Segla från Englands sydkust
Segla från Englands sydkust
Är det nån som kan tipsa mig om hur lång tid jag ska beräkna för att segla hem en ca 30-fots cruiser från Englands sydkust, typ Southampton.
Tänkte mig att gå längs kusten över till Franska kusten, Belgien, Holland Tyskland in till Kiel-kanalen och via Bornholm till Öland med slutdestination Östergötlands skärgård.
Några tips.... tack.
/Jörgen
Tänkte mig att gå längs kusten över till Franska kusten, Belgien, Holland Tyskland in till Kiel-kanalen och via Bornholm till Öland med slutdestination Östergötlands skärgård.
Några tips.... tack.
/Jörgen
Re: Segla från Englands sydkust
Tja. Sådär 1000 sjömil.
Non-stop med 5 knops snittfart 8-9 dygn.
Dagsetapper på i snitt 25 sjömil (semestertakt) 40 dygn.
Och snabbar du på vissa havssträckor och kör något dygn i streck då och då - kanske 3-4 veckor om du inte fastnar för länge med dåligt väder eller nåt haveri.
Non-stop med 5 knops snittfart 8-9 dygn.
Dagsetapper på i snitt 25 sjömil (semestertakt) 40 dygn.
Och snabbar du på vissa havssträckor och kör något dygn i streck då och då - kanske 3-4 veckor om du inte fastnar för länge med dåligt väder eller nåt haveri.
Om det är transportsegling och inte semestersegling bör du kunna klara det på under 3 veckor. 2005 var jag med och seglade en båt från Henån till Dover via Kielkanalen och det tog 15 dagar. Då tycker jag att vi tog det lugnt och låg stilla några dagar. De enda långa etapper vi gjorde var från Coxhaven till Den Helder och från Den Helder till Dover. De seglingarna var drygt 24-timmars.
-
LadyAnnila
- Silvermedlem
- Kontakt:
Vi tog hem vår båt (53 fot) från La Rochelle, Frankrike till Falsterbokanalen på 7 dygn. Dvs nonstop, snittfart runt 7 knop distans ca 1200 sjömil.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
KOllade med en kollega som seglat från England i sommras med en 34 ft, och han tog 14 dagar på sig med några längre etapper över Nordsjön.
Han bedömde det som ytterligare max en vecka om han skulle gått över Holland och kustvägen upp.
Hälsningar
Mats
KOllade med en kollega som seglat från England i sommras med en 34 ft, och han tog 14 dagar på sig med några längre etapper över Nordsjön.
Han bedömde det som ytterligare max en vecka om han skulle gått över Holland och kustvägen upp.
Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142
Bara en undran - utan att "pekpinna" mot dem som skrivit här.
(Möjligen kan jag kommentera Lady Annillas 7 knop. Sådana snittfarter är knappast realistiskt med en 30-fotare)
Men jag undrar hur det kommer sig att man så ofta läser om folk som köpt sina båtar än här, än där i utlandet, och sedan anstränger sig för att segla hem dem så snabbt det bara går.
Däremot hör man sällan talas om sådana som passar på planera in en möjlighet till en lugn hemsegling i nya, spännande vatten, platser och i semestertakt - en segling som har den odiskutabla fördelen av att bara behöva gå i en riktning.
Jag känner t.o.m en man som köpte en båt på engelska sydkusten, lät en en leveransbesättning segla hem henne under våren för en ohygglig massa pengar. Och samma sommar semesterseglade han runt i hemmavatten med sin nya båt. Och det är en relativt erfaren seglare som inte backar för att korsa Östersjön. Men en segling från England betalade han för att få slippa... Märkligt!
Själv köpte jag min nuvarande båt i västra Skottland och lade ner litet energi på at få till en bra överenskommelse med marinan där hon låg så att hon fick ligga kvar till sommarsemestern för en hygglig peng. Och vi fick en fantastiskt fin och minnesvärd hemsegling genom skotska västkusten, Crinan och Caledonian kanal, över Nordsjön, genom Limfjorden och hem till Stockholm. Totalt 1400 sjömil under 5 veckors semestersegling i vatten som är omöjliga att besegla på en sommarsemester med hemmahamn Stockholm.
Visst finns det säkert många gånger skäl att ta hem henne snabbt.
Men ibland undrar jag om många helt enkelt inte ser möjligheterna och istället nedgraderar en stor chans till "transportsegling".
(Möjligen kan jag kommentera Lady Annillas 7 knop. Sådana snittfarter är knappast realistiskt med en 30-fotare)
Men jag undrar hur det kommer sig att man så ofta läser om folk som köpt sina båtar än här, än där i utlandet, och sedan anstränger sig för att segla hem dem så snabbt det bara går.
Däremot hör man sällan talas om sådana som passar på planera in en möjlighet till en lugn hemsegling i nya, spännande vatten, platser och i semestertakt - en segling som har den odiskutabla fördelen av att bara behöva gå i en riktning.
Jag känner t.o.m en man som köpte en båt på engelska sydkusten, lät en en leveransbesättning segla hem henne under våren för en ohygglig massa pengar. Och samma sommar semesterseglade han runt i hemmavatten med sin nya båt. Och det är en relativt erfaren seglare som inte backar för att korsa Östersjön. Men en segling från England betalade han för att få slippa... Märkligt!
Själv köpte jag min nuvarande båt i västra Skottland och lade ner litet energi på at få till en bra överenskommelse med marinan där hon låg så att hon fick ligga kvar till sommarsemestern för en hygglig peng. Och vi fick en fantastiskt fin och minnesvärd hemsegling genom skotska västkusten, Crinan och Caledonian kanal, över Nordsjön, genom Limfjorden och hem till Stockholm. Totalt 1400 sjömil under 5 veckors semestersegling i vatten som är omöjliga att besegla på en sommarsemester med hemmahamn Stockholm.
Visst finns det säkert många gånger skäl att ta hem henne snabbt.
Men ibland undrar jag om många helt enkelt inte ser möjligheterna och istället nedgraderar en stor chans till "transportsegling".
-
LadyAnnila
- Silvermedlem
- Kontakt:
Det var därför jag skrev att det var en 53-fotare........Eilean skrev:Bara en undran - utan att "pekpinna" mot dem som skrivit här.
Om man vill ta allt i et svep eller "turistsegla" hem får ju var och en bestämma. Men jag undrar om det skall hända nu, genast eller någon gång i en framtid med litet bättre väderläge? Ny har vi snart ekvinoxen här och då blir det långt mellan väderfönstren hur man än väljer strategi. Jag tycker annars som Gunnar, planera in hämtningen så att man får en fin segeltur på hemvägen, med tid att både fixa och att turista.
Anders S
Hej.
Jag seglade hem en båt från Portsmouth på Englands sydkust till Sockholms skärgård i maj i år. Det tog mig 2 veckor och då körde vi c:a 4 nattkörningar. 1 Liggdag hade vi i Dover.
Om jag skulle göra om det så skulle jag nog sikta på att ta lite längre tid på mig för det finns en del fina ställen att besöka, framförallt i England.
//Emil
Jag seglade hem en båt från Portsmouth på Englands sydkust till Sockholms skärgård i maj i år. Det tog mig 2 veckor och då körde vi c:a 4 nattkörningar. 1 Liggdag hade vi i Dover.
Om jag skulle göra om det så skulle jag nog sikta på att ta lite längre tid på mig för det finns en del fina ställen att besöka, framförallt i England.
//Emil
Jag tackar så hjärligt för alla glada tillrop.
Tittar på båt som passar att segla hem till våren, april-maj.
Ska kanske försöka vänta in den s.k. lågkonjunkturen först för att få ner antalet intressenter lite.
Tack för er hjälp
Jörgen
Tittar på båt som passar att segla hem till våren, april-maj.
Ska kanske försöka vänta in den s.k. lågkonjunkturen först för att få ner antalet intressenter lite.
Tack för er hjälp
Jörgen
53 fotare SKRYTSEGLARE hhehe
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Vaddå? Måste man göra narr av de som har en lite större båt? De kanske har avstått annat som man kan tycka är självklart som tex hus eller bostadsrätt. Eller så har de kanske jobbat arslet av sig i åratal för att få råd. Oavsett tror jag knappast uträkningen bakom båtköpet var att skryta.sven skrev:53 fotare SKRYTSEGLARE hhehe
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
LadyAnnila
- Silvermedlem
- Kontakt:
Tack Guitar Nilsson.
sven: Guitar Nilsson har helt rätt, vi har inte skaffat oss båten för att skryta med utan för att bo på och segla med.
Vad har du själv för båt?
sven: Guitar Nilsson har helt rätt, vi har inte skaffat oss båten för att skryta med utan för att bo på och segla med.
Vad har du själv för båt?
Strunt i sådana inlägg. Dom är inte värda någon uppmärksamhet.
- mariatherese
- Diamantmedlem
När vi tittade på båt i England så passade jag på att ta upp priser för hemsegling av erfaren besättning. Priset låg på £2000 plus avgifterna i Kiel-kanalen, sträckan östra sydkusten till Göteborg.
Jag tycker det var ett ganska okej pris med tanke på att det tar ganska lång tid. Har man småbarn och hundar så vill man kanske inte lägga den tiden.
Kan vara speciellt prisvärt om man inte kan vänta till sommaren med att segla hem båten. För oss som inte är sådär ruskigt erfarna seglare så kan just uppgiften med att ta en okänd båt och segla hem i okända vatten och lite tuffare väder dessutom kännas som ett "onödigt" projekt. 
Jag tycker det var ett ganska okej pris med tanke på att det tar ganska lång tid. Har man småbarn och hundar så vill man kanske inte lägga den tiden.