nya båtdynor och mögel!?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Iza
Trogen medlem

nya båtdynor och mögel!?

Inlägg av Iza » tis 22 apr 2008, 19:14

Hej,

Jag vill ha nya båtdynor men det är så dyrt!

De jag har är väldigt fräsha (?) för att vara från 1978... Men det är lite grönsvarta fläckar på undersdan och de luktar lite gammal fuktig dyna.

Kan man ytvätta dem på något sätt?

Eller vet någon ett bra och billigt ställe eller sätt att få nya dynor? Jag bor i Uppsala och har en maxi68.

Väldigt tacksam för tips!
Hälsningar
Iza :?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 22 apr 2008, 19:41

Det billigaste är ju att jobba på de befintliga dynorna.

Kanske känner du någon bilrekonditionerare? De har ofta en sk "ozongenerator" som man använder i muggna bilar, så att de inte luktar skunk. Kanske kan de förmås att låna ut den en helg? En sådan finns annars här ( http://www.importlagret.com/ ... leta på marint/övrigt ), men om den duger vet jag inte. Kanske någon provat?

Annars får man vädra och borsta. En svag "båtdoft" kan man känna i de flesta dynor, men mögel är ju "för bra". Det finns schampoo och rengöringsmedel som man borstar in och sedan borstar bort. Man kan behöva borsta rätt energiskt, och dammsuga emellan. Men vädra, sol, vind och rengöring kan man komma långt med. Jag tvekar att ge rådet att ta av tyget, även om det finns en dragkedja.

Till sist är det ju du som bestämmer om det blir dugligt, och ifall jobbet är värt att ta. Dynor är ju tyvärr dyra. Får du inte bort doften, så klä inte om dynorna - skumplasten kommer att fortsätta lukta.
Anders S

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tis 22 apr 2008, 20:52

Gamla dynor är nog en stor del av källan till den välbekanta båtlukten. Förr fanns det en karakteristisk lukt i min båt. Inte så att det luktade äckligt men det luktade "båt".
Kläder och annat som förvarats i båten under en helg eller så bar även dessa denna lukt vilket kändes när de kom in i luktfri hemmamiljö.
Jag slog på stort och beställde nya dynor till båten och lukten är nu ett minne blott!
Billigt var det förstås inte. 13.500 kr gick det på för min båt som är lika stor som din men förutom luktfri båt ingick även ett fräschare utseende och en bekvämare sovkomfort i priset.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 22 apr 2008, 22:02

Ja, jag håller med. Nya dynor kostar mycket, men är de gamla muggiga så är det ett rejält komfortlyft att byta.

Vår förra båt hade halvsunkiga dynor, och vi bytte till nytt i hela båten. Via en tillfällighet blev båten sedan omgående till salu, och det var naturligtvis inget obetydligt försäljningsargument att dynorna var i princip nya.

Man kan göra dynor själv av kallskum (finns olika vikter) och möbelplysch kan man ibland hitta till bra priser i litet äldre möbeltygaffärer och "tyg-cashar". Det som gäller i båt är ofta på rea - blåmelerade kulörer är inte så heta till lands som de en gång varit.
Anders S

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » tis 22 apr 2008, 22:08

Hej Iza,

Jag köpte helt nya dynor till min K-Viggen förra året på ett ställe i Uppsala som heter Uppsalabädden på Dragarbrunnsgatan 53. Dom gör även dynor till både båtar och husvagnar. Jag lämnade in våra gamla dynor som de fick ha som mallar till nya. Först skar de ut skumplasten som jag fick ta med till båten för att kolla passformen innan de sydde upp alla överdrag. Överdragstyger har de en hel knippe att välja ur med olika färger, mönster och prisklasser. Vi blev helnöjda med resultatet.

Nu vet inte jag hur mycket "dynytor" som går åt till din Maxi 68 men till vår Viggen gick kostnaden på runt 8500 kr. Dyrt kan tyckas men det blir ett kanonresultat och dofterna inuti båten känns mer som en ny båt. Dessutom valde vi olika hårdheter på skumplasten; en mjukare i fören där vi sover och till akter stickkojer lite hårdare så man sitter bekvämt då vi mestadels endast sitter där.

Min rekommendation är att byt ut dina dynor mot nya, dom är säkert även nedsuttna och tillplattade efter årens användning förrutom den där doften som sitter ingjuten i skumplasten.

Men skulle du komma på tanken att förnya dig och båten med nya dynor, ta med dig dom hem sen när vintern kommer och låt dom inte övervintra i båten. Det kan aldrig vara bra.

Lycka till och berätta sen hur du tänker göra !

/Lars

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 23 apr 2008, 05:59

If all else fails:
Ta av tyget, tvätta det skilt.

Lägg ut dynorna på ett rent underlag, arbeta in något mögeldödande tvättmedel med Pippimetoden (hoppa omkring på dem) och skölj ur dem med hjälp av trycktvätt. Häng upp dynorna i solskenet så att de torkar. Några timmar i en hundratiegradig bastu fixar också torkningen. Precis som centrifugprogrammet i en tvättmaskin om man bara får in dynan och maskinen inte hoppar iväg till grannen pga ojämn belastning.
Att skumgummi inte skulle gå att tvätta är bara båg. Jag vet, ty jag var där...

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 23 apr 2008, 07:01

Klart att det går att tvätta skum, problemet är att få ut allt vattnet.

Många sorters skum åldras, förlorar en del av sin spänst - kolla bara in på vanliga sängar och soffor! Men det finns många sorters och kvaliteters skum - somligt håller bra, somligt sämre. En enkel tumregel är att kvaliteten är proportionell mot densiteten - ju tyngre skum desstu bättre (och för att diskussionen inte skall snöa in på ett stickspår, så är detta blott en enkel tumregel, det finns alla möjliga undantag och avvikelser).

Har de gamla dynorna varit med i 30 år - är det inte dags att tänka på nytt då? Komfort, utseende, lukt, ...
Går det att framgångsrikt tvätta 30 år gammalt skum?

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 23 apr 2008, 07:17

Man får bort lukten på följande sätt:

Ta av klädseln o tvätta i maskin på vanligt sätt inkl sköljmedel.

Tvåtta skumgummit i badkaret, kliv i madrasserna som jag antar att man gör när man krossade druvor för vin för i tiden...

skölj....

lyft (så att du kan spola bort smuts som annars ligger kvar på botten av badkaret för nästa omgång)

en tvätt till.

skölj... fyll badkaret kliv runt... töm ... lyft... fyll kliv runt... töm osv

Inte så arbetsintensivt man kan tro...

pressa ur sista vattnet genom att rulla skumgummit o kliva.. sedan lägg i badrummet med avfuktare eller värmefläkt..

tar en dag varav kanske 2-3 timmar aktivt arbete, resten väntan på fyllning, tömning. Torkning tar flera dar, om det är fint väder är det bästa själklart att ställa ut dynorna luftigt ( så att luften kommer åt att cirkulera på båda sidor)

Allt äckel är då borta o båten luktar plötsligt bra igen..

har gjort så här varje gång jag köpt en äldre båt... det har väl blivit några gånger... lustigt nog är det så bramycket lättare att sälja den sen när det är dags att det är värt besväret även i pengar... men den största nyttan är ju att slippa "äckeldoften" när man har båten själv..

qwerty123
Trogen medlem

Inlägg av qwerty123 » ons 23 apr 2008, 07:23

Kanske ett litet sidospår men en liten fråga till er som faktiskt köpt nya dynor: Hur lång leveranstid har ni haft? Misstänker att man är på efterhand inför säsongen 08? Är det så att det är säsongen 09 man måste sikta på om man vill ha nya dynor...

Lite konstgjord andning på de befintliga kanske är är tvunget den här sommaren för de som inte redan en beställning i pipen hos sin favoritdynmakare, eller?

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » ons 23 apr 2008, 11:43

Tänk på att mögel är hälsovådligt, allergent och överjävligt i största allmänhet. Är de mögliga släng och köp nya speciellt om du har barn som skall sova på dem. Stoppar du in nya dynor tänk på att du har sporer i hela båten så tvätta ur så bra som möjligt så inte möglet bara kan börja flytta in i dina nya dynor direkt.

Köpte på flatmo för dryga 10' lusentappar till en rj85:a i november och fick dem i förra veckan för att svara på min leveranstid.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 23 apr 2008, 12:03

Jag vill nog i all stillhet hålla med Morg. Har dynorna tjänat ut, låt dem vila i frid. Allergier är ett värre gissel nu än förr, och skulle en båtsommar utlösa en livslång mögelallergi vore det ju mer än trist.

Om man är mycket sparsam och litet händig kanske man kan tvätta dynans yttertyg ordentligt, och sedan sätta tillbaka det på dynor man själv täljt till av nytt material (med de gamla som mall). Jag skulle åtminstone prova det, om jag blivit mögeldrabbad och tyget var i fint skick. Men att kränga på yttertyget på en dyna kräver sin man (eller kvinna) och en viss uthållighet - det kan jag lova. Allt tyg krymper efter tvätt, även de i "krympfritt" material.

Vad gäller nya dynor har jag förmånen att ha en orädd och sykunnig hustru. Dynor är visserligen stora grejor och mycket tyg, men kanske inte så svårt som vi "okunniga" tror. I alla fall lät det så på henne, inga egentliga problem, mer än att det tar tid och krävs utrymme. Hon lämnade däremot skumplasten till mig, det tyckte hon verkade svårare.
Anders S

Iza
Trogen medlem

Tack för alla tips!!!

Inlägg av Iza » tor 24 apr 2008, 10:07

Ja... jag har lämnat in dyn-måtten till uppsala bädden så snart får jag veta vad det kan komma att kosta.

Jag har fortfarande inte bestämt mig, men det lutar kanske åt nya dynor. Mitt starkaste argument är att jag precis skaffat båten, om jag någon gång ska ha nya dynor så är det ju lika bra att ha dem från början.

Men på tal om att göra rent båten. Där dynorna har nuddat "tapeten" i båten är det lite små svarta fläckar... vet någon ett bra sätt att rengöra dessa? För det är mögel eller?

Jag hittade även en hemsda
http://hem.bredband.net/b128990/Biografi.htm
plastkulor i dynorna, mögelfritt och bra?

Att det inte finns fler vettiga dynor, såg även på en annan hemsida att de hade någon sorts stål-väv man kunde ha under dynan för att lufta bättre, jag antar att man kan ha någon sorts ribbanorning också... men men, man vill ju ha det så praktiskt som möjligt.

Tack igen för alla tips!
Hälsningar
Iza :D

SWE54
Diamantmedlem

Re: Tack för alla tips!!!

Inlägg av SWE54 » tor 24 apr 2008, 10:39

Iza skrev: ...
Men på tal om att göra rent båten. Där dynorna har nuddat "tapeten" i båten är det lite små svarta fläckar... vet någon ett bra sätt att rengöra dessa? För det är mögel eller?

...

Att det inte finns fler vettiga dynor, såg även på en annan hemsida att de hade någon sorts stål-väv man kunde ha under dynan för att lufta bättre, jag antar att man kan ha någon sorts ribbanorning också... men men, man vill ju ha det så praktiskt som möjligt.

Tack igen för alla tips!
Hälsningar
Iza :D
När jag städar ur båten på våren så har jag i en gnutta klorin i "tvättmedlet". Har inte haft några mögelproblem och ingen värme i båten.
Jag har även hålsågat rejält i mina kojbottnar, det märktes väldigt väl. Mycket torrare och dessutom något mjukare.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 24 apr 2008, 12:14

Tänk på att det aldrig hamnar så mycket fukt i dynorna som när du sovit på dem. Att ha bra ventilation är som viktigast när du är i båten och kanske inte vill ha resta dynor så ventilation med hålsåg eller någon form av luftspaltmatta är en bra idé om du bryr dig om livslängden. Torrbollen när du lämnar båten spelar mindre roll än att få ut fukten du svettas ut under natten om man vill vara råseriös. Det jag orkar göra är att köra in lite för ändamålet tillkapade ribbor under dynorna på morgonen så inte allt kondenseras mot kojbotten men hålsågen eller luftspaltmatta är väl bättre. Har inte kommit dit bara...

Dynor och det mesta du investerar i är i allmänhet en förlustaffär och får skrivas av åtminstone delvis under den period du äger båten. Köp direkt och bruka således om båten inte är en av värdeökarskutorna. Så ser iaf jag på det i vår lilla billiga båt med enhetspris.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 24 apr 2008, 12:49

Ett problem med gammla dynor brukar vara att dom har utsatts för saltvatten lite då och då, det gör att dynorna aldrig blir riktigt torra pga saltets förmåga att dra till sig fukt.
Om det är så, då spelar det ingen roll hur man än vrider och vänder, dom blir aldrig torra.
Återstår då bara att tvätta tyget och skölja ur skummplasten så gott det bara går. Det tar tid att torka dynan. När klädseln till sist skall dras på bör den fortfarande vara lite fuktig så att den inte krymper för mycket.
Calle

Se gla ut

Skriv svar