Självlänsar till sittbrunnen.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 14 mar 2008, 21:51

Anders, jag tolkade ditt svar fel, trodde du menade att det vore löjligt att göra det så starkt, men när ja tänker på det så är det klart tvärt om du menade! Jag ber om ursäkt!

Men ja, ungefär lika starkt som skrovet får det ju vara, såklart:) Men egentligen, visst det finns ingen ventil att stänga om det nu pajar, men det gör det inte på den vanliga genomföringen när det är genomföringen som pajar;) Alltså borde den styrkan räcka:)
Men ett starkt rör stagar ju båten/skottet, så det blir en del riktat glas där:) Kanske tom vacuumbagat;)
Självklart blir de slätare mot utsidan av skrovet än vad en standard försänkt genomföring är. Om det nu är det som ger minst motstånd.

Ska rita lite på det där med ett par "luckor" i botten, det bästa hade vart om de öppnade sig själva när det var mycket vatten i brunnen. Men de får inte krångla en massa heller...
Ska designa färdigt kölen först, lite viktigare!:)

Vad tror ni, typ 50*70 nånstans i tvärsnitt? Mycket mer än 50mm slang iaf.

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 14 mar 2008, 22:01

Robin skrev:Jag ber om ursäkt!
[...]
Vad tror ni, typ 50*70 nånstans i tvärsnitt? Mycket mer än 50mm slang iaf.

//Robin
Äh, det gick lätt att missförstå. Jag skulle varit "löjligt tydlig" istället :-) Det finns ju båtar med bogpropeller, och de har ju också ett "löjligt starkt" plaströr inlaminerat mot skrove - fast på ett ställe som inte rör sig på samma yviga sätt, kanske.

Jag har fyra 50mm utlopp från min båts sittbrunn. Den brunnen är nog som din i storlek. Det känns i vart fall inte för stort :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 14 mar 2008, 22:20

Jag håller med Robin och övriga att självlänsslangarna känns lite läskiga... Grova slangar som samsas i ett utrymme där man har allehanda tunga saker som far omkring. I vårt fall tror jag att utloppen sitter precis över vattenytan, men det skulle garanterat skvalpa in en hel del vatten ändå om slangen hoppade loss.
Jag har funderat ett tag på att bygga "skydd" av trä som sitter över slangarna.

Ett annat otyg är hjärtstockens trumma. Ett plastat rör som börjar en bra bit under vattenytan. Slås det av, så är det havsbotten nästa.. :|

Hälsningar
Tommy

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » tor 20 mar 2008, 20:40

Jo Robin, bryt inte mot den gyllene regeln: Alla utlopp måste kunna stängas!

Själv har jag haft frostsprängnig i ett rör till självläns, och då, då räcker inget gods i världen.

För övrigt är ett flexibelt material alltid starkare än ett stumt.

Runaway

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » tor 20 mar 2008, 20:41

Jo Robin, bryt inte mot den gyllene regeln: Alla utlopp måste kunna stängas!

Själv har jag haft frostsprängnig i ett rör till självläns, och då, då räcker inget gods i världen.

För övrigt är ett flexibelt material alltid starkare än ett stumt.

Runaway

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 20 mar 2008, 20:50

Tips till Tommy och RunawayPeter.

Ha en sats träpluggar ombord.

Maxi33
safety first

Alf Johnson
Trogen medlem

Inlägg av Alf Johnson » fre 21 mar 2008, 13:16

På IW 31:an jag hade på 70 talet hade man plastat fast ett rör med krage på insidan av skrovet. Röret var flush med skrovet på utsidan. Röret var sedan försett med gängad lödnippel för avstängningsventil.
När jag byggde min Conqubin 38 1982 gjorde jag alla bordsgenomföringar på detta sätt. Jag gjorde genomföringarna så högt som möjligt samt rören så långa att alla slangar anslöts ovan vattenlinjen, utom kylvattenintaget till motorn som jag därför alltid stänger med en spakkran. Detta har fungerat utan problem i 25 år nu så jag tycker ide´n som IW varvet hade var bra. Mvh. Alf

Skriv svar