Alternativ släpbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Alternativ släpbåt?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 18 nov 2008, 00:32

Jag är så less på min Suzumar 270 RIB. Den är mest till besvär, använder den nästan aldrig. Jobbigt med motorn, fast den är 12,5 kg lätt. Hur man än väljer annan motor så blir det för tungt att hantera mellan moderskepp och dinge om vill ha upp tendern i plan med mer än en ombord. Perfekt båt att hänga i dävertar bakpå en motorbåt, med en 10 hk ständigt fastskruvad i aktern, men jobbigt som segelbåtsdinge. Helt ointresserad av att åka fortare än sex knop är jag ju också.
Kom på nåt bättre åt mig, en lillbåt som jag kan ha nytta av så här års också, nåt som är lätt att flytta till sjöar och älvar också.
Jag har drömt om nån sorts utriggarkanot som jag kan segla med och utforska grundflaken, och lägga nät med om jag får det för mig. Coolt om den var så lättdriven att en elsnurra skulle kunna räcka. Elsnurra, paddlar, åror eller segel.
Har ni några ideér på alternativa släpbåtar?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem

Re: Alternativ släpbåt?

Inlägg av bosseh » tis 18 nov 2008, 01:55

En gång träffade jag en kille som hade en 3.5 m plastbåt på släp. Det var inte meningen att det skulle vara någon jolle utan han hade bara lånat den för att testa först men sen upptäckt att det var ganska praktiskt. Han påstod att skillnaden mellan denna och en mer typisk liten jolle var ganska liten när det gällde bogsering och hantering. Jag vet inte men ska försöka prova. Det finns ju vissa frågetecken hur det fungerar när vädret börjar bli tuft.
Helst skulle jag ha en mini Buster. Troligen tung att bogsera men slitstark och bra båt. Det är klart att hade man en katamaran skulle man kunna hänga den i dävertar ...
---
Kajak är heller inte dumt. En kompis funderar på en HobieCat kajak med pingvin-drift. Han har testat och var mycket imponerad. Det finns både segel och utriggare som tillbehör. Lite dyr kanske.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 18 nov 2008, 08:31

Jag har bestämt mig för att skrota gummit till nästa år och nästan bestämt mig för att köpa en Walker Bay och eventuellt utrusta den med tub så att den blir en "rid" (Rigid inflatable dinghy).
Nästan samma yttermått som min Suzumar 230 men tamejkatten dubbla "boytan". Och ingen oro för vassa stenar och den går att ro.
Jag ångrar att jag sålde min Jolly och köpte gummi!

Tilläggas bör att min jolle hänger i dävertar. Men förr om åren släpade jag alltid (Pioneer och Jolly) utom under rena havsöverseglingar - då fick den ligga på fördäck.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 18 nov 2008, 11:36

Prova uppblåsbar eller annars extremlätt kanot!

Jag har en uppblåsbar kanot (Gumotex Twist) som jag köpt från avanzakayak (www.avanzakayak.com), de (han) håller till i Stockholms södra förorter. Den väger 8 kg. Ensitsmodellen håller två i fint väder (!). Lätt att ta upp på däck. Kursstabil är den inte. Kallar den lilla gul. Sedan har jag en liten liten blå Avonjolle också (lilla blå), minsta sorten i hypalon. Den är ca 2 m lång och ligger under bommen. Perfekt. Den tar fyra i fint väder (!). Lättrodd och bra. Funkar för en eller två när det blåser lite mer. Lätt att ta upp.

Jag funderar på att köpa en ihopfällbar kanot: Pakboat Puffin, 8-11 kg beroende på modell. Orsaken är att det är lite vått slabbigt och kursinstabilt i Twisten... men det är mycket trevligare att paddla än att ro... Tyvärr får den inte riktigt plats på däck och jag orkar inte fälla ihop och fälla ned, så jag väntar lite tror jag...

Man bör ha två flytetyg på båten tycker jag. Även om det är en liten båt som min (7 m) Dels är det roligt när man är fler och med barn ombord, dels är det praktisk, man kan dela gruppen. Sen är det kanske bra utifall att den ena blir punkterad, stjäls eller annars förloras.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 18 nov 2008, 13:03

OM jag hade en större båt skulle jag försöka få en hård lätt jolle som passar på fördäcket.

Först måttband, sen klippa papp, sen forma båten med papp och tejp... optimistliknande men raka sidor, lite slankare och lite djupare på djupaste stället nästan vid mitten av för och akter. Inspiration från Bolgers olika skapelser och inspiration från Matt Layden. När formpassningen med pappen och tejpen är klar plockar jag isär och tar max 4 mm plywood (alternativ divinycell med glasfiber på båda sidor som arbetsam och dyr hi-tech variant) lister utsidan relingen, insidan fribordet i låg sitthöjd, rejäl list utsidan botten för slitageskydd, på utsidan djupaste stället strax akter om mitten chinerunners för att i någon mån hindra avdrift vid segling, tvärgående lister insidan botten, överdimensionerat "handtagslist" insida för och akter. Toft i för och akter liggande på och fäst ovanpå listen, hål i förtoften för optimistmast/segel och mastfotsförstärkningi i botten under, en skjutbar o löstagbar sittbräda i mitten för rodd, ordentliga årfästen, rejäla hål i relingslisten för "pegs" eller för att knyta tamp här o där för skotningen av segel m m som kan behöva fixas, otimistjolleroder fast helst med riktigt profil passande till fäste i aktern. Epoxy över allt, glasfiberförstärkning endast längs med sammanfogning av plywood.

Lätt hård dinge som passar exakt på fördäck o som nog kan seglas hjälpligt! Men det får vänta tills jag har stor båt. Nu är min lilla Avon dinghe och uppblåsbara kanoten i reserv helt tillräckligt.

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem

Inlägg av Georg » tis 18 nov 2008, 14:37

Eilean skrev:Jag har bestämt mig för att skrota gummit till nästa år ........
Den är kanske till salu??
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 18 nov 2008, 15:43

Georg skrev:
Eilean skrev:Jag har bestämt mig för att skrota gummit till nästa år ........
Den är kanske till salu??
Jo i princip, men bara när jag har en ny "i handen". Dvs i vår. Och den är rätt risig (mest ful) efter att ha hängt i dävertar under solig långsegling. Men den är tät och billig!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 18 nov 2008, 17:54

Guitar Nilsson skrev:... och lägga nät med om jag får det för mig. Coolt om den var så lättdriven att en elsnurra skulle kunna räcka. Elsnurra, paddlar, åror eller segel.
Har ni några ideér på alternativa släpbåtar?
Som jag skrivit tidigare, med din kravbild borde Askeladdens 14-fotare vara klockren. Åtminstone om dina krav är need-krav!

Båten är mycket lättdriven, klarar sig utan motor och går alldeles utmärkt att rigga. Det är en utmärkt roddbåt, kursstabil med sin långa grunda köl. Hon är lätt. Man bär den enkelt på två man. Den är snudd på perfekt som släpbåt, hennes sin långa köl gör den riktningsstabil. Det går alldeles utmärkt att lägga nät med henne, eller att ta med sig kastspöet. Den är lätt att göra ren eftersom det släta gelcoatlagret ligger på insidan. Perfekt när båten varit full av fisk. Det går utmärkt att använda henne året om, eftersom den är så lätt att ta upp. Den är osänkbar tack vare frigolit under tofterna.

Svagheter och nackdelar då, ja det exemplar vi hade saknade skädda under kölen. En dag på sandstranden räckte för att gnaga hål. Men en lätt match att laga och att montera drag under kölen. 14 fot är rätt stort, man lägger henne inte på fördäck direkt ... Hon har som sagt väl utlagt förskepp. Nackdelen blir att hon kan bromsa om det går "lagom" sjö. Men lika mycket som en halvsänkt gummibåt bromsar hon inte. Och man bör se till att lägga tross eller något mjukt runt relingen.

Jag kikar ibland på om det finns någon till salu, men jag tycker att man sällan eller aldrig ser dem på t.ex. blocket. Ägarna är alltså överlag kloka människor eftersom de inte säljer. Skulle absolut kunna tänka mig att ha en igen.

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 19 nov 2008, 20:31

S-B A-son skrev: Båten är mycket lättdriven, klarar sig utan motor och går alldeles utmärkt att rigga.
Intressant! Fler liknande båtar?

Det lustiga är att jag seglade förbi en sådan i somras och sa att det där skulle vara en bra jolle!
Det bästa är att jag känner ägaren ....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 19 nov 2008, 21:00

En seglingsbar Askeladd är ingen dum släpjolle, om man kan få tag på en.

Mitt tips är annars en Pionerjolle i den litet större storleken. Jag har haft en 8, men den finns också som 12 (och större). De är i mjuk plast (relativt) och tål det mesta. Sedan kan man ro dem rätt bra.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 19 nov 2008, 22:36

Anders S skrev: Mitt tips är annars en Pionerjolle i den litet större storleken.
Jo tack, jag hade en 8:a som läckte via några sprickor i skrovet (från tidigare ägare). Det gick inte att få tätt oavsett metod. Annars var det en hygglig jolle. En glasfiber eller aluminiumjolle kan man reparera även på semestern, klar fördel.

En sån här liten (10' x 4'10") tjusig sak skulle jag bygga om jag hade tid. Plywood & epoxi.
Bild

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 20 nov 2008, 08:49

bosseh skrev: Jo tack, jag hade en 8:a som läckte via några sprickor i skrovet (från tidigare ägare). Det gick inte att få tätt oavsett metod. Annars var det en hygglig jolle. En glasfiber eller aluminiumjolle kan man reparera även på semestern, klar fördel.
Det låter som du ogillar Pioneer (och då även förmodligen Walker Bay som tillverkas i samma material)
Jag hade en Pioneer 8 mellan 1980 och 1999. Under 19 års hårt bruk där den vistades utomhus året runt. Den sprack vid ett tillfälle (i övergången mellan innerdurk och roddtoft) och jag lagade den med lödkolv och reparationsmaterial på nolltid. Lagningen höll. Jollen såldes vidare -99 och skrotades för ett par år sedan då den spruckit en andra gång, fast på ett annat ställe och vid det här laget blivit väldigt ful.

Så, min erfarenhet av dessa jollar är att de är oömma, skadar inte omgivningen, är lätta att laga och har en livslängd på 25 år eller så. Inte så illa tycker jag.
Och därför rekommenderar jag tveklöst Pioneer eller ännu hellre Walker Bay då den är flexiblare, kan utrustas med gummiponton och bli ett slags RIB och dessutom seglas om man önskar.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 20 nov 2008, 11:38

Eilean skrev: Det låter som du ogillar Pioneer
Jag vet inte vilket våld min Pioneer varit utsatt för men jag hade en lång vertikal spricka mitt på sidan i ytterskrovet. Lagningarna höll ett tag men efter en tid började det igen. Vatten läckte i dubbelskrovet och det var inte kul att få ut det. Mitt och jollens förhållande blev lite ansträngt :D
Som jag kommer ihåg var den lite tung (i synnerhet med vatten i dubbelskrovet) annars kan jag hålla med om att det är bra jolle.
Men jag skulle vilja ha en större jolle, det blir lite lättare att ta sig ombord, man kan sig ut på lite längre utflykter. I Vänern har vi 22000 öar och det finns mycket att se. De flesta öar kan man inte ta sig till med segelbåt. Likaså skulle det det vara bra ibland att kunna komma upp i lite mer fart, det öppnar också andra möjligheter.
Så när jag tittar på att köpa en ny jolle så vill jag gärna kolla på lite alternativ. Ska man iväg på ställen där en större jolle är opraktisk tror jag inte det är något problem att byta för en period med någon som har tex en bra gummibåt.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 06 dec 2008, 18:22

Kan man hitta ritningar på utriggarkanoter på nätet? Fick man bara fingrarna ur byggde man en sån där utan ritning, på sunt förnuft bara. Man kan ju bygga på klink av ganska breda brädor. Man smetar epoxi i skarven och drar ihop med gipsskruvar.
Fast det är ju det där med att orka komma igång...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 07 dec 2008, 16:51

Du kan ju böja med kanotdelen, kolla http://www.thomassondesign.com/
Byggmetoden är intressant och Björn kanske kan ha ideér om utriggare!

Skriv svar