Ledbygel till fall - löser mitt problem?
Ledbygel till fall - löser mitt problem?
"fick med" ett Polskt rullsystem när jag bytte segel förra året. Helt ok pris, men det blev inte 100 % första året.
Som synes på bilden är avståndet mellan befintlig ledbygel och svirveln långt, ca 25 cm, vilket ledde till att fallet snodde sig (och höll på att sno upp sprinten och kosta oss riggen). Dessutom kärvade in -ochutrullning troligen pga detta.
Min tanke är nu att sätta en till ledbygel längre ner för att minska spelrummet mellan "fäste" och Svirvel.
Hur nära vågar man gå?
Räcker det om man skruvar fast ledbygeln eller kan belastningarna kräva nitning?
Nu fattar jag inte hur jag får in en bild... grr...
Återkommer efter dotterns simskola
Som synes på bilden är avståndet mellan befintlig ledbygel och svirveln långt, ca 25 cm, vilket ledde till att fallet snodde sig (och höll på att sno upp sprinten och kosta oss riggen). Dessutom kärvade in -ochutrullning troligen pga detta.
Min tanke är nu att sätta en till ledbygel längre ner för att minska spelrummet mellan "fäste" och Svirvel.
Hur nära vågar man gå?
Räcker det om man skruvar fast ledbygeln eller kan belastningarna kräva nitning?
Nu fattar jag inte hur jag får in en bild... grr...
Återkommer efter dotterns simskola
Även utan bild, så är ett alternativ att förlänga med en liten stropp på 14-20 cm vid halshornet. Kanske kan du då vinna bättre sikt under seglet.
Alternativ två är att förlänga vid fallhornet med samma korta stropp, så att svirveln går högre upp på profilen. Vill du bibehålla ett effektivt "däcksslick" på seglet är det rätt sätt.
Alternativ tre (som du är inne på) är att ha en extra bygel, längre ner. Men då får du sannolikt en ogynnsam vinkel på fallet och svårt att sträcka upp det vid behov.
Alternativ två är att förlänga vid fallhornet med samma korta stropp, så att svirveln går högre upp på profilen. Vill du bibehålla ett effektivt "däcksslick" på seglet är det rätt sätt.
Alternativ tre (som du är inne på) är att ha en extra bygel, längre ner. Men då får du sannolikt en ogynnsam vinkel på fallet och svårt att sträcka upp det vid behov.
Anders S
Vänstrade lite och tyngde ner TTG:s server med en bild på http://www.maringuiden.se/forum/;thread=210982
Tack för ditt svar Anders S. Alternativ ett eller två låter enkelt och bra. Har tyvärr inte i hur mycket som finns kvar på profilen. Om Ni tycker att avståndet enligt bild ser normalt ut, är det kanske så att svirveln tvingats ner av seglets längd/korthet.
PS. Treåringen kunde inte simma denna veckan heller. DS
Tack för ditt svar Anders S. Alternativ ett eller två låter enkelt och bra. Har tyvärr inte i hur mycket som finns kvar på profilen. Om Ni tycker att avståndet enligt bild ser normalt ut, är det kanske så att svirveln tvingats ner av seglets längd/korthet.
Om man släpper upp svirveln 14 - 20 cm med hjälp av en stropp som Anders S beskriver så ändras fallets vinkel mot bygeln... den ökar, eller hur?Anders S skrev:Även utan bild, så är ett alternativ att förlänga med en liten stropp på 14-20 cm vid halshornet. Kanske kan du då vinna bättre sikt under seglet.
Om man istället flyttar ner bygeln ca 12 - 18 cm (eller vad nu Pythagoras kan tänkas föreslå) eller sätter dit en extra bygel så ökar också fallets vinkel mot bygeln, eller hur? Men nu är vinkeln ogynnsam? Hur kommer det sig?
/T
Tycker det ser ut som om bygeln sitter väldigt högt... Det är ju rätt knepigt att mäta ut var den ska sitta. För en t.ex en Furlex ska vinklen vara minst 10 grader.GaryGary skrev:Vänstrade lite och tyngde ner TTG:s server med en bild på http://www.maringuiden.se/forum/;thread=210982
Jag skulle chansa på att flytta ner den kanske 10 cm och sen komplettera med en lagom lång stropp á la Anders S.
/T
Jag skulle kunna kommentera det här litet grann efter att bilden kommit upp. Mina tips byggde liksom inte på att det skulle se ut på detta sätt.
När man ser bilden så misstänker jag en "patentare". Schackeln/toggeln i staget är ingen höjdare heller - sitter den där för att inte profilen skall skava emot? Jag misstänker att både fock- och spinnakerfall vänder i ett gatt i eller mycket nära masttoppen, och att byglarna finns för att tvinga ner fallen så gott det går. Särskilt spinnakerfallet lever farligt med den här lösningen, både kraftmässigt och ur skavsynpunkt. Vid en kraftig broach finns risk att bygeln lossnar, och seglet blir en masttoppsspinnaker, sannolikt mycket olämpligt i ett sådant läge.
Den rätta åtgärden (rent fallvinkeltekniskt) är att sätta ett skivgatt så att åtminstone fockfallet kommer ut under stagets infästning. Selden (det ser dock inte ut som en Seldenmast - Isomat?) har ett kombinerat förstagsfäste/skivgatt som skulle kunna vara användbart. Man kan sätta enbart en fallskiva nedanför, men det kan vara tänkbart att det försvagar profilen för mycket i samband med toppvanten. Den lösningen du har nu är i vart fall olämplig för en rullfock.
Förmodligen behövs inga byglar alls om skivgattet kommer "rätt" men det kan vara en nödlösning att sätta en bygel på den plats där skivgattet borde sitta.
Stropparna kommer tyvärr inte att hjälpa i ditt fall, beklagar felinformationen.
När man ser bilden så misstänker jag en "patentare". Schackeln/toggeln i staget är ingen höjdare heller - sitter den där för att inte profilen skall skava emot? Jag misstänker att både fock- och spinnakerfall vänder i ett gatt i eller mycket nära masttoppen, och att byglarna finns för att tvinga ner fallen så gott det går. Särskilt spinnakerfallet lever farligt med den här lösningen, både kraftmässigt och ur skavsynpunkt. Vid en kraftig broach finns risk att bygeln lossnar, och seglet blir en masttoppsspinnaker, sannolikt mycket olämpligt i ett sådant läge.
Den rätta åtgärden (rent fallvinkeltekniskt) är att sätta ett skivgatt så att åtminstone fockfallet kommer ut under stagets infästning. Selden (det ser dock inte ut som en Seldenmast - Isomat?) har ett kombinerat förstagsfäste/skivgatt som skulle kunna vara användbart. Man kan sätta enbart en fallskiva nedanför, men det kan vara tänkbart att det försvagar profilen för mycket i samband med toppvanten. Den lösningen du har nu är i vart fall olämplig för en rullfock.
Förmodligen behövs inga byglar alls om skivgattet kommer "rätt" men det kan vara en nödlösning att sätta en bygel på den plats där skivgattet borde sitta.
Stropparna kommer tyvärr inte att hjälpa i ditt fall, beklagar felinformationen.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S
Min tro var att seglet inte gick i topp på profilen - så brukar det ofta vara. Sätter man då bygeln så långt ner att den ger rätt vinkel kan man inte topphissa längre, eftersom vinkeln då blir alltför trubbig.T skrev: Om man istället flyttar ner bygeln ca 12 - 18 cm (eller vad nu Pythagoras kan tänkas föreslå) eller sätter dit en extra bygel så ökar också fallets vinkel mot bygeln, eller hur? Men nu är vinkeln ogynnsam? Hur kommer det sig?
/T
I det här fallet är det den ovanliga bygelplaceringen som ställer till det.
Anders S
Av det lilla jag ser på bilden, så liknar det Furlex-systemet. Ledbyglarna är i alla fall samma som följer med Furlex. Skulle tro att du kan ha hjälp av Furlex-manualen, som du kan ladda hem här: http://www.seldenmast.com/frameset.cfm? ... =738160827
Där behandlas bl.a. vikten av att fallet inte kommer i konflikt med toppsvirveln. I ditt fall sitter ledbygeln alldeles för högt tror jag.
/Karl-Magnus.
Där behandlas bl.a. vikten av att fallet inte kommer i konflikt med toppsvirveln. I ditt fall sitter ledbygeln alldeles för högt tror jag.
/Karl-Magnus.
Som Hans-Henrik skriver ovan, lösningen är en bygel eller ett öga som man sätter så att fallet, med seglet hissat, bildar vinkel med förstaget. Plastimo skickade med bygeln till sitt rullsystem och anger vinkels som max 25 grader.
Kraften i bygeln, som vill dra loss bygeln från masten, blir inte särskilt stor med dessa vinklar. Om bygeln är polerad, (vilket den bör vara) blir friktionen liten.
Kraften i bygeln, som vill dra loss bygeln från masten, blir inte särskilt stor med dessa vinklar. Om bygeln är polerad, (vilket den bör vara) blir friktionen liten.