Goda råd om lanternföring önskas !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
wirre
Silvermedlem

Goda råd om lanternföring önskas !

Inlägg av wirre » mån 05 jan 2009, 20:08

Hej
Nu måste jag ta hjälp av den samlade expertisen.
Denna kombinationslanterna följde med i mitt senaste båtköp, det verkar vara ett tyskt fabrikat med en mycket bra kvalite´.
Rostfritt, o-ringar och tjockt acrylplast bådar för en lång livslängd, dessutom en snabbkoppling (bajonett) för vinterförvaring.
Den har röd/grön + vit (akterut) i toppen. En våning ner sitter en 360 gr runtomlysande vit + en strobolampa (uppmärksamhet/nödljus?)
Jag tänkte att denna lanterna skulle ersätta den gamla lanternföringen (sidolanternor på pulpit, akterlanterna på pushpit +motorlanterna på masten)
Hur gör jag med motorlanternan? Kan jag ha en runtomlysande vit sådan, eller måste jag ha en separat, som då kommer att sitta under sidolanternorna...
Kan den här kombilanternan kanske ersätta allting? Båten är en Allegro 33 (9,80X3,33, 7knop)
Jag har letat på sjöfartsverket och kustbevakningens sidor, men blir inte klokare av det...

//wirre
Bilagor
kombilanterna.jpg
Senast redigerad av 1 wirre, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Goda råd om lanterföring önskas !

Inlägg av Anders S » mån 05 jan 2009, 20:31

Det här är inte så besvärligt:

Trefärgslanterna är helt OK på en segelbåt.

På motorbåt krävs toppljus! Det betyder vanligen att man för en topplanterna (aka motorlanterna) i masten, och så har man akter och sb/bb-lanternorna där nere. Alternativt kan man få använda sin vita runtlysande (ankarlanternan) som kombinerat topp och akterlanterna. Det skall (efter reglementet) vara ett visst avstånd mellan sidoljusen och topplanternan, även om små motorbåtar inte kan få samma goda höjd som vi med segelbåt.

Jag rekommenderar alltså att du åtminstone behåller sidoljusen och sätter en separat strömbrytare på akterlanternan och sb/bb-lanternan. Då kan du pussla ihop alla lämpliga kombinationer. Det finns en poäng till utöver att ha dubbel uppsättning, och det är att en mastmonterad lanterna visserligen syns bra på litet håll, men inte alls lika bra nära. Sedan är det ju litet försmädligt (kanske tom farligt?) om man får lampbortfall på sin enda lanterna.
Anders S

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » mån 05 jan 2009, 20:45

Vad tror ni om strobolampan? Är den tillåten att använda (30 blixtar/min) som nöd eller kollisionsvarning.
Eller är den för lik en fyr till karaktären?

//wirre

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » mån 05 jan 2009, 20:50

wirre skrev:Vad tror ni om strobolampan? Är den tillåten att använda (30 blixtar/min) som nöd eller kollisionsvarning.

//wirre

Inte tillåten, men vem bör bry sig om det i en 'worst case'-situation. det gäller att synas! ...överlevnad alltså!
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 jan 2009, 21:11

KaptenKlant skrev:
wirre skrev:Vad tror ni om strobolampan? Är den tillåten att använda (30 blixtar/min) som nöd eller kollisionsvarning.

//wirre

Inte tillåten, men vem bör bry sig om det i en 'worst case'-situation. det gäller att synas! ...överlevnad alltså!
Så skall man nog se det. Den syns mycket bra, men visst, om man använder den får man väl stå till svars på något sätt, till slut. Halva poängen är väl kanske att det skall komma någon för att fråga hur det är fatt?
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 05 jan 2009, 23:08

//wirre
Måla den gul och tänd när du får upp Allegron i planing. Kanske kan man med generös regeltolkning se den som svävare då! :-)

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

wirre
Silvermedlem

Re: Goda råd om lanternföring önskas !

Inlägg av wirre » mån 05 jan 2009, 23:16

Vaa.. har du fått upp din i planing??? Berätta hur.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 05 jan 2009, 23:23

wirre skrev:Vaa.. har du fått upp din i planing??? Berätta hur.
Enkelt! Skippade ide'n om badplattform, satte den strax i vattenlinjen istället och vips fick jag 1 kvm trimplan i aktern...

/p
/p

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » mån 05 jan 2009, 23:34

hedgehog skrev:
Enkelt! Skippade ide'n om badplattform, satte den strax i vattenlinjen istället och vips fick jag 1 kvm trimplan i aktern...

/p
Njaee, då är det nog trevligare med badplattform och 6 knop :D

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 05 jan 2009, 23:37

wirre skrev:
hedgehog skrev:

/p
Njaee, då är det nog trevligare med badplattform och 6 knop :D
Eller hur? :-)

/p
/p

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 jan 2009, 23:55

Det finns en myt om att det skulle vara tillåtet att vid motorgång ha trefärgslanterna ihop med ankarlanterna eller ett vitt toppljus längre ned. Eftersom det var folk som absolut hävdad att det var tillåtet mailade jag Sjöfartsverket. Svaret var mycket enkelt: Nej
När jag monterat trefärgslanterna har jag satt en sb/bb och toppljus på masten. Är man på väg in mot en hamn i mörkret för motor vill man gärna synas.
Strobben får användas för att påkalla uppmärksamhet (regel 36) även om det i kommentarerna sägs att man bör undvika "på elektronisk väg utlöst blixtljus".
I nöd får man självklart använda strobben.

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » tis 06 jan 2009, 00:05

bosseh skrev:Det finns en myt om att det skulle vara tillåtet att vid motorgång ha trefärgslanterna ihop med ankarlanterna eller ett vitt toppljus längre ned. Eftersom det var folk som absolut hävdad att det var tillåtet mailade jag Sjöfartsverket. Svaret var mycket enkelt: Nej
När jag monterat trefärgslanterna har jag satt en sb/bb och toppljus på masten. Är man på väg in mot en hamn i mörkret för motor vill man gärna synas.
Strobben får användas för att påkalla uppmärksamhet (regel 36) även om det i kommentarerna sägs att man bör undvika "på elektronisk väg utlöst blixtljus".
I nöd får man självklart använda strobben.
Bra svar, då vet jag.
Har kanske ändrat mej igen... Är nu inne på en traditionell placering, och med Led-lanternor.
Var inne på en känd biltillbehörskedja och läste om dom här:
25-7700_l.jpg
25-7700_l.jpg (17.03 KiB) Visad 6179 gånger
"LED lanterna för båtar under 20 m
• Typgodkända av Sjöfartsverket.
• För båtar upp till 20 meter, inom- och utomskärs.
• Uppfyller IMO krav enligt reglementet för undvikande av kollision till sjöss, Colreg 72. Reglerna överensstämmer med Sjöfartsverkets krav på navigationsljus.
• Uppfyller EU´s direktiv RoHS beträffande begränsningar av farliga ämnen i elektronisk utrustning.
• Helt vattentätt hus av UV-beständig plast. IP67.
• 2 st. hål (Ø 5 mm) för fastskruvning. Cc-mått: 50 mm.
• Stöt- och vibrationssäker.
• God motståndskraft mot värme och fukt.
• Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC).
• Korrosionsbeständig.
• Underhållsfri, inget glödlampsbyte.
• Varje lanterna försedd med 2,5 m fördragen kabel.
Specifikationer:
Spänning: 9-36 V DC
Maximiström: 700 mA/lampa.
Låg strömförbrukning: 2 W (akter/styrbord/babord), 4 W (topp)
Överhettningsskydd: +125 °C.
Max. arbetstemperatur: +80 °C.
Arbetstemp.: -10 °C till +60 °C
LED-lampans livslängd: upp till 100.000 timmar
Spänningsskydd: +250 V
Skydd mot polvändning: -700 V
Skyddsklass: IP67
Överspännings-/överströmsskydd: +72 V max. / 1 A max.
Synbarhet: Topplanterna 3 nm, Akterlanterna 2 nm, Sidolanterna 2 nm

Vad tror panelen om dessa?

//wirre

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 jan 2009, 08:53

Jodå, de är nog dugliga. De är godkända, vilket bör garantera lysvidd och vinklar, åtminstone.

Jag ser dilemmat så här:

När man går för motor har man inget problem med strömtillgång - då kan man ödsla och använda glödlampor hej vilt. Därför har jag vanliga lanternor "nertill".

När man seglar vill man spara ström. I masttoppen kan man ändå bara ha seglingslanternan och ankarlanterna (360 grader vitt) och där kan det vara mycket befogat att ha LEDljus (billigt i drift, robust). Likadant, ankarljus med LED är bra, för då slipper man frestas snåla på batteriet - även om det också kan vara befogat att ha ankarlanterna närmare vattnet.

Har du kollat in den här: http://www.seamarknunn.com/acatalog/Nav ... ights.html (de två översta, särskilt nr 2 - de finns litet här och där)? Du får (nästan) en vit och en trefärg för samma peng som tre Biltemalanternor (med sk glädjeräkning...).
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 06 jan 2009, 11:45

Jag kollade Biltemas lanternor och hade nog tänkt mig en titt inuti men tydligen väckte jag personalens intresse som började cirkla runt mig. Men lanternorna verkar bra till sin konstruktion.

Min ide är hemmagjord trefärgs i masten och gamla hederliga nere på masten.

Ankarlanternan vill jag ha ganska lågt för att synas. Tsv har jag en däcksbelysning med en 1,5 W LED-spot som lyser upp fördäck så jag syns när jag ligger för ankare.
Ett enkelt alternativ är en billig 360° vit lanterna med LED-lampa sittandes under spridaren. Eller hängande i ett snöre.
NASAs trefärgslanterna är smart gjord och kommer nog ner mer i pris. På deras hemsidan står den i 50 £
http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Supernova

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » tis 06 jan 2009, 15:49

Finns det någon svensk återförsäljare för nasa-lanternorna?
Dom verkar robusta och ligger bra i pris.

Skriv svar