Letar seglare mellan 35-42 fot med däckssalong.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Bobby
Rookie

Letar seglare mellan 35-42 fot med däckssalong.

Inlägg av Bobby » tis 06 jan 2009, 21:40

Letar beg. seglare mellan 35-42 fot med däckssalong.
Vilka modeller finns?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Letar seglare mellan 35-42 fot med däckssalong.

Inlägg av Eilean » ons 07 jan 2009, 09:00

Skulle kunna ge massor med svar, men ids inte då merparten säkert inte vad du tänkt dig.
Du får nog vara litet mer precis (prisklass, ålder typ av båt m.m.), då blir det lättare att föreslå och ha synpunkter.
Ett förslag - sök med dina kriterier under avancerad sökning på exempelvis www.yachtworld.com. Då får du massor med tips.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 07 jan 2009, 15:44

Köp Gunnar S Moody 42! Han kommer ev att köpa en katamaran. :D
http://www.eilean.se
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

johnez
Silvermedlem

Inlägg av johnez » ons 07 jan 2009, 23:17

Bavaria vision 40 tex

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 08 jan 2009, 08:24

Alla borde ha skägg

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 08 jan 2009, 16:29

johnez skrev:Bavaria vision 40 tex
Har väl ingen däckssalong! Båten är konventionellt byggd men med en HÖÖÖG ruff med en jättefräck ruta. Bra för dem med golfabstinens :o
//Niklas S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 08 jan 2009, 17:16

cruisaren skrev: Bra för dem med golfabstinens :o
//Niklas S
Hrrmpf!

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 08 jan 2009, 17:46

Båda Luffe och Dehler har producerad spändende DS båter innom den storleken. Titta ochså på LM 35 Vision.
Steen
Danmark

johnez
Silvermedlem

Inlägg av johnez » tor 08 jan 2009, 18:59

Ja du har rätt vision är iof ingen riktig däcksalongsbåt om man skall definera en sådan att den skall ha en överbyggnad "ovanpå" däcket.
Men den är rymmlig iaf det vet jag av egen erfarenhet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 08 jan 2009, 20:40

Ja vad är egentligen en däckssalongsbåt?
Är det styrhytt när man kan styra inifrån och däcksalong när man inte kan styra inne.
Är det däcksalong när en del av salongen är förhöjd? Då är ju Bavaria Vision däcksalong. Men hur är det med Vega?
Är Nauticat 33 däcksalong eller styrhytt. Eller är det kanske "closed doghouse"?
Det finns väl inget riktigt rätt eller fel, eller?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 08 jan 2009, 21:01

bosseh skrev:Ja vad är egentligen en däckssalongsbåt?
Är det styrhytt när man kan styra inifrån och däcksalong när man inte kan styra inne.
Är det däcksalong när en del av salongen är förhöjd? Då är ju Bavaria Vision däcksalong. Men hur är det med Vega?
Är Nauticat 33 däcksalong eller styrhytt. Eller är det kanske "closed doghouse"?
Det finns väl inget riktigt rätt eller fel, eller?
Skall man vara petig är väl en styrhytt något som står däcket!? Men det kravet klarar ju inte ens en NC 33 med sitt lilla kliv ner på 30 cm eller så.
Men nog känns NC 33 m.fl som "styrhyttsbåtar" till skillnad från det jag kallar däcksalong - dvs en båt där man sittande kan se ut. Som min exempelvis. Och definitionen har knappast med inre styrplats att göra.
"Closed deckhouse" har jag uppfattat betyda samma sak som "wheel house" och stämmer mer eller mindre in på min definition, en hytt eller nästan på däck.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 08 jan 2009, 23:15

En styrhytt borde stå på däck tycker jag. Då blev NC33 däckssalong? Eller har det att göra med om det finns sidodörrar eller höjd över däck?
Om däcksalong är när man kan sitta och se måste det vara så att rutorna sitter ovan däck, har man ventiler i riktig "källarbåt" kan man ju också se ut?.
Det är väl lika svårdefinerat som motorseglare. Men det är kul att höra vad folk tänker på när man hör ordet däcksalong!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 08 jan 2009, 23:27

bosseh skrev: ...har man ventiler i riktig "källarbåt" kan man ju också se ut?....
Ska du hålla på sådär är väl en ubåt också en däcksalongsbåt. Med periskopet kan man ju också se ut...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 jan 2009, 07:51

Man man också kolla in Degerö, Nauticat (de moderna), Nordship i tillägg till vad som redan nämnts. Regina finns också.

Begreppet DäcksSalong kan eventuellt komma sig av en feltolkning av den rätt vanliga förkortningen DS, som ofta(re?) utläses Dual Station, dvs dubbla styrplatser, underförstått den ena inomhus. I så fall är det styrfunktionen som avgör kategorin, inte ifall man kan se ut. Många tycker dock att en "däckssalong" innebär en extra hög ruff med relativt stora rutor, även föröver. Dock har inte alla båtar, till exempel min, utnyttjat detta till att ha en sittgrupp högt placerad, däremot tillåter nästan alla däckssalongbåtar att man har vakten skyddad, varm och god inne i båten (dvs, man kan se bra ut, särskilt om båten också är snygg).

Min båt hade ett embryo till dubbla styrplatser då jag tog över den. Jag har avvecklat den inre styrplatsen (hydraulstyrning, ersatte reservstyrfunktionen med en AP med egen styrmaskin) därför att när det gäller just segelbåtar har den extra styrplatsen inte så stort värde, eftersom man sällan kan manövrera segel inifrån båten. Likadant krävs det motorreglage på båda styrplatserna, men det finns det bra lösningar på (kolla motorkryssarna med flybridge). Likadant innebär dubbla styrplatser vanligen en okänsligare styrning, eftersom det blir långa överföringar och mycket "dökött" att snurra runt vid sidan av rodret. Är det dubbelstyrningen som lockar, så skall man tänka igenom det här när man väljer. Det finns litet olika lösningar, alla är inte lika bra.
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » fre 09 jan 2009, 09:25

Att man bygger en hög båt då man behöver det för att rent praktiskt få in nya funktioner (det kan vara "salong uppe på däck" eller inomhus styrplats) förstår jag mycket väl. Båda anledningarna kan vara goda anledningar i det klimat vi lever i. Tanken bakom Bavarias Visionserie mfl "wannabedäcksalongbåtar" begriper jag däremot inte alls. Möljigen för XXXL nordbor utan frigång under dörrkarmarna i ett hus men för alla oss andra? Vad är vitsen med 2,2 meters takhöjd i en segelbåt? Nackdelarna är uppenbara. Höjd tyngdpunkt, större vindfång, mindre storsegel (höjd bom) och FULT. Inte utan att tankarna fladdrar iväg till bilbranschens SUVAR. Hippfaktorn hos dessa var ju ganska raskt övergående....
//Niklas S

Skriv svar