordningen en kubikmeter luft per minut när jag brummar på med lugn marschfart.
Så jag tror stangen kan glömma det där med datorfläkt.
Om befintliga passiva luftkanaler är för små och skall förbättras med en fläkt så behövs nog en kraftig sådan. Strömförbrukningen borde inte vara ett problem eftersom motorn och generatorn ju definitionsmässigt är igång när fläkten är igång.
Har jag räknat rätt på det där med luftmängden?
Storleksordningen en kubikmeter luft per minut när jag brummar på med lugn marschfart.
Så jag tror stangen kan glömma det där med datorfläkt.
Om befintliga passiva luftkanaler är för små och skall förbättras med en fläkt så behövs nog en kraftig sådan. Strömförbrukningen borde inte vara ett problem eftersom motorn och generatorn ju definitionsmässigt är igång när fläkten är igång.
Har jag räknat rätt på det där med luftmängden?
Re: Mer frisk luft till dieseln?
Precis den lösningen har tex Beneteaus Firstbåtar som original....stangen skrev: Vad tror ni om att öppna upp ett hål i akterkant motorrum och dra slang för lufttillförsel från tex akterspelgel (högt upp) som mynnar ut i motorrummet.
Världens största båttillverkare sätter nog inte dit det utan anledning
Räkna 12 m3 per liter diesel eller 2,5m3 per hk. Ex gör man av med 1,5 liter/timma så blir det 300 iter luft per minut.
En slang till akterspegeln är bra.
Fläkt som blåser in luft i motorrummet är inte bra, vid brand blir det blåslampa. Troligen sprider man dessutom motorlukt i båten.
Motorrums fläkt är bra innan och efter motorgång, när motorn går ventileras motorrummet ändå.
Ett alternativ är slang från insugningsröret till en insugningsljuddämpare palcera högt i en stuv samt ett rejält luftintag i bak. Man skulle kunna ta luften direkt i häcken men det är bra om det finns något på vägen där ev vatten kan ta vägen.
En slang till akterspegeln är bra.
Fläkt som blåser in luft i motorrummet är inte bra, vid brand blir det blåslampa. Troligen sprider man dessutom motorlukt i båten.
Motorrums fläkt är bra innan och efter motorgång, när motorn går ventileras motorrummet ändå.
Ett alternativ är slang från insugningsröret till en insugningsljuddämpare palcera högt i en stuv samt ett rejält luftintag i bak. Man skulle kunna ta luften direkt i häcken men det är bra om det finns något på vägen där ev vatten kan ta vägen.
- Harakerwarrior
- Erfaren medlem
Jag tror inte att det behövs någon extra fläkt om inte motorrummet blir väldigt varmt.
Det finns en modell av böjbar slang/rör i aluminium som används till förvärmningen i motorutrymmen i äldre bilar. Den kan vara bra att dra till akterstuv så får du den ventilerad också. Skulle det låta från röret så kan man ljudisolera den genom att spruta underredsmassa (till bilar) på insidan av röret.
Det finns en modell av böjbar slang/rör i aluminium som används till förvärmningen i motorutrymmen i äldre bilar. Den kan vara bra att dra till akterstuv så får du den ventilerad också. Skulle det låta från röret så kan man ljudisolera den genom att spruta underredsmassa (till bilar) på insidan av röret.
Man kan också beräkna luftbehovet genom att räkna ut luftåtgången på maxvarv. Motorn är en luftpump, som pumpar sin halva cylindervolym per varv (fyrtaktare), hela cylendervolymen varje varv (tvåtaktare). Småbåtsdieslar brukar vara fyrtaktare.
Exempelvis kommer en tvåliters diesel med 4000 varv som topp att behöva 4000 liter luft (4 kbm) per minut på fullvarv (helt oberoende av effektuttaget). Dieslar går med konstant lufttillförsel - det finns iga spjäll som ställer till det.
Man kan också måtta efter luftintaget på motorn, och så kan man fördubbla ytan på det, så ordnar det sig.
Exempelvis kommer en tvåliters diesel med 4000 varv som topp att behöva 4000 liter luft (4 kbm) per minut på fullvarv (helt oberoende av effektuttaget). Dieslar går med konstant lufttillförsel - det finns iga spjäll som ställer till det.
Man kan också måtta efter luftintaget på motorn, och så kan man fördubbla ytan på det, så ordnar det sig.
Anders S
Re: Mer frisk luft till dieseln?
Ungefär så är det ordnat på min Comfort 32, dock så finns det ingen slang utan endast ett hål i motorrummets basinrede och sedan ett hål med svanhals på akterspegeln. En slang tillför inget extra värde, luften tar ändå den enklaste vägen. I mitt fall strömmar luften i spalten mellan skrov och basinrede.stangen skrev: Vad tror ni om att öppna upp ett hål i akterkant motorrum och dra slang för lufttillförsel från tex akterspelgel (högt upp) som mynnar ut i motorrummet.
Det finns ett mycket enkelt svar på den frågan.
Se efter vad motortillverkarna säger!
Överstiger motorrumstemperaturen 40-50 grader (beroende på tillverkare) skall man montera en fläkt som suger ut luft från högsta möjliga punkt, helst diagonalt mot insläppet.
Och har inte motorrummets luftintag dimensionerats för detta måste det naturligvis förstoras.
Fläkten kopplas sedan över tändningen så att den går när motorn går.
Se efter vad motortillverkarna säger!
Överstiger motorrumstemperaturen 40-50 grader (beroende på tillverkare) skall man montera en fläkt som suger ut luft från högsta möjliga punkt, helst diagonalt mot insläppet.
Och har inte motorrummets luftintag dimensionerats för detta måste det naturligvis förstoras.
Fläkten kopplas sedan över tändningen så att den går när motorn går.
Hallå där Eilean!
Nu blev det väl ändå lite tokigt.
Om du monterar en fläkt som suger ut luften ut motorrummet samtidigt som motorn förbrukar luft till förbränningen så konkurerar ju fläkt och motor om samma luft
Du skapar ju i praktiken ännu mer undertryck i motorrummet, "inverterad turbo"
Motorrumsfläkt med utsugande funktion är bra för att ventilera bort gaser från en bensinmotor men knappast i en dieselapplikation. I vart fall inte samtidigt som motorn går.
Gör det enkelt: Se till att det finns tillräckligt med lufthål in till motorrummet, med eller utan slang. Dubbla insugsarean är ett bra riktvärde.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Om du monterar en fläkt som suger ut luften ut motorrummet samtidigt som motorn förbrukar luft till förbränningen så konkurerar ju fläkt och motor om samma luft
Motorrumsfläkt med utsugande funktion är bra för att ventilera bort gaser från en bensinmotor men knappast i en dieselapplikation. I vart fall inte samtidigt som motorn går.
Gör det enkelt: Se till att det finns tillräckligt med lufthål in till motorrummet, med eller utan slang. Dubbla insugsarean är ett bra riktvärde.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Att ventilera motorrummet kan man behöva göra, men inte av riktigt samma skäl. Bensinarna har en evakueringsfläkt för att säkerställa ett bensingasfritt motorrum vid start. Den typen av fläkt är avsedd att gå någon minut före motorstart och är en ren säkerhetsanordning. En sådan kan inte användas (om nu någon trodde det), utan det krävs en fläkt för ventilationsändamål.bosseh skrev:Om motorrums temperaturen överstiger 40-50 gr bör man nog ordna så att insugningsluften tas utanför motorrummet (motorn vill ha kall luft) samt installera en frånluftsfläkt precis som Eilean säger. Det är (nästan) lika viktigt med motorrums fläkt till en diesel som till en bensinare.
Har man 50 grader eller däröver i motorrummet behövs antingen en ventilationsfläkt eller (det kan räcka ihop motorns eget sug) självdrag. Det innebär att man ventilerar ur från taket, och helst tar in luften lågt, gärna under durkarna. Det är få segelbåtar som har så täta motorrum att lufttillförseln förhindras underifrån men det måste man förvissa sig om. Börjar man mecka med motorluft från ett separat intag kräver det egentligen att man räknar på till- och frånluft till motor och motorrum separat, och då lär evakueringsfläkten komma som ett brev på posten. Det är inte ofta man ser sådana i segelbåtar, för övrigt.
Det här behöver man inte krångla till om man inte vill. En normaldiesel behöver (inte mer än) upp till 4 kbm i minuten, och i en normal båt med rimlig ventilation (t ex några doradeventiler eller "elektroluxventiler" och en rosettventil i ruffluckan - eller helt enkelt bara en springa öppen) kan man ta den luften inifrån, utan problem. Likaså kan man ha en ventilationsöppning från motorrumsstaket med ledning till till något lämpligt ställa, t ex sittbrunnssargen, centralt placerad. En vattenfälla (eller, ventil) kan vara vettigt, beroende på var och hur man seglar. Se i vart fall till att vatteninträngning den vägen inte rinner direkt på motorn.
Anders S
Sorry detta är vanligt och varvsmonteras på många båtar. Exempelvis min nuvarande båt, min förra, på (samtliga?) nyare Malö, vissa Najad, HR och många, många fler. Och bland större motorbåtar är det närmast praxis.cruisaren skrev:Hallå där Eilean!
Om du monterar en fläkt som suger ut luften ut motorrummet samtidigt som motorn förbrukar luft till förbränningen så konkurerar ju fläkt och motor om samma luft![]()
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Motorns eget insug klarar inte av att omsätta luften och därmed kyla över hela motorrummet. Dessutom tappar motorn effekt om insugningsluften blir för varm.
Anledningen till att man monterar en sugande fläkt är att man inte vill sätta motorrummet under ett övertryck och dämed trycka ut illaluktande och varm motorrumsluft i boutrymmena, de finns ju altid småspringor.
Din oro för undertryck kompenseras lätt med tillräckligt stora luftintag.
Min fläkt lade av under kanalgång vid ett tillfälle. Och jag kan intyga att det blev varmt! Jag mätte aldrig men det skulle inte förvåna mig om temperaturen uppgick till uppåt 70 grader. Detaljer som inte var direkt monterade på motorn gick inte att ta på. Vad detta innebär för livslängden på kablar, slangar, pumpar och andra detaljer av plast eller gummi etc. etc. är inte svårt att förställa sig. Som tur var hittade jag snabbt felet.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Låter lite konstigt, tycker jag. Menade de att motorn suger nån sorts vacuum i båten då?Spider skrev:En motor placerad i båt får inte ta luft från ruffen. Det fick vi lära oss vid utbildning till båtbesiktningsman. Starta nu ingen diskusion om detta liknande dubbla slangklammerMan hänvisade till risken för syrebrist för personer som eventuellt ligger och sover under färd.