Lösfotat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
friseglarn
Diamantmedlem

Re: Lösfotat

Inlägg av friseglarn » fre 06 feb 2009, 09:39

Matsa, argumentet med att slippa snö avgör saken; jag ska också fixa lösfotat;)

Heder åt dig Matsa-viking!

sailormoon
Trogen medlem

Inlägg av sailormoon » fre 06 feb 2009, 13:48

Fördelar lösfotat - lättare att trimma seglet via uthalet
Nackdelar - större tryck på uthalet vilket kan få gammalt uthal att pansionera sig. Annan nackdel är om man har äldre rund profil på bommen så kan skothornet hoppa ut ur rännan när den belastas hårt, tex vindby.
Mina tips är se över ditt uthal och surra skothornet runt bommen 2-3 varv med dyneema, har du nyare bom så kan du få plats med en liten vagn i rännan (snacka med Benns). Obs seglet ska fortfarande gå att trimma via uthalet.

/sailormoon
less is more

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 06 feb 2009, 14:57

sailormoon skrev:Fördelar lösfotat - lättare att trimma seglet via uthalet
Nackdelar - större tryck på uthalet vilket kan få gammalt uthal att pansionera sig.
...
/sailormoon
less is more
Det här får inte jag ihop riktigt...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 06 feb 2009, 16:40

på en del båtar där skotet sitter i bakkanten av bommen kan man ju binda storskotblocket med en lina som går runt bommen och passerar igenom öljetten i skothornet. :D då blir det inte sånt hårt drag i rännan av den lilla ensamma travaren som ska ta hela lasten

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » fre 06 feb 2009, 17:16

matsa skrev:på en del båtar där skotet sitter i bakkanten av bommen kan man ju binda storskotblocket med en lina som går runt bommen och passerar igenom öljetten i skothornet. :D då blir det inte sånt hårt drag i rännan av den lilla ensamma travaren som ska ta hela lasten
Dedär va ju en cool ide' :)
Satte stund och skissade och funderade på saken tog en titt på seglet (North Sails) och bomen "selden hembygge" och konstaterade att min "lilla travare" är av Aluminium? och 75mm lång och passar rätt så perfekt i bomens likränna samt är sytt med 4-dubbel 15mm flat nylonlindning i skothornets öljett.. Så man behöver knappast binda en lina, men tanken är bra, "ifall det skulle hända ngt" :) :) tex outhaulet skulle ge efter eller likrännan skulle brytas sönder.
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 06 feb 2009, 17:50

Jag provade att göra just så på min för något år sedan men problemet var bara att skotet drar något framåt. Visst avlastades den stora travaren i bommen men det belv ytterliggare en kraft som skulle tas upp av uthalet, lite sämre rent hanteringsmässigt. Det blev ganska tungt att justera uthalet när det blåste lite mer.
Har inte varit med om några problem med travaren på en lösfotad stor... ännu..:)

Sen ser jag ingen skillnad på min replik stor och min lösfotade heller...:)
Men det kan ju variera beroende på båttyp/segelstorlek.
Bilagor
IMGP1463.JPG
IMGP0469.JPG

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » fre 06 feb 2009, 18:18

SWE54 skrev:Jag provade att göra just så på min för något år sedan men problemet var bara att skotet drar något framåt. Visst avlastades den stora travaren i bommen men det belv ytterliggare en kraft som skulle tas upp av uthalet, lite sämre rent hanteringsmässigt. Det blev ganska tungt att justera uthalet när det blåste lite mer.
Har inte varit med om några problem med travaren på en lösfotad stor... ännu..:)

Sen ser jag ingen skillnad på min replik stor och min lösfotade heller...:)
Men det kan ju variera beroende på båttyp/segelstorlek.
Är första lösfotade för mej.

Hade på gamla seglet replik och ingen travare.
Outhaulen var 6:1 och ändå var det tung och svårt att justera utan att lätta på trycket i storen :( :(

Så hoppeligen är nu de problemen ur världen :)
Har dock en 2:1 på nuvarande outhaulen så kanske? behövs ett extra block ng.stans :) ?

(hur kryper ni ner storleken på bilderna vettigt??)
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 06 feb 2009, 18:36

Mitt uthal är 4:1, har jag för mig :? , och kan vara lite tungt när det blåser runt 7 m/s, kanske skulle behöva en växel till egentligen mest för bekvämlighetens skull. Storen är på ca 23 m2.

Bilderna blir så där när jag laddar upp som bilaga ( en flik under meddelande fönstret ).
Klickar man på bilderna så öppnas dom i original storlek.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 06 feb 2009, 18:51

Om man är det minsta rädd om prylarna är det nog en vettig idé att släppa skotet när man tar hem outhaul.

Detsamma gäller hemtagning av rev. Har man tryck i seglet då kan man strippa travare om man har litet oflyt.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 06 feb 2009, 19:15

I stället för att sno valda delar av egna och andras inlägg i en annan tråd på ett annat forum, lägger jag ut en länk.
Tråden håller sig nästan 100-%-igt till ämnet och är hyfsat bra med tanke på var den återfinns. :D

http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 feb 2009, 20:05

Ja, alltså, det handlar ju här om det diskutabla värdet i att sy om ett befintligt storsegel, som i det här fallet enkelt botas med en travare i skothornet, efter känd modell.

Köper man nytt kan man ju tom spara en slant på lösfotat, och det är ju heller inte sämre på något sätt, om det är sytt för ändamålet - trim med uthalet blir ju oslagbart smidigt.

Det man kan tillägga är att man blir ordentligt handikappad på vissa båtar om något händer med uthalet, och det blir i så fall värre på lösfotade storsegel (det lossnar mer, ju). På segeljollar med uthal i bommen är det viktigt att säkra seglet med en extra stropp parallellt med uthalet, så att det inte går längre fram än "så bukigt som man kan kan tänka sig". Händer då något med uthalet får man det jobbigt (går inte att trimma ut) men man kan kan klara sig. En sådan liten säkringsstropp skulle jag vilja ha i ett lösfotat segel. Pris: 8 kronor (typ), litet mer om man vill ha en schackel...
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 06 feb 2009, 20:08

Tja, man kan ju inte ha hängslen och livrem på allt.
Skulle det, mot förmodan, hända något så får man väl gå upp i vind, dra tillbaka seglet och säkra med en liten tamp. Värre än så är det ju inte. :wink:
Jag har dessutom enbart dragit sönder uthal på replikade storsegel....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 feb 2009, 20:36

SWE54 skrev:Tja, man kan ju inte ha hängslen och livrem på allt.
Skulle det, mot förmodan, hända något så får man väl gå upp i vind, dra tillbaka seglet och säkra med en liten tamp. Värre än så är det ju inte. :wink:
Jag har dessutom enbart dragit sönder uthal på replikade storsegel....
Det är ju verkligen mycket enkelt och billigt att ordna det så på en vanlig rigg! Jag har ju samma svaga punkt på Heffaklumpen med rullstor. Händer något med uthalet (12 mm dyneema och block i varje skärning, inte så troligt, men ändå) står man med lång näsa (och en snabb inrullning är av nöden) om uthalet går sönder, och där går ju inte att lösa det här annat än med sk "rysk säkerhet" (=brutalt överdimensionerat).
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 06 feb 2009, 20:47

Så lite saker som möjligt eller, som någon skrev här innan, less is more!

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 06 feb 2009, 22:00

.....but less is only more when more is no good

Skriv svar