Blocket... nu slumpas de nya Bavariorna bort..

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Re: Blocket... nu slumpas de nya Bavariorna bort..

Inlägg av Svante » fre 10 okt 2008, 11:03

Eilean skrev:
Svante skrev:
Eilean skrev: Om du menar att långfärdseglare är lika med "skuta" så tror jag att den marknaden borde vara relativt mättad.
Svante
Innan jag kan tycka något mer (också litet pratsugen, fast vi sticker nog ut för helgen ikväll eller tidigt i morgon) så skulle jag vilja veta vad du menar med "skuta".
Skuta = kanske en sån här
http://www.seglarguiden.com/files/control.html - sök på L32

En modern variant som jag själv eventuellt skulle kunna tänka mig i framtiden - om jag vinner på lotto eller nått... :D :D :D
http://www.atlanticyachts.nl/

Svante

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 10 okt 2008, 11:33

Svante skrev:
Skuta = kanske en sån här
http://www.seglarguiden.com/files/control.html - sök på L32

En modern variant som jag själv eventuellt skulle kunna tänka mig i framtiden - om jag vinner på lotto eller nått... :D :D :D
http://www.atlanticyachts.nl/

Svante
Det håller jag med om - Laurinare, Vagabonder och liknande båtar finns det tillräckligt av.
Och jag kan (vid ett flyktigt ögonkast) hålla med om det attraktiva i Atlantic yachts.
Men den båten belyser problemet ganska tydligt. Förr, när t.ex L32 eller Allegro 33 byggdes och såldes som duglig långfärdsbåt så låg de i en "normalbåtsprisklass" och kunde övervägas av de flesta som överhuvudtaget hade medlen att tänka på båtar i den storleksklassen.

Idag, när man söker en modern långfärdsbåt, må den heta Atlantic Yachts, Ovni, eller Overseas hamnar man i prisklasser som ligger långt över vad man betalar för en BenBavJenHan-AWB eller för något racigare i 30-35-fotsklassen typ HP 1030.
Om man sätter budgeten på 1-1,5M, ungefär vad en vanlig, dödlig mäktar med, finns det massor med AWB-er i 33-fotsklassen att välja mellan och många prestandabåtar. Men en utpräglad långfärdsbåt - i princip ingenting. Då återstår bara lottovinsten som du säger.
Jag känner mig diskriminerad.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 10 okt 2008, 21:59

bassace skrev:
Mr Q skrev:Det är väl bara att titta på HR:s program så har du mysbåten med trålarprestanda. Till 3x priset av konkurrenterna som extra feature.
Hänger du verkligen med vad som händer? Sedan slutet på 80-talet har alla nya HR-båtar ritats av German Frers som verkligen inte är känd för att släppa ifrån sig båtar med "trålarprestanda" ...?

I nu aktuella modellprogrammet har de minsta fäljande LYS:
HR31 1,14
HR342 1,22
HR37 1,23
Sen har vi nya HR372 som precis visats och nog är den mest prestandaorienterade HR någonsin ...
Hm, HR och Najad kanske i själva verket är ena riktiga fartmonster? :roll: De flesta nya båtar idag har väl hyfsade LYS? Men inte kan du väl med gott samvete hävda att 80 och 90-tals HR-båtar var speciellt snabbseglande? Det har väl aldrig varit syftet med dessa snickeriglädjebåtar heller iofs.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 11 okt 2008, 16:24

Mr Q skrev: Hm, HR och Najad kanske i själva verket är ena riktiga fartmonster? :roll: De flesta nya båtar idag har väl hyfsade LYS? Men inte kan du väl med gott samvete hävda att 80 och 90-tals HR-båtar var speciellt snabbseglande? Det har väl aldrig varit syftet med dessa snickeriglädjebåtar heller iofs.
Några av de nya är rätt fräsiga, det får man nog hålla med om. Men skillnaden mellan en Bavaria34, en HR342 och en X-35 är inte särskilt stora. Det man ändrat på är i huvudsak att minska på inredning och ge båten mer eller mindre segel. Om alla tre skroven får endera av modellernas rigg och inredning törs jag påstå att de blir tämligen liksnabba (och, vågar jag också påstå, blir rätt lika i pris). Mycket av Bavarias lägre pris beror på att man har "tunnare" rigg och enklare (att bygga) inredning.

Jag skulle gärna ha en båt med HR-inredning, X-35-prestanda och Bavaria-pris. Går det? :-)
Men det är väl inte frågan, egentligen?

PS: Att beg Bavaria säljs mycket på blocket (privatmarknaden) beror nog mest på Bavarias strategi att snika till priset på varje ny modell, så att den begagnade båten blir "svårsåld" till det pris som svarar mot restskulden. Det innebär att det kan bli svårt att ta en Bavaria i inbyte, eftersom begpriset måste ställas i relation till en ny, motsvarande. Det kan också vara i Bavarias intresse att blockera "nästan-ny"-båtsmarknaden - det är ju där kunden söker ett alternativ till en splejs ny Bav. Jag fattar det som att de jobbar ungefär som en bilfabrik, nya, bättre (?), billigare båtar med mer och mer standardutrustning för varje generation.

HR (och föralldel X-yachts) har inte riktigt samma "problem", utan kan ta en mindre båt i inbyte vid uppbyte eftersom det står köpare i kö på nästan-nya båtar hos HR. Men även de har varslat, hörde jag.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 11 okt 2008, 17:54

Anders S skrev: Jag skulle gärna ha en båt med HR-inredning, X-35-prestanda och Bavaria-pris. Går det? :-)
Men det är väl inte frågan, egentligen?
Jag skulle gärna vilja att börsen inte ligger back 44% i år.

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » sön 02 nov 2008, 22:18

Anders S skrtev:
Mycket av Bavarias lägre pris beror på att man har "tunnare" rigg och enklare (att bygga) inredning.
Ja det stämmer. När Selden säljer master till Bavaria lämnar de inga garantier eftersom Bavaria vill ha tunnare dimensioner än Selden rekommenderar. Däremot tar Selden garantin till övriga båttillverkare när varvet följer Seldens rekommendationer.
Likaså är det med en del övrig utrustning. Så visst stämmer det att man får vad man betalar för.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 02 nov 2008, 22:21

Mr Q skrev:Jag skulle gärna vilja att börsen inte ligger back 44% i år.
Problem med belåningen?

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 03 nov 2008, 06:34

Inte mycket, vilket både jag och Anders S deklarerade i varvstråden 30% resp 25%.

Sluta sura Tommy.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 nov 2008, 07:35

Mr Q skrev:Inte mycket, vilket både jag och Anders S deklarerade i varvstråden 30% resp 25%.

Sluta sura Tommy.
Fast i ärlighetens namn är skillnaden att jag nämnde detta utifrån att möta en ekonomisk recession utifrån ett präktigt Spara&Slösa-perspektiv, medan du nämnde det för att påpeka vilka fina möjligheter det därmed fanns att göra en räddningsinsats för de svenska varven. Ändå tycket jag mig läsa att du inte gjorde så, utan köpte ett nytt segel till den gamla båten. Hoppas du köper så att en svensk hantverkare får litet av pengarna i så fall. Är det en gammal 70-talare du har, eller?

Bavaria-till-salu-problematiken är intressantare än så, därför att det finns så många tänkbara hypoteser om varför man säljer och varför i så fall priset blir lågt. En komplett förklaringsmodell kommer inte att innehålla bara belåningsekonomiska argument.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 03 nov 2008, 08:39

Nej det är inte en gammal 70-talare jag har, vi bytte dessutom upp oss i storlek för ett tag sen och vi tittade faktiskt på nya båtar i 1-1,5 Mkr klassen men valde en beggad båt istället.

Nåväl, det känns som den här diskussionen ältats litet väl länge. Ingen på det här forumet utom möjligen Håkan vill köpa mer än nödvändigt, alla är sparsamma och förnuftiga. Grattis till er och synd för båtindustrin.

En intressant detalj vore att veta hur Håkan finansierade sin nya HP 1030? Är han måhanda en lånetorsk som borde läsa båttidningar istället för att ruinera sig på en ny båt (att döma av vissas resonemang)?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 03 nov 2008, 09:43

Man får på ett sätt beundra de som byggde upp Bavariavarvet. Inte nog att de utvecklade båttillverkning effektivare än andra. Straxt innan den nuvarande finanskrisen sålde de hela rasket när marknaden var på topp.
Det skulle vara interessant att veta vad de satsar på denna gång, ifall de inte bara dragit sig tillbaka.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 nov 2008, 09:54

Seawolf skrev:Man får på ett sätt beundra de som byggde upp Bavariavarvet. Inte nog att de utvecklade båttillverkning effektivare än andra. Straxt innan den nuvarande finanskrisen sålde de hela rasket när marknaden var på topp.
Det skulle vara interessant att veta vad de satsar på denna gång, ifall de inte bara dragit sig tillbaka.
Varsin ny Najad 53 ?
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » mån 03 nov 2008, 16:10

Många ovan förklarar sjunkande beg-båt-priser med stigande räntor och sjunkande tillgångspriser (aktier, fastigheter m m). Båda förklaringarna är relevanta, men utgör inte hela sanningen. Stigande räntor innebär en omedelbar likviditetspåfrestning (mindre stålar kvar i slutet av månaden) och sjunkande tillgångspriser ger en upplevelse av att man är fattigare, vilket också påverkar folks ekonomiska beteende, även om likviditeten inte har påverkats.

Den stora smällen för beg-båt-marknaden, liksom t ex latte-fik-marknaden och allt annat som utgör konsumtion på marginalen som kan avvaras, kommer när arbetslösheten ökar.

Räntorna kan stiga mer eller mindre momentant, liksom börskurserna och bostadspriserna. Det tar längre tid för företagen att först inse att de måste sparka folk, sedan göra slag i saken och sedan vänta på att uppsägningstiden är över. Med andra ord: det värsta är kvar.

Skriv svar