Vattenburen värme
Vattenburen värme
Hej, har en Ge-hå värmare i båten för vattenburen värme - radiatorerna är den gamla sorten typ rör med "flänsar".
Är det idé att byta dessa mot ex hjertmans radiatorer - blir det bättre effekt? Finns det andra bra radiatorer på marknaden?
Eller är det bortkastade pengar?
/ Olle
Är det idé att byta dessa mot ex hjertmans radiatorer - blir det bättre effekt? Finns det andra bra radiatorer på marknaden?
/ Olle
Re: Vattenburen värme
Hjertmans "billiga" är ju rör med fyrkantiga flänsar som uppges ge 400W/m vid 80 grader vattentemp. Om du ska byta så se till att inte blanda aluminium och koppar. Olika kovektorer har ju olika material. Kika på husvagnsskrot eller busskrot, där kan min få tag på billiga konvektorer. Ett alternativ är ju fläktkonvektorer om du vill använda ström. Fast då försvinner ju en stor del av vitsen med vatteburet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Du kanske bara behöver sätta dit några fler? Principen på Hjertmans är väl den samma som sagt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag skulle köpt ett cellvärmepaket från en bilskrot och monterat ett par datorfläktar på baksidan. För under tusenlappen har du en värmefläkt som låter minimalt, bara drar några tiondels ampere samtidigt som den sprider värmen snabbt och dessutom kan styras av termostat. 
Nackdelen med detta är bl.a. att värmen inte blir lika jämnt fördelad som om man har fler men mindre effektiva konvektorer. Med lämplig placering av konvektorer undviker man kallras från ventiler och luckor som är otäta/oisolerade.Paddy skrev:Jag skulle köpt ett cellvärmepaket från en bilskrot och monterat ett par datorfläktar på baksidan. För under tusenlappen har du en värmefläkt som låter minimalt, bara drar några tiondels ampere samtidigt som den sprider värmen snabbt och dessutom kan styras av termostat.
Javisst, har man plats för en tillräckligt stora och många 'passiva konvektorer' under ventiler etc så är ju det jättebra. Själv har jag inte det. Knappt en plan yta i lämplig höjd i hela båten. Då är ett litet hål i väggen som tyst och diskret sprider varmluft den perfekta kombinationen mellan vattenburen- och luftburen värme.janne skrev:Nackdelen med detta är bl.a. att värmen inte blir lika jämnt fördelad som om man har fler men mindre effektiva konvektorer. Med lämplig placering av konvektorer undviker man kallras från ventiler och luckor som är otäta/oisolerade.Paddy skrev:Jag skulle köpt ett cellvärmepaket från en bilskrot och monterat ett par datorfläktar på baksidan. För under tusenlappen har du en värmefläkt som låter minimalt, bara drar några tiondels ampere samtidigt som den sprider värmen snabbt och dessutom kan styras av termostat.
[quote="Paddy
Javisst, har man plats för en tillräckligt stora och många 'passiva konvektorer' under ventiler etc så är ju det jättebra. Själv har jag inte det. Knappt en plan yta i lämplig höjd i hela båten. Då är ett litet hål i väggen som tyst och diskret sprider varmluft den perfekta kombinationen mellan vattenburen- och luftburen värme.[/quote]
Jag har ingen erfarenhet av denna "perfekta kombination" men nog verkar det för lättare att då köra med en luftvärmare direkt.
Javisst, har man plats för en tillräckligt stora och många 'passiva konvektorer' under ventiler etc så är ju det jättebra. Själv har jag inte det. Knappt en plan yta i lämplig höjd i hela båten. Då är ett litet hål i väggen som tyst och diskret sprider varmluft den perfekta kombinationen mellan vattenburen- och luftburen värme.[/quote]
Jag har ingen erfarenhet av denna "perfekta kombination" men nog verkar det för lättare att då köra med en luftvärmare direkt.
Nej, vanlig luftvärme kan varken värma varmvatten eller lagras i en ackumulatortank. Motorns gångvärme går inte heller att använda.janne skrev:Jag har ingen erfarenhet av denna "perfekta kombination" men nog verkar det för lättare att då köra med en luftvärmare direkt.
Absolut inte. GeHån ska ha dessa rör-radiatorer! De rekommenderas även vid nyinstallation.Calvados skrev:Hej, har en Ge-hå värmare i båten för vattenburen värme - radiatorerna är den gamla sorten typ rör med "flänsar".
/ Olle
Har du problem med värmen så kolla att vattnet cirkulerar. Har du cirk-pump? Avluftningar vid samtliga hög-punkter?
Vad är det som gör att dessa fungerar bättre än t.ex. Hjertmans art.nr 4943?consensus skrev:Absolut inte. GeHån ska ha dessa rör-radiatorer! De rekommenderas även vid nyinstallation.Calvados skrev:Hej, har en Ge-hå värmare i båten för vattenburen värme - radiatorerna är den gamla sorten typ rör med "flänsar".
/ Olle
Har du problem med värmen så kolla att vattnet cirkulerar. Har du cirk-pump? Avluftningar vid samtliga hög-punkter?
Funderar på att installera en PoD och hade tänkt använda dessa. Mycket pga av att de är de minst fula jag hittat. Effekten verkar ju vara ganska lika mellan olika typer, runt 400W/m
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Rör-radiatorns fördel är att den ger lite strömningsmotstånd för vattnet och det kan fungera med självcirkulation. Vad man kan fundera över är däremot värmekapaciteten. Någonstans har jag sett att 400 W/m bygger på ett temperaturfall på 20°C. Fyra meter radiatorer skulle kunna avge 1600 W men då ska temperaturen falla 80°C vilket är omöjligt. Ökar man strömningshastigheten mha cirkulationspump kan man dock säkert få ut mer än 400 W/m, samma om man kyler radiatorerna med fläktar.
Jämför man med vanlig radiatorer som sitter hemma så kan en enkelradiator som är 1 m lång och 0,5 m hög avge 278 W vid 30°C temperaturfall. Har man 50°C fall blir effekten 533 W.
Jämför man med vanlig radiatorer som sitter hemma så kan en enkelradiator som är 1 m lång och 0,5 m hög avge 278 W vid 30°C temperaturfall. Har man 50°C fall blir effekten 533 W.
Ja, en cirkulationspump hade jag tänkt sätta in i vilket fall. Sedan säger specen för PoD:en att max 2 m radiatorer kan anslutas. Skulle innebära max 800W i teoretisk effekt. PoD ger ca 1200W har jag för mig. Det innebär ju att man aldrig skulle kunna utnyttja värmarens hela effekt. Kanske menar de max 2 m UTAN cirkulationspump? Värmaren i sig struntar väl i längden om man bara ser till att få runt vattnet?bosseh skrev:Rör-radiatorns fördel är att den ger lite strömningsmotstånd för vattnet och det kan fungera med självcirkulation. Vad man kan fundera över är däremot värmekapaciteten. Någonstans har jag sett att 400 W/m bygger på ett temperaturfall på 20°C. Fyra meter radiatorer skulle kunna avge 1600 W men då ska temperaturen falla 80°C vilket är omöjligt. Ökar man strömningshastigheten mha cirkulationspump kan man dock säkert få ut mer än 400 W/m, samma om man kyler radiatorerna med fläktar.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Ibland undrar man hur värmartillverkarna får ihop sina ekvationer men det det låter ju väldigt rätt.hedgehog skrev: Kanske menar de max 2 m UTAN cirkulationspump?
[quote="hedgehogJa, en cirkulationspump hade jag tänkt sätta in i vilket fall. Sedan säger specen för PoD:en att max 2 m radiatorer kan anslutas. Skulle innebära max 800W i teoretisk effekt. PoD ger ca 1200W har jag för mig. Det innebär ju att man aldrig skulle kunna utnyttja värmarens hela effekt. Kanske menar de max 2 m UTAN cirkulationspump? Värmaren i sig struntar väl i längden om man bara ser till att få runt vattnet?[/quote]
Du har väl en viss strålningvärme från PoD:en? Reflex/Glembring brukar ligga på ca 1/3 strålning och 2/3 vattenvärme för en oisolerad kamin.
Du har väl en viss strålningvärme från PoD:en? Reflex/Glembring brukar ligga på ca 1/3 strålning och 2/3 vattenvärme för en oisolerad kamin.
Consensus, Du verkar ha koll på POD-värmarna. Tror Du effekten räcker för att hålla rumstemp. vår/höst i en 31-fotare? POD-ens enkelhet och ringa krav på strömförbrukning gör den som jag ser det till bästa alternativet för den som inte alltid ligger med landström eller kör maskin. Men 1200 W är i minsta laget....
Tacksam om Du kan ge en indikation.
MVH
Jesse
Tacksam om Du kan ge en indikation.
MVH
Jesse