Gästhamnar på Gotland med till fin sandstrand

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Segla
Silvermedlem

Gästhamnar på Gotland med till fin sandstrand

Inlägg av Segla » tis 01 jul 2008, 19:28

Hej!

Vet någon om tex Lickershamns strand är hyfstat fin för barn att bada i?
När vi besökt Gotland bilburna via färjan så har vi åkt till de stora kända stränderna. Men vad jag kan se på kartan så är det ganska långt till gästhamnarna från dessa. Via Lauterhorn ska man tydligen kunna åka buss eller hyra cykel för att komma till Suderstrand, stämmer det? I annat fall får vi hyra bil från Visby.

Förresten har någon erfarenhet av om Medeltidsveckan är rolig för barnen (9, 14 år) eller om den passar bättre för dryckesglada 25-åringar?
Hur är Visby hamn denna vecka...?

/Segla

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 03 jul 2008, 06:02

Stranden i Lickershamn består av grus och småsten med en massa fossiler i. Allt i rundslipad kalksten. Om jag minns rätt så var det inga problem att bada. Kanske inget för de allra minsta, men simkunniga barn bör inte ha några problem. Dock kanske inte den typ av strand som man springer omkring i full fart på. Reservation f. minne och länge sen.

Jag vet inget om just medeltidsveckan, men sist jag var i Visby, och det var i juli månad för en tre, fyra år sedan så fanns det en hel massa förtöjningsplatser över. Hamnen är helt enkelt mycket rymlig nuförtiden, och är man beredd att ligga en bit från krogarna, lugnast så f.ö., så får man plats.

Rudi

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 04 jul 2008, 01:58

Två superfavoriter på Gotland vad gäller sandstrand...

Burgsvik: Alldeles väster om piren där man lägger till finns en stor, långgrund sandstrand. Man kan vada ut flera hundra meter, mycket folk vid fint väder.

Valleviken: Outsider på nordöstra sidan. Här ligger man förtöjd i själva hamnbassängen för fartygen. Alldeles öster om denna finns en bukt som egentligen är en enda stor sandstrand. Man kan vada över till andra sidan i halvmeterdjupt vatten, 400 meter.

Söker man sandstränder i Gotlandsregionen får man ej heller förglömma Gotska Sandön...
http://www.sophina.se/segl/gotsk/b_gs1.php

Hälsningar
Tommy

Skriv svar