Varför blanka fendrar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
erlandf
Trogen medlem

Varför blanka fendrar

Inlägg av erlandf » fre 04 apr 2008, 21:25

Som nybörjare inom segling så stöter man på en massa uppfattningar om hur saker och ting ska vara. En del har jag fått rationella och logiska svar på, andra inte. Nu undrar jag, - varför ska fendrar vara kliniskt rena. Förbättarr det funktionen eller är det någon annan orsak, traditon eller så..?
erlandf

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 04 apr 2008, 21:59

Det finns ju de som polerar sina båtar, vet du. Då är det åtminstone halvslugt att se till att puttifrånkorvarna är anständigt rena, så att de inte fläckar ner den egna båten i onödan.

Sedan kan man (som rebellisk ickeputsare av den egna båten) hamna med en putsperson som granne, kanske sida vid sida. Då blir gemytet större än eljest om fendrarna som hänger emellan är rena och fina, och då är det den andra båten som man skonar, kanske mer än den egna.

Totalkliniskt högglanspolerat rent behövs inte, men rena och snygga fendrar är en vänlighet mot andra.

(Jag har hört från helt otillförlitlig källa att fenderlära skall ingå i (upp)förarbeviset...)
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 04 apr 2008, 22:15

Gammal trätjära och inpressade gruskorn i fendrarna är ju inte det mest bekväma sättet att vinna kärlek här i världen.

Erinrar mig en båt som lade sig utanpå oss i en gästhamn förra året. Vaknade klockan sex om morgonen av dunsande fötter och en (kvinnlig) kommandostämma som dirigerade den något mindre dominante hanen samt de två barnen.

Jag blev lite småsur av skrikandet så jag gick upp på däck, samtidigt som de försvann. Kommandoran ifråga hade, i sin hårdhet, lyckats vrida loss två av mina (hyggligt rena) fendrar. Endast linorna var kvar.

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 04 apr 2008, 22:33

Rudi skrev: Kommandoran ifråga hade, i sin hårdhet, lyckats vrida loss två av mina (hyggligt rena) fendrar. Endast linorna var kvar.

Rudi
Rent på fendrar, skulle man kunna säga ?
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 04 apr 2008, 23:03

Kanske inte riktigt, men det är i sådana här lägen man ångrar att man gör rent fendrarna.

Det kuriösa är att förlusten av de där två fendrarna på något sätt sammanföll så väl med alfahonans auktoritära beteende. Jag försökte konversera henne artigt eftermiddagen innan, men när jag tilltalade henne så uppförde hon sig som om jag misstänkliggjorde henne på något vis.

Nå, problemet med fendrar är att de är så onyttiga under gång, men så skrymmande just då. Gillar inte heller att ha dem som vindfång ovan däck. Kanske är jag pjoskig.

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 04 apr 2008, 23:24

PS. hade man varit freudianskt orienterad så hade man kanske tolkat förlusten av de där två kulorna...

Tur att man inte är freudian!

Eller poststrukturalist!

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 05 apr 2008, 07:39

Rudi skrev:
Nå, problemet med fendrar är att de är så onyttiga under gång, men så skrymmande just då. Gillar inte heller att ha dem som vindfång ovan däck. Kanske är jag pjoskig.

Rudi
Det har uppvisats uppblåsbara fendrar i något gummibåtsliknande material. En eller ett par sådana kan ju minska känslan av att båten bär runt på en inre tomhet.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 05 apr 2008, 07:52

Rudi skrev:Nå, problemet med fendrar är att de är så onyttiga under gång, men så skrymmande just då. Gillar inte heller att ha dem som vindfång ovan däck. Kanske är jag pjoskig.
Jag kan rekommendera alla att någon gång tömma hela båten på dess innehåll. Ut med allt som är löst och lägg sedan bara tillbaka sånt som behövs. Det blir oftast en jättestor hög med saker man inte behövde/inte visste att man hade. Kanske går det att frigöra lite plats för några fendrar?

Jag är väl en sån där syndare... Har aldrig någonsin tvättat en fender... Jag lägger alltid mina fendrar i ett fack där det bara finns tampar och fendrar. Att de blir lite svarta av någon annans gummilist spelar ingen roll, skulle det komma något kladd som ser ut att kunna färga av sig får man väl torka av dem.

Nästan alla mina fendrar punkterades förra året när jag låg på utsidan av en brygga och Storebror åkte förbi. Men det löser sig nog, jag brukar plocka upp ett par nya ur havet varje år, det är många som låter fendrarna hänga efter sidorna, lyckligtvis är det ofta samma personer som inte är så bra på att göra knopar!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 05 apr 2008, 07:53

Vågar man dra följdslutsatsen det ovan skrivna att om man vill ha nattro så ska man ha skitiga fendrar? Kan det vara så enkelt?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 05 apr 2008, 07:59

Nej, det är inte riktigt så enkelt, tyvärr. Har man små, solkiga fendrar brukar i allmänhet fender-fascisten plocka fram sina egna stora blanka fendrar som ersätter dina putte-korvar.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 05 apr 2008, 08:30

Då ska man alltså ha större solkiga korvar än fascisten 8)

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 05 apr 2008, 20:43

Kjelle skrev:Då ska man alltså ha större solkiga korvar än fascisten 8)
Ja, om man är beredd att vara den större fascisten. :wink:

Rudi

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 05 apr 2008, 21:24

Man kan också resonera så att båten nog ligger med fendrar betydligt längre tid än den är på gång utan fendrar. Nog vill man då ha snygga korvar, när man ändå håller på och putsar fribord, grabbräcken och annat.

Odh det finns inget så förödande som att lägga till långsides vid en kaj med bildäck.. då blir det fula märken på fina fendrarna...

Hälsningar
Tommy

Skriv svar