En tokig fundering - ventiler i skrovsidan

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

En tokig fundering - ventiler i skrovsidan

Inlägg av Seglaren » tor 14 aug 2008, 22:48

Kan inte låta bli att fundera på hur det vore att ha ett fönster/ventil i skrovsidan på min lilla skuta (Tur 80) i värsta HR-manér :lol:

Har en öppen bokhylla på båda sidor i båten, den ena mitt för dinetten där man vanligen sitter och ljuger/äter/umgås. Vore himla mysigt att kunna kika ut på omgivningen (inte en annan skrovsida förstås). Visst finns det rutor i båten, men då ska man resa sig upp för att se ut.

Men ett extra fönster per sida gör väl ingen glad? Det blir ingen symmetri i det, eller vad tror ni?

Var kan man kika på sådana rutor som tål att sättas i bordläggningen, eller borde frågan bordläggas med en gång?

Den skulle bli rätt utsatt - måste kanske vara försänkt...

Ta det nu för vad det är, jag tänker lite högt bara, jag har inte ens tagit fram Tigersågen ännu :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 aug 2008, 23:00

De finns att köpa och det finns normer att följa. Men det kan nog bli dürt, om man säger så. Tror du inte Robin gör några stycken till dig om du mutar lagom och frågar snällt? (eller tvärtom?)

Jag tycker du skall göra en sån där fiffig Fåtåsjopp-modifiering först, och visa oss, så skall vi säga om det blir snyggt :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 14 aug 2008, 23:05

Anders S skrev:De finns att köpa och det finns normer att följa. Men det kan nog bli dürt, om man säger så. Tror du inte Robin gör några stycken till dig om du mutar lagom och frågar snällt? (eller tvärtom?)

Jag tycker du skall göra en sån där fiffig Fåtåsjopp-modifiering först, och visa oss, så skall vi säga om det blir snyggt :-)
Du menar så här... 8)

Bild

Men kanske det först efter jag bytt rutor till...'

Bild

eller borde jag först sätta vindruta så det blir en Monsun 26?

Bild

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 15 aug 2008, 02:12

Seglaren, visst finns det regler man ska/bör följa, men frågan är om du måste det med din "gamla" båt, jag är inte helt säker på det, men det skadar knappast:)

Men om du ger mig typ längd över allt, längd i vattenlinje, fribord för akter och midskepps, och ungefärlig storlek och placering i höjdled av rutan så kan ja kolla i regelboken på måndag:D

Har man otur så räknas den delan av skrovet som skrov;) och då måste glaset vara antingen akryl/polycarbonat eller i lamellglas med minst 2.4mm plastfilm, och det senare är inte så gratis, då måste glasskikten dessutom vara minst 4mm var. Så då kan det vara värt att gå på plastglas;)

Hmm, om ja inte minst helt fel så får inte rutorna och dess ramar sticka ut utanför båtens bredaste del, vid rutan alltså. Så det ser lite kört ut för ett superenkelt montage på ditt skrov, men ja vet inte hur det buktar...

Det finns två bra sätt att lösa det, lite beroende på vilken look du vill ha(med eller utan ramar) och hur tjockt laminat det är i skrovet där. Är det tjockt enkellaminat så kan man ju fräsa in ramar rätt enkelt, gör man ramen i 2mm rf så fräser du in typ 4mm, monterar med sika eller så mellan, och pressar tills ramen ligger lite innanför.

Glas i ramar kan man montera på två sätt, antigen limmade från baksidan som vi oftast gör, men helst inte med plastglas. Men ja kan alltid lösa ramar där glaset blir limmat från utsidan. Det beror lite på hur mycket radier du vill ha i hörnen och så.

Om du kan, så kan du ju fräsa in typ 10-12 mm, så kan du limma in ett 8-10mm glas rätt in i skrovet så slipper du fula ramar;)

Men hör av dig med lite detaljer så kan vi säkert hitta på nåt bra:D
Ska du ha nya ruffrutor oxå? Då gör man ju lämpligen alla samtidigt i samma stil:D Du tänker rostfritt va?;)

Kanske du skulle ha två tre rutor i skrovet på varje sida;) Och om du ska ha en vindruta, så ska du ha en i rostfritt;) Men den kostar nog nästan lika mycket som båten tyvärr;) Och ännu mer om du vill ha böjda glas, och det går i princip bara att lösa om du kan använda nåt glas vi redan har. Om du ska ha härdade glas alltså. Man vill inte ha plastglas i en vindruta;)

//Robin

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 15 aug 2008, 13:06

Det vore just snyggt ett par rutor för mer än båten är värd... nja ventiler i skrovet är nog inte högprioriterat men god sikt framåt är aldrig dumt, särskilt när man är kort i rocken som jag. Tycker dessutom att en vindruta kan se bättre ut än vanlig sprayhood. Om det är rätt utfört dvs.

Jag funderar på att skaffa en ny sprayhood och då går ju tankarna till ett helt sittbrunnskapell också nån gång i framtiden, a´la motorbåt.

Och ska jag beställa en ny sprayhood vill jag inte komma på ett år senare att jag vill ha vindruta. Bättre då att undersöka redan nu vad det innebär. Men det är ju betydligt mer jobb förenat med det än att bara ringa kapellmakaren och beställa en ny sprayhood som den ser ut idag...

Kolla bara på den här, den lilla rutan tycker jag är ett lyft för båten. Den både ser bättre ut och förmodligen ser man ut bättre också än med vanlig sprayhood.

Bild

Angående rutorna på min båt tror jag steg ett är att skaffa ofärgat glas och sedan ny gummilist med vit käderlist (heter det så?) Den spränglisten i mitten som finns på vissa gummilister. Det skulle göra att gummilisten ser mindre blaffig ut och bara det vore ett steg i rätt riktning.

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » fre 15 aug 2008, 14:10

Var sin smak, men jag tror nog vi är många som inte direkt håller med om at den lilla vindrutan på siste bilden ser riktig bra ut.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 15 aug 2008, 14:29

PC skrev:Var sin smak, men jag tror nog vi är många som inte direkt håller med om at den lilla vindrutan på siste bilden ser riktig bra ut.
Jo visst är det så och det är jag mycket medveten om, det var också därför jag skrev att jag tycker

Men vad är väl en egen båt om inte ett instrument att få utlopp för lite egna käsnlor och ideér. JAg ser ibland båtar som är så fula att tom jag har svårt att förstå att någon kan tycka det blev bra :D Men det är kul tycker jag :lol:

Men själv är jag alltså lite svag för fast ruta på en i övrigt lite "klumpig" båt.

Men det troligaste är nog ändå att det inte blir någon ruta inom snar framtid. Men det är kul att fundera på saken.[/b]

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 15 aug 2008, 14:51

På din båt kunde kanske ett litet doghouse (ministyrhytt) passa bra. Gå loss med ritprogrammet igen!

JAg köpte f ö ny sprayhood i våras, och rutorna blev helt OK att se igenom. Den jag ersatte var väl runt 8-10 år eller så. Du kan nog byta rutor vart tredje-femte år i sprayhooden för mycket mindre än vad vindruta kostar.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 15 aug 2008, 15:10

Jo, jag tror också att det är ett lyft med nya "rutor". Sen har jag kikat lite på en modell grövre ruta. Den går dock inte att vika, så då kan man inte fälla sprayhooden hur som helst. Men sikten blir snudd på lika bra som med riktigt glas.

http://www.bhcanvasworks.com/images/gal ... %20027.jpg

Nu vet jag inte om det på bilden i länken är den grövre sorten. Men det är en bild från "min" kapellmakare och ser betydligt klarare ut än på min båt idag.

Skriv svar