Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Maxi33
Diamantmedlem

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Maxi33 » lör 01 nov 2008, 17:47

Fick jag svar av Q?
Någon?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 01 nov 2008, 17:51

Mr Q skrev:
Nu ska vi på middag så ni får fortsätta debatten utan mig. :lol:

Ha en trevlig kväll!
/Q
Äta på soppköket, menar du väl? :twisted:

Nu skall vi inte vara förtrötna på de som är sparsamma och präktiga. Har du själv inte pyntat mer än du gott och väl har råd med och bara lån på en liten del av ditt hus värde förstår jag inte riktigt varför du över huvud taget retar dig. Däremot kan det vara bra för de som tror sig vara ekonomiskt osårbara att göra en nykter analys av ett sk "worst case" innan de rycker ut för att rädda de svenska (?) varven med stödköp.
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 01 nov 2008, 18:24

Okay... så vad det avhandlat - hur räddar vi de svenska varven nu då.

Var tog självbyggena vägen?

Varven borde titta lite på bilindustrin. Finns säkert idéer att införliva i båtindustrin.
Kollar man på nyheter så har det börjat hända lite i mellansegmentet (Jeanneau Sunfast mfl.). För mig är det viktigt att ha råd med båtsporten och inte ta dom "sista slantarna" till det. Så för att sälja fler båtar så borde båtägandet bli billigare. En mindre välplanerad båt (billig, ev. självbygge i 31-32 fot) med bra prestanda borde kunna bli en storsäljare, typ som maxi 77 en gång va.

Svante

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 01 nov 2008, 18:29

Jag tror snarare att en stor del av den här debatten bottnar i en avundsjuka på gränsen till raseri för de som kan segla runt i fina båtar.Jag tror snarare att en stor del av den här debatten bottnar i en avundsjuka på gränsen till raseri för de som kan segla runt i fina båtar. Varför ska de ha när inte jag har osv. Varför ska de ha när inte jag har osv.
Du tror alltså att man automatiskt måste vara avundsjuk om man har någonting som är mindre? Du skrev tidigare "varför kajka omkring i en 24-fotare ...", snacka om nedlåtande syn. Jag skulle kunna plocka ut ca 1.5-2 MSEK på huset alla dagar i veckan, banken skulle inte blinka. Men jag gör inte det.. Två orsaker; dels är jag väldigt nöjd och "kär" i min 30-fotare som jag rustar upp bit för bit, ser helt enkelt inte någon jättevinst med att ha någonting större, åtminståne i nuläget. Dels känns det skönt att ha ordentliga marginaler om det skulle gå ännu värre med ekonomin.

Banker i oskön maskopi med handeln har lyckats tuta i oss att man måste ha en det ena än det andra. Alla har "rätt till" flat-TV'n, thailandsresan, nya bilen, båten mm utan att egentligen ha täckning för det. Ger en väldig konsumptionshets och stress för många som inte riktigt har råd, men ändå känner att de "måste" ha för att vara med. Tyvärr är det många som landar tungt nu, vid konjunkturens höst.

Fortfarande väntar jag på svar på frågan hur huspriserna skulle kunna öka i värde år efter år som du påstår (vilket de inte gör, kolla statistiken). Varifrån skulle värdeökningen komma? Då hänvisade du till "inflation" :o
Visst ökar huspriserna i vissa områden, liksom de minskar i andra. Men snittvillan ligger alltid där och kostar dygt 2 MSEK (i dagens penningvärde), det gällde på 60-talet, gäller idag, och kommer att gälla om 30 år.
..med en fördubblingsperiod på ca 8-10 år (ränta på ränta, eller inflation på inflation).
Räkneövning: För att få en fördubbling av priset (inte värdet) på 8-10 år krävs ca 8 % inflation. Långt över vad en stabil ekonomi ska ha, riksbankens inflationsmål är på 2%. Det ger 22% prisökning på 10 år. Fortfarande dock bara prisökning, värdet på ditt föremål har inte ökat ett skvatt. Är det någonting annat än en fastighet (och kanske konst mm) så har det sannolikt snarare fallit i värde.

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 01 nov 2008, 18:48

För att nu, när jag ändå har lagt mig i detta, skriva en kommentar till den allra första frågan som också är trådens rubrik, så är min åsikt att många av varven inte gör det, och att de inte heller skall göra det.
Det har hänt förr och kommer att hända igen och det är detta som utvecklar samhälle och båtar och båtliv.

De som finns kvar när det blir bättre tider är de som bäst anpassat sig internt och externt till den typ av efterfrågan och köpkraft som då finns.
Jag hoppas personligen att det blir ett fåtal lyxvarv kvar och inga massproducerande, det är trångt nog i skärgården som det är.

Visserligen är det med få undantag fler trevliga bekantskaper man får med folk på gamla billiga Ballader och med folk på nya billiga Bavarior än med folk på nya dyra HR, men det är smällar man får ta i båtlivet.

MVH
Trevlig Håkan med gammal billig Maxi33
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 01 nov 2008, 19:16

Svante skrev:Okay... så vad det avhandlat - hur räddar vi de svenska varven nu då.

Svante
HP1030 är väl den typen av båt du efterlyser? (med en passning till en blivande medlem i Räddningspatrullen :-) ). Sedan kan ma alltid misstänka att det kan bli svårt med konkurrensen om de effektiva franska och tyska storvarven gör något liknande koncept.

Organiserade självbyggen dog nog ut när det blev (arbets)miljökrav på självbyggarfabrikerna. Däremot kan man fundera på hur halv- och 3/4-fabrikat dödades?
Jag tror att CE-kraven kan ha varit dödsstöten.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 01 nov 2008, 19:24

Varven borde titta lite på bilindustrin
Ja de går det ju bra för bilindustrin :!: (förlåt)
Jag tror det som händer är en bra reningsprocess både för varv och båtägare. Troligen miljön också.
Nästa sommar kommer jag se samma båtar som jag alltid ser, Vegor, 77:or, Ballader mm. Dvs fula, funktionella, massproducerade men bra båtar. Troligen skuldfria också.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 01 nov 2008, 19:39

Svante skrev:Okay... så vad det avhandlat - hur räddar vi de svenska varven nu då.

Varven borde titta lite på bilindustrin. Finns säkert idéer att införliva i båtindustrin.

Svante
Vilka tror du driver Bavaria...... :lol:
Calle

Se gla ut

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 01 nov 2008, 19:47

Anders S skrev:

Svante
HP1030 är väl den typen av båt du efterlyser? (med en passning till en blivande medlem i Räddningspatrullen :-) ). Sedan kan ma alltid misstänka att det kan bli svårt med konkurrensen om de effektiva franska och tyska storvarven gör något liknande koncept.

Organiserade självbyggen dog nog ut när det blev (arbets)miljökrav på självbyggarfabrikerna. Däremot kan man fundera på hur halv- och 3/4-fabrikat dödades?
Jag tror att CE-kraven kan ha varit dödsstöten.
Du menar en sån här; http://www.jeanneau.com/2007/index.cfm? ... p=sun-fast

Eller en sån här: http://www.beneteau.com/en/sailboats/pr ... RO_CODE=27

Lite synd det där med självbyggen, hade passat en fattiglapp som mig.
Att få äga en helfräsch båt hade varit trevligt. Nu får jag vara nöjd med min Feeling ett tag till innan lottovinsten kommer.

Svante

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 01 nov 2008, 19:48

Jo Svante

De Svenska varven vet nog vad de producerar och hur det skall produceras.

Vet bilindustrin det :lol: :lol: :lol:
Calle

Se gla ut

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 01 nov 2008, 20:02

Varken svenska varv eller svenska bilindustrier "vet" någonting exakt Calle C.

De som har bäst personal, utbildade för att vara mest skärpta till skillnad mot att vara mest sociala och som därför gissar bäst, och samtidigt har mer tur än alla andra liknande företag - de klarar sig.
Det är de som vi framöver kommer att köpa av.
Båtar såväl som bilar. Liksom kameror och telefoner och video.
Någon som minns Sony Betamax...?

Historien är taskig.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 01 nov 2008, 20:12

Calle C skrev:Jo Svante

De Svenska varven vet nog vad de producerar och hur det skall produceras.

Vet bilindustrin det :lol: :lol: :lol:

Jag fick personligen hämta min båt i Amsterdam för att svenska båtar i den prisklassen jag kunde tänka mig att betala var så förb... tråkiga och layoutmässigt felkonstruerade. Personlig smak förvisso men jag har fått för mig att svenska varv kör på i gamla invanda spår (inte alla såklart) och att de franska varven är mer på alerten. Sannarpsvarvet här i stan tex. bygger en Bumerang 36 med utgångspunkt från en 25 år gammal design, finns en del sådana varv i sverige. Funkar kanske om det blir tillräckligt billigt men speciellt innovativt är det inte.

HP1030 är ett undantag. Finns möjligen en marknad för halvfabrikat för att öka försäljnngen för dom. Mera sådana projekt här i sverige.

Eller varför inte bygga en båt anpassad för tex. Momentum segelmakeri (nästan halva kostnaden för segel), köpa in motorer i maskopi med branschkolleger "konkurenter" och hitta lösningar för att minska båtpriset utan att minska vinsten per båt.

Svante

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 01 nov 2008, 20:15

Maxi33 skrev:Varken svenska varv eller svenska bilindustrier "vet" någonting exakt Calle C.

De som har bäst personal, utbildade för att vara mest skärpta till skillnad mot att vara mest sociala och som därför gissar bäst, och samtidigt har mer tur än alla andra liknande företag - de klarar sig.
Det är de som vi framöver kommer att köpa av.
Båtar såväl som bilar. Liksom kameror och telefoner och video.
Någon som minns Sony Betamax...?

Historien är taskig.

MVH
Håkan

???????????

också Betamax, hur kom det in.
Det var frågan om vilken standard som skulle väljas. Till konsument blev det VHS, om jag inte minns fel.... :roll:

Exakt.....??????, var kommer det ifrån?
Gissar bäst och ha tur, det företaget vill inte jag driva :oops:
Calle

Se gla ut

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 01 nov 2008, 20:27

Visst är det ett sidospår Calle C, med Betamax, men my point är att det är nästan alltid marknaderna dvs alla vi som står med pengar i näven och ett antal alternativ som som väljer - inte någon myndighet och inte några tekniker och definivt inte historien, den kommer ju senare definitionsmässigt...
Sony Betamax var på sin tid helt klart det tekniskt mer avancerade alternativet för video - men de förlorade konkurrensen just då och numera är det överspelat både marknadsmässigt och tekniskt och världen utvecklas.

Så det som avgör vilka av våra nuvarande varv som klarar lågkonjunkturen är båtköpare från nu och framöver, men vi får ingen sammanfattning av hur vi alla tusentals och hundratusentals köpare avgjorde detta förrän historien haft tid att reda ut det och berätta för oss...dvs för våra barn...

Och finns det någon anledning att bekymra oss om just svenska varv?
De har ju betydelse för en ytterst liten del av mänskligheten, och vi är väl solidariska med hela mänskligheten...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 01 nov 2008, 20:32

Svante skrev:
Du menar en sån här; http://www.jeanneau.com/2007/index.cfm? ... p=sun-fast

Eller en sån här: http://www.beneteau.com/en/sailboats/pr ... RO_CODE=27

Lite synd det där med självbyggen, hade passat en fattiglapp som mig.
Att få äga en helfräsch båt hade varit trevligt. Nu får jag vara nöjd med min Feeling ett tag till innan lottovinsten kommer.

Svante
Ungefär så, ja... det konceptet är väl i så fall det som skulle vara något relativt nytt.
Inte för att det kanske räddar Sweden Yachts, men eftersom du säger "äga en helfräsch båt hade varit trevligt", kanske ett sätt att hålla liv i varv och båtbyggeri är REMO-varv, som renoverar upp "den gamla" till ny fräschör. I Strömstad har ett sådant varv fixat till IF till mer eller mindre nyskick några år. Om det går ihop sig vet jag inte, men det är kanske mer gångbart på dyrare båtar.

Skulle du betala 200 papp för att få din kareta "i skick som ny" (på riktigt, alltså) hellre än att betala 5-700K i mellanskillnad till en ny?
Anders S

Skriv svar