for scandivian rocks??
Nä' jag äger inga sådana men har heller aldrig sett något behov av dessa. På dom ställen med berg som jag har stannat vid har det knappt funkat att banka i en vanlig bergkil för att få fäste.
Med detta menar jag att sådana sprickor som behövs för dessa wirekilar har jag inte träffat på och då menar jag ostkusten runt Sthlm skärgård och söderut.
/Lars
Med detta menar jag att sådana sprickor som behövs för dessa wirekilar har jag inte träffat på och då menar jag ostkusten runt Sthlm skärgård och söderut.
/Lars
Kanongrejor!
Man slipper banka och och kilarna sitter säkert, bara de sitter. Kan köpas i affärer där alpinister handlar, och det finns även andra anordningar, bl a sk "friends" som greppar i större sprickor. 600 spänn låter inte som ett opris för fem, men kolla så de är i olika storlekar (som på bilden).
Rekommenderas. Jag har tre - de lossnar alltid, och man lägger dem på plats med knuten tamp om man vill, inget hamrande, inget slitande. Man kan ha glädje av en tamp för att dra loss dem bakvägen - då kan man ha dem knopade i tampen tills man är ombord igen. Tar ingen direkt plats och man kan ha dem i fickan vid landhoppet.
En liten baksida är det lilla ögat som kan skava på linan, men det fixar man med en stor schackel om man vill.
(Då menar jag västkustsprickor)
Man slipper banka och och kilarna sitter säkert, bara de sitter. Kan köpas i affärer där alpinister handlar, och det finns även andra anordningar, bl a sk "friends" som greppar i större sprickor. 600 spänn låter inte som ett opris för fem, men kolla så de är i olika storlekar (som på bilden).
Rekommenderas. Jag har tre - de lossnar alltid, och man lägger dem på plats med knuten tamp om man vill, inget hamrande, inget slitande. Man kan ha glädje av en tamp för att dra loss dem bakvägen - då kan man ha dem knopade i tampen tills man är ombord igen. Tar ingen direkt plats och man kan ha dem i fickan vid landhoppet.
En liten baksida är det lilla ögat som kan skava på linan, men det fixar man med en stor schackel om man vill.
(Då menar jag västkustsprickor)
Anders S
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Finemang wire med kil att de lossnar! Dessutom ligger dragande momentet precis vid fästpunkten. Det känns tryggt. Jag ska be om såna där i julklapp från min kära fru.
I sommar har jag fått slut på en hel sats av bergskilar, de där man bankar i, för jag har inte kunnat få loss dem. Dessutom sitter ringen uppe en bit från fästpunkten så det blir liksom ofta en hävarm som vill hjälpa till att göra förtöjningen osäker.. Trots osäkerheten får jag inte loss dem när jag behöver.
I sommar har jag fått slut på en hel sats av bergskilar, de där man bankar i, för jag har inte kunnat få loss dem. Dessutom sitter ringen uppe en bit från fästpunkten så det blir liksom ofta en hävarm som vill hjälpa till att göra förtöjningen osäker.. Trots osäkerheten får jag inte loss dem när jag behöver.
Hmm...jag har upplevt att man kan använda just den hävarm som beskrivs ovan till att göra förtöjningen mer säker. Vänder man kilen rätt och/eller byter mellan rak och vinklad så kan hävarmen hjälpa till att "spänna fast" kilen när den belastas.friseglarn skrev: Dessutom sitter ringen uppe en bit från fästpunkten så det blir liksom ofta en hävarm som vill hjälpa till att göra förtöjningen osäker..
Nu var det förvisso ett bra tag sedan jag tog mina mekanikpoäng.
Kan ju nämna att även jag funderat på att skaffa denna typ av kilar men ni vet hur det är när det börjar bli dags att åka iväg på semester. Listan med saker som ska handlas är lång och de som kan införskaffas på samma ställe tenderar att bli de som prioriteras. Eftersom denna typ av kilar inte finns på Erlandssons, som råkar vara mitt stammisställe, har det inte heller blivit några men nästa år så... 
Man behöver ju inte köpa fem stycken för att prova heller!
Att göra själv kan inte vara omöjligt, men "klumpen" måste vara tillräckligt stark och rätt formad och wirestroppen måste pressas i båda ändar, så det är kanske inte ett opris med 125 kr. En vanlig bergdragg (kil) kostar också något.
Att göra själv kan inte vara omöjligt, men "klumpen" måste vara tillräckligt stark och rätt formad och wirestroppen måste pressas i båda ändar, så det är kanske inte ett opris med 125 kr. En vanlig bergdragg (kil) kostar också något.
Anders S
Ett utmärkt alternativ är också rälsspikar, som man med lite tur kan köpa en säck av vid någon Banverksdepå.
På attraktiva tilläggsplatser, och i synnerhet de med bredsidestillägg, brukar jag slå i dem med en mindre slägga så de liksom förkortas och förtjockas, sen får de sitta tills nästa gång. Om det är lite dragigt eller det är strömt kan det vara lite svårt att från båten få fast bergkilar vid bredsidestillägget.
Jag köpte min säck för några år sen, och omräknat från 600 kr/st så blev det c:a 100 stycken....
Ser ni såna i Bohuslän så vet ni - Seawolf var där!
På attraktiva tilläggsplatser, och i synnerhet de med bredsidestillägg, brukar jag slå i dem med en mindre slägga så de liksom förkortas och förtjockas, sen får de sitta tills nästa gång. Om det är lite dragigt eller det är strömt kan det vara lite svårt att från båten få fast bergkilar vid bredsidestillägget.
Jag köpte min säck för några år sen, och omräknat från 600 kr/st så blev det c:a 100 stycken....
Ser ni såna i Bohuslän så vet ni - Seawolf var där!
Spår efter Seawolf, kanske man kan säga...Seawolf skrev: Seawolf var där!
Tanken är naturligtvis att låta dem sitta, som någon sorts budgetvariant av SXK-dubbarna. Men på mellanlång sikt (de är väl borta om 100 år), är det så lyckat att sätta storspik i berget?
Som markägare hade man kanske blivit litet störd av att snubbla på en hittills okänd spik i berget och skall vi vårda allmansrätten (från vårt håll) kanske det är bättre med den sorten som man tar med hem igen?
Anders S
Jag kör med bergskilar som jag använde i mitt tidigare klätterliv. Hånad av hamrande marina bergsmän så smög jag tyst in mina små kilar. Bra att ha ett helt gäng och gärna några hexor (kantiga alprofiler med hål i) samt ev några friends (dyra). Använde dem i stockholms skärgård i sommar och det fungerade bra. Fick lämna en som satt men då kan ju nån annan få nytta av den. Ett tips är att även skaffa en kilpetare när man ska fästa kilarna och även när man ska ta lös dem. Kilarna sitter bättre vid marin användning än när man klättrar, då man kan sätta ett ständigt drag på dem med ankaret.
Finns massvis med klätterprylar på blocket
http://www.blocket.se/li?ca=2_s&th=1&q= ... 180&w=3&c=
Finns massvis med klätterprylar på blocket
http://www.blocket.se/li?ca=2_s&th=1&q= ... 180&w=3&c=
Re: for scandivian rocks??
Grymt bra! Särskilt när sprickorna går längs, mot båten, istf tvärs på berget. Har hela knippet i en tamp med med mig iland. Alltid passar ngn. Ofta bättre pris på mässor.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Ogalvade rälsspikar har en överlevnadstid på västkusten av c:a 5-10 år ser det ut som. Så nästa gång funderar jag på att galva dem...Anders S skrev:Spår efter Seawolf, kanske man kan säga...Seawolf skrev: Seawolf var där!
Tanken är naturligtvis att låta dem sitta, som någon sorts budgetvariant av SXK-dubbarna. Men på mellanlång sikt (de är väl borta om 100 år), är det så lyckat att sätta storspik i berget?
Som markägare hade man kanske blivit litet störd av att snubbla på en hittills okänd spik i berget och skall vi vårda allmansrätten (från vårt håll) kanske det är bättre med den sorten som man tar med hem igen?
Vad jag vet är det ganska få som ondgör sig över SXK:s dubbar, i vart fall inte av snubbelorsaker. Markägare i de västkustska naturhamnarna har jag faktiskt aldrig haft kontakt med, annat än indirekt, i form av att flera sådana har lagt ned avsevärd möda på att kapa SXK:s dubbar och fixat något arrangemang för att pinka in sitt revir. Och då handlar det garanterat inte om snubbelrisker....
Som nämndes angående bredsidestillägg, så sitter de allra flesta av rälsspikarna på vertikala bergssidor. Det är där de gör störst nytta av att sitta kvar tills nästa gång, så man får ett avhåll omedelbart då det finns vind och ström. Om man är ute och ensamseglar och skall lägga till i naturhamn är det faktiskt enklare att lägga till vid ett sådant förberett bredsidesställe än det är med akterankare och fören mot land, och man kan dessutom sova lugnare om vinden vänder och ökar.
Det är tämligen sällsynt med folk som promenerar på dessa vertikala bergssidor, faktum är att jag har aldrig sett någon göra det, ens på håll, utom sådana som idkar bergsklättring, och även de uppvisar intresse av att spika i bergen och lämna kvar dessa
En intressant trend jag upplevt på senaste åren är att vissa större båtar med rejäl 230VAC-generator tycks ha med sig en Hilti stenborrmaskin och galvad expanderbult. Denna är för liten för att man skall kunna fästa en lina där, om man inte har med sig ett eget specialbeslag som man fäster med muttern. Dessa bultar sitter också just på bredsidestilläggen, och har fördelen mot rälsspiken att de är nästan omöjliga att ta bort för dem som är hittegodsorienterade. Men arrangemanget är totalt sett bökigare och dyrare. En annan fördel är förstås att de kan sättas på bästa och bekvämaste plats, oavsett förekomst av sprickor osv.