Måla sittbrunnen
-
Majgrabben
- Trogen medlem
Måla sittbrunnen
Jag undrar om det är ngn som känner till vilken färg som är lämplig att måla på sittbrunnsbänkar och durk så dom blir halkfria? Jag har hört talas om att det finns färg som blir som gummi när det har torkat. KP. 
Re: Måla sittbrunnen
International Interdeck är en färg avsedd för just däcket på båten. Den innehåller halkskyddsmedel som gör ytan knottrig, som om det vore sand i färgen.
Ur halkskyddssynpunkt är den förmodligen utmärkt men att sitta på och stödja ett bart knä på är den nog inte så behaglig. Ytan kan liknas vid ett grovt sandpapper så på durken - javisst, men på tofterna - näe.
Ur halkskyddssynpunkt är den förmodligen utmärkt men att sitta på och stödja ett bart knä på är den nog inte så behaglig. Ytan kan liknas vid ett grovt sandpapper så på durken - javisst, men på tofterna - näe.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Åtminstone förr fanns en färg som hette Decolay. Efterlyser du en "gummifärg" tror jag den finns kvar (kollar snabbt....), jajamän.
Till exempel här: http://gbg.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=21781
Den har jag använt för länge sedan på både en trä- och en plastbåt, och det blev rätt bra. Halkfritt, men om det är det roligaste att sitta på i sittbrunnen vet jag inte.Men det lär inte slita på sjökläderna som halkskyddad vanlig färg brukar göra.
Den har jag använt för länge sedan på både en trä- och en plastbåt, och det blev rätt bra. Halkfritt, men om det är det roligaste att sitta på i sittbrunnen vet jag inte.Men det lär inte slita på sjökläderna som halkskyddad vanlig färg brukar göra.
Anders S
International har en produkt som heter Halkanix som består av en påse "sand" som man kan röra i vilken färg som helst. Färgen blir som Interdeck. Har inte provat själv men men andra har sagt att det blir OK.
-
Majgrabben
- Trogen medlem
Anders S skrev:Åtminstone förr fanns en färg som hette Decolay. Efterlyser du en "gummifärg" tror jag den finns kvar (kollar snabbt....), jajamän.
Tack för hjälpen, det är nog den färgen Decolay som jag tänkte på, det där med pulver i färgen är nog inte så lämligt att sitta och kasa på, likaså hunden skulle nog inte uppskatta det.
M:V:H.
Jag har Interdeck på mitt däck och det är hopplöst vad det sliter på kläder. Jag kan inte sätta mig uppe på däck och segla med min jeans tex, då håller dom inte länge. Använd inte något med "sand" eller pärlor i om du ska måla bänkarna. Jag har själv en del funderingar över mina egna bänkar men inte kommit till skott ännu. Jag vill även måla om däck, dels för att det sliter hårt och dels för att den grå färgen blir så varm i solen att man inte kan gå barfota på den.
Decolay är riktigt bra. När man någon gång vill ta bort den så värmer man den med värmepistol och kasar av den med en spackelspade. Utan klet.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Alltså på riktigt?!Grisslan skrev:Decolay är riktigt bra. När man någon gång vill ta bort den så värmer man den med värmepistol och kasar av den med en spackelspade. Utan klet.
Låter som om Decolay kunde vara rätt grej på vårat solblekta, och med okänd, acetonlösliga färg målade däck, då...
Jag vet att du frågade efter färg, men har du funderat på möjligheten att lägga teak på sittytorna och teakribbor på golvet? Är behagligt, halkfritt och slitfritt. Visst kostar det mer än färgen, men mycket skönare och troligen ökar den värdet den dag du säljer.
I våras brast teakdurken i sittbrunnen (no comments). Gammal teak kräver lite arbete för att limmas ihop så jag tänkte fixa något provisoriskt av tryckimpregnerat. På Coops byggavdelning hittade jag något som hette typ hard redwood. Trallvirke, räfflat och snyggt. Av detta gjordes en ny durk med tvärreglar och nåt mellan de 120 mm breda plankorna. Som det ser ut nu har det hållit sig riktigt bra, jag har även haft en bit liggande på komposten (utmärkt ställe för materialprovning) - det ser också bra ut. Ok det är ganska tungt virke men snyggt och behagligt med sin räfflade yta. Mycket billigare än teak. Troligen ganska miljöriktigt också.
-
Majgrabben
- Trogen medlem
Tack för tipset, kanske ngt för mig som inte är för dyrt jämfört med teak och kork. Vad är det för bredd och tjocklek? Hade ju tänkt ha det på bänkarna i sittbrunnen och på durken, hade tidigare grått knottrigt gummi som med tiden blev hårt och slitet.
bredd 120, tj=20 mm. Lite väl kraftigt för att lägg på bänkar kanske. Klyva och planhyvla går ju. Men det kan kanske finnas andra dimensioner.
Tipset är väl att det finns alternativ till teak.
Tipset är väl att det finns alternativ till teak.
Det kan vara så att BosseH har sprungit på trallvirke i Massandaruba, ett tungt, teakliknande, hårt träslag som sålts på en del stormarknader.
Sådant köpte jag på prov till båten (och försökte också bygga en gitarrhals av), men det har ett par baksidor. Dels är det tungt (det flyter inte!) och dels är det hårt och benäget att spricka vid minsta provokation. Sedan har det en riktigt allvarlig baksida man måste känna till - sågdammet är kraftigt allergiframkallande och skadligt för lungorna. Så väljer man att snickra med det här materialet, så skall man använda andningsmask vid sågning och slipning. Att passa till och hyvla skall nog gå bra (om man har verktyg!)
Jag tror att hårdheten gör att det blir bättre som trallvirke än som inredningsmaterial, men om man har bra verktyg och borrar alla skruvhål ordentligt kan det användas i båtar, om man tål vikten. Det blir rätt snyggt om man lackar det.
Sådant köpte jag på prov till båten (och försökte också bygga en gitarrhals av), men det har ett par baksidor. Dels är det tungt (det flyter inte!) och dels är det hårt och benäget att spricka vid minsta provokation. Sedan har det en riktigt allvarlig baksida man måste känna till - sågdammet är kraftigt allergiframkallande och skadligt för lungorna. Så väljer man att snickra med det här materialet, så skall man använda andningsmask vid sågning och slipning. Att passa till och hyvla skall nog gå bra (om man har verktyg!)
Jag tror att hårdheten gör att det blir bättre som trallvirke än som inredningsmaterial, men om man har bra verktyg och borrar alla skruvhål ordentligt kan det användas i båtar, om man tål vikten. Det blir rätt snyggt om man lackar det.
Anders S
Alternativ till teak (båtträ)
På samma ställe (Coop) som jag såg Massandaruba (mongo-trä) fanns det ovanligt granna trallbrädor i sibirisk lärk, sågade med stående årsringar, precis som det skall vara. Vill man bygga ramverk och stödlister "osynligt" i inredningen är detta bra virke, hållbart och fint. Med öga för sågningen och lämplig omsågning kan få bra virke till vettigt pris. Det är helt annat än snabbvuxen fur och propeller ämnen i småländsk gran.
Anders S