Hur funger denna Porta Porti?
-
Gäst
Hur funger denna Porta Porti?
Hej jag har en Porta Porti som satt i när jag köpte båten.
Den är grön samt har en egen liten tank.
Mitt Spörsmål är om det finns en manual eller om någon vet hur denna Porta Porti fungerar?
M
Den är grön samt har en egen liten tank.
Mitt Spörsmål är om det finns en manual eller om någon vet hur denna Porta Porti fungerar?
M
-
Nils4
kemikalier
Porti porta har två tankar, den övre innehåller spolvatten och den undre är avfallstanken. För att undvika doft tillsätter man ett särskillt medel i avfallstanken. Det finns att köpa på tex clas ohlson. Finns dessutom speciel vätska att tillsätta i spolvattnet så det luktar gott.
-
Gäst
Hur fungerar denna Porta Porti
Hej Nils
Ja så långt är jag med, men den fungerar som en vanlig toa då?
1: Dvs man gör sina behov tillsammans med papper och den spolar ner allt i den undre tanken?
2: När man vill tömma så gör man det med hand pumpen sidanom?
3: Ska man fylla på den övre tanken med vatten samt denna vätska?
Mycke o tänka på när man köper båt
Ja så långt är jag med, men den fungerar som en vanlig toa då?
1: Dvs man gör sina behov tillsammans med papper och den spolar ner allt i den undre tanken?
2: När man vill tömma så gör man det med hand pumpen sidanom?
3: Ska man fylla på den övre tanken med vatten samt denna vätska?
Mycke o tänka på när man köper båt
-
Gäst
1. Ja, den används som vilken annan båt toa. Dock brukar man avråda att använda papper i båttoaletter.
2. Det ska finnas en pump på ovansidan som du spolar med. Sen kan du ju ha en pump på sidan som du använder att tömma tanken med när den är full.
3. Ja, kommer inte ihåg spädningsförhållandet men skulle tro att du tillsätter 10 L vatten och 0.5 L doft medel så luktar det gott också.
Det viktigaste är iallafall att du köper \"toa vätska\" att ha i avfallstanken. Utan den luktar det inte särskillt bra..
2. Det ska finnas en pump på ovansidan som du spolar med. Sen kan du ju ha en pump på sidan som du använder att tömma tanken med när den är full.
3. Ja, kommer inte ihåg spädningsförhållandet men skulle tro att du tillsätter 10 L vatten och 0.5 L doft medel så luktar det gott också.
Det viktigaste är iallafall att du köper \"toa vätska\" att ha i avfallstanken. Utan den luktar det inte särskillt bra..
-
Gäst
Porta Porti
Hej igen.
Nu är jag med.
Tackar så mycket för din beskrivning, var ute o segla i lördags så var det en gast som ville använda den.
Men jag visste ej hur den fungera - Men nu vet jag
Tackar så mycket!
M
Nu är jag med.
Tackar så mycket för din beskrivning, var ute o segla i lördags så var det en gast som ville använda den.
Men jag visste ej hur den fungera - Men nu vet jag
Tackar så mycket!
M
Toapapper för båt.
När jag var på SeaSea en gång, såg jag toapapper anpassat för båttoaletter, som löser upp sig efter ett kort tag i tanken. Kanske kunde vara något för Porta-Pottisar. Nån som har provat?
Hälsningar Bosse
\"Utan tvivel är man inte riktigt klok\"
(Tage Danielsson)
\"Utan tvivel är man inte riktigt klok\"
(Tage Danielsson)
-
Gäst
Re: Toapapper för båt.
Ah - ett favoritämne:nidelvbo skrev:När jag var på SeaSea en gång, såg jag toapapper anpassat för båttoaletter, som löser upp sig efter ett kort tag i tanken. Kanske kunde vara något för Porta-Pottisar. Nån som har provat?
Med en septiktank har man som regel samma problem och fel toapapper kan ställa till än värre i "vanliga" sjötoaletter. Det är inget fel på det speciella septiktankpapperet, men jag tycker inte det är någon större skillnad mot vanligt, enkelt, billigt papper av simplaste sort. Men skall papperet fungera för avsett ändamål kan det helt enkelt inte vara helt självsmulande så man får givetvis inte perfekt, omedelbar upplösning av något användbart papper.
Såvitt jag förstår är de verkliga PortaPotti-storkonsumenterna husvagnsägare, så man kan förmodligen hitta lämpligt snabbsmulande papper i sådana tillbehörsaffärer också.
-
leif
Man \"måste nog\" använda special papper.
Vå erfarenhet är att vanligt papper innehåller klor eller annan blekning som tar
död på bakterierna man tillsätter i avfallstanken.
Det luktar då riktigt illa dessutom är det knepigt att tömma den.
Med rätt papper och tillsats i spolvatten och avfallstank funkar
en portapotti alldeles utmärkt.
Bara att tömma i närmaste toalett eller tvättvask.
Ser ut som diskvatten ungefär och luktar inte direkt illa.
Se till så att det alltid finns en liten skvätt spolvatten i skålen
innan man gör något stort i den. Då fastnar det inte på kanterna.
Leif
Vå erfarenhet är att vanligt papper innehåller klor eller annan blekning som tar
död på bakterierna man tillsätter i avfallstanken.
Det luktar då riktigt illa dessutom är det knepigt att tömma den.
Med rätt papper och tillsats i spolvatten och avfallstank funkar
Bara att tömma i närmaste toalett eller tvättvask.
Ser ut som diskvatten ungefär och luktar inte direkt illa.
Se till så att det alltid finns en liten skvätt spolvatten i skålen
innan man gör något stort i den. Då fastnar det inte på kanterna.
Leif
-
Gäst
Det borde i så fall vara mycket användbart även för oss som har septiktankar i plåt och förmodligen göra tömning på fritt vatten till ett ännu mindre problem än vad det är just nu.leif skrev:Med rätt papper och tillsats i spolvatten och avfallstank funkar
Leif
Vad använder man som bakteriekultur för att få "diskvatten" ?
Anders
-
leif
Pappret heter Aqua Soft
Tillsatserna heter tydligen numera Campa Green och Campa rinse hos
Clas Ohlsson.
Kanske har dom bytt namn/leverantör.
Har inte erfarenhet av just dom men dessa borde vara likvärdiga
med dom jag köpte förra året.
Jag har aldrig provat att dumpa i sjön men kan konstatera att
vår kompost jobbade snabbare när jag tömt ut i den.
Så nog är det nerbrytbart i naturen
Leif
.
Tillsatserna heter tydligen numera Campa Green och Campa rinse hos
Clas Ohlsson.
Kanske har dom bytt namn/leverantör.
Har inte erfarenhet av just dom men dessa borde vara likvärdiga
med dom jag köpte förra året.
Jag har aldrig provat att dumpa i sjön men kan konstatera att
vår kompost jobbade snabbare när jag tömt ut i den.
Så nog är det nerbrytbart i naturen
Leif
.
-
leif
Glömde bifoga länken till
http://www.thetford-europe.com/the/thom ... _toilet_en
Vill du veta hur vätskorna funkar så kolla länk på ovanstående sida till
http://www.thetford-europe.com/the/thom ... roducts_en
Leif
http://www.thetford-europe.com/the/thom ... _toilet_en
Vill du veta hur vätskorna funkar så kolla länk på ovanstående sida till
http://www.thetford-europe.com/the/thom ... roducts_en
Leif
-
Anders S
Tack för länken.
Anledningen till att jag undrar är att jag haft åsikten att det är bättre att släppa ut toaavfall \"rent\" än att släppa ut det tillsammans med bakteriedödande kemikalier. Nu kanske det här är en möjlighet att hålla litet bättre rent inombords utan att bli ett större miljösvin än man redan är.
Anders S
Anledningen till att jag undrar är att jag haft åsikten att det är bättre att släppa ut toaavfall \"rent\" än att släppa ut det tillsammans med bakteriedödande kemikalier. Nu kanske det här är en möjlighet att hålla litet bättre rent inombords utan att bli ett större miljösvin än man redan är.
Anders S