Måla sittbrunnen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Måla sittbrunnen

Inlägg av bosseh » mån 20 okt 2008, 21:25

Jag hittade en lapp på en plankbit "Red Balau" heter det, kommer från Indonesien. Används till allt möjligt inkl båtbygge, däck etc.
Trevligt att jobba med. Ungefär som något mellan Teak och Mahogny med lite mer dragning åt Teak.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 okt 2008, 06:06

Red Balau är uppenbarligen inte Massandaruba i så fall - jag gissade fel.
Jag får köpa en sådan bit och se hur det går att arbeta i den.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 22 okt 2008, 20:23

Du har väl kollat in Biltemas teaksortiment?
Limmar du deras 7x25 har du ett m²-pris på en sisådär 1600-1700 kr inkl nåtmassa räknat på en 3 mm nåt.
Ungefär alltså...
Visst, det är en slant, men är det inte värt det?
Hur stor är ytan?
Hur mycket snyggare, skönare och värdehöjande är det inte med teak på toftera jämfört med en grå gummifärg?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135181
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 22 okt 2008, 21:15

Det finns tydligen en hel del alternativ till teak enligt en starkt trä-inriktad bekant.
Balau, Massaranduba (allergivarning enl ovan), Tigerwood (inte han som spelar golf) mfl.
Priser runt 500/m2 (billigare när Coop råkade ta 70kr/planka istället för per löpmeter!)
Tjocklek runt 20 mm. Tungt om man inte hyvlar ner eller sågar/fräser lätt-spår. Alternativt, tvångsbanta besättningen :D
Trevligt att sitta på och troligen outslitligt.

En guldgruva för kunskap: http://www.woodenboat.com/forum/
Några som både säljer och kan trä: http://www.adeltralagret.se/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 23 okt 2008, 05:48

Om teak och Biltema: Biltema är inte alltid billiga. Min lokala teaklangare heter Malmö List, och där köper man (till exempel) 6X45 mm list (lämplig för limning) för 23 kr/m. Det är inte riktigt halva priset men nästan. Från fel håll :-)

Att måla med grå gummifärg tycker jag är funktionellt, och gör man det prydligt behöver det inte se illa ut. Det beror ju mycket på stilen på resten av båten. Teak i brunnen skämmer dock ingen båt, och vill man ha litet synligt trä är det både funktionellt och snyggt. Men TS ville ju gärna måla, förstod jag det som.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 23 okt 2008, 08:28

Slänger in en brandfackla: Kork?

Har hört från många håll (mässor, vänner, på forum) att kork är ett synerligen bra alternativ till färg/teak på båt.
- Halkskydd i nivå med teak/halkskyddsfärg.
- Tyngre än färg, men lättare än teak och många andra traslag.
- Liknar den eftertraktade teak -stilen många vil ha på sn båt.
- Lätt att underhålla. Kräver inte teakens slit utan behåller färgen. Blir det skador (tex pga tappade ankare) kan man skära ur skador och limma i nya bitar 'osynligt'.
- Kostar aningens mindre än teak.
- Limmas (jmf med att skruva teak med efterföljande läckage).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 23 okt 2008, 11:09

Jag kan ju kontra med att jag har kork i sittbrunnen på min båt (men teak på däcket). Det finns säkerligen enstaka fördelar (tycke&smak), men det kräver lika mycket underhåll som teak. I mitt fall är det lackat från början och när det flagnar ser det slitet ut. Teakribb har jag tänkt ordna i tre år, men det blir aldrig av, så kork duger nog.

Jag kan för egen del inte se stora praktiska fördelar med kork jämfört med limmad, oskruvad, tunn teakribb. Däremot kan nog kork vara ett alternativ till gummifärg, fejk-teak i plast och omålade, släta bänkar om man vill.

När jag tänker efter kanske det också är lite mjukare än teakribb, men min rumpa har inget riktigt bra minne för sådant.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 23 okt 2008, 14:17

Anders S skrev:Om teak och Biltema: Biltema är inte alltid billiga. Min lokala teaklangare heter Malmö List, och där köper man (till exempel) 6X45 mm list (lämplig för limning) för 23 kr/m. Det är inte riktigt halva priset men nästan. Från fel håll :-)
Det var faktiskt så billigt att jag först inte trodde på dig, blev tvungen att kolla! :oops:
Gissar att det priset är lägst i Sverige ärligt talat.
Priset på teak hos t ex Pondus Snickeri i Stockholm var betydligt högre än Biltema-priset.
Bra att veta om man behöver ett stort lass!
Alla borde ha skägg

Majgrabben
Trogen medlem

Inlägg av Majgrabben » tor 23 okt 2008, 17:16

Tack alla för era tips och ideér, jag tar åt mig och tänker på saken vad jag ska göra, men det blir inte teak som måste borras och skruvas, kanske kork. Det blir inte förrän till våren som jobbet kommer starta.
M:V:H.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 23 okt 2008, 18:45

Majgrabben skrev:Tack alla för era tips och ideér, jag tar åt mig och tänker på saken vad jag ska göra, men det blir inte teak som måste borras och skruvas, kanske kork. Det blir inte förrän till våren som jobbet kommer starta.
Ja, om du nu verkligen kan bestämma dig för hur du vill göra, så är det inte vårt fel! :mrgreen:
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 24 okt 2008, 08:13

__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 24 okt 2008, 11:08

Majgrabben skrev:Tack alla för era tips och ideér, jag tar åt mig och tänker på saken vad jag ska göra, men det blir inte teak som måste borras och skruvas, kanske kork. Det blir inte förrän till våren som jobbet kommer starta.
Nu måste man ju inte alltid skruva fast teak. Jag har tittat lite på att limma fanér ribbor, 3-4 mm, på mina bänkar utan att skruva och enligt killar som jobbar med sådant här så är det inga problem. Många nya båtar har ju faktiskt ganska tunna oskruvade ribbor på bänkarna. Men det blir ett stort jobb för då behöver jag göra nya luckor om det ska bli snyggt.

Skriv svar