Så har det hänt igen.......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Så har det hänt igen.......

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 12 feb 2009, 21:36

Bra att du skriver Brendan. Forum utan dig är lite ofullständiga. Glöm inte bort Klotterplanket...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 feb 2009, 22:52

Maxi33 skrev: Jag upprepar frågan från ett tidigare inlägg, är det någon som redan i höstas klagade till GREFAB över olämpligheten i att använda utfyllnadsområdet?

MVH
Håkan
Det vet jag lika litet som du. Det får du fråga GREFAB om (naturligtvis).

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 feb 2009, 22:55

Guitar Nilsson skrev:Bra att du skriver Brendan. Forum utan dig är lite ofullständiga. Glöm inte bort Klotterplanket...
Tack Ljusne-Håkan, får säga detsamma till dig. Klotterplanket läser jag och vem vet vem som döljer sig bakom något nytt nick...

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 12 feb 2009, 23:48

"Det vet jag lika litet som du. Det får du fråga GREFAB om (naturligtvis)."
Skrev Brendan.

Detta som svar på min fråga om han, eller någon han vet, klagade redan i höstas på det usla sätt han nu anklagar GREFAB för.
Trist sätt Brendan, som så många gånger förr i debatter. Först ta munnen full och sedan dra sig undan.

Calle C behöver konstruktiva synpunkter och förslag, inte metaforer.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 13 feb 2009, 07:42

Maxi33 skrev: Calle C behöver konstruktiva synpunkter och förslag, inte metaforer.
Jag tycker IOFS att Calle fyllt kvoten av eftertanke och självkritik alldeles tillräckligt på egen hand. "Backspegeln" täcker ju in det mesta. Ifall GREFAB kan förmås att bidra till att lindra skadan vet jag emellertid inte, men man kan väl hoppas.

Men jag vet, efter två båtinbrott och (framförallt) ett rejält husinbrott, att sakliga värderingar och förnumstiga råd inte riktigt täcker in frågan. Känslan av meningslöshet, övergrepp och allmän misantropi är den värre delen, och i mitt fall kände jag aldrig att tips om bättre lås eller beteende var av värde, bara spädde på känslorna av att man själv var delaktig och "hade sig själv att skylla". I det senare fallet blev också diskussionerna med försäkringsbolaget lätt arbetssamma, vilket jag varmt unnar Calle att slippa. När det gäller villainbrottet fanns en liten ljusglimt; tjyvarna (en av dem) hade skruvat ur en lampa i en garderob (ljusskygg är en bokstavlig term för sådana herrar). Det gick att ta fingeravtryck från lampglaset (polisen kom direkt med daktoskopiväskan då jag beskrev omständigheterna) och där fanns verkligen ett gott bomärke från en i sammanhanget känd person. Liten hämnd är också hämnd, kan jag berätta. Lustigt nog, när det berättades mig att tjyven var haffad var jag helt uppfylld av att vara med på rättegången, men den brinnande vreden dämpades till hanterlig nivå på relativt kort tid. Det handlar heller inte om att förlåta, utan snarare att glömma, förminska och gå vidare. Det goda och positiva kommer tillbaka.

Med en Havsörn skall man inte behöva ge sig. Utseendet, kvaliteten och historien med båten, minnena och framtiden kan ingen tjuv ta med sig.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 13 feb 2009, 09:49

Maxi33 skrev:"Det vet jag lika litet som du. Det får du fråga GREFAB om (naturligtvis)."
Skrev Brendan.

Detta som svar på min fråga om han, eller någon han vet, klagade redan i höstas på det usla sätt han nu anklagar GREFAB för.
Trist sätt Brendan, som så många gånger förr i debatter. Först ta munnen full och sedan dra sig undan.

Calle C behöver konstruktiva synpunkter och förslag, inte metaforer.

MVH
Håkan
Håkan, använd gärna den förnämliga citeringsfunktionen som skulle underlätta det betydligt att förstå och besvara dina inlägg. Nu blir det du skriver väldigt rörigt. Man ger gärna upp.

Jag vill inte dra mig undan, men tycker att jag skrivit allt jag har på hjärtat i den här saken och rentav upprepat mig litet väl mycket. De flesta tycker nog att saken inte behöver ältas mer.

Vad är du vill att jag ska förtydliga?

Eftersom du är så intresserad av GREFAB, deras planer och policy, varför går du inte själv på mötena och ser till att få informationen från "Hästens mun" istället för att begära den från mig, vars svar du ändå alltid misstror och ifrågasätter intill minsta kommatecken.

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Chardonnay » sön 15 feb 2009, 14:05

Usch detta är för jävligt.. vi ligger också i Björlanda kile för första gången på ett andrahandskontrakt vinterupplagda, i tisdags när vi var vid båten stod det 2 danska ölflaskor "hof" under vår båt, & man kan ju undrar var de kom ifrån?
Vad vi kunde se har vi inte haft påhälsning ännu.
Vad kan man göra, kan vi ha vaktgång i hamnen även på vintern? På sommaren har vi ju vaktschema & gåt vakt via Björlanda kile hamnförening.
Detta kan väl var ngt att tänka på även under vintern?
En natt per vintersäsong kan jag tänka mig att gå vakt...
/Susanne
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 16 feb 2009, 11:24

Även Fiskebäck (också en GREFAB-hamn) har haft oönskade besökare de senaste dagarna - vad vi vet så nöjde man sig med att stjäla 25l plastdunkar (förankring av täckningen).
Får nog åka ner o kontrollera att ens egna grejer finns kvar...

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » mån 16 feb 2009, 19:52

Trist med stölder, sånt gör mig heligt f-bnad! Jag hade nog gärna installerat larm i ett sådant läge för chansen att få tag på de rackarna!!! (hade nog för min egen säkerhetsskull lämnat hagelbössan hemma) Det vore ju super om man kunde ha en lista överr grejjer som blivit stulna så att man kunde undvika att köpa dessa på blocket. Jag vill verkligen inte understödja verksamheten med att råka köpa stöldgods!

Jag vet nu inte om GREFAB verkligen har så hög service om de ställer ut båtar på grusplanen ute i snåret. Vi hade båt i Björlanda Kile i somras och har den nu uppställd på Mossholmens Marina där vi fortsättningsvis skall ha båten. Visst kostar det lite mer men man säger sig inte ha några stölder på Mossholmen öht. Det hoppas jag stämmer. Det finns grindar och övervakning vilket gör att det känns ganska tryggt ändå. Så mycket dyrare är det ju inte om det betyder att man är mer skyddad mot stölder. Nu kanske inte Mossholmen kallas för Göteborgsområdet men det är ändå ett bra läge tycker vi.

Vad gäller årsredovisningen för GREFAB 2007-2008 så var det väl så att utseendet på den balansen bland annat beror på att man byggt ut björlanda kile ganska mycket? Jag vet att jag har läst något liknande, jag lyckas tyvärr inte hitta det igen. Däremot så undrar jag hur det fungerar med GREFAB egentligen, den delägs ju av flera kommuner än Göteborg och förekommer bla även i Lerums, Mölnlycke och Partilles årsredovisning. Hur fungerar redovisningen? Är det inte lite speciellt med kommunala bolag och att de faktiskt inte får vara vinstdrivande på vilket sätt som helst och därmed konkurrera med privata alternativ. Är det inte någon speciallösning för t ex Liseberg? För övrigt så vet jag stora konsultfirmor som går bra med knappt en miljon i omsättning per anställd, trots högre lönekostnader och en hel del kostsam utrustning.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 27 feb 2009, 18:59

Som tidigare nämnt så blev kompisen av med sina plastdunkar till presenningen (GREFAB Fiskebäck).
Fixade nya till honom förra helgen - idag när jag var ute o mätte på min båt SÅ HADE FANSKAPEN VARIT DÄR O STULIT DE NYA DUNKARNA :evil:
Även min närmaste båtgranne hade blivit av med en del av sina dunkar...
Det är väl troligen/förhoppningsvis inte någon som behöver dunkar till sin egen båttäckning utan snarare så används dunkarna för att slanga diesel/bensin ur de oftast toppfyllda båtarna på uppställningsplatsen. Tror inte att det är så många som har låsbart tanklock på båten....
Uppmanar därför alla med båt i Fiskebäck att kontrollera sin täckning och om bränsletanken blivit tömd :cry:

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 27 feb 2009, 19:54

Calle C skrev:Är det någon som vill köpa min båt billigt..... :(
Beklagar!

Du kan få byta båten mot min bil, en Saab 9-5, 2007:a som varit inne 15 ggr på verkstan på 20 månader. Maken till skitbil och inkompetenta serviceverkstäder får man leta efter. Tyvärr verkar det ju gå illa för hela Saab, vilket möjligen kan ha korrelation med kvaliteten på deras bilar? :roll:

Sorry för OT, trådstöld och allt vad det heter. Men jag tror mig veta hur det känns att vara maktlös inför ett hopplöst problem (i mitt fall 2 grava fel på bilen som verkstäderna, jag har testat 3 st olika, inte förmår att åtgärda)

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 27 feb 2009, 20:07

Mr Q skrev:
Beklagar!

Du kan få byta båten mot min bil, en Saab 9-5, 2007:a som varit inne 15 ggr på verkstan på 20 månader. Maken till skitbil och inkompetenta serviceverkstäder får man leta efter. Tyvärr verkar det ju gå illa för hela Saab, vilket möjligen kan ha korrelation med kvaliteten på deras bilar? :roll:

Sorry för OT, trådstöld och allt vad det heter. Men jag tror mig veta hur det känns att vara maktlös inför ett hopplöst problem (i mitt fall 2 grava fel på bilen som verkstäderna, jag har testat 3 st olika, inte förmår att åtgärda)
http://www.saabforum.nu/index.asp kanske vore något....?
Skämt åsido, att vara inkompetent är oftast inte brottsligt - att stjäla dunkar o slanga diesel är stöld (även i lagens mening).
De som bestulits riskerar dessutom att drabbas dubbelt om presenning/täckställning blåser sönder pga avsaknad av förankringstyngderna.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » fre 27 feb 2009, 20:11

Mr Q skrev:
Beklagar!

Bara för att balansera så är jag inne på min tredje Saab och de har inte haft några fel utanför det vanliga serviceprogrammet. Gör ju dock inte ditt måndagsex bättre...

Min båt går det inte att komma levande fram till just nu, vare sig man är ägare eller tjuv. När jag tog upp den hamnade båten i en vattenpöl och den har blivit kvar hela vintern. Nu är det ett ingenmansland av blankis runt hela båten som inget levande kan närma sig; speciellt inte efter några carlsberg!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 27 feb 2009, 21:30

Hans skrev:Skämt åsido, att vara inkompetent är oftast inte brottsligt
Mja, i mitt fall har det tagit så mycket tid och energi i anspråk, så frågan är om det inte är litet brottsligt? :roll: Samt så sent som idag mådde barnen illa för att det var så varmt och kvalmigt i bilen, trots att vreden stod på 16 grader, vilket är snäppet över blå (max kyla/max blås). Men den fullständigt fantastiskt inkompetenta märkesverkstan, tillika största Saab återförsäljare i Stockholm hävdar med en dåres bestämdhet att de gjort alla tester de kan och har kommit fram till att det inte är något fel på min ACC. Det bör tilläggas att bilen varit inne 5 ggr bara för ACC:n.

Sen var det där med att bilen drar vänster, som 3 olika märkesverkstäder varit på inte mindre än 8 ggr. Nej jag snackar inte skit. Och ja bilen drar fortfarande vänster.

Jag kan faktiskt, så här på kvällskvisten, böja mig att köpa in på Anders S skepsisim mot båtmekaniker. Jag förstår dig, mitt eget förtroende för bilmärkesverkstäder är så lågt som något förtroende någonsin kan bli.

Och nej jag kommer ALDRIG mer köpa en Saab, plus att jag givetvis varnar alla som över huvud taget funderar på att köpa, vad ni än gör, välj ett annat märke.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 27 feb 2009, 21:45

Mr Q skrev: Och nej jag kommer ALDRIG mer köpa en Saab, plus att jag givetvis varnar alla som över huvud taget funderar på att köpa, vad ni än gör, välj ett annat märke.
Jag vet, du ska naturligtvis gå till Svenska Bil och köpa en ny Cheva istället :wink: En kompis som kör en sån där grisful chevavan i jobbet har berättat en del skrämmande saker som påminner om dina upplevelser. Att de sedan som stockholmsföretag väljer att åka till Katrineholm och köpa 3 nya bilar för en miljon istället för svensaka Bil i Sthlm några kilometer bort, säger också en del om hur intresserade de är att sälja bil i Sthlm. Men de främjar hellre sjysst handlare även om det innbeär att då får åka en bra sväng extra. Och sen att bilarna levererats från Sthlm till Katrineholm samma dag de åker från Sthlm till Katrineholm för att hämta hem den till Sthlm,,,, det är ja rörigt. Servicen utförs dock i Sthlm, och den skulle jag inte ge många ören för.

Tyvärr verkar sånt här vara vardagsmat. Tur man inte har ny bil :o
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar