Till sommarstugan ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
patrikw
Rookie

Till sommarstugan ?

Inlägg av patrikw » tor 20 nov 2008, 22:04

Hej,

Jag har under ett par år letat något bra "segelfartyg" till sommarstugan som är lätt att segla och med en ensam skeppare.

Jag har tittat på allt från TvåKrona till CB 66, trissjolle eller en mindre trailerbart fartyg kan vara av intresse.

Seglingkunskapen finns men den skall återupplivas, inför kommade segeläventyr i Sveriges och ålandsskärgård.

Tacksam för råd och tips på lämpliga fartyg :D

/ patrik

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Re: Till sommarstugan ?

Inlägg av Calle C » tor 20 nov 2008, 23:01

Så liten båt som möjligt, det ger dig mest upplevelse.
Calle

Se gla ut

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » fre 21 nov 2008, 08:19

Håller med Calle, köp så litet som möjligt. Men ändå så stor att ni alla kan få plats o följa med men inte större än att ni kan dra upp båten på stockar eller nå´t så att upptag, sjösättning inte blir betungande. Köp nå´t gammalt o billigt. Blir inte sämre seglingskänsla av det. Kan var tvärtom, man kan bli helnöjd när man tar hand om nåt o ser till att det fungerar o kan leva vidare. (skruvad variant på fadersinstinkt?)

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » fre 21 nov 2008, 19:56

Den här hade jag villat ha på en sommarstuga (nog beroende på var sommarstugan ligger då).

Väderöjulle med vagn
http://www.blocket.se/vi/19106842.htm?ca=11_s
ole

patrikw
Rookie

Inlägg av patrikw » lör 22 nov 2008, 19:25

Vi har en skötbåt och en plastbåt. Men den var riktigt fin.

Vi har sommarstugan i ålandsskärgård.

Jag har tittat på allt från Finnjolle, C55, TVåkrona, CB66 racer (lite för dyr) trissjolle och stortriss. Men är ute efter lite förslag och

/ Patrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 22 nov 2008, 21:48

Den är ganska dyr, men en Fabola Campus skulle kanske kunna vara ett alternativ?
Det finns också en jolle som heter Wayfarer, som inte är riktigt som andra jollar.
Anders S

Majgrabben
Trogen medlem

Inlägg av Majgrabben » lör 22 nov 2008, 22:22

Har du tittat på Maxi 68, liten båt som är stor inuti.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 23 nov 2008, 14:11

men den skulle väl vara KUL att segla? det är väl knappast en maxi 68 :?

en vanlig sketen stortriss är väl mycket roligare och mycket billigare! fast om man väljer en 6-meters båt så tycker jag att man får en lite roligare och samtidigt en smidig båt som man lätt fixar att segla själv i dom flesta väder. även med spinnaker! det är bra mycket roligare med en lite båt där du kan hissa spinnakern fast du är ute själv, än om du har en större klumpigare båt och tvingas segla med bara storsegel och en fladdrande fock på undanvind. köp inte större båt än att du fixar att segla den själv MED spinnaker. avanti är skittrevlig, om man inte har behov att sova över. en centerbordsbåt eller sänkkölsbåt bli oftast alldeles för kvick i rörelserna och för vinglig för att man ska kunna segla den på ett vettigt och kul sätt om man är själv ombord. det blir t.ex ett helvete att reva storen om det blåser upp. och att segla spinnaker själv med en sån kan bli rätt jobigt om det blåser upp och man behöver gippa. så en lite kölbåt känns som det är mer rätt. med vettiga beslag och schyssta segel så seglar du den lätt själv i dom flesta väder, ja till och med med spinnaker. då kommer du att segla förbi massor med större båtar som inte törs sätta upp spinnakern :D

vad är viktigt för dej? övernattningsbar? enkel att ta upp utan kran? snabb eller långsam? stor eller liten? hur många ska ni vara ombord?

en liten båt med sittbrunnen längst bak segler INTE speciellt bra med 4 pesoner i sittbrunnen.
det finns jättemycket små trevliga båtar, men man måste ju veta hur du tänker använda båten, för att kunna tipsa om "rätt" båt

patrikw
Rookie

Inlägg av patrikw » ons 26 nov 2008, 10:36

Stortriss är något som jag har fundera på!

De viktiga är att den ska vara rolig att segla och spinnaker segling när jag är själv är tilltalande.

Övernattningsbar är inget krav, även om det kan vara mysigt att få en natt själv med sin kära. Min tanke med detta inköp är att det ska vara lätt att åka ut och med enkelhet kunna ta med barnen och myssegla i ute vid stugan i ett par timmar eller göra en lite längre utflygt.

Trailerbar är nog det bästa alternativet, men där får det bli ett val.

racerseglare ala CB66 och liknande inser jag att det får bli om ett par år... men å andra sidan kanske jag har fått köpa en stor båt.!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 26 nov 2008, 13:59

patrikw skrev: Trailerbar är nog det bästa alternativet, men där får det bli ett val.
Det är nog precis skillnaden mellan billigt och dyrt i den här klassen. Måste man traila till vinterförvaring eller så går det å andra sidan rätt enkelt att ställa en Stortriss (typ) på en ställning, på en vanlig släpkärra och surra den ordentligt, tyngre är den inte. Men man måste ju kunna lyfta den, men det behövs ingen stor kran.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 26 nov 2008, 14:48

Kan detta vara något för dig......

http://www.blocket.se/vi/19095377.htm?ca=15_s
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 26 nov 2008, 14:50

patrikw skrev:
Trailerbar är nog det bästa alternativet, men där får det bli ett val.
Det låter som att du letar efter en Sailfish... http://homepage.ntlworld.com/simon.elli ... fish%2018/
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 27 nov 2008, 16:30

vad har du för upptagningsmöjligheter???

stortriss är väl inte helt fel! funkar bra även när det blåser hårt och ingen fara om det strular sej lite med spinnaker uppe. och övernattningsbar om man vill.

MY helmsman annars är VÄLDIGT VÄLDIGT trevlig, men inte ruffad. går väldigt fint i lättvind och funkar jättebra i hårdvind. MYsig att segla i alla väder. skitenkel att segla spinnaker själv med eftersom man inte behöver kliva upp på däck för att fixa med spinnakerbommen. den är bökig att masta på, eftersom masten är genomgående och fördäcket väldigt tunnt. det sviktar som 17 alla fall på min, så jag måsta ha mastkran för att rigga den. det skulle väl gå att såga upp från masthålet i däck och rakt bakåt för att på ett enkelt sätt kunna masta den utan kran.dvs för hand. båten går fint och torrt i stora vågor och är bra balanserad. den är inte självlänsande men det är svårt att segla in vatten i den för att friborden är ganska höga och om den lägger sej ordentligt så flyter den så högt så det kommer in extremt lite vatten över kanten. den är jättetrevlig och väldigt säker. halvsvårt att hitta nån beg. man kan vara många i den eftersom sittbrunnen är mer mitt i båten, så belastningen kommer på rätt ställe och påverkar inte seglingsegenskaperna nämnvärt. min favoritbåt!!!

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 27 nov 2008, 18:14

Varför inte en 606?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 28 nov 2008, 10:20

Här är båten för dig, billig, seglar hyffsat, lätt att hantera.
Med bomkapell är den övernattningsbar, har haft en själv.

http://www.blocket.se/vi/19285543.htm?ca=15_s
Calle

Se gla ut

Skriv svar