Septitank placering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter N

Inlägg av Peter N » tor 02 jun 2005, 08:14

\"Spannen är en anordning som helt jämställs med Porta Potti, septiktank eller direktutsläpp.\"

Kan Du utveckla det lite?

- Att tömma sin septiktank långt ut från kusten (om man nu verkligen mäter de lagliga 12 Nm...) är väl samma sak som att tömma direkt efter toabesöket? Ur miljösynpunkt förstås.

- Vem tror att alla som idag har direktutsläpp och sköter sig (dvs inte tömmer ut i hamnar, naturhamnar och andra tätbesökta platser), plötsligt kommer att investera i en dyr installation med septiktank?

- Att bara kunna tömma sin septiktank på en miljöstation är en bättre lösning men hur många hamnar och båtar är utrustade?

- Sens moral är väl den : \"ser ingen mig när jag tömmer, så gör jag inget fel\"...

- Vad kostar en godkänd septiktankinstallation förresten? Några tips?

PN

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 02 jun 2005, 08:39

Utveckla och utveckla... Såvitt jag tolkat bestämmelsen jämställs allt uthällande. Det spelar ingen roll om man dumpar från fast tank eller portabel behållare - och en toahink är en behållare.

Självklart skall man tömma på \"fritt vatten\". Lagstiftaren har (för att undvika tjafs om vad som är \"fritt vatten\") bestämt 12 nautiska mil. Med användande av eget omdöme kan man säkert själv förstå hur man då skall tillämpa lagens anda även om man inte tillämpar lagen bokstavligt. Jag tycker till exempel att \"fritt vatten\" betyder någon sjömil ut från land (även öar etc) och i vatten som är i rörelse. Notera också att jag seglar i västerhavet - det kan vara motiverat att vara strängare i Östersjön. Det är också skillnad på ett fartyg som dumpar några ton, jämfört med en fritidsbåt som har 60-100 liter att göra av med.

Jag tror du kanske missförstår mig: Det handlar inte om att undvika upptäckt, utan att tömma så att ingen märker av eller kan skadas av att man gör det. Att smyga ut lite skit i badviken eller hamnen mitt i natten kan alla göra, men de som tänker låter naturligtvis bli. Att välja rätt tillfälle och rätt plats är det viktiga och ett av kriterierna (men inte det enda) är att man inte stör andra.

En \"laglig\" lösning kan man göra rätt enkelt. Det som behövs är en däcksgenomföring för toatankar, ett \"T\"-rör på befintlig utloppsledning och en lagom bit toaslang som står emot undertryck mellan \"T\"-röret och däcksbeslaget. Kostnad om man skruvar själv - runt tusen kronor. Att sedan hitta en tömningsanordning är väl just nu det svåra.
Anders S

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem

Blåflagg

Inlägg av Gizmo » tor 02 jun 2005, 12:48

Ohoj!
Nu är det inte ett krav, men iaf en riktlinje att blåflagg-märkta hamnar skall ha tömningsanordningar. Kolla på den andra kusten in t.ex. Grefab:s hamnar så har de, om inte överallt, på flera ställen sådana pytsar.

Om blåflagg läs här:
http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=494

Snart i sjön, äntligen!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 02 jun 2005, 13:37

I vanlig ordning undrar man ju till vem man vänder sig:

citat

\"Hamnen bör ha mottagningsstation för att tömma toalettankar. Toalettömningsstationen kan finnas i hamnen eller i närheten av hamnen, huvudsaken är att den är lättåtkomlig för hamnanvändarna.\"

Inte för att jag vill gnälla och man SKALL försöka göra något även i det lilla, men om man har tömningsstationen I NÄRHETEN AV HAMNEN, så skall man ju kanske inte hoppas alltför mycket på att båtägarna kommer.

Vill man att det skall fungera skall det

a) vara gratis - inga dumma hamnavgifter, vare sig för sop- eller skittömning

b) vara lättåtkomligt - sugen/slasken skall kunna nås från bryggan, och bekvämt skall det vara - gärna på \"hamnens bästa plats\".
Anders S

Straycat
Silvermedlem

Inlägg av Straycat » fre 03 jun 2005, 00:20

Anders S skrev:Det finns länder/ställen där man kräver att utloppsventilen kan plomberas eller att det skall sitta en låsanordning så man inte av "misstag" kan öppna och pumpa ut.
Det låter ju helsnurrigt - det skulle göra toan oanvändbar under längre havspassager.
-Jörn

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem

Jo, men...

Inlägg av Gizmo » fre 03 jun 2005, 14:28

...den går ju att låsa upp.
Har för mig att Turkiet är ett sånt land som är rätt kärva vad gäller utsläpp av olika slag. Det vet säkert nån som har/hyrt båt där.
Såg förresten att SXK:s Gästhamnsguide anger om hamnen har tömningsanordningar, men för Sverige då alltså.
Havets naturliga fauna fyller ju på i en omfattning som gör våra små bidrag helt insignifikanta för övergödningsproblematiken.
Detta stämmer nog om du som sälar, torskar och andra vattendjur tar din föda uteslutande från havet. Jag gillar kött och potatis och är därför en nettobidragare av gödning till havet på sommaren. Med tanke på att Östersjön redan innan är övergödd och halvdöd så blir det inte bättre med flera tusen ton avfall till.

Jag håller med fullständigt om att det borde vara både gratis och lättillgängligt att pumpa ur dyngan ur tanken.

Straycat
Silvermedlem

Re: Jo, men...

Inlägg av Straycat » fre 03 jun 2005, 23:57

Gizmo skrev:Har för mig att Turkiet är ett sånt land som är rätt kärva vad gäller utsläpp av olika slag.
I en ca 10 år gammal Yachting World såg jag en artikel om att Turkisk lag då inte skiljde på utsläpp och utsläpp. Den som pumpade ut från toan fick samma böter som den som tömde en oljetanker. Artikeln nämnde båtägare som lämnade båten och flydde, eftersom böterna tydligen ofta översteg båtens värde.
-Jörn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Jo, men...

Inlägg av Anders S » sön 05 jun 2005, 21:23

Gizmo skrev:
Detta stämmer nog om du som sälar, torskar och andra vattendjur tar din föda uteslutande från havet. Jag gillar kött och potatis och är därför en nettobidragare av gödning till havet på sommaren. Med tanke på att Östersjön redan innan är övergödd och halvdöd så blir det inte bättre med flera tusen ton avfall till.
I de här sammanhangen är faktiskt människan ett djur.

Det blir (helt riktigt) inte bättre med mer gödning till Östersjön, men det blir med all sannolikhet betydligt mindre negativ påverkan om man seglar och tömmer toaletten till sjöss, jämfört med de allra flesta andra fritidssysselsättningar, särskilt de som involverar motorfordon eller flygtransporter.

Tycker man om kött och potatis (det gör jag också) kan man gärna tänka på att industriell odling använder mycket (för mycket) gödsel, och att stora mängder fisk går till djurfoder.

Det här är inga enkla frågor, och en tömningsanordning skall man ha till sin tank och använda när det går. Men man skall också bibehålla sinnet för proportioner, och sätta in resurser där det gör mest nytta.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 05 jun 2005, 21:44

Det man ska lagstifta är var man får tömma båten och/eller blåsan. Att förbjuda tömning är lika meningslöst som att förbjuda måsar och sälar att skita i Östersjön.

Om jag står o diskar i en naturhamn så blir jag inte glad om grannen står o pinkar från relingen. Lika lite glad blir jag om han tömmer tanken. Skillnaden däremellan är att avfallet har passerat en mellanstation.

Skriv svar