Silikon i lacken

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Silikon i lacken

Inlägg av Jojje » lör 03 maj 2008, 19:03

Håller på att lacka och fixa till överbyggnaden. Lackade första lagret 2-komp Perfection idag. När jag kollade nu på eftermiddagen ser jag på ett fåtal ställen. (ca 10 cm2, sammanlagt) med typiska silikon "hål". Övriga ytor ser helt oK ut . Någon kul kille har tydligen tätat för vinchbultarna med silikon. Någon som har tips om vad jag bör göra ?
/ Jojje

Mats Brage
Diamantmedlem

Slipa

Inlägg av Mats Brage » lör 03 maj 2008, 23:11

Hej,

vet inte om det finns andra ideer, men lite vanligt sliparbete är vad jag tror skulle vara enklast, våtslippapper.
Vet inte något medel som gör att du kan få en bra målad yta på silikon.

Om man tittat på förpackningen står det att gamla rester av silikon tas bort manuellt genom slipning eller blästring.

Men det kanske finns andra ideer här på forumet.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 04 maj 2008, 21:00

jag som hellre seglar än fixar med båten råkade ut fär ungefär samma grej för några år sen när jag målade om skrovet på en båt. det såg ut som rena stjärnhimlen efter första lagret färg. eftersom jag varken hade tid eller lust att stå och borra bort alla prickar för att sen spackla igen hålen, så tog jag en genväg 8) jag spacklade bara över alla ställen med PP100 där det blivit prickar. sen slipade jag hela skrovet + spacklingen lätt och drog ett lager färg till nästa dag. det blev skitbra!! inte en prick kvar och jämn å fin yta blev det. ett smidigt sätt för mej att fixa det på. man vill ju inte vårrusta ihjäl sej :lol: det är seglingen som är det viktiga.
det var säkert helt fel att lösa problemet på enligt vissa, he he :D , men det funkade faktiskt skitbra och såvitt jag vet sitter fortfarande färgen kvar

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 maj 2008, 05:02

Ja, alltså, är det bara på några få små ställen det har blivit hål kan man ju också slipa ner färgen bara där och lägga på ny. Jag brukar tvätta misstänkta ytor med aceton och många trasor (slisket fastnar ju i trasan, och man smetar ut det om man inte byter trasa) det brukar bli bra.
Anders S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 05 maj 2008, 05:52

tack Anders för att du inte "sågade" min "nödlösning" :lol:

för jag hade faktiskt räknat med det. ha ha!!!!

nu slutar jag om 10 minuter och kommer inte att kunna försvara mej förrän onsdag kväll, om det blir några "påhopp".

det blir väl stora sjöhavet några dagar nu.

ha det bra på era jobb, hälsar nattjobbaren

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » mån 05 maj 2008, 13:54

Anders S skrev:Ja, alltså, är det bara på några få små ställen det har blivit hål kan man ju också slipa ner färgen bara där och lägga på ny. Jag brukar tvätta misstänkta ytor med aceton och många trasor (slisket fastnar ju i trasan, och man smetar ut det om man inte byter trasa) det brukar bli bra.
Jo det var precis så jag gjorde och ändå blev det kass. Får försöka vara ändå mer noggrann denna gång.
/ Jojje

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » mån 05 maj 2008, 15:39

Såg någonstans på någon båtrenoveringssida att man skall torka med lösningsmedel typ aceton, detta skall göras i EN RIKTNING dvs. man föser eventuell silikon framför sig hela tiden.

Skriv svar