Grill
Grill
Hej,
Behöver investera i en ny grill inför sommaren och skulle behöva lite tips.
Den skall helst vara ganska liten alternativt ihopfällbar så man får ner den i något stuvfack utan alltför stora problem. Jag har provat Biltemas "rostfria" (dock väldigt magnetisk) med förväntat resultat, den klarade drygt en säsong..
Gillar inte heller Cobbgrillen då jag tycker den var mer en ugn än en grill.
Hoppas någon har ett bra tips!
Behöver investera i en ny grill inför sommaren och skulle behöva lite tips.
Den skall helst vara ganska liten alternativt ihopfällbar så man får ner den i något stuvfack utan alltför stora problem. Jag har provat Biltemas "rostfria" (dock väldigt magnetisk) med förväntat resultat, den klarade drygt en säsong..
Gillar inte heller Cobbgrillen då jag tycker den var mer en ugn än en grill.
Hoppas någon har ett bra tips!
Re: Grill
Vi är nöjda med vår Biltemagrill och har använt den i två säsonger. Fördelar: Lätt att stuva undan, billig, och det går hyfsat att grilla på den. Nötkött bättre än fläskdito.Tobbe skrev:Jag har provat Biltemas "rostfria" (dock väldigt magnetisk) med förväntat resultat, den klarade drygt en säsong.
Har inte haft några problem med att den vare sig rasat eller rostat ihop eller varit ohemult magnetisk. Vill man förbättra grillens kvalitetsintryck kan(/bör?) man byta de inte så rostfria skruvarna mot just sådana.
Vi ser fram emot ännu en säsong med Biltemagrillen och entrecot- eller oxfilet. Lamm blir också njutbart!
På andra båtar med sämre stuvmöjligheter har vi haft Hibachi-grill. Kommer någon ihåg dem?
mvh Sven-Barry
Biltemagrill på premiärgrillning.
Re: Grill
Jag köpte en likadan Biltemagrill som Sven-Barry 2003. Och den har grillat sig genom europas kuster och frankrikes kanaler förutom flera säsonger hemmavid. Sammantaget skulle jag påstå att den har jobbat motsvarande 10 vanliga sommarsäsonger. Det mest orginella som grillats på den är nog bläckfisk.S-B A-son skrev:Vi är nöjda med vår Biltemagrill och har använt den i två säsonger. Fördelar: Lätt att stuva undan, billig, och det går hyfsat att grilla på den. Nötkött bättre än fläskdito.Tobbe skrev:Jag har provat Biltemas "rostfria" (dock väldigt magnetisk) med förväntat resultat, den klarade drygt en säsong.
Har inte haft några problem med att den vare sig rasat eller rostat ihop eller varit ohemult magnetisk. Vill man förbättra grillens kvalitetsintryck kan(/bör?) man byta de inte så rostfria skruvarna mot just sådana.
Vi ser fram emot ännu en säsong med Biltemagrillen och entrecot- eller oxfilet. Lamm blir också njutbart!
På andra båtar med sämre stuvmöjligheter har vi haft Hibachi-grill. Kommer någon ihåg dem?
mvh Sven-Barry
![]()
Biltemagrill på premiärgrillning.
Och trots all denna användning har den inte begåvats med mer ytrost än det övriga s.k "rostfria" ur Biltemas sortiment. Vilket kan ses som ett högt betyg åt grillen och lågt åt det övriga sortimentet.
Kan Tobbe ha förväxlat den tefärgade ytrost grillen snabbt får med begynnande gravrost?
För vår del hänger den nog med ett tag till.
Bra är dess tvådelning - halva grillen vid liten middag, hela vid stor.
Och att den står på ben - med en långpanna från ugnen under går den att använda på en sittbrunnstoft när man ligger för ankar.
Jaha, cobb är inte ett bra val? Utveckla gärna mer! Jag har en ny, oanvänd liggande i båten som jag har stora förhoppningar om inför säsongen. Det enda problemet jag ser med den just nu är att det visade sig att den inte går ner i sittbrunnens stuvfack när den ligger i sin väska.
Typiskt dåligt eftersom jag inte riktigt vet varjag ska stuva den nu...
Vi köpte en liten men mycket robust grill ifrån Hibachi.
Den är hopfällbar och förvaras i en värmetålig väska.
När man startar grillen har man den hopfälld, öppnar en liten asklucka i botten som man lagt i grilltändare alternativt några grillkol som man häller på tändvätska. Sedan öppnar man något i toppen. Man får då en kraftig dragfunktion och grillen tänder lätt och det blir rejält med glöd inom 10 min.
Då öppnar man grillen och grillar på ett par ganska kraftiga galler.
Men det fina är att när man är klar stäcger man grillen igen, och stoppar ner den i väskan. Då skäcks grillen och man kan använda grillkolen igen.
Man slipper att ha kvar grillen på bryggan/berget och den ligger väl skyddad.
[/img]
Den är hopfällbar och förvaras i en värmetålig väska.
När man startar grillen har man den hopfälld, öppnar en liten asklucka i botten som man lagt i grilltändare alternativt några grillkol som man häller på tändvätska. Sedan öppnar man något i toppen. Man får då en kraftig dragfunktion och grillen tänder lätt och det blir rejält med glöd inom 10 min.
Då öppnar man grillen och grillar på ett par ganska kraftiga galler.
Men det fina är att när man är klar stäcger man grillen igen, och stoppar ner den i väskan. Då skäcks grillen och man kan använda grillkolen igen.
Man slipper att ha kvar grillen på bryggan/berget och den ligger väl skyddad.
[/img]
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Vi har också Biltemagrillen. Lite väl stor är den att stuva tycker jag. Läste nån som tagit isär den och bara hade en halva med sig.
Sen får man passa sig för briketter i en så liten grill utan möjlighet att höja gallret bra, kör med bara träkol, annars blir det alldeles för hett. Jag brukar lägga sten i hörnen och köra med dubbla galler för att så få upp gallret.
Sen får man passa sig för briketter i en så liten grill utan möjlighet att höja gallret bra, kör med bara träkol, annars blir det alldeles för hett. Jag brukar lägga sten i hörnen och köra med dubbla galler för att så få upp gallret.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Äsch, Coppgrillen är väl jättebra. Enda grillen som är som en ugn, ju...qwerty123 skrev:Jaha, cobb är inte ett bra val? Utveckla gärna mer! Jag har en ny, oanvänd liggande i båten som jag har stora förhoppningar om inför säsongen. Det enda problemet jag ser med den just nu är att det visade sig att den inte går ner i sittbrunnens stuvfack när den ligger i sin väska.Typiskt dåligt eftersom jag inte riktigt vet varjag ska stuva den nu...
Men vadå "inte går ner i stuvfacket" - du får det att låta som den passar bäst för helgrillade meloner
Anders S
Kör med den lilla Webber grillen, funkar fantastisk bra.
Reglagen till luften fungerar till skillnad från de Biltema samt Ikea grillar vi kört.
Sedan rostar den lite men upplever det inte som så farligt så här på tredje säsongen. Men jag har modifierat lite saker, fäst gallret för kolen med två slang klämmor samt vänt luft intagen åt andra hållet så att de inte öppnar sig.
Reglagen till luften fungerar till skillnad från de Biltema samt Ikea grillar vi kört.
Sedan rostar den lite men upplever det inte som så farligt så här på tredje säsongen. Men jag har modifierat lite saker, fäst gallret för kolen med två slang klämmor samt vänt luft intagen åt andra hållet så att de inte öppnar sig.
Hej!
Med risk för att låta som Weber-agenten har jag inte nog med lovord för deras fyrkantiga hopfällbara. Vi kommer nu att köra den för sextonde säsongen. Första åtta säsongerna seglade vi IF med sina begränsade stuvutrymmen men att låta Webern stanna hemma var aldrig aktuellt. Tack vare lock och spjäll styr man tempen dit man vill och kan få en icke söndereldad fläskfilé som dessutom är saftig och färdig innuti ( försök det med en Hibachi). Ett antal gånger har vi dessutom förfärdigat både lamm och oxstekar med excelent resultat. ( försök inte ens detta med en Hibachi)
Att man släcker glöden med lock och luftspjäll är ju heller inte ngn nackdel. Detta innebär att man bara fyller på med några få briketter nästa gång det är dax.
Enda nackdelen med den är att det kan drösa aska ur luftspjällen när man hanterar den i släckt läge. Detta löser sig om man förvarar den i ngn slags väska. Aska i stuvutrymmena är ju inte så trevligt.
Med risk för att låta som Weber-agenten har jag inte nog med lovord för deras fyrkantiga hopfällbara. Vi kommer nu att köra den för sextonde säsongen. Första åtta säsongerna seglade vi IF med sina begränsade stuvutrymmen men att låta Webern stanna hemma var aldrig aktuellt. Tack vare lock och spjäll styr man tempen dit man vill och kan få en icke söndereldad fläskfilé som dessutom är saftig och färdig innuti ( försök det med en Hibachi). Ett antal gånger har vi dessutom förfärdigat både lamm och oxstekar med excelent resultat. ( försök inte ens detta med en Hibachi)
Att man släcker glöden med lock och luftspjäll är ju heller inte ngn nackdel. Detta innebär att man bara fyller på med några få briketter nästa gång det är dax.
Enda nackdelen med den är att det kan drösa aska ur luftspjällen när man hanterar den i släckt läge. Detta löser sig om man förvarar den i ngn slags väska. Aska i stuvutrymmena är ju inte så trevligt.
Cobbgrillen gillar jag inte just för att den är som en ugn och inte en grill, föredrar man kokt entrecote så är den ett utmärkt val
Biltemagrillen har varit bra att grilla på men väldigt bökig att stuva då benen sticker ut en hel del, på mitt senaste ex vände jag på benen så att dom pekade åt samma håll som bärhandtaget och tjänade lite utrymme!
Biltema skriver att grillen är rostfri vilket i min värld borde betyda att den är tillverkad i rostfritt stål men rostfritt stål är ju inte magnetiskt så något stämmer inte.. Hade väl kanske inte förväntat mig mer för det priset men gillar inte den typen av marknadsföring så det blir ingen merl!!
Biltemagrillen har varit bra att grilla på men väldigt bökig att stuva då benen sticker ut en hel del, på mitt senaste ex vände jag på benen så att dom pekade åt samma håll som bärhandtaget och tjänade lite utrymme!
Biltema skriver att grillen är rostfri vilket i min värld borde betyda att den är tillverkad i rostfritt stål men rostfritt stål är ju inte magnetiskt så något stämmer inte.. Hade väl kanske inte förväntat mig mer för det priset men gillar inte den typen av marknadsföring så det blir ingen merl!!
Hehe... helgrillade meloner var något nytt! Något att testa menar du?Anders S skrev: Äsch, Coppgrillen är väl jättebra. Enda grillen som är som en ugn, ju...
Men vadå "inte går ner i stuvfacket" - du får det att låta som den passar bäst för helgrillade meloner
Nej, men allvarligt talat: När grillens alla delar ligger i den medföljande väskan så går den inte ner genom stuvfackets öppning. Enda sättet att få ner den är att föra ner delarna var för sig och därefter lägga dem i väskan när de redan är i stuvfacket.
Jag får återkomma angående grillresultat när jag hunnit testa den. En otrevlig regnskur satte stopp för premiärgrillning förra helgen.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Jag köpte en grill på båtmässan förra året som man grillar i lodrätt läge.
Tanken var att det skulle bli mindre fett att rengöra, och att genom att kunna grilla från båda sidorna, även minska åtgången av kol.
Under förra sommaren, som var premiärsäsongen för denna för mig nymodiga tingest, kunde jag konstatera att det fungerade efter några tesomgångar mycket bra, och blev betydligt mindre disk/fett att hantera.
Kommer för stunde inte ihåg vad den heter, men har även en skärbräda som lock.
Hälsningar
Jag köpte en grill på båtmässan förra året som man grillar i lodrätt läge.
Tanken var att det skulle bli mindre fett att rengöra, och att genom att kunna grilla från båda sidorna, även minska åtgången av kol.
Under förra sommaren, som var premiärsäsongen för denna för mig nymodiga tingest, kunde jag konstatera att det fungerade efter några tesomgångar mycket bra, och blev betydligt mindre disk/fett att hantera.
Kommer för stunde inte ihåg vad den heter, men har även en skärbräda som lock.
Hälsningar
Scanner 391 nr 142
vertikalgrill
Jag grillar vertikalt sedan många år tillbaka. Den jag har nu är i rostfritt från BBQ Chef. Jag kan verkligen rekommendera detta.
Fördelarna överväger:
Utmärkt kontroll av grillningen
Ingen risk för fettbränder i maten
Grilla flera saker samtidigt som kräver olika avstånd till grillbädd.
Kan placeras lite här och var
Blir inte varm undertill
Lätt att stuva undan (modell "liten dokumentportfölj")
Lätt att göra ren (rulla ihop alufolien i botten och borsta galler - klart!)
Lätt att fylla på kol om det behövs
Nackdelar:
Ibland knepigt att styra luftflödet: Vid blåsig/byig grillplats kan det vara knepigt att beräkna grilltid.
Ofta knepigt att få jämn grillyta.
Läs mer på: http://www.bbqnordic.se/indexs.htm
Fördelarna överväger:
Utmärkt kontroll av grillningen
Ingen risk för fettbränder i maten
Grilla flera saker samtidigt som kräver olika avstånd till grillbädd.
Kan placeras lite här och var
Blir inte varm undertill
Lätt att stuva undan (modell "liten dokumentportfölj")
Lätt att göra ren (rulla ihop alufolien i botten och borsta galler - klart!)
Lätt att fylla på kol om det behövs
Nackdelar:
Ibland knepigt att styra luftflödet: Vid blåsig/byig grillplats kan det vara knepigt att beräkna grilltid.
Ofta knepigt att få jämn grillyta.
Läs mer på: http://www.bbqnordic.se/indexs.htm
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Hej
Jag har provat de flesta typerna av grillar som nämnts i denna tråd och min bedömning är att Biltema grillen ger bra resultat men är som sagt svår att stuva.
Vertikalgrillen är hopplös om man inte har en jättebudget för grillkol, den fullkomligt slukar kolen, måste fyllas på flera gånger under en grillning. Knepigt att få grillbiten att sitta kvar i gallret och inte trilla ner i en hög i botten av gallret är det också. Fördelen är att den är lätt att stuva.
Hibachigrillen, se Biltema.
Kryssarklubbens "hink" är den som jag hittills tycker varit näst bäst, dock är även den lite svår att stuva.
Bästa grillen för mig är min egenhändigt tillverkade av lite syrafast plåt, pianogångjärn, aluminiumstavar och ett överblivet galler från en gammal uttjänt grill.
Grillyta ca 460x260mm, gallret justerbart i 3 höjdsteg, ett individuellt justerbart ben i varje hörn (vilket gör att jag kan ställa grillen plant i nästan vilket sluttande berg som helst). Ihopfälld är den endast ca 25mm tjock, så den är verkligen lättstuvad. Enda nackdelen är att jag gjorde den i allt för tjock plåt så den är onödigt tung att bära iland (ca 3-4kg).
Janne
Jag har provat de flesta typerna av grillar som nämnts i denna tråd och min bedömning är att Biltema grillen ger bra resultat men är som sagt svår att stuva.
Vertikalgrillen är hopplös om man inte har en jättebudget för grillkol, den fullkomligt slukar kolen, måste fyllas på flera gånger under en grillning. Knepigt att få grillbiten att sitta kvar i gallret och inte trilla ner i en hög i botten av gallret är det också. Fördelen är att den är lätt att stuva.
Hibachigrillen, se Biltema.
Kryssarklubbens "hink" är den som jag hittills tycker varit näst bäst, dock är även den lite svår att stuva.
Bästa grillen för mig är min egenhändigt tillverkade av lite syrafast plåt, pianogångjärn, aluminiumstavar och ett överblivet galler från en gammal uttjänt grill.
Grillyta ca 460x260mm, gallret justerbart i 3 höjdsteg, ett individuellt justerbart ben i varje hörn (vilket gör att jag kan ställa grillen plant i nästan vilket sluttande berg som helst). Ihopfälld är den endast ca 25mm tjock, så den är verkligen lättstuvad. Enda nackdelen är att jag gjorde den i allt för tjock plåt så den är onödigt tung att bära iland (ca 3-4kg).
Janne