Visst är det att ta i men man undrar varför när, som det verkar, Silva är ensamma om problemetJaramaz skrev:Lite att ta i!
Vi vet inte varför Silva varnar, eller varför en eller annan (eller alla, vad vet jag) tillverkare inte varnar. Att då bara klistra dit en enkel etikett "sämre" är att förenkla.
Montering av logg och lod
Nejdå. det är logiken som brister. (Jag känner mig som Maxi33...)bosseh skrev:Hade tex Raymarine haft liknade problem hade de garanterat varnat för det.Anders S skrev: Att dra slutsatsen att den som känner till ett problem och varnar för det vet mindre än den som inte varnar för tycker jag verkar obefogat?
Så antingen varnar Silva för ett icke-existerande problem eller så har man en sämre konstruktion.
Eftersom (du påstår) Raymarine inte känner till problemet är det ju lika logiskt att då påstå att de inte känner till lika mycket som Silva (Nexus).
Jag håller gärna med om att Silva förmodligen identifierat ett sällsynt problem som (om det inträffar) kan ställa till besvär och kostnader, och så varnar man för det INNAN någon borrar hål i sin fina båt.
Anders S
Raymarine har inte problem därför varnar man inte.
Silva har problem alltså varnar man.
Det förefaller väl logiskt.
Möjligen kan det vara så att Raymarine har problem men inte känner till det men det förefaller mindre troligt med tanke på deras storlek och resurser.
Frågan är om det finns motsvarande varningar i någon annan tillverkares manual?
Silva har problem alltså varnar man.
Det förefaller väl logiskt.
Möjligen kan det vara så att Raymarine har problem men inte känner till det men det förefaller mindre troligt med tanke på deras storlek och resurser.
Frågan är om det finns motsvarande varningar i någon annan tillverkares manual?
Tydligt är att Silva / Nexus varnar för ett mer eller mindre allvarligt problem, vilket Raymarine väljer att inte göra. Att sedan ur detta dra slutsatser om vem som har vilket problem, såsom Bosseh föreslår, är icke strängt logiskt.
Mycket längre än så kommer vi faktiskt inte, vi kan spekulera, och vi kan teoretisera, men ingetdera har gett oss mer information och inte heller bra grund för gissningar.
För några veckor sedan var det en liknande diskussion om kablen mellan ekolodets givare och visare. Många instruktionsböcker anger att kablen inte skall manipuleras (kapas, förlängas) utan vidare, blott med de fasta värden / satser som tillverkaren tillhandahåller. Detta påstående ifrågasattes på liknande sätt. För min del utgår jag från att om tillverkaren skriver på detta vis så finns det något bakom (något mer än att bara en engångsmöjlighet att sälja en frlängningssats).
OBS: avsikten här är inte att återuppliva den gamla debatten, utan mera att påpeka likheter i debatterna.
Mycket längre än så kommer vi faktiskt inte, vi kan spekulera, och vi kan teoretisera, men ingetdera har gett oss mer information och inte heller bra grund för gissningar.
För några veckor sedan var det en liknande diskussion om kablen mellan ekolodets givare och visare. Många instruktionsböcker anger att kablen inte skall manipuleras (kapas, förlängas) utan vidare, blott med de fasta värden / satser som tillverkaren tillhandahåller. Detta påstående ifrågasattes på liknande sätt. För min del utgår jag från att om tillverkaren skriver på detta vis så finns det något bakom (något mer än att bara en engångsmöjlighet att sälja en frlängningssats).
OBS: avsikten här är inte att återuppliva den gamla debatten, utan mera att påpeka likheter i debatterna.
Citat:
Caution: Never mount the sensor directly ahead of a depth transducer, since turbulence generated by the paddlewheel’s rotation will adversely affect the transducer’s performance, especially at high speeds.
Det är väl ungefär det vi kom fram till i vår tidigare diskussion! Tack Anders!
Man kan klara sig undan turbulensproblemen antingen genom att använda en givare som har större yta eller genom att placera givaren på ett mindre turbulent ställe (det är förmodligen det senare som är förklaringen till monteringsanvisningen). Ett tredje sätt att förbättra SNR är att använda en annan typ av signal (jag går inte in på detaljerna) som jobbar mer bredbandigt. Får jag gissa har säkert moderna ekolod bytt typ av signal, låter som en billig lösning för att komma runt problemet, och det ligger i paritet med vad man gör inom övriga kommunikationsvärlden.
D.v.s. olika fabrikat kan ha löst problemet på olika sätt och olika bra. Problemen är av självklara skäl större vid högre hastigheter (verkar troligtvis inte vara något problem vid normal segling), så en tänkbar anledning kan vara att ni har jämfört ekolod med olika hastighetsområden.
Caution: Never mount the sensor directly ahead of a depth transducer, since turbulence generated by the paddlewheel’s rotation will adversely affect the transducer’s performance, especially at high speeds.
Det är väl ungefär det vi kom fram till i vår tidigare diskussion! Tack Anders!
Man kan klara sig undan turbulensproblemen antingen genom att använda en givare som har större yta eller genom att placera givaren på ett mindre turbulent ställe (det är förmodligen det senare som är förklaringen till monteringsanvisningen). Ett tredje sätt att förbättra SNR är att använda en annan typ av signal (jag går inte in på detaljerna) som jobbar mer bredbandigt. Får jag gissa har säkert moderna ekolod bytt typ av signal, låter som en billig lösning för att komma runt problemet, och det ligger i paritet med vad man gör inom övriga kommunikationsvärlden.
D.v.s. olika fabrikat kan ha löst problemet på olika sätt och olika bra. Problemen är av självklara skäl större vid högre hastigheter (verkar troligtvis inte vara något problem vid normal segling), så en tänkbar anledning kan vara att ni har jämfört ekolod med olika hastighetsområden.
Det är mycket möjligt att problemet inte uppstår hos Silva. Manualen är till stor del ett sätt för tillverkaren att skydda sig. Vilket man ibland kan bortse från men man gör det då på egen risk.
Att Raymarine mfl väljer att inte varna för problemet kan man bara tolka som att de inte har samma problem. De brukar ju ha för vana att varna för allt så det är inte speciellt sannolikt att de väljer att avstå från att varna om problemet finns.
Så slutsatsen kan bara vara att Silva har problem och Raymarine har det inte. Eller vill man sätta givarna ihop - köp inte Silva.
Så mycket mer går väl inte att få ut ur den här diskussion?
Att Raymarine mfl väljer att inte varna för problemet kan man bara tolka som att de inte har samma problem. De brukar ju ha för vana att varna för allt så det är inte speciellt sannolikt att de väljer att avstå från att varna om problemet finns.
Så slutsatsen kan bara vara att Silva har problem och Raymarine har det inte. Eller vill man sätta givarna ihop - köp inte Silva.
Så mycket mer går väl inte att få ut ur den här diskussion?
Bosseh, jag tycker du tolkar in en massa som du själv tillför.
Din slutkläm visar tydligt detta:
Den ursprungliga frågan rörde hur allvarligt man skall se på detta med avståndet osv., Mats har redan köpt - där är din "slutsats" inte till mycken hjälp.
Skall vi försöka runda av denna tråd med den ursprungliga frågan i minne så blir det istället att
1) prova som Mats och Anders S diskuterade
2) kontakta tillverkaren för mer ingående förklaring och tumregler.
Lat som jag är hade jag börjat med (2), för att sedan eventuellt gå vidare till (1). Kanske hade (2) räckt, och därifrån direkt gå mot en fast installation.
Din slutkläm visar tydligt detta:
Det får gärna vara din åsikt, men att kalla det slutsats är att upphöja tro till vetande!Så slutsatsen kan bara vara att Silva har problem och Raymarine har det inte. Eller vill man sätta givarna ihop - köp inte Silva.
Den ursprungliga frågan rörde hur allvarligt man skall se på detta med avståndet osv., Mats har redan köpt - där är din "slutsats" inte till mycken hjälp.
Skall vi försöka runda av denna tråd med den ursprungliga frågan i minne så blir det istället att
1) prova som Mats och Anders S diskuterade
2) kontakta tillverkaren för mer ingående förklaring och tumregler.
Lat som jag är hade jag börjat med (2), för att sedan eventuellt gå vidare till (1). Kanske hade (2) räckt, och därifrån direkt gå mot en fast installation.
Jag vet inte vad jag tolkar in.
En tillverkare säger att det är problem då har de väl det, eller?
Silvas motivering skulle vara intressant.
Även intressant om de skulle påstå att andra har problem men tiger om det.
Som jag skrev inledningsvis hade jag gått till säljaren och bett om en förklaring innan jag började montera
En tillverkare säger att det är problem då har de väl det, eller?
Silvas motivering skulle vara intressant.
Även intressant om de skulle påstå att andra har problem men tiger om det.
Som jag skrev inledningsvis hade jag gått till säljaren och bett om en förklaring innan jag började montera
Innan jag sätter P för mina inlägg i det här ämnet vill jag bara dela med mig om lite info från några trevliga böcker som jag skummade igenom under eftermiddagen. Som jag nämnde tidigare finns det en del artiklar skrivna inom området (främst i flygtillämpningar eftersom det tydligen har en enorm betydelse för ljudnivån i ett flygplan, där är det ju ett annat medium med andra egenskaper och hastigheterna är naturligtvis också högre, men det har drivit på forskningen). Jag lånade tre böcker relaterade till "underwater acoustics". Speciellt "Priciples of underwater sound" av Urick kan rekommenderas (den minst matematiska boken). Där beskrivs hur turbulensfenomenen uppkommer och hur de sprids till givaren. Fenomenet kallas för "flow noise". Därifrån hämtade jag tipsen ovan (större givare leder till att krafterna på givaren medelvärdesbildas bort)! Kul för de som vill förstå matematiken bakom hur ett ekolod fungerar.
Baserat på fakta från böcker och forskningsartiklar drar jag slutsatsen att du troligtvis på en segelbåt (långsamtgående) kan placera givaren hur du vill. Om båten går lite fortare, eller om du vill vara på den säkra sidan, placerar du ekolodstransducern framför loggen. "Flow noise" sprids inte i mediumet (kallas därför för "pseudosound") utan den påverkar givaren via direktkontakt, d.v.s. jag tolkar det som att turbulensen måste passera precis vid givaren för att det ska vara ett problem (alltså, med givarna placerade i rätt ordning borde inte problemet finnas). Det kan givetvis finnas ytterligare "okända" anledningar till Silvas agerande, men det verkar rimligt att "flow noise" är fenomenet som man vill skydda sig mot eftersom det beskrivs exakt på samma sätt i litteraturen som i Silvas manual (som är kortfattad uppenbarligen)!
Baserat på fakta från böcker och forskningsartiklar drar jag slutsatsen att du troligtvis på en segelbåt (långsamtgående) kan placera givaren hur du vill. Om båten går lite fortare, eller om du vill vara på den säkra sidan, placerar du ekolodstransducern framför loggen. "Flow noise" sprids inte i mediumet (kallas därför för "pseudosound") utan den påverkar givaren via direktkontakt, d.v.s. jag tolkar det som att turbulensen måste passera precis vid givaren för att det ska vara ett problem (alltså, med givarna placerade i rätt ordning borde inte problemet finnas). Det kan givetvis finnas ytterligare "okända" anledningar till Silvas agerande, men det verkar rimligt att "flow noise" är fenomenet som man vill skydda sig mot eftersom det beskrivs exakt på samma sätt i litteraturen som i Silvas manual (som är kortfattad uppenbarligen)!
Så skall en Besser-Wisser-slipsten dras!dax skrev:.. info från några trevliga böcker ... relaterade till "underwater acoustics". Speciellt "Priciples of underwater sound" av Urick kan rekommenderas ... baserat på fakta från böcker och forskningsartiklar
Mer än man behövde veta, flera bra vinklar, varför, hur, källhänvisningar och härligt nördigt (men med klass).
Anders S
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Nejdå. Man kan ofta bryta mot reglerna, bara man vet varför de finns. Står det att man skall montera lodet eller loggen på ett visst sätt i manualen, så kan man tänka på två sätt: Det ena är "undrar vad det beror på och om det gäller min applikation" och det andra är "det har jag aldrig hört talas om - det struntar jag i".bosseh skrev:Jag tror du kan vara lugn, det skulle vara märkligt om det inte funkade.
Det farliga är väl att man kan dra på sig manual-fundamentalisternas förbannelse
Jag vill påstå att det första synsättet är OK, det andra mindre så.
Anders S