Elmotor eller bensinsnurra till dinge?
Re: Elmotor eller bensinsnurra till dinge?
Fel av mig Excel 319. Min undran var förstås, och det tror jag nog du förstod, om en en 2-taktare som körs på alkylatbensin med inblandning av s.k. tvåtakts-bio-olja kan anses ge acceptala utsläppsvärden i jämförelse med en 4-taktare.
De enda faktorer som påverkar mitt val av snurra är hur jag kan använda den och vad den kostar.
Miljöpåverkan under de fåtaliga timmar jag och barnen använder den är försumbar till och med i närområdet jämfört med allt annat vi människor påverkar bara genom att finnas till, med det tekniska globala samhälle vi har och där vi måste producera tillräckligt för att hålla snart sju milliarder människor vid liv, och där redan den minsta acceptabla levnadsstandarden så som vi bedömer det i vår del av världen innebär säkert tiotusen gånger mer påverkan på miljön än om vi alla vore samlare och levde i smågrupper enligt Lasse berg och hans bok "Gryning över Kalahari".
Och jag vägrar att utföra symbolhandlingar som inte på minsta sätt ändrar något, som att skaffa elsnurra för att skona miljön.
Jag valde en skapligt ny begagnad tvåtaktare, jag övervägde ett tag elsnurra mest för att jag var nyfiken och själva motorn ju är väldigt lätthanterlig, men så insåg jag att det där med att hantera ett batteri inte var så lätt...och det skall ju förvaras någonstans invändigt ombord på stora båten under färd, och om man tar in en grön sjö i gummibåten slår det väl eld...?
Med tvåtaktaren kan jag köra långsamt och ganska tyst men också fort och ändå inte särskilt bullrande. Med elsnurra har man inget val, det går alltid långsamt.
Med tvåtaktaren kan jag köra rätt fort i en timme och hämta någon inne på fastlandet eller köpa glass till ungarna om vi ligger i naturhamn. Inte med elsnurran.
Med tvåtaktaren kan jag stånga mig fram emot vind och vågor om det plötsligt behövs. Inte med elsnurran.
Med tvåtaktaren kan jag ro närhelst jag vill eller tycker jag måste fjäska för omgivningen, och här måste jag erkänna att elsnurran väl kan mäta sig med tvåtaktaren. Faktiskt.
MVH
Håkan
Miljöpåverkan under de fåtaliga timmar jag och barnen använder den är försumbar till och med i närområdet jämfört med allt annat vi människor påverkar bara genom att finnas till, med det tekniska globala samhälle vi har och där vi måste producera tillräckligt för att hålla snart sju milliarder människor vid liv, och där redan den minsta acceptabla levnadsstandarden så som vi bedömer det i vår del av världen innebär säkert tiotusen gånger mer påverkan på miljön än om vi alla vore samlare och levde i smågrupper enligt Lasse berg och hans bok "Gryning över Kalahari".
Och jag vägrar att utföra symbolhandlingar som inte på minsta sätt ändrar något, som att skaffa elsnurra för att skona miljön.
Jag valde en skapligt ny begagnad tvåtaktare, jag övervägde ett tag elsnurra mest för att jag var nyfiken och själva motorn ju är väldigt lätthanterlig, men så insåg jag att det där med att hantera ett batteri inte var så lätt...och det skall ju förvaras någonstans invändigt ombord på stora båten under färd, och om man tar in en grön sjö i gummibåten slår det väl eld...?
Med tvåtaktaren kan jag köra långsamt och ganska tyst men också fort och ändå inte särskilt bullrande. Med elsnurra har man inget val, det går alltid långsamt.
Med tvåtaktaren kan jag köra rätt fort i en timme och hämta någon inne på fastlandet eller köpa glass till ungarna om vi ligger i naturhamn. Inte med elsnurran.
Med tvåtaktaren kan jag stånga mig fram emot vind och vågor om det plötsligt behövs. Inte med elsnurran.
Med tvåtaktaren kan jag ro närhelst jag vill eller tycker jag måste fjäska för omgivningen, och här måste jag erkänna att elsnurran väl kan mäta sig med tvåtaktaren. Faktiskt.
MVH
Håkan
En expert i mängden
friseglarn skrev:Värdenihilism är farligt... som t ex sådan värdenihilism som säger att man ska visa hänsyn genom att tolerera störningar. Etiken bakom är den värdenihilistiska idén att alla har rätt att göra vad som helst för ingen kan säga vad som är rätt eller fel...
Maxi33-Håkan pekar på en viktig aspekt av vart utvecklingen har lett oss. För endast ett fåtal decennier sedan visste svenska båtmänniskor vad det innebar att visa hänsyn och såg det som en självklarhet att visa hänsyn.Maxi33 skrev:Det vore intressant om friseglarn vill definiera följande begrepp:
Störa
Bli störd
Onödig störning
Störa för nöjes skull
Jag håller naturligtvis med om varje ord i ditt inlägg, förutsatt naturligtvis att vi har samma definition på dessa begrepp, överallt och alltid...
MVH
Håkan
Vad det än beror på har denna förmåga i alltför stor utsträckning försvunnit. Det som i går var självklarheter måste därför i dag definieras skriftligt i formella regelverk. Överträdelser måste beivras och övervakningen skärpas.
Du är på rätt spår, Håkan!
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
"För endast ett fåtal decennier sedan visste svenska båtmänniskor vad det innebar att visa hänsyn och såg det som en självklarhet att visa hänsyn."
Skrev Tomas E.
Visst är det fint med nostalgi, men till och med den var bättre förr...
Själv minns jag en del gruff och blängande mellan båtfolk då jag och mina föräldrar ibland var ute med bekanta i deras snipa på femtiotalet, och inte var samtliga människor på alla öar och i kustsamhällena en enda lycklig familj där alla visade hänsyn till alla andra hela tiden, varken förr eller nu Tomas E.
Mellan flera av öarna i Göteborgs skärgård har det i generationer varit en sport, speciellt med brännvin inblandat, att åka över och sabba något eller bara slåss litegrann.
Och vuxna har i alla tider och överallt skällt på ungar som busar och ställer till det, redan för tiotusen år sedan fick nog barnen ovett om de buspaddlade med ekstockarna...
Det jag är på rätt spår med är att det alltid finns situationer där två i alla avseenden hedervärda och hänsynsfulla människor har olika uppfattning om vad den andre borde göra, eller inte göra.
MVH
Håkan
Skrev Tomas E.
Visst är det fint med nostalgi, men till och med den var bättre förr...
Själv minns jag en del gruff och blängande mellan båtfolk då jag och mina föräldrar ibland var ute med bekanta i deras snipa på femtiotalet, och inte var samtliga människor på alla öar och i kustsamhällena en enda lycklig familj där alla visade hänsyn till alla andra hela tiden, varken förr eller nu Tomas E.
Mellan flera av öarna i Göteborgs skärgård har det i generationer varit en sport, speciellt med brännvin inblandat, att åka över och sabba något eller bara slåss litegrann.
Och vuxna har i alla tider och överallt skällt på ungar som busar och ställer till det, redan för tiotusen år sedan fick nog barnen ovett om de buspaddlade med ekstockarna...
Det jag är på rätt spår med är att det alltid finns situationer där två i alla avseenden hedervärda och hänsynsfulla människor har olika uppfattning om vad den andre borde göra, eller inte göra.
MVH
Håkan
En expert i mängden
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Snälla överväg åror och segel till jollen, inte utombordare.
OM man inte måste bullra så ska man låta bli, så enkelt är det. Man ska inte störa i onödan. Om någon vill ha en definition på "måste" och "i onödan" så säger jag bara: suck....
OM man inte måste bullra så ska man låta bli, så enkelt är det. Man ska inte störa i onödan. Om någon vill ha en definition på "måste" och "i onödan" så säger jag bara: suck....
Scenario: "Pappa (mamma), det är så trist i naturhamnarna som ni gillar så mycket, kan vi inte få en sån där utombordare att köra jollen med i hamnarna?friseglarn skrev:Om någon vill ha en definition på "måste" och "i onödan" så säger jag bara: suck....
Svarsalternativ A: - "Jo, det skulle vi väl kunna skaffa, men ni får inte köra hela kvällarna! Det gillar inte alla. Max en tank bensin per kväll!".
Svarsalternativ B: - "Nej, men, ni kan få ett par nya, bättre åror i julklapp..."
Alltså, är det någon som annat än fullständigt undantagsvis stört sig på vuxet folk som flåkört med jolle ? Eller för den delen, stört sig på vuxna som kör moped runt, runt vid ortens hangout? Miljöskäl, javisst - det är ett valitt skäl att använda furu-alternativ, och så kör jag min jolle. Får jag tid skall jag sätta ett optimistsegel på gummijollen, en gjuten succe om det lyckas.
Men problemet, så som som det brukar manifesteras, handlar om att det är livsfarligt att ge roliga leksaker som bullrar till barn. Men å andra sidan vet man rätt väl var de finns.
Anders S