Maxi33 skrev:Det är alldeles för enkelt och ofta felaktigt att säga "avundsjuk" när någon kritiserar gigantiska löner och pansioner och bonusar.
Helt riktigt skulle få om ens någon av oss säga nej, men det är inte det som är det viktiga.
Jag har funderat rätt mycket på detta fenomen, och jag har en del insikter efter snart fyrtio år i fartygsbranschen, första hälften som anställd och andra som egenföretagare.
En lön avspeglar kunnande och erfarenheter och prestation, eller hur? Så är det ju för alla som är anställda, man börjar med låg lön och avancerar och får högre lön, ofta rätt långsamt...
Ytterligare ett motiv för lön är vilket ansvar och vilken risk och vilken komplexitet arbetet innebär, ju mer av detta ju högre lön.
Inget kan få mig att tro att den pensionerade seglande direktören är trettio till fyrtio gånger så duktig som de flesta andra människor, sådana skillnader finns inte. Det handlar alltså om andra faktorer, och en tydlig sådan är hur mycket pengar som företaget hanterar totalt.
Ett företag A som genererar hundra milliarder genom att dess klienter alla hanterar stora belopp kan förmås att ge högste chefen en procent av detta, dvs en milliard, i form av lön och bonusar och pensioner. Speciellt som de som beviljar sådant på den höga nivån känner varandra och sitter i varandras styrelser osv.
Ett annat företag B generar bara en milliard, men eftersom detta företag har ett stort antal små klienter är företaget lika svårt eller svårare att leda och antalet anställda är större osv, och högste chefen är precis lika duktig och tar samma risker osv som chefen för företag A.
Men chefen B kan knappast kräva hela den enda milliarden för sig själv...
Min summering är att den lön och bonus och pension en chef "förhandlar" till sig mest har att göra med hur mycket av företagets verksamhet han kan lägga beslag på, mindre med hur kompetent han är jämfört med andra människor.
Många bonusar betalas till folk som visat sig omöjliga, men avtal är avtal...
MVH
Håkan
Ursäkta mig Maxi 33, men det här har du inte förstått.
Du får ingen lön...........
Din lön blir satt av ansvarig och/eller ägare av bolaget.
Oftast sitter dessa i styrelsen, en hög VD-lön bidrar naturligtvis till högre styrelsearvoden.
Dessa styrelseledamöter som sätter lönerna de är de som är de riktiga skurkarna..........
Oftast handlar det om ledamöter som är tillsatta ifrån olika kapitalförvaltare, ex.vis Försäkringsbolag, fondförvaltare, pensionsbolag etc.
På vems mandat kan de tillstyrka löner och bonusprogram som överstiger allt vett och förnuft.
Det är ju våra pengar..............................
Ingen har frågat mig
Nej, ägarna och styrelseledamöterna, det är dom som borde kölhalas.