Underhåll av fritidsprylar: En överskattad sysselsättning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Underhåll av fritidsprylar: En överskattad sysselsättning?

Inlägg av bosseh » fre 28 nov 2008, 22:59

matsa skrev: båtarna vaxar jag ALDRIG,...
Ytterst modigt, men törs du segla med fendrarna hängande kvar ....

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 28 nov 2008, 23:02

vadå nu fattar jag inte????

fendrar behövs väl inte på matta och fula båtar??

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 28 nov 2008, 23:24

matsa skrev:vadå nu fattar jag inte????

fendrar behövs väl inte på matta och fula båtar??
Öh, tänkte inte på det :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 29 nov 2008, 10:03

Seawolf skrev: Det finns betyligt viktigare saker att göra med en segelbåtsdiesel än att ängsligt läsa tillverkarinstruktionerna
Hur skall den fåkunnige (90 % av segelbåtsägarna) avgöra när man kan fuska med servicen - eller inte? Att följa handboken är inte ängsligt, det är klokt 8) .
Anders S

Alf Johnson
Trogen medlem

Inlägg av Alf Johnson » lör 29 nov 2008, 11:31

Att jämföra bildiesel med båtdiesel bör göras med försiktighet. En bilmotor belastas med i genomsnitt
25 - 30% medan en båtmotor belastas med 75 - 80%. I övrigt håller jag med Anders S. Finfiltret till min Yanmar 2GM byttes första gången efter tjugo år och det var helt klart onödigt. Däremot sitter det ett CAV filter med avskiljare som töms och byts varje år. Det anser jag vara full tillräckligt trots att jag har anslutningen i botten på tanken. Se bara till att dieseln ni tankar är ren. / Alf

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 29 nov 2008, 11:36

Det måste vara rätt svårt att avgöra för den fåkunnige, säkrare att följa instruktionsboken. Hur kan man t.ex. se på oljan om den är "förbrukad" eller ej. Den olja jag punpar ur motorn på hösten är precis lika fin som när jag hällde i den på våren. Samma halvgenomskinliga klarbruna färg.

Men jag byter ändå, det går ju såpass snabbt och varför chansa?

Utom just i höst, då hade jag inget oljefilter till hands innan en resa kom ivägen. Så jag körde bara igenom kylsystemet med glykol. När jag kom tillbaka och äntligen kunde köpa oljefiltret så hade dom rackarna stängt av vattnet på varvsplatsen. Så jag byter olja och filter i vår istället, antagligen inget större problem med det.

Det är väl det som är nackdelen med Nanni, orginalfilter säljs bara på 3 ställen i Stockholm t.ex. Och inget i Uppsala. Så det gäller att köpa på sig ett rejält lager när man ändå handlar.

Hälsningar
Tommy

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » lör 29 nov 2008, 11:53

Det är klart överskattat att skaffa sig en underhållsbörda med en massa utrustning på båten. Med enklaste möjliga båt blir underhållet lätt och livet gott att leva.

Efter att ha seglat många olika båtar i olika storlekar och allt från sjuttiotal till tvåtusental, omodernt och hypermodernt, så har jag kommit fram till att man inte behöver så mycket grejer. Underhållet har alltid varit en delvis plåga. Det är segla o vara ute på sjön som är grejen och för mig är seglingsglädjen är omvänt proportionell mot båtens komplexitet.

Jag föredrar att vara utan inombordare. Helst skulle jag vilja att det räckte med en åra eller två, men en liten utombordare har jag tyvärr fortfarande... Båten är välseglande för att vara en sjuttio/åttiotalare, men ibland blåser det ju inte alls.. och båten är för stor/ inte tillräckligt lättdriven för att man skall orka ro den längre sträckor. Jag har ingen värmare (fleecefiltar är mycket bra att ha när det blir kallt) och inget elsystem, ingen elektronik över huvud taget. Jag har tagit bort allt. Pentryt har jag också plockat bort och har ett löst sprikök i en låda istället. Ingen vattentank (har tiolitersdunkar istället) och ingen sjövattenpump. Diskar gör jag i sittbrunnen och därifrån når jag lätt vattnet. Jag o min familj campar mycket bekvämt i båten ett par veckor om året och så gör vi helgutflykter före och efter. Vi behöver inte en massa grejer, vare sig för säkerheten eller för komforten.

Jag sköter fallen vid masten och har tagit bort allt onödigt som tidigare fanns för att dra ned fallen m m till sittbrunnen. Funderar nu på att ta bort wincharna i vår... de behövs inte på en så liten båt. Mantågsstöttor, för och akterpulpit har jag tagit bort. Har jackstays som jag sätter upp om det blir busväder o man måste upp på däck, fästen för säkerhetsselarna i sittbrunn. Funderar på att montera en permanent ledlanterna för att kunna segla natt istället, men då måste jag ha batteri igen. Har en ankarlykta såklart. Försegel med pistolhakar. Har gennaker med strumpa som jag aldrig använder. Lättvindsgenuan räcker, spristång behövs.

Egentligen skulle jag vilja ha en båt i samma storlek som nu , men modernt byggd, starkare o lättare o all sparad vikt i en blyköl, relativt grundgående. Utanpåliggande roder. Starkare o lättare rigg. Bättre möjlighet att stänga båten tätt o säkert (stor plywoodlucka mot sittbrunnen duger inte). Vill ha enklaste möjliga globala mobiliteten.
Senast redigerad av 2 friseglarn, redigerad totalt 0 gång.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 29 nov 2008, 11:58

Det där att en bildiesel belastas endast med 25-30% som Alf Johnson påstår vore jag tacksam att få utvecklat. Om det är så skulle ju biltillverkaren inte sätta dit en hundrahästare utan en trettiohästare Alf.

Nej, bilmotorn belastas till skillnad från båtmotorn mycket jobbigare, med ständigt växlande belastning mellan noll och hundra procent (om man dar på för fullt som vid omkörningar), detta speciellt i stadskörning.
En båtmotor är dimensionerad för att gå med nära maxbelastning i princip hur länge som helst, och den mår inte bra av att gå med låg belastning någon längre tid.
En bilmotor som körs på full belastning däremot tar slut ganska fort.

Så jag envisas med att det verkar ologiskt att båtmotorolja måste bytas så mycket oftare än bilmotorolja.

MVH
Håkan
En expert i mängden

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » lör 29 nov 2008, 13:32

friseglarn skrev:Det är klart överskattat att skaffa sig en underhållsbörda med en massa utrustning på båten. Med enklaste möjliga båt blir underhållet lätt och livet gott att leva.

Efter att ha seglat många olika båtar i olika storlekar och allt från sjuttiotal till tvåtusental, omodernt och hypermodernt, så har jag kommit fram till att man inte behöver så mycket grejer. Underhållet har alltid varit en delvis plåga. Det är segla o vara ute på sjön som är grejen och för mig är seglingsglädjen är omvänt proportionell mot båtens komplexitet.

Jag föredrar att vara utan inombordare. Helst skulle jag vilja att det räckte med en åra eller två, men en liten utombordare har jag tyvärr fortfarande... Båten är välseglande för att vara en sjuttio/åttiotalare, men ibland blåser det ju inte alls.. och båten är för stor/ inte tillräckligt lättdriven för att man skall orka ro den längre sträckor. Jag har ingen värmare (fleecefiltar är mycket bra att ha när det blir kallt) och inget elsystem, ingen elektronik över huvud taget. Jag har tagit bort allt. Pentryt har jag också plockat bort och har ett löst sprikök i en låda istället. Ingen vattentank (har tiolitersdunkar istället) och ingen sjövattenpump. Diskar gör jag i sittbrunnen och därifrån når jag lätt vattnet. Jag o min familj campar mycket bekvämt i båten ett par veckor om året och så gör vi helgutflykter före och efter. Vi behöver inte en massa grejer, vare sig för säkerheten eller för komforten.

Jag sköter fallen vid masten och har tagit bort allt onödigt som tidigare fanns för att dra ned fallen m m till sittbrunnen. Funderar nu på att ta bort wincharna i vår... de behövs inte på en så liten båt. Mantågsstöttor, för och akterpulpit har jag tagit bort. Har jackstays som jag sätter upp om det blir busväder o man måste upp på däck, fästen för säkerhetsselarna i sittbrunn. Funderar på att montera en permanent ledlanterna för att kunna segla natt istället, men då måste jag ha batteri igen. Har en ankarlykta såklart. Försegel med pistolhakar. Har gennaker med strumpa som jag aldrig använder. Lättvindsgenuan räcker, spristång behövs.

Egentligen skulle jag vilja ha en båt i samma storlek som nu , men modernt byggd, starkare o lättare o all sparad vikt i en blyköl, relativt grundgående. Utanpåliggande roder. Starkare o lättare rigg. Bättre möjlighet att stänga båten tätt o säkert (stor plywoodlucka mot sittbrunnen duger inte). Vill ha enklaste möjliga globala mobiliteten.
Märker att jag tänker mer och mer i samma banor... Men utbudet på "underhållsfria", handen-i-vattnet båtar är litet, mest enstaka trailer-sailers. Det finns ju gamla IF:ar, Misil II och H-båtar förstås. Men det kan ju hända att man glorifierar det förgångna. Realiteten (=camping-komforten) skulle bli en besvikelse.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 29 nov 2008, 15:57

Maxi33 skrev:Det där att en bildiesel belastas endast med 25-30% som Alf Johnson påstår vore jag tacksam att få utvecklat. Om det är så skulle ju biltillverkaren inte sätta dit en hundrahästare utan en trettiohästare Alf.
Det där äger sin riktighet. Det är bara att jämföra; motsvarande motor kan man hitta i en personbil med 130 hk, i en lätt lastbil med 90 och i en båt med 35-40 hk (WV 1.8-litersdiesel, finns med sjömanskostym ). Ett bra jämförelsetal brukar vara den nominella effekten och så ställer man den i relation till cylindervolymen - då får man ett grovt jämförelsetal.

Det enklaste sättet att jämföra effektuttaget mellan olika motorer är att jämföra bränsleförbrukningen. Är den ungefär densamma per timma tar man ut ungefär samma effekt. Om man konstant skulle ta ut 100 hk ur sin 130 (nominellt) personbilsdiesel skulle det väl handla om ca 20 liter per timma eller så. En båtmotor på en sån båt som din (eller min, skillnaden är inte så stor) drar väl runt 5 liter/timma i hög marschfart, runt 20-25 hk. (2 dl/timme/hästkraft). En normal bränsleförbrukning för en dieselpersonbil kan väl vara runt 7 dl per mil, och med en snittfart på 70 blir det också ca 5 liter per timma. (7x7=49).
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 29 nov 2008, 17:15

Om man anknyter till räkneexemplet från tidigare: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 77c#p56674

Bildieseln är på 2 liter och har maxeffekt med turbo c:a 100 hk. Den rymmer c:a 4 liter olja.
1500 mil med 0,6 lit/mil= 900 liter diesel bränns med 75 km/h i snitt. Med c:a 0.25 lit/hktim blir det c:a 18 hk i snitt.
(Man tar ut en relativ effekt på 9 hk/slagvolymliter i snitt.)

Båtdieseln är på c:a 1 liter har maxeffekt 25 hk utan turbo och rymmer c:a 3 liter olja.
När man kör den på marschfart ger den 10 hk, och drar c:a 2 liter /tim. (Räknat på effekt vid c:a 75% av maxeffektvarvet, dvs om propellern behöver max 25 hk vid motorvarv 3600 rpm, så drar propellern 10 hk vid varvet 2700rpm.)
(Man tar ut en relativ effekt av 10 hk/slagvolymliter)
På de 110 drifttimmarna räkneexemplet hade blir det 220 liter diesel.

Summa summarum så tar man i snitt ut ungefär samma effekt per slagvolym i båda fallen, och talen är låga i båda fallen.
Möjligen är man lite elakare mot bilmotorn och dess smörjolja. Dels vinterkallstarterna, sen antalet starter per oljebytarperiod, och att man kanske kör på toppeffekt mera varierat, men det beror på föraren.
Man bränner c:a 900/4= 225 liter diesel per liter smörjolja i bilen mellan oljebytena.
Man bränner c:a 220/3= 73 liter diesel per liter smörjoja i båten på en säsong.

Ser man på det på detta sätt kan man konstatera att säsongsintervallet för båtdieseln teoretiskt skulle vara neråt vart tredje år jämför med bilmotorn. Allt förstås enligt detta exempel. Men ändra gärna förutsättningarna i exemplet. Sen kan man se vad det leder till för andra fakta. Klart bättre än ordinärt tyckande.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 29 nov 2008, 17:57

Visst kan man hoppa över service på båten, men risken är att man får lida mer av ångestladdad sömnbrist än den lilla arbetsbesparingen man kan skaffa sig.

Dock kan jag instämma att man i vissa fall servar grejor i absudum. Vi har en snöslunga som jag byter stift och olja på varje säsong. Den startar dock direkt efter hela sommarförvaringen, så man undrar ju hur akut servoicebehovet är egentligen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 29 nov 2008, 18:35

Raka jämförelser mellan bilar och båtar lider ju av att man sällan ser bilar som körs 25 timmar per år. Men när man gör det brukar biltillverkaren och oljebolaget (de senare föga överraskande) tycka att man skall byta en gång per år i alla fall. Och rekommendationerna är då alltid att byta innan fordonet ställs av.

Faktorer som att oljan oxiderar med tiden (färskvara), att den tar upp fukt och (små) skadeverkningar av att motorn står stilla i sex månader med använd olja kan man inte gärna bortse ifrån. Om man sedan kallar sådant som går att påvisa men har svårt att kvantifiera för "tyck" blir det ju svårt att värdera det mesta.
Anders S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 29 nov 2008, 21:26

ohoj friseglarn!!

du har väldigt rätt i det du skriver. jag tycker som du förutom att snören å sånt ska va framdraget och funka perfekt. då blir det verkligen njutbart att segla och skitenkelt. men bort med allt krånglande skit och alla finesser och allt som seglen och skoten fastnar i. ju enklare desto bättre! helrätt!! det är verkligen njutbart att riva och klippa bort alla gamla kablar som oftast sitter i en båt när man byter. jag har en hel släpvagn i båtskjulet med sopor som ska till tippen. bord förtöjningsfjädrar gamla ankare för tjocka linor loggar gasolkök spritkök elkablar batterier gamla fendrar avbrutet roder pulpitar och mantåg, ja totalt värdelösa grejor för en som vill ha en enkel båt som funkar i alla lägen. bort med allt extra bara :lol:
mer segling å mindre mek
Senast redigerad av 1 matsa, redigerad totalt 0 gånger.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » sön 30 nov 2008, 17:20

Håller med matsa, tampar, linor o fall ska vara i ordning. Helst av lätta smidiga slaget. Block o trissor med så lite friktion som möjligt. Sånt får kosta. Sen seglen. Sånt är viktigt.

Skriv svar