Fuktslukare
Fuktslukare
Jag stoppade in en fuktslukare/torrboll i ruffen innan jag stängde för säsongen i höstas. När jag var ner för att titta till båten i förrgår hade en del avfuktat saltvatten droppat ner på botten av behållaren, men det kvarvarande saltet hade bildat en stor, hård klump ovanför. Fyller den fortfarande sin funktion då eller behöver saltet bytas ut?
Re: Fuktslukare
Man skulle kunna tänka sej att när saltet klumpat ihop sej så minskar tillgänglig kontaktyta mellan salt och luft och att effektivitetn därmed skulle minska. Jag brukar fylla på lite vid båtbesöken för säkerhets skull.
/j
/j
Det funkar säkert men varför inte köpa en 25kg säck med kalciumklorid (samma som i torrbollen) för dryga hundralappen på Lantmännen Granngården så har du återfyllning i åratal framöver. / JanneOz skrev:Jag stoppade in en fuktslukare/torrboll i ruffen innan jag stängde för säsongen i höstas. När jag var ner för att titta till båten i förrgår hade en del avfuktat saltvatten droppat ner på botten av behållaren, men det kvarvarande saltet hade bildat en stor, hård klump ovanför. Fyller den fortfarande sin funktion då eller behöver saltet bytas ut?
Det är lite marigt att fylla på med salt eftersom det ligger inneslutet i en nätpåse, men det går kanske att lösa på nåt annat sätt.
Nu brukar ju inte användarna av kalciumklorid fylla på gamla torrbollar.Oz skrev:Det är lite marigt att fylla på med salt eftersom det ligger inneslutet i en nätpåse, men det går kanske att lösa på nåt annat sätt.
De tar en plastspann och hänger ett durkslag http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10134966 däri.
I durkslaget häller det kalciumkloriden. Vattnet droppar ner i spannen.
Har aldrig varit i en affär hos Lantmännens "Granngården" http://www.granngarden.se, men jag skulle tro att de har allt som behövs för att få ihop en egen "torrboll"
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Man kan också, berättar min kemitekniska konsult, dänga den påsen litet löst i något stabilt, så klumpen delar sig, så piggar Torrbollen upp sig ett tag. I alla fall tills man byggt en Megatorrboll av lösa delar från Granngården (typ).
Man kan också spana litet i vanliga byggmarknader, för ibland säljs kalciumklorid ("sommarvägsalt) som "tösalt", men läs noga på säcken. Tydligen är det litet vanligare söderöver och en del paneuropeiska byggmarknader importerar säckarna "hemifrån".
Man kan också spana litet i vanliga byggmarknader, för ibland säljs kalciumklorid ("sommarvägsalt) som "tösalt", men läs noga på säcken. Tydligen är det litet vanligare söderöver och en del paneuropeiska byggmarknader importerar säckarna "hemifrån".
Anders S
OK. Jag tolkar svaren som att min fuktslukare inte är förbrukad ännu, men att saltklumpen borde finfördelas för att nå maximal effektivitet.
Den sjunger på sista versen, det gör den, men litet till kan du nog få ut mha mekanisk bearbetning.Oz skrev:OK. Jag tolkar svaren som att min fuktslukare inte är förbrukad ännu, men att saltklumpen borde finfördelas för att nå maximal effektivitet.
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Så här års är väl behovet mindre, luften är väl mycket torrare nu än i november och december. Det kan nog göra att det droppar mindre ner i skålen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.