Mr Q skrev:
Hm, HR och Najad kanske i själva verket är ena riktiga fartmonster?

De flesta nya båtar idag har väl hyfsade LYS? Men inte kan du väl med gott samvete hävda att 80 och 90-tals HR-båtar var speciellt snabbseglande? Det har väl aldrig varit syftet med dessa snickeriglädjebåtar heller iofs.
Några av de nya är rätt fräsiga, det får man nog hålla med om. Men skillnaden mellan en Bavaria34, en HR342 och en X-35 är inte särskilt stora. Det man ändrat på är i huvudsak att minska på inredning och ge båten mer eller mindre segel. Om alla tre skroven får endera av modellernas rigg och inredning törs jag påstå att de blir tämligen liksnabba (och, vågar jag också påstå, blir rätt lika i pris). Mycket av Bavarias lägre pris beror på att man har "tunnare" rigg och enklare (att bygga) inredning.
Jag skulle gärna ha en båt med HR-inredning, X-35-prestanda och Bavaria-pris. Går det?
Men det är väl inte frågan, egentligen?
PS: Att beg Bavaria säljs mycket på blocket (privatmarknaden) beror nog mest på Bavarias strategi att snika till priset på varje ny modell, så att den begagnade båten blir "svårsåld" till det pris som svarar mot restskulden. Det innebär att det kan bli svårt att ta en Bavaria i inbyte, eftersom begpriset måste ställas i relation till en ny, motsvarande. Det kan också vara i Bavarias intresse att blockera "nästan-ny"-båtsmarknaden - det är ju där kunden söker ett alternativ till en splejs ny Bav. Jag fattar det som att de jobbar ungefär som en bilfabrik, nya, bättre (?), billigare båtar med mer och mer standardutrustning för varje generation.
HR (och föralldel X-yachts) har inte riktigt samma "problem", utan kan ta en mindre båt i inbyte vid uppbyte eftersom det står köpare i kö på nästan-nya båtar hos HR. Men även de har varslat, hörde jag.