Får du ett båtkörkort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tor 20 mar 2008, 23:43

bosseh skrev: Men när människor utgör en fara för andra därför de saknar kunskap då blir det en annan sak Och då måste tyvärr staten blanda sig i.
Absolut!
Statistiken visar att den faran är mycket liten.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tor 20 mar 2008, 23:46

bosseh skrev:Sneseglarn!
Vilka pengar?
Vilken byråkrati?
Har du siffror på samhällskostnader, vad regleringen innebär, hur stor byråkratin blir osv.
Det kommer att kosta pengar. Det kommer att innebära byråkrati.
Men nej jag har inga siffror.

Det tror jag du visste... :wink:

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » fre 21 mar 2008, 00:23

Sjöolycksstatistik är inget dribblande med siffror. Sjöolyckor är reella incidenter. Vill man göra något åt dem så bör man leta efter en bra lösning. Det har aldrig påvisats att förarbevis gör någon signifikant (alltså effektiv) skillnad, och eftersom jag är principiell motståndare till bortkastade pengar och krånglig statlig inblandning så säger jag nej. Väl medveten om att det inte spelar någon roll vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 21 mar 2008, 00:48

Grisslan skrev:Det har aldrig påvisats att förarbevis gör någon signifikant (alltså effektiv) skillnad, och eftersom jag är principiell motståndare till bortkastade pengar och krånglig statlig inblandning så säger jag nej.
Se där! Jag tror vi kan betrakta tråden som avslutad. Om man har att göra med opponenter som är av princip emot statlig inblandning (och ni är fler än Grisslan) så är det ingen ide.
Argumenten för ett båtkörkort står oemotsagda, och listan på innehåll i en sådan kurs, som jag föreslog tidigare, verkar ingen heller argumentera emot?

Hälsningar
Tommy

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » fre 21 mar 2008, 08:43

Tommy och Bosse, om ni så längtar efter reglering , sluta med båtlivet och köp husvagn.

Där finns väl alla de paragrafer ni saknar på sjön!

När man inte längre tar åt sig siffror eller kalla fakta, då har man inget
vettigt att säga längre, och bör väl inte göra det heller...

Runaway

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 21 mar 2008, 09:37

Hoppsan Runaway, där tog argumenten slut :wink:

Jag tror inte vi kommer speciellt mycket längre här. Vi har visat på ett förslag på innehåll i ett båtkörkort, och många med mig tror att det kan minska olyckor och öka säkerheten till sjöss. Mot detta står en del som ropar på den absoluta friheten till sjöss och som är principiellt emot statlig inblandning. Paralleller finns till både körkort för bil och jägarexamen.

Men ingen av oss kan påverka i någon större utsträckning om ett sådant båtkörkort införs. Därför kan vi nog lägga ner debatten. Jag är dock ganska övertygad att det kommer i någon form inom något decennium.

Hälsningar
Tommy

p.s. nu ska det ner och byggas på båten, på lååångfredagen..

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 21 mar 2008, 10:40

Nej, vi längtar nog inte efter reglering. Fantastiskt om någon tror att det är längtan efter reglering som gör att man inte har något emot båtförarbeviset.
Men det finns en längtan efter att alla på sjön ska kunna gällande regler och hur man bör uppträda.
Men mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 21 mar 2008, 10:50

Tommy skrev:Vi har visat på ett förslag på innehåll i ett båtkörkort, och många med mig tror att det kan minska olyckor och öka säkerheten till sjöss. Mot detta står en del som ropar på den absoluta friheten till sjöss och som är principiellt emot statlig inblandning. Paralleller finns till både körkort för bil och jägarexamen.
Jag är inte principiellt emot statlig inblandning.
Jag är principiellt emot statlig inblandning utan mätbara rationella argument.
Det är en jävla skillnad!

Sjöfartsverkets data för 2007 visade (enligt mig) att de rationella argumenten är för svaga. Mot detta står en del som bestämt sig för att det vore bättre med obligatoriskt körkort.

Jag tror inte att någon längtar efter reglering - men har svårt att förstå att ni inte ser nackdelarna med en reglering.

Men jag är helt enig om att vi nog inte lär övertyga varandra. Lycka till med påskpyntet i båten Tommy! :D

Fresso
Platinamedlem

Försök till sammanfattning

Inlägg av Fresso » fre 21 mar 2008, 11:28

Jag noterar att de som är emot kompetenskrav för att framföra fritidsbåt:
- gennerellt motsätter sig statlig inblandning
- menar att det skulle bli dyrt och byråkratiskt
- tror att det skulle vara utan effekt. allternativt att det inte finns något stort problem att lösa.

Det som argumenterar för menar att:
- det inte behöver bli dyrt och krångligt
- att man bör göra något åt de olyckor med fritidsbåtar som inträffar
- att det finns ett allmänt intresse att höja kompetensen bland frittidsskeppare.

Det har också varit en debatt mellan de som att det ska vara som det är och de som vill förändra.

(Det här är efter att snabbt ha skrollat igenom inläggen)
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Fresso
Platinamedlem

Försök till sammanfattning

Inlägg av Fresso » fre 21 mar 2008, 11:29

Jag noterar att de som är emot kompetenskrav för att framföra fritidsbåt:
- gennerellt motsätter sig statlig inblandning
- menar att det skulle bli dyrt och byråkratiskt
- tror att det skulle vara utan effekt. allternativt att det inte finns något stort problem att lösa.

Det som argumenterar för menar att:
- det inte behöver bli dyrt och krångligt
- att man bör göra något åt de olyckor med fritidsbåtar som inträffar
- att det finns ett allmänt intresse att höja kompetensen bland frittidsskeppare.

Det har också varit en debatt mellan de som att det ska vara som det är och de som vill förändra.

(Det här är efter att snabbt ha skrollat igenom inläggen)
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 21 mar 2008, 13:39

Intressant att notera att man enbart värnar om sig och sitt.

Miljön då?

Det är en av motiveringarna till båtkörkortet, och då inte enbart utsläpp utan även buller, vågor mm..

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » fre 21 mar 2008, 18:02

Jag och många med mig, ja jisses!

Nå, håller med om att vi inte kommer längre här.

Lycka till med båtfixet, synd att det är så kallt bara.

Runaway

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 21 mar 2008, 18:23

SWE54 skrev:Miljön då?
Det är en av motiveringarna till båtkörkortet, och då inte enbart utsläpp utan även buller, vågor mm..
Absolut; miljön! Jag glömde den i min uppräkning (hur man nu kan glömma miljön... :lol: ). Men jofred var ju snabb och åtgärdade det.

Buller, vågor, utsläpp mm ska givetvis också vara med i utbildningen.

/Tommy

kallekuling
Rookie

Är det verkligen rimligt att införa ett Båtkörkort?

Inlägg av kallekuling » fre 21 mar 2008, 18:25

Man kan ju fråga sig nyttan av ett Båtkört för fritidsbåtar om man tycker att allt är bra som det är och ingenting behöver ändras för "Vilda Västens" lagar ska råda till sjöss?

Och dessa "Vilda Västen" anhängare ifrågasätter om Båtkörkortet skulle lösa några problem eller ge några fördelar att tala om.

Den föråldrade sjölagen medger en del orimliga förhållanden varav jag tar upp ett här:

Man får köra hur fort som helst, i en hur lång fritidsbåt som helst, utan någon nedre åldersgräns, så länge båten inte är bredare än 4 meter. Om man iaktar gott sjömanskap!

Detta skulle i alla fall ett Båtkörkort som sätter gränser vid 7meter, 10 knop och 15 år sätta stopp för.

Man kan dra en drastisk parallell med vapen, är det inte onödigt att kräva vapenlisens?

Borde inte vem som helst utan lisenstvång få gå omkring med ett nästan hur kraftfullt vapen som helst och utan någon nedre åldersgräns så länge man inte ställer till med en massaker?

Kan en 12-årig förare i en 16 meter lång fritidsbåt som är 3.80 meter bred och kan köra i 50 knop ställa till med en massaker till sjöss?

Kan någon "Vilda Västen" anhängare svara?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 21 mar 2008, 19:13

Helt visst måste de gamla reglerna för behörighet anpassas till dagens båtar, planande båtar existerade inte när reglerna skrevs, kallekuling.

Om detta bäst sker genom att kräva körkort av samtliga som i dag har båt oavsett vad för båt det är, och i många fall haft båt sedan de var barn, är något som kan och bör diskuteras.

Jag skulle gärna införa skottpengar på de som kör vattenskoter till exempel, men då måste jag ju lova att inte skjuta min kompis son som har en som gör 60 knop...
...och just denne únge man är föredömligt hänsynsfull när han är i närheten av andra.

Kanske det effektivaste vore att kräva behörighet när båten är över en viss vikt oavsett proportionerna mellan längd och bredd, eller kan plana.

Just detta med planande båtar är för mig som seglare det obehagligaste att möta, tätt följda av större yrkesfartyg som bedrövligt ofta framförs av folk som tror de alltid "seglar för sitt bröd" och kör därefter.

Skriv svar