SWE54 skrev:toaen skrev:
1. Jag är ingen kappseglare och dessutom är orken begränsad
2. Den båten jag har LYS-tal på har bara LYS 0,91
3. Den båten som jag skulle vilja segla med har inget Svenskt LYS-tal bara ett Norskt som säger 1,02
tommy
Förstår nog lite hur du menar, skulle misstänka att 2 och 3 beror helt på 1 egentligen...
Ork och motivation är det ont om även här för tillfället, sen är man ju inte överbegåvad med koncentration och fokus heller just nu... så vi får väl se om det blir något race i år
Jag tro att din misstanke är något ogrundad.
beträffand punkt 1, så är ju många av de som kommer att segla Bohusracet rutinerade kappseglare med båtar som har ganska högt LYS-tal. Å andra sidan nån skall ju komma sist. Den enda form av organiserad segling som jag ägnar mig åt är 24-timmars, vilket jag uppskattar i hög grad. Beträffande orken under 24-timmars så brukar jag va med när vi startar och dragit upp riktlinjerna för seglingen. Det har alltid varit min båt vi använt. Sen går jag och lägger mig. Tids nog börjar de andra att bli trötta och då får jag min möjlighet

att segla i något sånär utvilat skick.
Beträffande punkt 2 så är det min gamla storfidra som jag anser att jag seglat färdigt med och har haft planer på att sälja. Ev seglar jag upp henne till Stockholm till att börja med och har henne som sommarstuga när vi hälsar på barn och barnbarn.
Punkt tre är min "nya" båt - en "motorseglare" med kosterskrov och däcksalong med invändig styrplats. En udda båt med med masten i framkant sittbrunnen, men med mycket goda boutrymme. Något svenskt LYS-tal finns inte, men en uppgift finns om ett Norskt LYS-tal på 1,01
http://www.seiling.org/baat/finnBaatId.do?baatId=6592. och enligt en dansk site LYS 1,02
http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=F ... LER&pr=676
Sen har jag faktiskt pratat med en av mina kompisar som har en FinGal och som inte var helt avvisande. Vi får se - det är ju ett tag kvar till sommaren.
Men det är kanske lugnast att hålla sig till den virtuella seglingen på nätet.
tommy
Hans skrev;
Slängde iofs ut ungarnas krabbhåvar och plockade av tyget på sprayhooden....
Det där med krabbhåvarna förstår jag, men inte fortsättningen. Själv funderar jag på att tillverka en sprayhood/dooghause i glasfiber. Gjorde en sån till min gamla havsfidra. Det var underbart. Stabilt och hade många fördelar och dessutom väckte den en viss uppmärksamhet.