Jeg skal til med å rydde opp den elektriske installasjonen i en seilbåt, og i den forbindelse har jeg tegnet følgende ladekrets.

Er det noen som har noen innspill ang dette? Går det bra å ha skilledioder i mellom solcelle-regulatoren og batteriene?

Ja 0,7 volt är viktigt! För maximal laddning behöver spänningen vara ca 14,4 V, vilket dina regulatorer ombesörjer. Men med skiljedioder får du bara 13,7 V vilket ger ofullständigt laddade batterier.Cerveza skrev:Jeg hadde håpet å unngå manuell styring av ladingen, hvor kritisk er egentlig 0,7V i forhold til ladingen da? Jeg har sett noen batteri-isolatorer som baserer seg på andre løsninger enn dioder, for å unngå spenningstapet, men jeg lurer på om det er verd den ekstra kostnaden..
Hvorfor skulle det bli "besvärlig"? Det batteriet med lavest spenning vil få mest lading, og hvis ett batteri skulle gå istykker vil det aldri påvirke det andre.Anders S skrev:Jag utgår från att du inte skiljer batterierna av ren slentrian? Du skriver "maksimal driftsikkerhet", men separerade batterier har sina egna driftproblem. Bland annat blir laddningsfrågan besvärlig om två olika laddade batteribankar skall laddas samtidigt.
Det har en verdi i form av driftsikkerhet i mine øyne. Mulig du ser det som i overkant "mye" sikring, men det ser ikke jeg på som noen ulempe.Ett skiljerelä kostar inte mer än en duglig diodlösning (ens i lösa delar och med egen lödkolv...) och då slipper du i princip spänningsfallet. Rent principiellt finns det heller inget värde i att skilja båda batterierna, det räcker med det ena.
Det er sikkert en kurant løsning også.Jag hade tittat på en lösning där startbatteriet laddas genom ett skiljerelä (då får du separationen) och där förbrukarbatteriet (kan då vara hur stort som helst, dvs flera batterier parallellt) laddas direkt från generatorn (så har jag det).
Jeg tror ikke jeg kan skille batteriene direkte med schottky dioder, så kraftige dioder har jeg ikke funnet. Derfor var tanken å eventuelt skille ut solcellene med denne løsningen. Har sett dioder med I(maks) på 6-8 Amperé iallefall.En annan lösning (kanske bättre än reläet) är att separera enbart startbatteriet med en Schottkydiod (spänningsfallet) och på det sättet balansera laddningen - startbatteriet är nästan alltid fullt, och laddas med "underhållsspänning" medan förbrukarbanken laddas med full generator/solcelsspänning.
Det koster nok mer enn det smaker i dette tilfellet.(Enter Seawolf mode:) En tredje lösning är en sk "Battery Brain" och så delar man inte batterierna alls. Battery Brain slår ifrån i god tid, så man kan alltid starta motorn på kvarvarande laddning. (Exit Seawolf mode...)
Här skall du se:Cerveza skrev:Jeg tror ikke jeg kan skille batteriene direkte med schottky dioder, så kraftige dioder har jeg ikke funnet. Derfor var tanken å eventuelt skille ut solcellene med denne løsningen. Har sett dioder med I(maks) på 6-8 Amperé iallefall.En annan lösning (kanske bättre än reläet) är att separera enbart startbatteriet med en Schottkydiod (spänningsfallet) och på det sättet balansera laddningen - startbatteriet är nästan alltid fullt, och laddas med "underhållsspänning" medan förbrukarbanken laddas med full generator/solcelsspänning.
Här är du inne på samma fundringar som jag.bosseh skrev:
"Battery Brain" är nog bra men skulle denna pryl sluta funger så riskerar jag att inte få igång motorn. När batterierna börjar bli slitna, räcker kvarvarande energi för start? Men det viktigaste argumentet mot är att med ett separat startbatteri har jag en reserv för tex VHF i en nödsituation.
Ojoj vad olika vi människor är. I min båt är sannolikheten skyhögt större att jag glömmer en brytare i fel läge än att en elektrisk komponent (diod eller relä) pajar. För mig representerar därför dioder och skiljereäler prestandahöjande tjafs som ser till att det fungerar!Guitar Nilsson skrev:Om man intre kan klara av att komma ihåg hur väljaren står kan man väl inte komma ihåg att dra upp ankaret heller. Dioder och skiljereläer tycker jag verkar vara prestandaförsämrande onödigt tjafs som kan och kommer att gå sönder.