Spänningsmätning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lasse M
Diamantmedlem

Spänningsmätning

Inlägg av Lasse M » lör 01 mar 2008, 20:11

Det börjar bli dags för en uppgradering av båtens elsystem. I samband med detta hade jag tänkt att installera någon form av "batterimätning", men är lite osäker på hur jag skall göra och hoppas på goda råda från Forumet.
Har hittat två alternativ, en billig och en svindyr. Den billiga lösningen är en enkel panel LCD-Voltmeter från Svebry a 70:- Och det dyra alternativet, för minst 2000:-, är någon av de batteritankmätare som finns i båtvaruhusen. Nackdelen med det billiga alternativet är att för att få någorlunda reda på batteristatus så måste mätningen ske när battieriet är obelastat. Att vara tvungen att stänga av all elektronik för att göra en mätning lockar inte, men för 70 pix så kan det kanske vara ok. Det dyra alternativet ger flera funktioner men hur är det med spänningsmätningen, måste man även här slå av allt för att få ett rättvisande värde?

Lasse

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 01 mar 2008, 20:48

Jag har haft liknande funderingar, men...
Det sitter en analog VDO volteter i båten, den är så att säga brett graderad mellan 12 - 14 volt. Jag tror att man med lite träning snart får en känsla för när det börjar bli kris. Jag kan ju mäta med digitalinstrumentet för 300 i cigguttaget för att få exaktare siffror.
Pengarna som en batteritankmeter kostar får hellre gå till nya segel om ni frågar mig. Och är man slarvig och gör av med mer ström än tex solcellen ger så hjälper ingen battmeter i världen. Man får med tiden en känsla för det där ändå tror jag, det räcker bra med en voltmeter.

Vill man ha nåt mer tror jag Seawolfs Battbrain är det absolut bästa. Den stänger av när det börjar bli urladdat, om man tex spelar stereo för länge. Och ändå finns det kräm att starta motorn. Battbrain verkar mer genialt ju mer jag tänker på det.
Håkan,
långsam tänkare...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Harakerwarrior
Erfaren medlem

Inlägg av Harakerwarrior » lör 01 mar 2008, 20:58

Kontakta din närmaste bilstereohandlare så kan han hjälpa dig med en mojäng som stänger av innan batteriet tar slut.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 01 mar 2008, 21:08

Jag har ett par egna trick för att lista ut laddstatus. Att förstå att man dragit ur batteribanken i mesta laget är inte svårt. men blir man tvungen att köra motorn för att ladda, hur länge måste man köra då? Det är svårare att veta utan mer precisa mätare.
Jag gör antingen så här. Jag har en gammaldags batteriseparator, det tycker jag är hur bra som helst. Jag låter motorn gå och ladda förbrukarbatterierna en stund. Sen vrider jag över väljaren till startbatteriet. Antagligen hörs det ganska tydligt på motorn att den går lättare då, alltså finns det mer jobb för generatorn att mata i ström i förbrukarbanken. Jag vrider tillbaka och kör vidare. När jag inte hör nån skillnad när jag vrider emellan de två bankerna antar jag att det är så pass mycket laddat att jag inte behöver laddköra mer.

Ett annat sätt är att bara låta motorn gå. Jag har en TWC-regulator som funkar mkt bra. Först när jag startar går motorn lätt, efter ca 3(?) minuter höjs spänningen och det går tyngre, hörs tydligt på motorn. När det blir fullt går det lätt igen, hörs tydligt, det är alltså om man ligger still och laddkör utan belastning från propellern.

Kan tillägga att jag väldigt, väldigt sällan tar till detta tilltag att köra motorn stillaliggande för att ladda. Och aldrig om det ligger andra båtar nära. Kollar man bara voltmetern ibland behövs det inte.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » sön 02 mar 2008, 10:18

Tack för synpunkter och kommentarer.

Har googlat runt i ämnet och det verkar vara som följer:
Spänningsmätningen sker på samma sätt och ger samma resultat med vanlig voltmeter som med en dyr s.k. batterimonitor. Skillnaden är dock att batterimonitorn även mäter ström och med i förväg givna data som batteristorlek, laddningshistorik etc kan en beräkning eller uppskattning av tillgänglig kapacitet göras. Beräkningen sker enligt Peukerts formel. Uppgifter om hur exakt eller rättvisande denna kalkyl är har jag inte lyckats hitta, men tydligen finns ett visst osäkerhetsområde.
Jag satsar på 70:- varianten men kompletterar med underspänningslarm och gör som Guitar Nilsson och lägger de övriga slantarna på segel.

Lasse

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 02 mar 2008, 12:10

Underspänningslarm?

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 02 mar 2008, 12:20

Jeg har en hjemmegjort batterivagt, der har tre lysdioder for hvert batteri (start og forbrug):

Rød diode lyser: Spænding under 11,0V
Grøn diode lyser: Spænding mellem 11 og 14 V
Gul diode lyser: Spænding over 14V

Disse giver "det hurtige overblik". Jeg ved ikke om man kan købe sådanne færdige, men jeg har engang haft en med samme funktion der var beregnet til at sætte i (en bils) cigudtag.

Jeg har så for nylig installeret et billigt digitalt voltmeter med en omskifter til de to batterier for en nøjagtigere måling - men jeg har sejlet i 22 år uden!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » sön 02 mar 2008, 14:10

Med underspänningslarm menar jag krets liknande den som Hans-Henrik använder men med ljudsignal som aktiveras när batterispänningen sjunkit till en i förväg bestämd nivå.

Lasse

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 02 mar 2008, 22:45

Ljusne-Håkans mätmetod är ett utmärkt exempel på en enkel och tillförlitlig metod. Kan vara att det krävs lite träningstid.
Hans-Henrik har ett enkelt och välfungerande "instrument" som dessutom är enkel för alla att förstå.
Är man van att tittat på mätare är ett digitalt panelinstrument eller en multimeter suveränt, men man måste titta noga och tänka efter.
Det finns en annan klassisk variant som inte är dum. Jag har digitalmätere men ska nog komplettera med en sån här bara för att man med en hastig blick kan se hur batterierna mår.
Man tar ett gammalt hederligt analogt panelinstrument på t ex 0-5 Volt och sen seriekopplar man med en 10 Volt zenerdiod. Zenerdioden äter helt enkelt upp 10 Volt så när instrumentet visar 1 Volt är det i verkligheten 11 Volt. Numera hittar man inte alltid 0-5 Volt instrument men då kan man t ett på 0-1 mA. Sen ska man veta resistansen i instrumentet som t ex kan vara 200 ohm. Vi vill mäta 5 V och då är det 1 mA alltså blir kretsens resistans 5/0,001 = 5000 ohm. Sen hade vi 200 ohm i instrumentet så vi ska ha ett motstånd på 5000-200=4800 ohm men tar vi ett standard värde på 4700 och och en trimpotentiometer på 200 ohm så kan vi kalibrera. Allt kopplas i serie inkl 10V Zenerdioden. Genom att jämföra med en digtial multimeter kan vi kalibrera vårt instrument så det visar rätt.
Ofta kan man ta ut skalan ur instrumentet och göra en egen skala med tuschpennan.
12,72 V är 100 % ladda
12,54 = 75%
12,36 = 50%
12,18 = 25 %
11,82 = 0 %
Man kan lägga till laddningen
14,4 V = full laddning
13,6 = underhållsladdning
Detta gäller för blöta batterier. För batterier som varit med ett tag blir siffrorna lite annorlunda men instrumentet ger ändå en bra uppfattning om batteriets status.
Ett instrument 60x47 mm kostar typ 80 kr så hela bygget slutar väl under 100-lappen
Enkelt, billigt och lätt att använda, eller hur?

johan@banner28.se
Silvermedlem

Inlägg av johan@banner28.se » mån 03 mar 2008, 07:39

Jag byggde ett instrument förra säsongen, köpte delar på Kjell&CO. Fick kalibrera det hela så det blev bra siffror, byggde även in bakgrundsbelysning till LCDn. Kjell har även en LED voltmeter som drar lite mer ström, kan vara ett alternativ.

Läs mer om bygget här:
http://banner28.wordpress.com/2007/05/3 ... -om-strom/

Så här blev det färdiga resultatet:
http://banner28.wordpress.com/2007/07/0 ... voltmeter/

Kostnad omkring 200kr och lite jobb...

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » mån 03 mar 2008, 09:36

Hej Lasse

Jag kan rekommendera en "riktig" batterimätare. Jag investerade i en Battmeter från odelco inför förra semestern och det har jag inte ångrat. Den visar verklig förbrukning och laddning. Man blir tillochmed lite fånig när man går ner för att kolla hur mycket laddning solcellen ger, kolla skillnaden med hur man vinklar cellen osv.
Installationen är ganska enkel, med bra bruksanvisning.

Men alltid är det en balans av hur mycket tid och pengar man vill lägga ner på denna information. Det funkar säkert lika bra med ovanstående idéer, men jag ville ha ett system som jag visste fungerade.

///Bengt

johan@banner28.se
Silvermedlem

Inlägg av johan@banner28.se » mån 03 mar 2008, 10:10

Riktig batterimätare kan jag hålla med om, men den saknar en del funktioner enligt mitt tycke, den mäter bara ström på ett ställe, vilket enbart säger hur mycket som går till eller från batteriet. För att kunna läsa vad din solpanel ger så måste du stänga av alla andra förbrukare. Det skulle vara bra att enkelt kunna säga att just nu så ger solpanelen 2,1A, vi förbrukar 1,3A till lampor mm, och det gör att 0,8A laddar batteriet. Jag ville inte lägga en stor summa pengar på ett instrument som inte ger den information jag är ute efter så jag nöjer mig tillsvidare med en enkel voltmeter.

//Johan

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » mån 03 mar 2008, 16:44

Om nogen har interesse, så er her et diagram som bruger en enkelt kreds til at drive de tre lysdioder for lav, normal og høj batterispænding.

Bild
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

johan@banner28.se
Silvermedlem

Inlägg av johan@banner28.se » mån 03 mar 2008, 16:48

hhmcsv:

Har du inte möjligen också en enkel krets med 2 lysdioder som indikerar vilket håll strömmen går till batteriet, dvs som visar laddning/urladdning?

Mvh
Johan

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 03 mar 2008, 17:22

Här är en annan enkel monitor med LM339. Justera trimpotten så att alla lyser vid 12,72 V så visar varje 25% av kapaciteten.

Bild

Skriv svar