Rengöra vattentank
Rengöra vattentank
Vad säger expertpanelen om bästa medlet/metoden att rengöra en rostfri vattentank.
Ska montera en nivågivare i tanken och tänkte passa på att göra insidan ordentligt ren. Givaren ska monteras i manluckan och med den borta tror jag man kommer åt det mesta av insidan med en diskborste eller liknande. Frågan är vilket medel som är bäst. Skulle säkert fungera med diskmedel men löddret brukar vara helt hopplöst att få bort. Kan inte fylla tanken med vatten förrän efter sjösättningen. Kanske Klorin skulle funka? Eller finns det bättre förslag?
Ska montera en nivågivare i tanken och tänkte passa på att göra insidan ordentligt ren. Givaren ska monteras i manluckan och med den borta tror jag man kommer åt det mesta av insidan med en diskborste eller liknande. Frågan är vilket medel som är bäst. Skulle säkert fungera med diskmedel men löddret brukar vara helt hopplöst att få bort. Kan inte fylla tanken med vatten förrän efter sjösättningen. Kanske Klorin skulle funka? Eller finns det bättre förslag?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Rengöra vattentank
83 visningar nu och inte en enda som har något förslag. Kan det verkligen vara sant?!hedgehog skrev:Vad säger expertpanelen om bästa medlet/metoden att rengöra en rostfri vattentank.
/p
/p
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Klorin används åtminstone som vattenkonserveringsmedel av långseglare. Ättika är inte så dumt heller.hedgehog skrev:83 visningar nu och inte en enda som har något förslag. Kan det verkligen vara sant?!hedgehog skrev:Vad säger expertpanelen om bästa medlet/metoden att rengöra en rostfri vattentank.
-
bassace
Proffsråd:
http://www.hallberg-rassy.com/Download/ManualSve.pdf, se avsnittet "Rengöring av tankar, slangar och pumpar" med början på sidan 34.
http://www.hallberg-rassy.com/Download/ManualSve.pdf, se avsnittet "Rengöring av tankar, slangar och pumpar" med början på sidan 34.
Vodka?
Vi använde Klorin en gång och det tog lång tid innan kaffet inte smakade Klorin längre.
Många rekommenderar Klorin men man undrar om de själva verkligen har använt det ...
Vi använde Klorin en gång och det tog lång tid innan kaffet inte smakade Klorin längre.
Många rekommenderar Klorin men man undrar om de själva verkligen har använt det ...
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Jag har aldrig använt det själv men rekommenderar det varmt!bosseh skrev:Vodka?
-
bassace
Citat ur länken ovan (Hallberg-Rassy varvets manual) beträffande användande av Klorin i vattentankar:bassace skrev:Proffsråd:
"Ytterligare ett tveksamt råd i de centrala anvisningarna är rådet att använda Klorin. Klorin innehåller inte
enbart natriumhypoklorit som det står på flaskan. Det innehåller också diverse rengöringsmedel. Några
båtägare med plasttankar och plastledningar har upplevt att rengöring med Klorin har gett en obehaglig
lukt och smak åt vattnet under lång tid efteråt, trots försök till urskjöljning. Dessutom finns det de som
har trott att eftersom Klorin är ett klorpreparat som rekommenderas att rengöra vattentankar med så är
det troligen också bra att klorera vattnet med. Det står nämligen inte på förpackningen att Klorin också
innehåller andra kemikalier. Men det är inte alls bra att ha Klorin med sina rengöringskemikalier kvar i
dricksvattnet! Då återstår att nöja sig med att göra mekaniskt rent så gott det går, dock utan att använda
borste i plasttankar. Därefter kan man chockklorera, lämpligen med Dakins stamlösning I. Det kan göras
såväl under säsong som före och efter. Minst 10 gånger så hög dos som för dricksvatten används. Har
man mindre än en tiondel vatten kvar i tanken så är det lätt. Fyll på klordosen. Gör en tur med båten så
att vattnet skvalpar om, pumpa igenom slangar och kranar så att vattnet tar slut. Fyll på nytt rent vatten.
Samma förfarande kan användas vid säsongens början och slut fastän i det senare fallet fyller man inte på
nytt utan tömmer alla slangar, pumpar och kranar. Försök hålla vattentanken full med rent vatten. Då är
det lite luft i tanken och vattnet håller sig bättre. Enda hindret skulle möjligen vara att vattnet väger för
mycket vid en kappsegling."
Ja, det här är visst en hel vetenskap som det mesta annat. Normalt lägger jag i särskilda rengöringstabletter (har glömt namnet) på våren, fyller upp och låter stå någon dag. Verkar fungera, ingen har blivit sjuk än... Men eftersom jag ändå ska öppna tanken så vill jag passa på att få bort ev fastsittande gegga. Kanske inte blir så dumt ändå med hett vatten och svag diskmedel- eller såpalösning.
Klorin verkar ju inte så bra enl. artikeln som länkades.
Klorin verkar ju inte så bra enl. artikeln som länkades.
/p
/p
"Dakins stamlösning" är något som man på apotek på det bestämdaste avråder att användas för rengöring av vattentankar. Det är inte ens säkert att det finns att få tag på längre.bassace skrev:Citat ur länken ovan (Hallberg-Rassy varvets manual) beträffande användande av Klorin i vattentankar:bassace skrev:Proffsråd:
"Ytterligare ett tveksamt råd i de centrala anvisningarna är rådet att använda Klorin. Klorin innehåller inte
enbart natriumhypoklorit som det står på flaskan. Det innehåller också diverse rengöringsmedel. Några
båtägare med plasttankar och plastledningar har upplevt att rengöring med Klorin har gett en obehaglig
lukt och smak åt vattnet under lång tid efteråt, trots försök till urskjöljning. Dessutom finns det de som
har trott att eftersom Klorin är ett klorpreparat som rekommenderas att rengöra vattentankar med så är
det troligen också bra att klorera vattnet med. Det står nämligen inte på förpackningen att Klorin också
innehåller andra kemikalier. Men det är inte alls bra att ha Klorin med sina rengöringskemikalier kvar i
dricksvattnet! Då återstår att nöja sig med att göra mekaniskt rent så gott det går, dock utan att använda
borste i plasttankar. Därefter kan man chockklorera, lämpligen med Dakins stamlösning I. Det kan göras
såväl under säsong som före och efter. Minst 10 gånger så hög dos som för dricksvatten används. Har
man mindre än en tiondel vatten kvar i tanken så är det lätt. Fyll på klordosen. Gör en tur med båten så
att vattnet skvalpar om, pumpa igenom slangar och kranar så att vattnet tar slut. Fyll på nytt rent vatten.
Samma förfarande kan användas vid säsongens början och slut fastän i det senare fallet fyller man inte på
nytt utan tömmer alla slangar, pumpar och kranar. Försök hålla vattentanken full med rent vatten. Då är
det lite luft i tanken och vattnet håller sig bättre. Enda hindret skulle möjligen vara att vattnet väger för
mycket vid en kappsegling."
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag har tank i rf. Jag brukar tömma tanken på hösten och på våren fylla den helt och låta elpumpen tömma den, alltså bara skölja ur den, inga medel alls. Att ha elpump till färskvattnet är bra, att tramp-pumpa ur allt är jobbigt. I alla fall så smakar vattnet bra sen. Om man öppnar tanken kanske det funkar hur bra som helst att bara gnugga rejält med vatten och rotborste, utan nåt medel?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
I min båt har jag ett rejält manhål på vattentanken. Jag tömmer ur, vädrar över vintern och fyller igen - aldrig några problem.
Att slabba med kemikalier utan behov tror jag inte är någon bra ide. Klorin bör man inte använda - det är tvättmedel lika mycket som klorlösning. Bättre då med riktigt desinfektionsmedel för vattentankar (Calle C brukar tipsa om något som är bra, men jag har glömt namnet), men vattenledningsvatten i Sverige brukar vara tillräckligt klorerat för att hålla utan sådan hjälp. Fyller man med brunns- eller sjövatten är det något annat.
Att slabba med kemikalier utan behov tror jag inte är någon bra ide. Klorin bör man inte använda - det är tvättmedel lika mycket som klorlösning. Bättre då med riktigt desinfektionsmedel för vattentankar (Calle C brukar tipsa om något som är bra, men jag har glömt namnet), men vattenledningsvatten i Sverige brukar vara tillräckligt klorerat för att hålla utan sådan hjälp. Fyller man med brunns- eller sjövatten är det något annat.
Anders S
Jag har en förpikstank i plast med en manlucka i form av ett stort avskruvbart lock som gör att jag kan köra ner hela armen vid rengöring. Det är säkert 10 år sedan den sist blev rengjord med något medel som inköptes på apoteket. Jag har dock köpt en förpackning (Watski) med 10 småpåsar av ett pulver som heter Micropur MP 100, men aldrig använt det. Varje påse om 1g räcker till 100L vatten. Det är bara att hälla en påse i påfyllningsröret, fylla upp tanken och förslagsvis köra båten mot sjön när det går lite vågor så att vattnet skvalpar omkring i tanken. Efter två timmar kan man tömma tanken. Jag ser att Hjertmans säljer en del rengöringsmedel för vattentankar. Sid 102.
Om man använt Klorin för rengöringen finns det något som heter Micropur Antiklor som tar bort ev klorlsmak och klorlukt. http://www.naturkompaniet.se/index.asp?SectionId=2729 Jag tror att risken för algbildning eller förorening av tanken blir mindre om man tankar kommunalt, klorrenat vatten.
Staffan
Om man använt Klorin för rengöringen finns det något som heter Micropur Antiklor som tar bort ev klorlsmak och klorlukt. http://www.naturkompaniet.se/index.asp?SectionId=2729 Jag tror att risken för algbildning eller förorening av tanken blir mindre om man tankar kommunalt, klorrenat vatten.
Staffan
Det skrivs:bassace skrev:Proffsråd:
"Då återstår att nöja sig med att göra mekaniskt rent så gott det går, dock utan att använda
borste i plasttankar."
Varför? En normal diskborste från känd matvaruaffär borde väl inte skada en plasttank?
Jag har sk. skrovfast tank som en del i skrovet under salongen.
Det bildas en biofilm på insidan och jag kan bara se att det tas bort mekaniskt. Eller?
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Efter mina äventyr med Klorin så brukar jag bara spola tanken och torka väggarna med svamp. Sen dammsuger jag ut allt vatten med våtdammsugaren och tanken får stå och lufta över vintern.