AGA panna Själv cirkulation?
AGA panna Själv cirkulation?
Har en gammal AGA panna med själv cirkulation tycker att verkningsgraden är dålig kan jag sätta in en cirkulations pump som ger 15 lit/min slingan är ungefär 12m med 4 konvektorer, någon som vet vad som händer? 
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Cirkulationen/värmen blir säkerligen bättre med en pump. Kör du den ett tag kanske lite luft försvinner ur systemet och så kan du köra på självcirkulation för att spara på ström.
Vagabondpolaren på västkusten hade trassligt med cirkulationen i sin gasolpanna, men han gav sig fan på att få igång det utan cirkpump. Han tömde systemet helt och pumpade i glykolblandningen med en liten handjagad Biltema oljebytarpump. Efter att jävlats några dar fick han igång bra självcirkulation. Han hade några avluftningar på sitt system.
Vagabondpolaren på västkusten hade trassligt med cirkulationen i sin gasolpanna, men han gav sig fan på att få igång det utan cirkpump. Han tömde systemet helt och pumpade i glykolblandningen med en liten handjagad Biltema oljebytarpump. Efter att jävlats några dar fick han igång bra självcirkulation. Han hade några avluftningar på sitt system.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: AGA panna Själv cirkulation?
Jag har ett liknande system med en liten pump, brukar köra den ett tag i början och sedan slå av den, självcirkulation är tyst och bra. Jag har ingen koll på pumpdata. Som GN skriver så är det viktigt att få bort luft sedan ska man vara medveten att det är längre startsträcka på vattenburet system men istället kan man starta tidigare och köra länge på låg effekt och få komfortvärme. Det borde gå att montera automatluftare som brukar finnas till vanlig husvärmesystem. Luften hamnar kanske i förpiken där elementen sitter högst.lappen skrev:Har en gammal AGA panna med själv cirkulation tycker att verkningsgraden är dålig kan jag sätta in en cirkulations pump som ger 15 lit/min slingan är ungefär 12m med 4 konvektorer, någon som vet vad som händer?
Jag har just i dag försökt få min gasolpanna med vattenburen värme att funka riktigt, men det är samma problem som förra året.
Efter någon halvtimme löser det nya överhettningsskyddet ut, men utan att jag tycker pannan verkar särskilt het och slangarna med vattnet är ännu inte varmare än att man lätt kan hålla i dem, även direkt efter pannan.
Förre ägaren hade tagit bort skyddet och kortslutit det och menade att värmaren funkade fint och att skyddet varit trasigt.
Gastherm 2800, med en cirkulationspump ungeför halvvägs igenom slingan. Antalet konvektorer är 14 med en sammanlagd längd av cirka 5,5 meter, och hela slingan från utgående slang till ingående slang på pannan är cirka 16 - 18 meter.
Enligt instruktionsboken med installationsanvisningar skall det inte ens behövas någon cirkulationspump - kan det tänkas att den som finns stör cirkulationen i stället för att hjälpa?
Mystiskt i så fall för installationen är gjord för många år sedan och även cirkulationspumpen verkar vara installerad samtidigt.
Vore intressant med andras synpunkter och erfarenheter.
MVH
Håkan
Efter någon halvtimme löser det nya överhettningsskyddet ut, men utan att jag tycker pannan verkar särskilt het och slangarna med vattnet är ännu inte varmare än att man lätt kan hålla i dem, även direkt efter pannan.
Förre ägaren hade tagit bort skyddet och kortslutit det och menade att värmaren funkade fint och att skyddet varit trasigt.
Gastherm 2800, med en cirkulationspump ungeför halvvägs igenom slingan. Antalet konvektorer är 14 med en sammanlagd längd av cirka 5,5 meter, och hela slingan från utgående slang till ingående slang på pannan är cirka 16 - 18 meter.
Enligt instruktionsboken med installationsanvisningar skall det inte ens behövas någon cirkulationspump - kan det tänkas att den som finns stör cirkulationen i stället för att hjälpa?
Mystiskt i så fall för installationen är gjord för många år sedan och även cirkulationspumpen verkar vara installerad samtidigt.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Efter att ha använt en sådan Gastherm under två säsonger kastade jag ut den. Den version båten var försedd med när jag köpte ekipaget lyckades i 80% av tändförsöken puffa ut sig själv. Detta i kombination med en enligt min mening termomekaniskt undermålig konstruktion gjorde att jag dels inte kunde låta den arbeta med termostatstyrdt till/frånslag, dels och framförallt att den inte uppyllde mina säkerhetskrav. Att på denna konstruktion blockera övertemperaturskyddet är absolut olämpligt och den som ger det rådet torde kunna ställas juridiskt till ansvar, eftersom denna vakt är del av pannans godkännade i säkerhetsavseende.
För att självcirkulationen skall fungera skall backventilerna vara i perfekt kondition, och de kan kärva. Nya får då införskaffas. Vidare måste hela systemet avluftas, säkrast gör man detta med en kraftig pump med rejäl kapcitet och en hink med glykolblandning. Sen får man knipa till slangarna med två tvingar innan man monterar ihop det hela igen.
Sen kanske det funkar ett tag. Man kan även montera en elektrisk cirkulationspump, det kan hjälpa.
Eftersom gasolpannan förbrukar gasol i mammutmängd till det facila priset av c:a 50kr/kg valde jag i stället en dieselvärmare till det vattenfyllda systemet...
För att självcirkulationen skall fungera skall backventilerna vara i perfekt kondition, och de kan kärva. Nya får då införskaffas. Vidare måste hela systemet avluftas, säkrast gör man detta med en kraftig pump med rejäl kapcitet och en hink med glykolblandning. Sen får man knipa till slangarna med två tvingar innan man monterar ihop det hela igen.
Sen kanske det funkar ett tag. Man kan även montera en elektrisk cirkulationspump, det kan hjälpa.
Eftersom gasolpannan förbrukar gasol i mammutmängd till det facila priset av c:a 50kr/kg valde jag i stället en dieselvärmare till det vattenfyllda systemet...
Har du kollat expkärlet, är det halvfullt.Maxi33 skrev:Jag har just i dag försökt få min gasolpanna med vattenburen värme att funka riktigt, men det är samma problem som förra året.
MVH
Håkan
Går pumpen? låter den lika mycket eller börjar den bli högljudd ibland.
Kör den länge så kan den skyffla bort luften, ev sätt in luftare.
Det måste vara luft eller helstopp någonstans i kretsen, någon ventil som
är stängd, ihopbeckad pump. Koppla förbi pumpen.
Sätt in en bit genomskinlig slang så kan du se om det rör på sig.
Testa att köra mot ett element med vatten, direkt mot värmaren.
Insatserna beror väl på hur mycket man vill söla.
Expansionskärlet är halvfullt Schvidja, systemet är helt tätt och har inte varit öppnat på minst två år, troligen mycket längre.
Pumpen går tyst och jag brukar ha den igång hela tiden, dvs den korta tid brännaren kör innan den måste stoppas ett tag.
I dag kom värmen ganska fort i slangen från brännaren och spred sig snabbt genom systemet, så helt tätt är det inte, men det kan ju vara alltför lite flöde naturligtvis. Men i så fall borde ju utgående vatten från brännaren bli hett med en gång?
Och hur stort flöde blir det vid självcirkulation? Det kan knappast röra sig om särskilt snabb strömning väl?
Till Seawolf, brännaren startar direkt och har aldrig slocknat av sig själv, överhuvudtaget verkar allt funka utom just det här med överhettningsskyddet.
Men jag funderar på hur en termostat som sitter i en annan del av båten skall kunna reglera brännaren - så länge termostaten står på en temp en bit över vad det är i luften och båten är öppen så luften i praktiken inte blir varmare, så kommer brännaren att elda på hela tiden tills vattnet kokar eller konvektorerna klarar att avge lika mycket som brännaren tillför så att systemet kommer i balans.
Men långt innan vattnet ens är riktigt varmt löser överhettningsskyddet ut.
När jag känner med handen över skorstenen är det inte heller där särskilt heta avgaser.
Kanske det ändå är något med själva överhettningsskyddet eller hur det blivit monterat?
Skall fortsätta att joxa, intressant problem.
MVH
Håkan
Pumpen går tyst och jag brukar ha den igång hela tiden, dvs den korta tid brännaren kör innan den måste stoppas ett tag.
I dag kom värmen ganska fort i slangen från brännaren och spred sig snabbt genom systemet, så helt tätt är det inte, men det kan ju vara alltför lite flöde naturligtvis. Men i så fall borde ju utgående vatten från brännaren bli hett med en gång?
Och hur stort flöde blir det vid självcirkulation? Det kan knappast röra sig om särskilt snabb strömning väl?
Till Seawolf, brännaren startar direkt och har aldrig slocknat av sig själv, överhuvudtaget verkar allt funka utom just det här med överhettningsskyddet.
Men jag funderar på hur en termostat som sitter i en annan del av båten skall kunna reglera brännaren - så länge termostaten står på en temp en bit över vad det är i luften och båten är öppen så luften i praktiken inte blir varmare, så kommer brännaren att elda på hela tiden tills vattnet kokar eller konvektorerna klarar att avge lika mycket som brännaren tillför så att systemet kommer i balans.
När jag känner med handen över skorstenen är det inte heller där särskilt heta avgaser.
Kanske det ändå är något med själva överhettningsskyddet eller hur det blivit monterat?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Jag har en utan termostatstyrd till/frånslag. Är de också av undermålig konstruktion, vad är bristerna och vad leder de till?Seawolf skrev:Efter att ha använt en sådan Gastherm under två säsonger kastade jag ut den. Den version båten var försedd med när jag köpte ekipaget lyckades i 80% av tändförsöken puffa ut sig själv. Detta i kombination med en enligt min mening termomekaniskt undermålig konstruktion gjorde att jag dels inte kunde låta den arbeta med termostatstyrdt till/frånslag, dels och framförallt att den inte uppyllde mina säkerhetskrav. Att på denna konstruktion blockera övertemperaturskyddet är absolut olämpligt och den som ger det rådet torde kunna ställas juridiskt till ansvar, eftersom denna vakt är del av pannans godkännade i säkerhetsavseende.
Min har ett ställbart vred som man ställer in hur mycket gas den förbrukar och jag upplever inte att den drar mycket. 10kg på 6v är inte mycket tycker jag och köper man en PC10 så kostar den ca 350kr.
Vad drar en dieselbrännare?
Jag har gjort en ytterst ovetenskaplig studie av båtvärmare.
AGA-pannan: Problemfri, kräver service vart 20:e år. Dyrare värme.
Wallas: mycket problem. Kräver service minst en gång per år.
Diesel-blåsare: Bra värme, billig drift. Dyrt inköp. Fungerar bra. Börjar de krångla efter ett antal år är de döende och då ska man avsluta livsuppehållande åtgärder och köpa ny.
Reflex/Glembrings/Dickinson: Kräver plats och har svårt att fungera vid lutning, i övrigt mycket bra. Hamnens absoluta speciallist hävdar att Dickinson är bäst.
Gångvärme: Enkelt och billigt komplement om man har färskvattenkylning och kör motorn lite. Enklast med en defrosterfläkt för en tusenlapp.
En vedkamin som jag fick plats med skulle passa mig
AGA-pannan: Problemfri, kräver service vart 20:e år. Dyrare värme.
Wallas: mycket problem. Kräver service minst en gång per år.
Diesel-blåsare: Bra värme, billig drift. Dyrt inköp. Fungerar bra. Börjar de krångla efter ett antal år är de döende och då ska man avsluta livsuppehållande åtgärder och köpa ny.
Reflex/Glembrings/Dickinson: Kräver plats och har svårt att fungera vid lutning, i övrigt mycket bra. Hamnens absoluta speciallist hävdar att Dickinson är bäst.
Gångvärme: Enkelt och billigt komplement om man har färskvattenkylning och kör motorn lite. Enklast med en defrosterfläkt för en tusenlapp.
En vedkamin som jag fick plats med skulle passa mig
Du borde skaffa en ny termostat, och/eller kolla vid vilken temperatur den slår ifrån. Ring Gastherm och fråga efter en ny och fråga vid vilka temeperaturer den skall slå ifrån/slå till, så du kan kontrollera den gamla.Maxi33 skrev:Expansionskärlet är halvfullt Schvidja, systemet är helt tätt och har inte varit öppnat på minst två år, troligen mycket längre.
MVH
Håkan
Självcirkulstion
Hej
Jag har en Gastherm 2800 GTE med vattenburen värme (12m 6 konvektorer), som fungerat ypperligt i 20 år. Nu i vinter har jag byggt ut systemet, och fick följdaktligen tömma det. Jag fick då bekymmer med cirkulationen, och då jag tyckte mig ha luftat efter konstens alla regler så misstänkte jag att jag behövde en cirkulationspump. Jag hade ändrat lite av topologin i systemt, det gick lite i berg och dalbana nu, så det verkade inte orimligt.
Jag kontaktade Sundquists Metall som numera representerar Gastherm (http://www.sundquistmetall.com/). Jag fick sagt till mig att det absolut inte behövs en cirkulationspump i ett så litet system, utan att det snarare lät som att jag inte lyckats med luftningen. Jag fick berättat för mig att när proffsen fyller system, så sätter man dem i undertryck, och suger med väldig fart igenom blandningen. Detta fick mig att misstänka att jag pumpat för långsamt. Jag använder en liten oljebytar pump. Mycket riktigt. När jag pumpade FÖR ALLT VAD JAG VAR VÄRD, då gick det bra att få ut all luft.
Helt korrekt är också att backventilerna måste bytas med jämna mellarum. Jag har bytt vart 5:e år. De beckar igen/korroderar. Ett svagt tickande skall höras när systemet cirkulerar. Fungerar de inte börjar glykolblandningen att koka.
Mycket Nöje
Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind
Jag har en Gastherm 2800 GTE med vattenburen värme (12m 6 konvektorer), som fungerat ypperligt i 20 år. Nu i vinter har jag byggt ut systemet, och fick följdaktligen tömma det. Jag fick då bekymmer med cirkulationen, och då jag tyckte mig ha luftat efter konstens alla regler så misstänkte jag att jag behövde en cirkulationspump. Jag hade ändrat lite av topologin i systemt, det gick lite i berg och dalbana nu, så det verkade inte orimligt.
Jag kontaktade Sundquists Metall som numera representerar Gastherm (http://www.sundquistmetall.com/). Jag fick sagt till mig att det absolut inte behövs en cirkulationspump i ett så litet system, utan att det snarare lät som att jag inte lyckats med luftningen. Jag fick berättat för mig att när proffsen fyller system, så sätter man dem i undertryck, och suger med väldig fart igenom blandningen. Detta fick mig att misstänka att jag pumpat för långsamt. Jag använder en liten oljebytar pump. Mycket riktigt. När jag pumpade FÖR ALLT VAD JAG VAR VÄRD, då gick det bra att få ut all luft.
Helt korrekt är också att backventilerna måste bytas med jämna mellarum. Jag har bytt vart 5:e år. De beckar igen/korroderar. Ett svagt tickande skall höras när systemet cirkulerar. Fungerar de inte börjar glykolblandningen att koka.
Mycket Nöje
Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind