Tvåtaktsolja i dieseln, hur mycket?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Tvåtaktsolja i dieseln, hur mycket?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 01 maj 2008, 10:11

Har kört ett tag nu på vårkanten med enbart färsk Preem blaskdiesel. Och nog går motorn hårt, jag ställde ventilerna och pysslade lite, men Yanmarn går hårt ändå.
Cptn G, som har en Volvo 2000-serien motor påtalade vilken stor skillnad till det bättre det blev efter att han hällt i en "skvätt" tvåtaktsolja i dieseln. Knacket minskade drastiskt och omedelbart. Jag pytsade i lite tvåtaktsolja från Biltema och genast lät det betydligt snällare även i mitt maskinrum. Jag brukar alltid ha lite olja i bränslet, men eftersom jag kört värmaren så mycket i vinter har tanken körts tom och fått ny oblandad diesel. Så nu fick jag höra vilken stor skillnad det verkligen gör.
Jag tror obetingat att lite tvåtaktsolja i dieseln förlänger motorns livslängd. Men hur mycket i procent ska "skvätten" vara?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 01 maj 2008, 10:34

Det berättas från gamla tider hur man hällde i sågspån i glappande växellådor så lät de mycket bättre. Självklart höll de inte längre, men vid en försäljning så ...

Visst har det talats mycket om att ösa i lite olja i dieseln, så blir allt mycket bättre. Detta har jag hört i ca 20 år, bryggskönor i samband med att regeringar lanserat olika former av diesel, miljö och tunn och mindre tunn och allt vad det är. Prat om att packningar inte skulle klara den "nya tunna dieseln" var poppis för 10 år sedan - konstigt nog så blev det inte en utbredd motordöd.
Jag tvivlar på nyttan och lämpligheten (tex miljö) att tillsätta tjockare oljor vid sedvanlig körning.

När du skriver att motorn går hårt, vad menar du då? Är det skarpare ljud, eller arbetar motorn tyngre? Hur vet du hur den skall gå "egentligen"?
- jag har likadan motor som du, och har inte upplevt något egentligen alls, kanske är jag lite okänsligare?

Ljudet förresten: en del ljud kommer via luftfiltert / luftintaget. Där sitter det en skumgummiinsats, som är lite av en gåta för mig. Det borde vara så att den skulle filtrera bort en del dammpartiklar från den ingående luften, och kanske dämpa ljudet lite. Men när man tvättar skumgummiinsatsen så märker man tydligt att det är dieselpartiklar som insatsen är full av. Vad är dess funktion - filtrera på ena eller andra hållet? Eller? (att tillse så att den lilla andel partiklar som går ut via luftintaget inte går tillbaka igen, det känns lite onödigt)
(inte helt OT, trots allt)

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 01 maj 2008, 10:35

Det berättas från gamla tider hur man hällde i sågspån i glappande växellådor så lät de mycket bättre. Självklart höll de inte längre, men vid en försäljning så ...

Visst har det talats mycket om att ösa i lite olja i dieseln, så blir allt mycket bättre. Detta har jag hört i ca 20 år, bryggskönor i samband med att regeringar lanserat olika former av diesel, miljö och tunn och mindre tunn och allt vad det är. Prat om att packningar inte skulle klara den "nya tunna dieseln" var poppis för 10 år sedan - konstigt nog så blev det inte en utbredd motordöd.
Jag tvivlar på nyttan och lämpligheten (tex miljö) att tillsätta tjockare oljor vid sedvanlig körning.

När du skriver att motorn går hårt, vad menar du då? Är det skarpare ljud, eller arbetar motorn tyngre? Hur vet du hur den skall gå "egentligen"?
- jag har likadan motor som du, och har inte upplevt något egentligen alls, kanske är jag lite okänsligare?

Ljudet förresten: en del ljud kommer via luftfiltert / luftintaget. Där sitter det en skumgummiinsats, som är lite av en gåta för mig. Det borde vara så att den skulle filtrera bort en del dammpartiklar från den ingående luften, och kanske dämpa ljudet lite. Men när man tvättar skumgummiinsatsen så märker man tydligt att det är dieselpartiklar som insatsen är full av. Vad är dess funktion - filtrera på ena eller andra hållet? Eller? (att tillse så att den lilla andel partiklar som går ut via luftintaget inte går tillbaka igen, det känns lite onödigt)
(inte helt OT, trots allt)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 01 maj 2008, 11:20

Bryggskröna? Det där lät rejält självgott. Testa själv får du höra skillnaden. Alla dieslar har ju ett visst "knack", det minskar betydligt med lite tvåtaktsolja, lite grann räcker. Det finns många som sysslat med dieslar i jobbet som håller med. Yanmarn håller säkert väldigt länge utan lite extra smörjning, men med oljan går den nog nästan hur länge som helst, bra för insprutningspumpen, bra för ventilerna.

Ni som vill göra er lustiga över vilken dumskalle jag är som anser att en tillsats av tvåtaktsolja i dieseln är bra kan väl starta en egen tråd om det. Är det någon som vet en lämplig procentsats så är det den jag är intresserad av.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 01 maj 2008, 11:41

Knackande ljud kan höras från både besinmotorer och dieslar. Fast orsakerna är fullkomligt olika.

Bensin skall ha motståndskraft mot att självantända vid kompression, annars uppstår knackningar. I bensimotorer kommer ju all bensin in med insugningsluften, och om blandningen självantänder av kompressionen så knackar eller "spikar" motorn när denna självantändning får blandningen liksom att explodera på en gång. Tänds blandningen däremot av en gnista så tar det ett litet ögonblick innan förbränningen hinner verka på hela volymen, och då kanckar det inte.
Ett högt oktantal på bensin är ett mått på att den är motståndskraftig mot att självantända vid kompression. (Etanol har under vissa omständigheter högre oktantal än bensin, det är därför Saab kan tillåta högre laddtryck på sin etanolbil än på den vanliga, och ta ut fler hästkrafter)

På en dieselmotor är förbränningsförloppet helt annorlunda. Där sugs endast all luft in och komprimeras med mycket högre kompression än vad en bensinmotor har. Sen när kolven är nära högst upp så börjar man spritsa in finfördelad diesel i den heta komprimerade luften. Då skall detta börja förbrännas omedelbart från första droppen, och det blir då ingen knackning, för all diesel kommer inte in omedelbart.

Högkvalitativt dieselbränsle har ett högt Cetantal. Ju högre Cetantal, desto villigare självantänder bränslet.

På en kall dieselmotor eller med en dieslolja med för lågt Cetantal (alltför svårantändlig), så hinner det komma in för mycket dieseloja i den komprimerade heta luften utan att antändas, så att när antändningen väl sker så blir det liksom en liten explosion som man hör som en knackning.

Med dessa fakta som grund skulle man antingen behöva påvisa att lite tvåtaktsolja medför ett ökat Cetantal (vet ej detta) eller också råkar det vara så att Ljusne gjorde sin första provstart av motorn när motorn var mycket kallare än den var när han hällt i tvåtaktsolja. Eller att spridarnas förlopp då de pytsar in soppan ändras i gynnsam riktning mot knackning.

OnTheRock
Silvermedlem

Inlägg av OnTheRock » tor 01 maj 2008, 12:17

Seawolf skrev:I bensimotorer kommer ju all bensin in med insugningsluften...
Nåja, för 10-20 år sedan stämde väl det, och för gräskliipare.

"Alla" moderna bensinmotorer är direktinsprutade.

//OtR

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 01 maj 2008, 12:23

Tvåtaktsoljan är ju heller inte gjord för dom höga kompressionerna som dieslar nyttjar.
Vad händer då med oljan? Bidrar den i förbränningen? Stjäl den plats för förbrännbar diesel? Smörjer den överhuvudtaget?
Kanske motorn inte går på den verkningsgrad den ska och därför låter lite mjukare...?

Kör motorn som den är tänkt och konstruerad för.

Ska du hälla i något så ska det ju vara för ändamålet avsedd olja...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 maj 2008, 13:09

Jaha, det var en del. Guitar är inte alldeles fel på det - tvärtom.

Bland annat har man i Norge dragit slutsatsen (från Volvos sida) att dieseln där är för "torr" och smörjer inte insprutningssystemet tillräckligt. Bränsleförsäljarna avser (eller har redan börjat) att rekommendera smörjtillsatser.

MEN! Använd inte tvåtaktsolja annat än i homeopatiska doser!

Vad nytta den än gör i insprutningspumpen så ställer den på relativt kort sikt till det med spridarspetsarna. Dessa koksar ihop och sedan är en ond, eländig cirkel elände med dålig sprutbild, dålig gång och allt sämre prestanda. För den som vill lägga till smörjeffekt i bränslet finns godkända tillsatser. Dessa tillsatser påstås höja cetanhalten, göra rent insprutare och smörja mekaniska delar i insprutningssystemet. Se t ex: http://www.redlineoil.se/tillsatser/index.html

Att dessa smörjande tillsatser kan göra signiifikant nytta i förbränningen håller jag för mycket osannolikt. Reklammakarna anser vanligen att minsta lilla påvisbara positiva effekt ger tillåtelse att lova guld&grön skog, men skall man märka något utanför labbet, så brukar det vara svårare. Det som möjligen kan inträffa är att kombinationen av rengöringsmedel och smörjmedel piggar upp spridare med beläggningar eller (möjligen) tvättar bort skal från dysor.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 01 maj 2008, 13:11

Jag misstänkte starkt att det skulle vara meningslöst att fråga om lämplig procentsats. Jag får tydligen rätt.
När Yanmarn konstruerades konstrueradas den för ett fetare bränsle än det som finns i dag.
Ang kall eller varm motor så var den helt genomvarm med den hårdare gången, sen pytsade jag i tvåtaktsolja i dagtanken med motorn fortfarande igång, där blandade den sig på några minuter, sedan går motorn snällare. Tänk er en gammal B18 eller vad som helst som körs nästan tom på olja som dessutom är flera år gammal, billig och alldeles svart. Byt olja och filter och hör skillnaden. Samma med det jag skriver om. Är det inte Volvo Penta som inte riktigt kan garantera funktionen hos sina helt nya motorer om svensk miljödiesel används?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 maj 2008, 13:35

Guitar Nilsson skrev:Samma med det jag skriver om. Är det inte Volvo Penta som inte riktigt kan garantera funktionen hos sina helt nya motorer om svensk miljödiesel används?
Snarare tvärtom. RME-inblandningen gör dieseln vattenkritisk och båtar har vanligen mycket vatten i tankarna. Bakterietillväxt kan inträffa, med stora driftproblem som följd.

Aktuella tillsatser i diesel är av två sorter, antingen biocidmedel för bakterieproblemet eller smöreffektökande, för den alltför "torra" diesel som är en följd av utsläpps och prestandakraven.

Att en diesel går mjukare och "grannare" med tvåtaktsolja i bränslet är fullt tänkbart. Men då förklaras den effekten av slitna spridare, som blir "thightare" och sliten bränslepump som trycker bättre med mera sådant. Samma princip som att köra en gammal B18 på litet tjockare och ny olja, i stället för tre år gammal olja, helt nedbruten och spädd med bensin och vatten från otaliga kallstarter och vinterpass.

MEN! regelbunden användning av någon mätbar mängd av tvåtaktsolja (/eller smörjolja) i bränslet kommer att sabba spridartopparna med tiden, hur mycket nytta det än gör för stunden.

Sedan, sågspån... ? Var det inte tio svarta (kletiga!) bananer?
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 01 maj 2008, 13:38

Man kanske inte kan jämföra smörjolja med brännolja rakt av bara sådär iof...
Men hittar du ett additiv för deselolja så står det ju förmodligen på den hur mycket som ska blandas i.
Hur gör alla bussar, lastbilar och andra fordon som går året runt på miljödiesel..?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 maj 2008, 13:44

SWE54 skrev:Man kanske inte kan jämföra smörjolja med brännolja rakt av bara sådär iof...
Men hittar du ett additiv för deselolja så står det ju förmodligen på den hur mycket som ska blandas i.
Hur gör alla bussar, lastbilar och andra fordon som går året runt på miljödiesel..?
Smörjolja är inte lika farligt som tvåtaktsolja, faktiskt. Det är frestande att ta tvåtaktsolja för den blandar sig så lätt, men den koksar värre än "vanlig olja", ju billigare, ju bättre.

Yrkesfordon använder normalt inga tillsatser - där är förbrukningen intensivare och de står heller inte tokstilla i sex månader för att ge skikt-bakterierna fina villkor.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 01 maj 2008, 13:54

Jo, det var egentligen en retorisk fråga..:)
Med 15 år petrokemi i backfickan är jag kanske petig i överkant när det gäller "rätt sak på rätt plats".

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 01 maj 2008, 13:58

Jag brukar häva i även diseltillsatser som tex Tri-pak som påstås rena systemet.
Cptn G sa att han hörde ett skärande ljud från insprutningspumpen på sin Volvo. Det försvann efter bara en kapsyl tillsatt olja till en hel tank, hur stor nu den är på en IW31.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 01 maj 2008, 15:39

OnTheRock skrev:
Seawolf skrev:I bensimotorer kommer ju all bensin in med insugningsluften...
Nåja, för 10-20 år sedan stämde väl det, och för gräskliipare.

"Alla" moderna bensinmotorer är direktinsprutade.

//OtR
OK, den mera förfinade versionen av Ottomotorn, fyrtaktsversionen:

I fas 1 när kolven går ned sugs luft in i förbränningsrummet. I slutet av fas 1 och början av fas 2 (nr kompression sker) så sprayas bensinen in via direktinsprutningsmunstyckena i cylindern, numera oftast så att en fetare bensininblandning skapas i närheten av tändstiftet.
När gnistan då tänder denna blandning som alltså till stor del redan finns färdig, sker en förbränning av all bensin/luftblandning allteftersom flamfronten breder ut sig. Motorn knackar inte. Men, eftersom i stort sett all bensin-luft redan finns i förbränningsrummet när kompressionen är maximal, kommer bränsle med för lågt oktantal att självantända och skapa knackning.
Moderna motorstyrsystem har knackningssensorer samt ibland även jonisationsmätning via tändstiftets gnistgap, och med dessa mätvärden reglerar man bränsle-luftblandning, laddtryck från ev. turbo osv. så att motorn inte skall knacka och skadas även om bränslet egentligen har olämpligt lågt oktantal.

Styr-reglertekniken i detta sammanhang kan förfinas en hel del, och exempelvis Mecels (Åmål) motorstyrsystem sitter bl.a. i en del F1-bilar.

/MVH
f.d. Wärtsilä- (stora naturgasdrivna ottomotorer) och Mecelanställd

Skriv svar