Vad säger försäkringsbolagen om slangar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Maxi33
Diamantmedlem

Vad säger försäkringsbolagen om slangar?

Inlägg av Maxi33 » sön 02 mar 2008, 14:36

Med anledning av en nyligen timad debatt om slangklämmor frågar jag nu, helt utan ironi eller några dolda avsikter, vad gäller beträffande formella regler respektive informella tumregler för själva slangarna till bordgenomföringar?

Jag har just nu min motor och drev demonterade för bälgbyte, och förutom lite rengöring hade jag också tänkt byta slangarna från självlänsarna. men det verkar vara ett grymt bökigt jobb och kanske inte ens möjligt utan att också demontera dieseltanken och en del av den elektronik som är monterad på träskotten i akterkant motorrummet.

Känns som lite av ett motstånd att börja med detta, speciellt som jag nu kan inspektera slangen från bordgenomföringen ända bak till akterkant motorrummet där den försvinner in under ljuddämparen, och den ser helt fin ut och är en blå spiraltrådsarmerad sak som känns kraftig.
Men slangen är högst troligen lika gammal som båten, från 1991, och jag kan inte se den förrän den har delat sig i två och kommer upp bakom träskotten strax under själva rörstosarna under sittbrunnen.

Bordgenomföringen och ventilen ser också helt friska ut, känns helt orubbligt stabila när jag drar och trycker dem i alla riktningar. (Men att banka på dem skulle ju inte falla mig in.)
De är säkert också från 1991.

Vad säger expertisen?

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » sön 02 mar 2008, 15:00

Låt du dem sitta. Vad kan hända?

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » sön 02 mar 2008, 15:03

Harald Woxen,salig i åminnelse,hade en käpphäst,
Han frågade alltid:Tål din båt ett nålstick?
Detta med hänvisning till just dessa spiralarmerade
plastslangar. De är nämligen ganska tunna mellan armerings-
spiralerna.
För dom som inte känner till Harald: Han var försäkrings-
inspektör och skadereglerare på Trygg-hansa,och känd för
sin tuffa attityd till slarviga båtägare.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 02 mar 2008, 15:12

Om slangarna inte har torrsprickor, inte har något ställe där de ligger och skaver, och ser fina ut där slangklämman(?) sitter, så skulle jag låta dem sitta kvar.

17 år är ingen ålder för en kvalitets-slang som bara hanterar havsvatten.

Men å andra sidan, om försiktighetsprincipen får råda så...

På min egen båt bytte jag alla slangar utom just självlänsslangarna. Inte för att de var svåra att komma åt, det är de inte, utan för att de såg väldigt fina ut. Det handlar om "riktig" gummislang, rödaktig på utsidan.

mvh Sven-Barry
Senast redigerad av 1 S-B A-son, redigerad totalt 0 gånger.

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » sön 02 mar 2008, 15:47

Mitt försäkringsbolag kräver 10% mer i självrisk om vatten skulle tränga in pga trasig genomförning eller brusten slang.

Dock skriver mitt försäkringsbolag följande
"Båt och släpjolle ska vara i sjövärdigt skick i fråga om bland annat bemanning
och utrustning."
Kan detta tolkas som att försäkringsbolaget vill hålla ryggen fri i alla situationer? En slang som brister kan ju tolkas som att båten inte är sjövärdig.

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » sön 02 mar 2008, 15:58

Gäst #2 skrev:Mitt försäkringsbolag kräver 10% mer i självrisk om vatten skulle tränga in pga trasig genomförning eller brusten slang.

Dock skriver mitt försäkringsbolag följande
"Båt och släpjolle ska vara i sjövärdigt skick i fråga om bland annat bemanning
och utrustning."
Kan detta tolkas som att försäkringsbolaget vill hålla ryggen fri i alla situationer? En slang som brister kan ju tolkas som att båten inte är sjövärdig.
Ytterligare står att läsa under Generella aktsamhetskrav
Du ska följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar,
Vilket t ex borde tolkas som att om din båttillverkare rekomenderar spiralaremerade slangar så är de enligt tillverkare godkända.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 02 mar 2008, 19:27

Försäkringsavtal kan skilja rätt mycket mellan olika bolag. Vad ett bolag anser vara godtagbart kan vara helt oacceptabelt för ett annat bolag. Vad en tillverkare installerat för snart 20 år sedan behöver nödvändigtvis inte vara något att gå på.

Spiralarmerade slangar finns av ett antal kvaliteter, alla duger inte för självlänsar. Är man osäker får man naturligtvis ta råd av försäkringsbolaget eller av en erfaren båtbesiktare. Många använder polyesterarmerad, tjockväggig tryckslang, men det kan man knappast göra om slangen böjs kraftigt.

I sakfrågan, skall Maxi33 byta eller inte byta: Om det inte är sönder, varför byta? Men om man inte kan inspektera hela slangen, hur kan man veta att allt är väl? Kan man visuellt inspektera genomföringarna bör man kunna se rosafärgningen som är ett osvikligt tecken på korrosion (zinkurlakning). Men om ventilerna fungerar utan anmärkning, allt verkar helt, inga tecken kan ses och allt sitter ordentligt fast, så måste man inte byta för bytandets skull. Att byta genomföringar för att känna sig präktig, trygg och för att ha en (subjektiv) känsla att man gjort det rätta kan vara värt något det också. Sedan bör man väga in om det kanske det är helt omöjligt när motorn är på plats igen, även om det är bökigt nu?
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 02 mar 2008, 22:08

Nej Anders S, helt omöjligt att byta slangen även med motorn på plats är det kanske inte, men betydligt svårare.
Slangen är förlagd längs motorns styrbordsida och försvinner in under ljuddämparen på avgasröret, och sedan böjer den uppåt och är fäst till en T-koppling bakom ett träskott längst akteröver i motorrummet, bakom vilket också kedjorna till rattstyrningen löper, och en hel del kablar. Från T-kopplingen går två slangar sedan upp till sittbrunsstosarna.
Teoretiskt kan man lossa slangarna vid sittbrunnsstosarna och vid bordgenomföringen, och dra upp det hela upp under sittbrunnen - om alla slangar är mjuka nog att låta sig dras ut och böjas på vägen osv.
Teoretiskt kan man återmontera med nya delar i omvänd riktning, också med motorn på plats.

Men det är en stor risk att det i praktiken bara går att byta slangarna efter att ha demonterat inte bara motor och drev utan också dieseltank och träskotten framför styrkedjorna osv.

Det finns inga direktiv från försäkringsbolag eller andra instanser hur gamla slangarna får bli, inte heller några direktiv vilken kvalitet de skall ha osv. Eller hur? Ingen har nämnt om sådana och jag har själv inte hittat några texter om detta någonstans förutom allmänt hållna råd i båttidningar osv om att det skall vara god kvalitet och att de skall inspekteras osv.
Jag undrade alltså egentligen mest vad expertisen anser är rimligt intervall mellan byte av de slangar som ju våra båtar flyter på.

Hur ofta byter ni som är aktiva skribenter här, inklusive sådana slangar där hela motorn och andra delar måste tagas ut först?

Jämför det som verkar vara en rekommendation från Volvo Penta om deras bälg till dreven, att den bör bytas vart sjunde år - och då talar vi om en ganska enkelt utformad bit gummi som de tar över tvåtusen för vilket ju bara kan betyda att den är av extremt hög kvalitet.
Vad är motsvarande kvalitet på de slangar vi köper i metervara hos till exempel Hjertmans och som de köpt hos den billigaste leverantören de kunnat hitta, numera troligen i Kina eller Vietnam.

Skulle inte förvåna mig om Volvo Penta köper där också förresten, jag är och förblir en som ifrågasätter saker...
...men det är ju en viktig del av gott sjömanskap. Att alltid fundera och inte bara tro att allt skall gå bra utan ha plan B i bakhuvet, osv...

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 02 mar 2008, 22:50

Maxi33, som det nu ser ut, med motor, bälg och annat av - är det inte enklare att byta nu än om säg 3-4 år? För din bälg byter du väl inte förrän om 10 år ...

Så det är som med så många resonemang av denna typ: inte bara den enkla frågan om byta nu, utan också i relation till byta sen.

I den enkla frågeställningen, rensopad från andra frågor och aspekter, så väntar man att byta sin slang tills den går sönder eller bär tydliga tecken på att göra det.
På en segelbåt som trots allt bara används väldigt lite är det mången gång enklare att byta i förväg, sätta på dubbla, osv. Vilket kanske också skänker lite extra nattsömn?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 02 mar 2008, 22:51

Min båt är av tidig 90-talstillverkning den också. Jag bytte två slangar "i onödan" när jag bytte en sjövattenventil, och hade ett par paneler nere för att få arbetsutrymme för det bytet. Knappast nödvändigt, men kändes "präktigt". Slangarna sitter mörkt och relativt skyddat och de var såvitt jag kunde förstå dugliga trots 15 års tjänst. Slangen jag använder är polyesterarmerad, transparent 50 mm slang (dubbla slangklämmor, självklart) och så knackar jag litet på genomföringarna med en liten penhammare, lyssnar så de låter friska, tittar på dem (färgen). De två slangar jag inte bytte sitter enkelt åtkomliga och ser helt obefläckade ut.

Sedan har jag ju mina pluggar...
Anders S

Alf Johnson
Trogen medlem

Inlägg av Alf Johnson » sön 02 mar 2008, 22:54

Är det inte ett krav från försäkringsbolagen att alla ventiler skall stängas då man lämnar båten? Jag har sett båtar som har "regnvattenavlopp" från självlänsande sittbrunnar. Mvh Alf

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 02 mar 2008, 23:09

Allt utom länsar ska stängas.

Länsarna måste rimligtvis vara öppna, annars vattenfylls båten när det regnar. Länsar måste dock vara försedda med kran vid bordgenomföringen så att det går att stänga ifall det går läck i en slang.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 02 mar 2008, 23:14

Helt rätt resonerat Jaramaz, och eftersom en av de viktiga orsakerna att jag byter bälg fast den är "bara" 9 år gammal är att jag vill kunna "glömma" allt som har med motordemontering osv att göra för åtminstone tio år, så borde jag byta de 17 år gamla slangarna också.

Skall ta ett snack med Wahlborgs Marina i Göteborg som gör bälgjobbet för mig och höra vad de säger - kanske jag låter dem byta slangar också.
(Kan visserligen göra allt sådant själv rent tekniskt, har jobbat som både praktisk och teoretisk tekniker med fartyg hela mitt liv, men tiden räcker aldrig till om yrkeslivet och barnen och lite öldrickande med kompisar skall få sitt...)
Tänker i så fall arrangera T-kopplingar på anslutningarna just under sittbrunnen med slangar till båtsidan väl över vattenlinjen, dessa fungerar som läns av regnvatten och jag kan sedan hålla bottenventilen stängd när jag lämnar båten.
Någon som funderat på logiken i det där med att man skall stänga alla ventiler när man lämnar båten, men att det alltså inte är någon risk just med självlänsarna...?
(Inläggen från Alf och concensus kom under tiden jag skrev detta inlägget, där ser man...
...och consensus, vad händer om läckaget uppstår när man inte är i båten?)
Jag berättar mer efterhand, ifall någon är intresserad.

Frågor till Anders S: Hur låter en ofrisk genomföring? Låter det alltid likadant oavsett typen av skada eller gradvis försvagning? Har du hittat någon någon gång med din hammare? Hur skall man lära sig att höra skillnaden?

Maxi33
frågvis och envis

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 mar 2008, 07:16

Maxi33 skrev:
Frågor till Anders S: Hur låter en ofrisk genomföring? Låter det alltid likadant oavsett typen av skada eller gradvis försvagning? Har du hittat någon någon gång med din hammare? Hur skall man lära sig att höra skillnaden?

Maxi33
frågvis och envis
Man lyssnar efter "torr" klang, kort efterklang, "klick" i st f "klang" och sådant. Det handlar inte om att banka, utan att knacka. Ja, det har hjälpt mig att hitta korroderade genomföringar på det sättet. Nej, man kommer inte att hitta alla problem på det sättet.

Allt man gör och tar in som beslutsunderlag kan inte alltid förklaras tydligt eller enkelt.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 03 mar 2008, 11:20

Maxi33, slog mig alldeles precis, som från en liten hammare, att dina självlänsslangar är dragna i motorrummet och under ljuddämparen.

Jag skulle absolut byta dem till en värmetålig variant, även om det blir dyrt som attan, och försöka se till att dra den/dem på ett sätt som gör det lättare att inspektera dem. Värme påskyndar åldring och bidrar till sprickbildning.

Katastrofscenario 1: Du tappar motorns sjövattenkylning och därmed kyls inte avgasröret och ljuddämparen. Dämparen blir så het att plasten i läns-slangen smälter. Motorn nyper och båten sjunker!

Byt slang till en tåligare variant! Ändra slangens dragning!

mvh Sven-Barry

Skriv svar