Alternativ släpbåt?
Re: Alternativ släpbåt?
Jag är på jakt efter en liten norsk jolle med namn KMW 265 dromedille . Båten är relativt smal, bärig och har det speciella dromedilleskrovet som gör att jollen planar med lite motorstyrka. Det vore skönt att kunna fiska från jollen och dra upp den på land utan att riskera hål i båten... Det verkar som om man lagt ned produktionen . Har inte kunnat hitta någon info på näten. Någon som vet vad som hänt med KMW?
Henric D
Jag bygger på en delbar båt... Storlek när den ligger på däck blir ca 120x120 cm.
Modellen heter twopaw (2-delad version av catspaw), se
http://www.bandbyachtdesigns.com/cpaw.htm
Jag tänker montera centerbordstrumma och hål för mast, så att den går att ro, segla och köras med utombordare.
Är det fler som funderar på en sådan?
/Magnus
Jag tänker montera centerbordstrumma och hål för mast, så att den går att ro, segla och köras med utombordare.
/Magnus
Spana in Norsk begagnathandel:HR312 skrev:Jag är på jakt efter en liten norsk jolle med namn KMW 265 dromedille . Båten är relativt smal, bärig och har det speciella dromedilleskrovet som gör att jollen planar med lite motorstyrka. Det vore skönt att kunna fiska från jollen och dra upp den på land utan att riskera hål i båten... Det verkar som om man lagt ned produktionen . Har inte kunnat hitta någon info på näten. Någon som vet vad som hänt med KMW?
http://www.finn.no/finn/boat/used/resul ... 276&sort=2
Vet du om det går att bygga Two Paw 8 i plast? Om inte, vet du om det finns liknande konstruktioner, men avsedda att byggas i plast?magnuskra skrev:Jag bygger på en delbar båt... Storlek när den ligger på däck blir ca 120x120 cm.
/Magnus
Har du sett - eller ännu bättre, använt - någon i verkligheten?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
Det finns ritningar på en Dory som är ihopfällbar men det brukar vara plywood/epoxi. Helt i plast anses bli för tungt. Jag har sett en som sjösatte en ihopfällbar. Inte helt enkelt på fördäck. Jämförelsevis verkar en gummijolle enklare.
Jag vet inte riktigt, men jag tror det är så att du får flera träff på KMV än på KMW.
Det är nog den här producenten - KMV plastindusti N-4633 Høllen Norge - det handlar om.
Vet ej, men nog nerlagd, eller produktionen övertagit av andra.
Jag tror det är den här båten som kan sägas att vara efterföljer till KMV Drommedille.
http://www.viksund-smallboat.no/default.asp?k=55&id=3
Det är nog den här producenten - KMV plastindusti N-4633 Høllen Norge - det handlar om.
Vet ej, men nog nerlagd, eller produktionen övertagit av andra.
Jag tror det är den här båten som kan sägas att vara efterföljer till KMV Drommedille.
http://www.viksund-smallboat.no/default.asp?k=55&id=3
ole
Bygget är med plywood med epoxi och glasfiber, så den får egenskaper som en plastbåt (vattentät, etc.). Som kommenterats ovan, så blir det tungt med bara plast. Man behöver bygga med distansmaterial och då kan man ju lika bra använda plywood. Det går nog att utgå från divinycell och sedan plasta, men vikten?Vet du om det går att bygga Two Paw 8 i plast? Om inte, vet du om det finns liknande konstruktioner, men avsedda att byggas i plast?
Har du sett - eller ännu bättre, använt - någon i verkligheten?
Jag har inte hanterat en hopfällbar båt förrut, men vill ha en jolle som kan ros ordentligt och en hel jolle blir för stor.... Delarna kan sjösättas var för sig och monteras i sjön, men det kräver förståss lugnt väder! Ritningen visar 5 bultar för att hålla ihop den, men det finns konstruktioner på nätet (http://www.pbase.com/sailrosita/expedition_dinghy) med hakar och snäppen som gör det enklare/snabbare.
(Magnus
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Om ni bygger i plywood, hur många mm tjock tar ni då?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Berätta gärna hur det funkar praktiskt när du är klar!magnuskra skrev: Jag har inte hanterat en hopfällbar båt förrut
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Med reservation för bristfälligt minne ska jag berätta om min upplevelse av delbar jolle i glasfiber, kraftigt enkellaminat med förstärkningar. Köpte den för ett antal år sedan av ett par som då nyligen kommit hem från långsegling och bodde i Djursholm. Jag hade tänkt att ha den på däck. Den hade byggts av någon på västkusten som byggt några stycken. Tror det var i Falkenberg. Konstruktionen var mycket bra. Tappar med bredare skalle gick in i ett spår (rejäla grejer i rostfritt) och sen skruvade man åt med två rejäla vingmuttrar. Fyra fasthållningar alltså men bara två som behövde skruvas. Sen hade den listiga konstruktören/byggaren (tror han var lärare egentligen) gjort två inbuktningar i den ena delen och två utbuktningar i den andra delen som passade bra ihop, det tog hand om skjuvningskrafterna och när det hela var ihop var det stadigt som en "hel" vanlig jolle.
Hursomhelst rodde båten mycket bra och var på det hela taget ett litet mästerverk. Underbar som jolle. En funktionell drömbåt när den var i vattnet. Tyvärr var dock båten för tung för mig. Jag kunde inte få upp den på däck från vattnet utan att använda fall att hissa med. Eftersom även delarna var för sig var tunga på grund av att det var glasfiber och svårhanterliga på grund av sin storlek var det svårt att sätta samman/ta isär på fördäck. Jag slog mig och fick ryggskott. Varken fru eller barn kunde alls hantera den annat än i vattnet o där var den ju i o f s suverän, mkt stor o bra. Vi kallade den "valen". Eftersom det inte var lätt att ta upp en val på däck så såldes den snabbt till starkare/mer kompetenta personer med större båt. Jag var fortfarande förtjust i idén ett tag efter och försökte några år förgäves hitta en liknande men mindre och lättare, som även skulle kunna segla. Vore bra om någon därute ville bygga en mycket lätt delbar jolle. Det behöver vara epoxysandwich tror jag och med något betydligt lättare distansmaterial än plywood. Divinycell vore fint. Eftersom det är arbetskostnaden som är störst skulle man t o m kunna motivera kostnaden med ännu dyrare distansmaterial. Sån där med sexkantiga celler kanske?
För mig/oss får det nu räcka med hyperlätta flytetyg, extremliten avon räcker förvånansvärt långt (men den seglar inte, annars nästan perfekt) Upplåsbar kanot i reserv är kul, dock ej särskilt "sjövärdig". Är ändå sugen på en riktigt liten hård seglingsbar jolle som passar in på min numera ännu mindre båt. Med en tillräckligt liten båt kanske det skulle räcka med plywood som distansmaterial o man kan gå ned i plywoodtjockleken till kanske 4 mm med några förstärkningsribbor på strategiskt placerade ställen.
Om jag ser en passande på blocket hård jolle, max 20 kg, köper jag den direkt för att pröva.
Hursomhelst rodde båten mycket bra och var på det hela taget ett litet mästerverk. Underbar som jolle. En funktionell drömbåt när den var i vattnet. Tyvärr var dock båten för tung för mig. Jag kunde inte få upp den på däck från vattnet utan att använda fall att hissa med. Eftersom även delarna var för sig var tunga på grund av att det var glasfiber och svårhanterliga på grund av sin storlek var det svårt att sätta samman/ta isär på fördäck. Jag slog mig och fick ryggskott. Varken fru eller barn kunde alls hantera den annat än i vattnet o där var den ju i o f s suverän, mkt stor o bra. Vi kallade den "valen". Eftersom det inte var lätt att ta upp en val på däck så såldes den snabbt till starkare/mer kompetenta personer med större båt. Jag var fortfarande förtjust i idén ett tag efter och försökte några år förgäves hitta en liknande men mindre och lättare, som även skulle kunna segla. Vore bra om någon därute ville bygga en mycket lätt delbar jolle. Det behöver vara epoxysandwich tror jag och med något betydligt lättare distansmaterial än plywood. Divinycell vore fint. Eftersom det är arbetskostnaden som är störst skulle man t o m kunna motivera kostnaden med ännu dyrare distansmaterial. Sån där med sexkantiga celler kanske?
För mig/oss får det nu räcka med hyperlätta flytetyg, extremliten avon räcker förvånansvärt långt (men den seglar inte, annars nästan perfekt) Upplåsbar kanot i reserv är kul, dock ej särskilt "sjövärdig". Är ändå sugen på en riktigt liten hård seglingsbar jolle som passar in på min numera ännu mindre båt. Med en tillräckligt liten båt kanske det skulle räcka med plywood som distansmaterial o man kan gå ned i plywoodtjockleken till kanske 4 mm med några förstärkningsribbor på strategiskt placerade ställen.
Om jag ser en passande på blocket hård jolle, max 20 kg, köper jag den direkt för att pröva.
Mirrorjollen är en utmärkt jolle att dra efter båten.
Fördelar:
Kan seglas, ros och ven sätta på en motor
Mycket litet motstånd när man drar den.
Hela familjen kan vara med både att segla och ro.
Nackdelar:
Är ömtåligare än div andra.
Behöver fendras av.
Fördelar:
Kan seglas, ros och ven sätta på en motor
Mycket litet motstånd när man drar den.
Hela familjen kan vara med både att segla och ro.
Nackdelar:
Är ömtåligare än div andra.
Behöver fendras av.
Re: Alternativ släpbåt, alternativ "plywood"...
Ett sätt att använda plywoodritningar till plastbåtar är att göra sin egen "konstplywood" av glasfiber, distansmaterial och polyester. Man gjuter lämpligen delarna efter ritningen, så man inte genererar onödigt spill. En sådan konstruktion blir ungefär lika lätt som en plywoodjolle byggd med "stitch&glue"-metoden, kanske t o m lättare om man väljer litet tjockare sandwichkärna än plywooddimensionen, men då får man räkna om en del mått. Avslutar man med ett komplett glasfiberskikt på insidan blir det starkt. Man kan få fin finish om man gjuter sina paneler mot en välvaxad (viktig - använd formvax!) melaminklädd spånplatta - det enda man behöver jobba litet extra med är skarvarna.
En delbar båt kan byggas så att man delar den i vattnet och lyfter var halva för sig, men det är väl standard?
En delbar båt kan byggas så att man delar den i vattnet och lyfter var halva för sig, men det är väl standard?
Anders S
Specen säger 6mm, men det går nog (som någon kommenterat) att köra med 4 om man lägger på lite förstärkningar här och där.Guitar Nilsson skrev:Om ni bygger i plywood, hur många mm tjock tar ni då?
/Magnus
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!