Bästa vårrustningstipset?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Bästa vårrustningstipset?

Inlägg av Anders S » ons 12 mar 2008, 08:10

Nu är det LÄGE! Båtskrället skall i sjön, och det gäller att göra så mycket som möjligt, så fort som möjligt och så att det blir så bra som möjligt...
Vilket är bästa tipset - vem har en fiffig ide som sparar tid, tar bort ett arbetsmoment eller bara gör dryga fuljobb litet mindre hemska...

Själv har jag under många år målat en lätt-tvättad och växtbefriad vattenlinjerand med vanlig bottenfärg.

Den blir matt och får inte så vacker lyster, men busenkel att måla dit och inga problem om man upptäcker att "båten ligger ännu en cm djupare i år, nu måste jag köpa en lättare TV och städa bort litet verktyg"
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 12 mar 2008, 08:23

Vi har en klubben som löst allt detta enkelt. Hötryckstvätt på hösten, bottenfärg på eventuella fläckar. Klart :wink: Behöver jag säga att båten inte ser direkt välskött ut, men det är en ägare som prioriterar segling framför puts.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 12 mar 2008, 09:07

Mitt tips är att lyfta masten i spinakerfallet vid på och avmastning, särskilt om man har masten stående på däck. Kräver dock att mastkranen är tillräckligt hög. Masten hänger rakt upp och ned och det är bara att skjuta i riggnitarna.

Vid avmastning knopar man på spinakerfallet på kroken och hissar den över masttoppen och spänner upp fallet. Sedan är det bara att lossa vant och stag och lyfta av masten. Inga problem med att masten dänger i mastkranen när man springer omkring för att göra loss.

bassace

Inlägg av bassace » ons 12 mar 2008, 09:21

Kjelle skrev:Mitt tips är att lyfta masten i spinakerfallet vid på och avmastning, särskilt om man har masten stående på däck. Kräver dock att mastkranen är tillräckligt hög. Masten hänger rakt upp och ned och det är bara att skjuta i riggnitarna.

Vid avmastning knopar man på spinakerfallet på kroken och hissar den över masttoppen och spänner upp fallet. Sedan är det bara att lossa vant och stag och lyfta av masten. Inga problem med att masten dänger i mastkranen när man springer omkring för att göra loss.
Det tipset har jag även fått från annat håll, men är det verkligen säkert att göra så? Är spinnakerfallet dimensionerat för att ta hela riggens vikt i riktning rakt uppåt? Låter smidigt men man vill ju inte att hela härligheten ramlar ner på däck eller vattnet/kajen. Vad väger en komplett rigg inklusive vant, stag, spridare, fall etc? Min står på däck, dubbelspridare, ca 14 m lång mast.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 12 mar 2008, 10:45

Mitt tips är att bygga ett heltäckande båtskjul på hösten. Då kan man börja tidigt med arbetet, och vädret spelar ingen roll. Allt blir lite skönare, helt enkel.
Mvh Niklas

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » ons 12 mar 2008, 16:02

Se till att göra det du måste innan båten ska i typ byt självlänsar och annat arbete under. Resten kan man ju ta efterhand när den ligger i...

Allegro27
Erfaren medlem

MAsthjälp

Inlägg av Allegro27 » ons 12 mar 2008, 16:08

Kolla in detta hjälpmedel. Fungerar kanonbra.
http://hem.bredband.net/b128990/Gallerier.htm
se under Mastmaster (mastlyftare). Har själv använt detta i 3 år och är helnöjd. Masten hänger där den skall och inte ngt slag el så.
Med vänlig hälsning
Bosse Nilsson, Västerås

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 12 mar 2008, 16:48

Till bassace: I regel går spinakerfallet genom ett block med svirvel i masttoppen så fallet kan passera fritt uppåt.

Mastens vikt är inget problem. Vi klarar att bära mast med alla vant, fall osv på 2 man (tungt) 3 man (ok). Masten vikt är knappt 100 kg. Kraften i fallet när man har fullt drag i blåsan är väsentligt större. Du kan ta reda på vad fallet klarar genom att mäta diametern och studera leverantörernas löften. Jag har 12 mm fall som klarar över 1000 kg.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 13 mar 2008, 18:47

Städa och högtrycksspruta på hösten. Bygg en shysst täckning, som står pall vinterstormar.

Sen installerar man sköna värmefläktar och bygglampor, samt en bra stereo. Mysigt inombordsbygge under februari-mars. Framåt Mars/April börjar vårsolen värma så att det blir väldigt behagligt under presenningen.

Täckningen åker inte av förrän två veckor före sjösättning. Då görs allt som behöver göras på utsidan; bottenfärg, vattenlinje, polering av fribord, testköra motorn samt mer högtryckssprutning.

Så ser min plan ut.
Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Roliga tips

Inlägg av stangen » fre 14 mar 2008, 10:27

En rolig sida där man kan hitta inspiration för olika "arbertsbesparande" produkter är http://www.myboatsgear.com/maintenance/index.asp.

Vad sägs om skruvdragare modell titthålskamera inkl LCD skärm (SeeSnake)? Perfekt för den där skruven bakom/under motorn.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar