Fenköl..?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Fenköl..?

Inlägg av S-B A-son » fre 30 jan 2009, 14:32

Skall man vara riktigt modern så bör man ha en livrem utan funktion, som bara slappt är instucken i hällorna. Sedan skall byxorna hänga halvvägs ned på stjärten, i bästa fall frikostigt blottande en sk märkeskalsong. I sämsta fall finns ingen märkeskalsong, bara en slappt nedhasad byxa, ofta av billigaste sort.

Osökt kommer jag att tänka på massproducerad, nu nedlagd, Bayersk segelprodukt, med match-racing ambitioner. Köl nedhasad till hälften, utan märkeskalsong ...

Vad säger racing-modernisten Q?

mvh Sven-Barry - med köl som passar egen båten fint

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 30 jan 2009, 14:44

Re S-B-A:

Om du syftar på Bavarias trasiga köl, så stämmer det nog som du skriver. I och med att den kölen brast innebär det automatiskt att alla fenkölar är dåliga och vi bör spola tillbaks bandet ca 40 år.

Jag är nu övertygad ifrån majoriteten på sailguides argument: alla andra båtar än en Monsun (med back i seglen) är förkastliga. Gärna med en gråtande familj i ruffen och nedlusad av distressanordningar i masttoppen, som man för övrigt kan nå upp till om man ställer sig på tå.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 30 jan 2009, 15:04

Osökt kommer jag att tänka på massproducerad, nu nedlagd, Bayersk segelprodukt, med match-racing ambitioner. Köl nedhasad till hälften, utan märkeskalsong ...
Vad säger racing-modernisten Q?
Underbar koppling mellan två aktuella ämnen här på Sailguide :lol: Sådant som vi kallar fredagshumor här på firman!

Tommy
..med ruffen full av gråtande barn och kvinnor..

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 30 jan 2009, 16:04

:D[/quote]
Jo visst är en fenköl snabbare än en långkölad..:)[/quote]

Ni har fel. Att långkölade båtar är långsammare beror på att de oftast är tyngre och underriggade. Det finns nån gammal båt med bägge varianterna köl, den fenkölade var inte snabbare. Var det Karlskronaviggen eller vad var det?
Nu fick ni så ni teg och här slutar tråden.
Ps Ni är bara avundsjuka. Ds
sjösättning 08 007 (Medium).jpg
En riktig köl, inget plojty-plojty.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 30 jan 2009, 16:16

Guitar Nilsson skrev: ...
Nu fick ni så ni teg och här slutar tråden.
...
Nej vad synd.. hade en massa att säga om detta ju....

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 30 jan 2009, 16:18

Hehe! :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 30 jan 2009, 17:07

Guitar Nilsson skrev:Nu fick ni så ni teg och här slutar tråden.
Ps Ni är bara avundsjuka. Ds
Ok ok, den käftsmällen går man inte oberörd ifrån. Ronden går till den kölhalande gitarristen! :lol:

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » fre 30 jan 2009, 22:35

Kjol-modet växlar mellan kort och långt - köl-modet verkar gå mot kort-kort.
ALm

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 30 jan 2009, 22:48

ALm skrev:Kjol-modet växlar mellan kort och långt - köl-modet verkar gå mot kort-kort.
ALm
Och kraftiga slitsar mellan skrov och köl.

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » fre 30 jan 2009, 22:53

Hej! Jag är alldeles ny här. Tråden anses ju avslutad och avgjord
men kan inte låta bli att undra kring viggen. Jag har fått lära att efter den fick fenköl blev den mer kursstabil?! :o

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 31 jan 2009, 00:07

Dirken skrev: Jag har fått lära att efter den fick fenköl blev den mer kursstabil?!
Nej det var när man bytte ut ägarnas för hårt ansatta hängslen som de blev mer kursstabila.
Hängslena gjorde att vissa kroppsdelar hamnade i beknip och de återkommande insatserna som krävdes för att lösgöra kroppsdelarna i fråga gjorde att styrandet blev lidande!
Så det så!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 31 jan 2009, 01:01

Menar du Karlskrona-Viggen som sedemera blev Albin-Viggen? Inte otroligt att det är som du säger, i så fall undantaget som bekräftar regeln. Normalt är givetvis en långkölad bår mer kursstabil än en fenkölad, men för den enskilda båttypen kan det ju bero på andra saker som segel, roder mm..

//Tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 31 jan 2009, 01:16

Kanske har sin förklaring....?
Bilagor
Ov-kvigg.gif
Ov-avigg.gif

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Hur?

Inlägg av jason » lör 31 jan 2009, 09:46

Guitar Nilsson skrev:
sjösättning 08 007 (Medium).jpg
(Ja här skulle ju GNs bild visas. Titta högre upp i tråden.)

Nu knycker jag tråden. Jag måste få veta hur båten på bilden är säkrad vid lyftet. Jag ser bara ett sling och det enda mothållet tycks vara slingets dragning och krokens placering i förhållande till mast och spridare. Så kan det väl inte vara?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 31 jan 2009, 09:53

Om man förstorar bilden och tittar riktigt noga så ser man faktiskt ett akterligt sling också, både på styrbord och babord sidor. Det aktre ser ut som det går genom hålet för propellern.. (men bara Håkan kan veta säkert :wink: )

Skriv svar