Bomrullstor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kallekuling
Rookie

Bomrullstor

Inlägg av kallekuling » fre 14 mar 2008, 08:52

Är det någon som har erfarenhet av ett bomrull system?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 14 mar 2008, 09:51

Nej. Men har funderat en del och överväger starkt att ha det på nästa båt. Antingen blir det rullbom, eller inget rullsystem alls.

Den enda nackdelen som jag kan se med rullbom jämfört med rullmast är att för en given minskning av segelytan behövs det fler inrullade varv på en rullbom än på en rullmast. Vilket försvårar möjligheterna att ha en bra form på det revade seglet.

Annars ser jag bara fördelar och den främst är att seglet går att få ner även om systemet kraschat.

För mig är det obebripligt att rullmaster blivit en sådan succé medan man så sällan ser rullbommar.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 14 mar 2008, 13:24

Eilean skrev:Den enda nackdelen som jag kan se med rullbom jämfört med rullmast är att för en given minskning av segelytan behövs det fler inrullade varv på en rullbom än på en rullmast. Vilket försvårar möjligheterna att ha en bra form på det revade seglet.
Det är väl inte antalet varv på bommen som gör att seglet får dålig form, utan det faktum att det inte finns något uthal? Seglet brukar bli alldeles för påsigt och få för stor buk. Det är ju samma princip egentligen som alla gamla (värdelösa?) rullsystem, varav det som finns på vår båt är ett.

På Paranternas utmärkta hemsida finns en artikel om rullbom: http://www.kongstad1.net/paranter/artik ... llstor.php Där står det revade seglet snyggt så vitt jag kan se, så kanske är min invändning betydelselös och alltför färgad av mina egna erfarenheter av "rullbomsrevning".

mvh Sven-Barry

rolfa
Erfaren medlem

Inlägg av rolfa » fre 14 mar 2008, 13:41

Hej!
Hade på min förra båt (Albin Delta 31 fot) ett danskt rullbomsystem av märket Sailtainer. Det fungerade utmärkt på en segling till Medelhavet och även här hemma. Lätt att få undan, låg tyngdpunkt och tämligen lätt att få det att stå hyfsat efter revning.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 14 mar 2008, 15:07

S-B A-son skrev:
Eilean skrev:Den enda nackdelen som jag kan se med rullbom jämfört med rullmast är att för en given minskning av segelytan behövs det fler inrullade varv på en rullbom än på en rullmast. Vilket försvårar möjligheterna att ha en bra form på det revade seglet.
Det är väl inte antalet varv på bommen som gör att seglet får dålig form, utan det faktum att det inte finns något uthal? Seglet brukar bli alldeles för påsigt och få för stor buk. Det är ju samma princip egentligen som alla gamla (värdelösa?) rullsystem, varav det som finns på vår båt är ett.

På Paranternas utmärkta hemsida finns en artikel om rullbom: http://www.kongstad1.net/paranter/artik ... llstor.php Där står det revade seglet snyggt så vitt jag kan se, så kanske är min invändning betydelselös och alltför färgad av mina egna erfarenheter av "rullbomsrevning".

mvh Sven-Barry
Att det inte finns ett väl fungerande uthal när seglet är delvis inrullat i bommen stämmer. Precis som det inte går att justera förliket på en delvis inrullat segel på en rullmast.
Så där kan man diskutera - vilket väljer vi bort? Underlikets eller förlikets justering.

Att jämföra med gamla rullrevssystem kan vi nog glömma - dessa var ju en katastrof med sina hängande bommar och rynkiga segel.

Men, jag kan ju ha fel, när jag tänker mig en analogi med rullgenuan - några få varvs revning går ju bra, med en hygglig form på seglet. Men formen förvärras ju fler varven blir.

Hursomhelt på min nästa båt ser jag framför mig en rullbom för enkel och snabb akut-revning och enkel stuvning av seglet.
Men också ett segel med 2-3 fasta, traditionella, snabbrev med nödvändiga beslag på bommen så att vid längre sträckor i hård vind kan jag reva traditionellt, med bibehållen god form på seglet. Och då används rullen bara för att fånga upp överskottet.
Eller finns det någor som hindrar detta?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 14 mar 2008, 16:01

Tyvärr kräver rullbom att seglet sys platt, precis som rullmastseglet. Man kan behålla akterrunda och lattor åt rätt håll - det är bra. Syr man inte seglet platt uppstår just det som S_B och Eilean talar om - bristen på liksträckning blir förödande. Men ett platt segel som kanske stagas upp av en latta (endera hållet) får inte samma problem som ett trimbart segel utan stöd.

Nackdel med rullbom (och rullmast): Kritiskt att bommen står i exakt rätt vinkel vid inrullning. Ordnas med en fast kick (eller, egentligare, en kick som har ett tydligt läge för rullrevning)

Nackdel två: Om man rullar seglet för att stuva det i fuktigt skick, så kan fukt stängas in och orsaka mögel. Samma problem finns på rullgenua och rullmast. Möjligen kan man tillfälligt vika det och stuva det "vanligt" i så fall.

Det är en god ide att ha etablerat ett mellan- och ett djuprev med förberedda förstärkningar, om något händer med rullbommen.

Sannolikheten för problem med rullningen är lika stor som för en rullmast, men risken verkar totalt sett vara ytterst liten för båda systemen. Fördelen är att skulle rullen haverera kan man mecka den från däck och seglet kan användas "vanligt" om man förberett sig med linor för traditionell "snabbrevning". Med en rullmast bör man (för motsvarande problem) ha med ett reserv(storm)segel, att använda i likrännan om man får bekymmer.

Vare sig vanligt eller rullsegel är helt riskfritt (man får inte alltid ner det) - ett fastkilat fall (har hänt mig två gånger under alla år) förstör dagen hur som helst.

Mina åsikter: Efter att ha provat rullmast i två säsonger ser jag inte att det är sannolikt att det behöver bli problem i större omfattning än på andra system. Prestandaförlust bör vara märkbar på båda "rullvarianterna", men mindre på rullbommen med samma grundmått på seglet. Bekvämligheten (betjäningskomfort) bör kunna bli bra i båda fall.
Anders S

Dom95
Erfaren medlem

Inlägg av Dom95 » lör 15 mar 2008, 16:13

Har seglat mcket med rullbom och upplevt det kanon bra ebnda nackdelen har ju varit att det ej funnits uthal :? men från i år har de danska tillverkarna ordnat med detta och kommit på en lösning. Så nu är bommen för uppdatering och det skall bli kul att se hur det fungerar.

Skriv svar