Jäkligt snabba segelbåtar där i Halland.Brygg seglaren skrev: Länsstyrelsen i Halland ville lägga fartbegränsning på 5 knop i hela Kungsbackafjorden. Hade de gjort så hade alla båtar i inre delen av fjorden haft en och en halv timmas gångtid (7,5 M) varje gång de skulle ut eller hem. SXK var aktiv med argumentation och det beslutet blev avstyrt.
MVH
Kaj
Det fina med SXK - lysande sammanfattning
Re: Det fina med SXK - lysande sammanfattning
-
Brygg seglaren
- Silvermedlem
Förlåt.Cthulu skrev:Jäkligt snabba segelbåtar där i Halland.Brygg seglaren skrev: Länsstyrelsen i Halland ville lägga fartbegränsning på 5 knop i hela Kungsbackafjorden. Hade de gjort så hade alla båtar i inre delen av fjorden haft en och en halv timmas gångtid (7,5 M) varje gång de skulle ut eller hem. SXK var aktiv med argumentation och det beslutet blev avstyrt.
MVH
Kaj
Glömde ordet minst. Tänk vad fel det kan bli.
Kryssarklubben är en klubb för alla båtmänniskor. Jag tänkte motorbåt när jag skrev det.
MVH
Kaj
Även om Sailguide i dina ögon är parantetiskt så är SXK:s eget forum än mer parantetiskt... Jag konstaterade just att av den nya styrelsen är det bara nån enstaka som registrerat sig som forummedlem och av dessa enstaka är det återigen bara nån enstaka som skrivit något inlägg. I allmänhet har man inte varit på sitt eget forum under det senaste året....Seawolf skrev:... Medan allt detta passerar ägnar sig medlemmar med åsikter åt att skriva om dem på diverse parantetiska forum på nätet. Hur skulle det vara om var och en i stället formulerar sina visioner och ev. förändringsönskemål och sen mailar dem till allt vad funktionärer heter inom själva SXK. Adesserna stå på SXK:s hemsida.
Då, men först då, kanske föreningens funktionärer börjar efterfråga medlemsåsikter på bredare front.
Så i väntan på det... kanske Sailgude kan duga?
/T
Sailguide är inte paratetiskt i sitt slag som svenskt internetforum.T skrev:Även om Sailguide i dina ögon är parantetiskt så är SXK:s eget forum än mer parantetiskt... Jag konstaterade just att av den nya styrelsen är det bara nån enstaka som registrerat sig som forummedlem och av dessa enstaka är det återigen bara nån enstaka som skrivit något inlägg. I allmänhet har man inte varit på sitt eget forum under det senaste året....Seawolf skrev:... Medan allt detta passerar ägnar sig medlemmar med åsikter åt att skriva om dem på diverse parantetiska forum på nätet. Hur skulle det vara om var och en i stället formulerar sina visioner och ev. förändringsönskemål och sen mailar dem till allt vad funktionärer heter inom själva SXK. Adesserna stå på SXK:s hemsida.
Då, men först då, kanske föreningens funktionärer börjar efterfråga medlemsåsikter på bredare front.
Så i väntan på det... kanske Sailgude kan duga?
![]()
/T
Men det är få av SXK:s funktionärer eller medlemmar som bevistar några sådana forum alls. Därför är nog direktmail till dem den i princip enda vägen att framföra synpunkter. Medlemsinflytandet inom SXK är tämligen svåråtkomligt då man ju ordnar melemsmöten på en plats för hela landets medlemmar, och det är få som reser långväga på grund av sånt. Och inte ens om det hade varit flera hade det påverkat så mycket.
/T[/quote]
Men det är få av SXK:s funktionärer eller medlemmar som bevistar några sådana forum alls. Därför är nog direktmail till dem den i princip enda vägen att framföra synpunkter. Medlemsinflytandet inom SXK är tämligen svåråtkomligt då man ju ordnar melemsmöten på en plats för hela landets medlemmar, och det är få som reser långväga på grund av sånt. Och inte ens om det hade varit flera hade det påverkat så mycket.[/quote]
Jag undrar om du har rätt i att få medlemmar bevistar dessa olika fora. Om det är som du säger om SXK:s funktionärer så förklarar ju det ganska tydligt hur det kunde gå som det gjorde på årsmötet, dvs verklighetsförankringen verkar inte vara vad den borde.
Men det är få av SXK:s funktionärer eller medlemmar som bevistar några sådana forum alls. Därför är nog direktmail till dem den i princip enda vägen att framföra synpunkter. Medlemsinflytandet inom SXK är tämligen svåråtkomligt då man ju ordnar melemsmöten på en plats för hela landets medlemmar, och det är få som reser långväga på grund av sånt. Och inte ens om det hade varit flera hade det påverkat så mycket.[/quote]
Jag undrar om du har rätt i att få medlemmar bevistar dessa olika fora. Om det är som du säger om SXK:s funktionärer så förklarar ju det ganska tydligt hur det kunde gå som det gjorde på årsmötet, dvs verklighetsförankringen verkar inte vara vad den borde.
Tja, Sailguide har 2163 användare, och kanske 200 är någorlunda aktiva. Maringuiden har 37548 medlemmar. Får man döma av fördelningen av inlägg, så är minst 90% av dessa snurre- och planande motorbåtsägare. Av seglarna verkar det som om minst hälften återfinns både här och där. Plankstollarna återfinns både här och där, och på alla dessa forum finns nog ett överskott på 20% av dubbelpseudonymer.Jag undrar om du har rätt i att få medlemmar bevistar dessa olika fora. Om det är som du säger om SXK:s funktionärer så förklarar ju det ganska tydligt hur det kunde gå som det gjorde på årsmötet, dvs verklighetsförankringen verkar inte vara vad den borde.
SXK har väl c:a 15000 betalande medlemmar (40000 inkl familjemedlemmarna), så det blir i så fall några % (om nu alla 200 aktiva är SXK-intressenter) av dessa som även spanar på Internetforum.
Ser jag på min bekantskapskrets med några tiotals SXK-melemmar är det bara tre-fyra stycken som nån gång snokar forum, även fast de flesta är internetiserade för övrigt.
Men om vardera SXK-funktionären får olika förslag och ideer epostade till sig från några tjog som engagerar sig, så kommer de att uppleva detta som torligen både positivt, engagerande och värt att engagera sig för. Av viss egen erfarenhet vet jag att det är trist att jobba i en förening där inga av medlemmarna visar intresse av att man finns med som funktionär.