Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » fre 13 jun 2008, 13:10
Till slut kom min datakille fram till att det måste vara pucken det var fel på när Fugawi gick ibland, men alltid stannade efter ett tag. Samma som jag misstänkt själv. For igår till Claes O och köpte en ny för 490 kr. Efter nästan ett dygns vansinnesutbrott och VM i svordomar fick jag igång den nya idag. (se klotterplanket) Det fel jag gjorde vid installeringen var att jag inte ändrade NMEA 0183 till 9600 baud även i Fugawi, inte bara i enhetshanterarens comports-tjosan.
Den nya pucken är 20-kanalig, den gamla hade 12. Och nu när jag hemma i kåken slår igång Fugawi med pucken i soffan så har den redan hittat positionen när programmet ploppat igång. Och går jag runt med laptopen här på nedervåningen med tjocka plankväggar, nedragen rullgardin i ett rum, rutten går ca 2, 3 meter från ytterväggarna, och ovanpå är det en våning till plus vind med gamla tjocka trossbottnar, vinden är isolerad, ja ändå så följer markören och pekaren med lika som utomhus.
Ska rapportera mer efter helgen om den hållit måttet. Men datakillen sa i förväg att Classes puck var "jävligt bra" och det verkar ju lovande hittills.

Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Jag är imponerad. Prylarna skiter jag i, det är teknik, men att du har huset med våningar och allt med på Fugawikartan, det impar!
Allvarligt; jag har fattat det på samma sätt som du beskriver - att det är mycket stor skillnad på moderna mottagare och de 10 år gamla 12-kanaliga Rockwell- och Garminmottagarna.
Kanske är det läge att skaffa en sådan puck som komplement tuill den stensäkra Garmin 12XL som finns i båten. Den kan få vara "i reserv" och så tar man fram den och reservbatterierna, när allt annat stannat...
Anders S
-
bosseh
- Diamantmedlem
Moderna mottagare är betyligt känsligare, min Garmin GPSmap 60CX fungerar vid skrivbordet, det har ingen annan gjort.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » fre 13 jun 2008, 18:51
När både gamla pucken och datorn var nya fick jag alltid vänta en stund innan den hittade sateliterna. Med den här kan jag antagligen ha pucken nere vid kartbordet om jag skulle få det för mig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Lasse M
- Diamantmedlem
Kul att du har fått prylarna att fungera tillsammans. Är själv lite osäker på om de nya GPS mottagarna verkligen är känsligare än de gamla och misstänker att de mjukvarumässigt har uppgraderats. Kompisen har en ny handburen Garmin som fungerar inomhus, men enligt försäljaren endast någon timme. Sedan måste man ut under öppen himmel och uppdatera enheten, vilket även bekräftats i praktiken!
Lasse
-
Anders S
- Diamantmedlem
Både mjukvara och processorkraft har förbättrats. Det kan vara felaktigt att påstå att "mottagaren är känsligare" (Dr J och antennligan kan ta illa upp), kanske "mottagaren är tåligare" kan vara mer rätt... Det handlar nog mycket om tiden till att man har verifierat och kontrollräknat fixar på tillräckligt många satelliter, och där är förstås fler kanaler, bättre mjukvara och snabbare processor(er) positiva faktorer. Möjligen är det alla dessa faktorer som samverkar, men har mottagaren snabbare fixeringstid från kallstart är det naturligtvis "bättre" oavsett om det beror på antennen eller kraften bakom denna.
Min Garmin 12XL från 1998-kallt fungerar stabilt om jag sätter den högt, inne i ruffen. Vid navbordet kommer den för lågt. Att en 10 år modernare GPS-mottagare kan (ännu) bättre håller jag för sannolikt.
I min Garmin bil-GPS använder datorn/mjukvaran alldeles uppenbart logik, t ex för tunnelgenomfarter. Men då är vägsträckningen bestämd, "död räkning" är enkel och det blir lätt att "gissa" läget i den stund satelliterna blir synliga igen. Kartan kan ju till och med ha data när satelliter inte kan synas, men det vet jag inte säkert.
Anders S
-
speed295
- Platinamedlem
Jula säljer samma GPS puck som ohlsson men till ett lägre pris 399:- ......

Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Det har varit en mycket intressant teknisk utveckling de senaste 5 (-10) åren då rf småsignalsprestanda ökat högst väsentligt. All radio kan klämmas in på ett chip, vilket gör att känsligheten ökat ordentligt, samtidigt som drivspänningen sjunkigt. Och till sjunkade priser - om produktionsvolymen finns.
Så Anders har rätt, lite småsur är jag över att alla inte insett att detta faktiskt är ökad känslighet. (Sammasak med mobiltelefonerna, de har blivit bra mycket känsligare än de var för 10 år sedan. Ett av skälen till att det knappt finns några externa antenner, trots att man tappar kanske 6 dB eller mer).
Samtidigt har processorna utvecklas enligt Moors lag, så iallafall en enkel DSP kan man utan vidare klämma in även i en GPS-puck (vanligast är tydligen ADI Blackfinn, som i volym fås för delar av en $ !). Sådan hjälper såklart till med processeringen av inkomna data.
Så det blir bara bättre och bättre .... snart är vi hemma hos Pangloss.
-
Seawolf
- Diamantmedlem
De nyare GPSmottagarchipsen har skapats för massmarknaden bilar. Navigering i stadsmiljö som t.ex. New York innebär att man beginner sig i en slags "citydjungel" där fri himmel är något avlägset med ytterst snäva synvinklar, och där en GPS inte får ge upp bara för att man kör i parkeringsgarage osv. En annan marknad som har liknande behov är antistöld och fotbojemarknaden där diverse hinder mot fri sikt heller inte får stoppa GPS-mottagning. En av antagligen flera sådana chips heter nåt i stil med SIRF III och kanske högre nummer.
-
Lasse M
- Diamantmedlem
Hittade detta om SIRF III "In canyon-like environments, your GPS receives signals directly from satellites whenever it can, but it also receives reflected signals, bouncing off hard surfaces (multipath reflection). Your GPS determines your position by calculating how long it takes the satellite signal to reach your receiver, so reflected signals are a source of error. The SiRFstar III chipset has the processing power to do a lot of "what if's" with these reflected signals. This processing power also means that the chipset can consider weak signals that were ignored by previous chipsets. "
Lasse
-
winga750
- Guldmedlem
Julas puck är nog en äldre variant, den har 12 kanalmottagare enl Julas katalog på webben. Troligen är det Navibe GM621, den senaste heter GM720 och använder SiRF chipet. Global-sat BU-353 puck har samma chip, finns hos Kjell&Co och Dustin home. I Dustins webbkatalog finns både GM621 och BU-353 med kundomdömen, ganska intressant.
Karl-Magnus